Jaktbutiker. Bästa/Sämsta

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Jaktbutiker. Bästa/Sämsta

Inläggav niluht » 23 jan 2018, 21:26

J f n Fjollträsk skrev:Det intressanta är ju vart butiksdöden nu för oss, det blir ju inte som i USA för ett par årtionden sedan när centrum av städerna tömdes och all handel skedde i förorternas malls. Nu har båda dessa att ha svårt att klara sig mot internethandeln.

Widforss har dragit de slutsatserna, och flyttat en fysisk butik till ett betydligt billigare läge, som man kan hänvisa till om någon vill se och känna. Sedan satsa allt på näthandeln. Dvs ungefär som Bofab i Grums har bedrivit sin verksamhet i vadå, 15 år? Men Widforss fick ju heller aldrig riktig ordning på sin nya lokal. Är positionen som "Kunglig hovleverantör" uppe för omprövning?

Walter Borg är inte redo för det, och kan därmed ligga "snett" men har å andra sidan vapenauktionen och vapenservicens som kräver inlämning. Då kan man antagligen fortsätta att sälja saker i anslutning till detta, så helt torsk lär de inte vara. Frågan är bara om var lokalen ska ligga, strategin att ligga på fina (nåja) gatan och sälja Lifestyle-kläder även till stockholmare som inte jagar har nog fungerat. Men man är ju torsk om man är den som tillhandahåller provningen av kläder och utrustning, sen går Sigge Sniken hem och beställer motsvarade vara (i rätt storlek) billigare på nätet. Blir kanske "billigare" läge även för dem.

XXL Sport och Jaktia - blir väl åtminstone på sikt så att de stänger fysiska butiker ute i shoppingladorna och fokuserar på näthandeln. och så finns det kvar en och annan lada för demo/provning, typ i Arninge.

Huntyard i Arlandastad har såvitt jag förstår stängt sin skyttebio. Den hade å andra sidan problem, om man sköt 30.06 utan dämpare så triggade man träffmarkeringen så träffen markerade högst upp i överkant på skärmen. Sen låg den lite fel, Varpsund ligger ju mitt i "den gyllene jakttriangeln" norr om Stockholm (grovt sett E4/E18:s korsning, E4 till Uppsala och 55:an från Uppsala till Enköping och sedan en tarm söder om E18 bort mot Västerås och sedan tillbaka längs Mälaren tills du kommer till typ Stäket). Kanske inte mycket till triangel :D , men Huntyard i Arlandastad ligger lite fel.

Widforss tar väl äver skjutbion i Arlandastad?
niluht

Inläggav Canta » 23 jan 2018, 21:41

Och öppnar upp en ny affär mitt inne i fjollsmeten. Kanske Steninge var fel ändå. Lurkar köper inte Barbur, eller. Hur som, blir lite trvevligt med en stor ny jaktaffär mitt i huvudstaden igen. Walter Borg får nog bestämma sig. Vapenmeccka eller kläder till helgens herrgårdsjakt.
http://www.market.se/nyhet/har-vaxer-en ... gardsgatan
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Magnus M » 23 jan 2018, 22:19

Värt att nämna är att butiken i Steninge ska vara kvar i vilket fall, butiken inne i Sthlm kommer bli ytterligare en butik i kedjan.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav greyling » 24 jan 2018, 01:10

Åfanken - det var lite otippat av widfors. Kul!

Gillar deras webb! Kanonsmidigt och snabbt.

Annars var ju fjollträsks analys väldigt bra!
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav stealthhunter » 26 jan 2018, 20:22

stealthhunter skrev:Jaktia i Kosta vilket toppenställe! bra utbud och trevligt/serviceinriktat bemötande både på telefon och irl.
Rekommenderas! :D

Jag citerar mig själv och insåg idag att det numera är långt från var det en gång varit åtminstone vad det gäller vapenbiten,
Min bror och jag skulle köpa varsin Blaser r8 där hade vi tänkt oss ,jag nappade på ett erbjudande dom hade på blocket på en r8 proffessional och brorsan följde med då han var ute efter en success, båda skulle även köpa montage mm så det hade blivit en hyffsat bra slant.

Men efter att ha blivit tjafsad på att sälja på blocket (skrotar hellre skiten än säljer på blocket nuförtiden) och hur totalt värdelös mitt inbyte var "det finns ingen som vill köpa en 300wm!"
"fel sorts säkring" med tillhörande demonstration (jo jag vet hur den fungerar det är min bössa)
"vi har 4 browning bar på lager i 338wm som ingen vill köpa" och om hur "död och totalt osäljbara både vapnet och kalibern var"blaha blaha men det är ju inget dåligt vapen så men blaha blaha
så avslutar dom 2 "säljarna" med att erbjuda mig 1000kr för min Browning bar Safari 300wm i nästintill tamejfan nyskick! toppad med en meopta R1 1-4 kdot med leupolds qrwringar som var totalt ointressant trots att dom säljer dom :lol:
1000kr är inte ens ett skambud det är att spotta en i ansiktet! men visst jag accepterar om dom nu inte vill ge mer men får man det serverat av två mästrande herrar kryddat med en touch av von oben attityd så blir iallafall inte jag motiverad att handla där.
så jag packade ner bössan i fodralet och sade till brorsan att vi spenderar våra pengar någon annanstans och upplyste herrskapet om att vi spenderat en hel del pengar där det senaste året (runt 100k) och att det var absolut sista gången vi bevistade deras butik och fick en axelryckning som svar :|

Tilläggas skall att dom som har hand om kassan och fiske mm har inget med detta att göra då dom alltid varit trevliga och serviceinriktade och ska ha en eloge för det då det är jäkligt trevliga grabbar och tjejer!
Användarvisningsbild
stealthhunter

Inläggav HuggyBear » 26 jan 2018, 20:45

Widforss må man ju berömma för å va rejält snabba att få iväg beställningen för leverans! :)
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav Magnus M » 26 jan 2018, 22:29

Beröm till Widforss, la en beställning kl 10 och får den levererad gratis till dörren kl 21 samma dag!
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav .223 Ack Imp » 28 jan 2018, 09:41

stealthhunter skrev:
stealthhunter skrev:Jaktia i Kosta vilket toppenställe! bra utbud och trevligt/serviceinriktat bemötande både på telefon och irl.

Jag citerar mig själv och insåg idag att det numera är långt från var det en gång varit åtminstone vad det gäller vapenbiten,
Min bror och jag skulle köpa varsin Blaser r8 där hade vi tänkt oss ,jag nappade på ett erbjudande dom hade på blocket på en r8 proffessional och brorsan följde med då han var ute efter en success, båda skulle även köpa montage mm så det hade blivit en hyffsat bra slant.

Men efter att ha blivit tjafsad på att sälja på blocket (skrotar hellre skiten än säljer på blocket nuförtiden) och hur totalt värdelös mitt inbyte var "det finns ingen som vill köpa en 300wm!"
"fel sorts säkring" med tillhörande demonstration (jo jag vet hur den fungerar det är min bössa)
"vi har 4 browning bar på lager i 338wm som ingen vill köpa" och om hur "död och totalt osäljbara både vapnet och kalibern var"blaha blaha men det är ju inget dåligt vapen så men blaha blaha
så avslutar dom 2 "säljarna" med att erbjuda mig 1000kr för min Browning bar Safari 300wm i nästintill tamejfan nyskick! toppad med en meopta R1 1-4 kdot med leupolds qrwringar som var totalt ointressant trots att dom säljer dom :lol:
1000kr är inte ens ett skambud det är att spotta en i ansiktet! men visst jag accepterar om dom nu inte vill ge mer men får man det serverat av två mästrande herrar kryddat med en touch av von oben attityd så blir iallafall inte jag motiverad att handla där.
så jag packade ner bössan i fodralet och sade till brorsan att vi spenderar våra pengar någon annanstans och upplyste herrskapet om att vi spenderat en hel del pengar där det senaste året (runt 100k) och att det var absolut sista gången vi bevistade deras butik och fick en axelryckning som svar :|

Tilläggas skall att dom som har hand om kassan och fiske mm har inget med detta att göra då dom alltid varit trevliga och serviceinriktade och ska ha en eloge för det då det är jäkligt trevliga grabbar och tjejer!

Suck..... :(
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inläggav Ghane » 28 jan 2018, 10:10

stealthhunter skrev:

Blev bjuden 4000 på jaktia i Umeå för min ett år gamla t3 ctr vänster i 308, borde vara en väldigt lättsåld bössa för dem riktigt dåligt. Alla andra butiker har legat kring 9-10 i inbyte så de var ju rätt långt ifrån
Norsk Buhund
9,3x62
7x57R/12
12/12
22LR
Ghane

Inläggav NiKKEE » 28 jan 2018, 13:01

Istället hade det ju varit betydligt smartare att säga att de inte vill ta den i inbyte för att den inte är nog populär och således kommer den bara stå som bundet kapital och det blor en förlustaffär. Det sämsta man kan göra är att berätta för en kund hur värdelös prylar han har. Det blir ju som ett angrepp på personen istället då...
Det handlar ju om att lägga fram det på rätt sätt bara...
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav stealthhunter » 28 jan 2018, 14:30

NiKKEE skrev:Istället hade det ju varit betydligt smartare att säga att de inte vill ta den i inbyte för att den inte är nog populär och således kommer den bara stå som bundet kapital och det blor en förlustaffär. Det sämsta man kan göra är att berätta för en kund hur värdelös prylar han har. Det blir ju som ett angrepp på personen istället då...
Det handlar ju om att lägga fram det på rätt sätt bara...

Ja det kan jag absolut acceptera och jag har tagit skambud förr om byteslusten varit tillräckligt stor :mrgreen: och dom erbjöd sig faktiskt att vara schyssta och ta den utan att betala något överhuvudtaget..
Jag kräver eller önskar inget röda mattan välkomnande och alla kan ha en dålig dag och så även jag, men att kalla dit en extra expedit samtidigt som man säger "tittaa på det här NN HAHAHAHAHAHAHAH" och slänga runt med bössan som det vore gårdagens soppåse är ett väldigt respektlöst sätt att agera, t o m dom som stog bredvid i kassan och skulle betala för sina grejer glodde storögt på behandlingen..bra reklam där!
Att gnälla på kunden att man inte säljer begagnat när man inte lägger ut något beg på blocket eller företagets begagnathemsida så man gör det åtkomligt för en bredare publik än den skara som besöker butiken är inget vinnande koncept om man vill bli av med surdegarna det är självförklarande.

Men skitsamma det finns fler handlare som säljer samma saker och jag som kund väljer själv vart mina pengar spenderas och det var inte första besöket men jag garanterar att det var det sista! och nu får någon annan slantarna istället :)
Användarvisningsbild
stealthhunter

Inläggav Sako Finnbear » 28 jan 2018, 15:17

Lite "förhandlig" från båda håll blir det ju alltid, det hör ju till, men så får man ju inte bete sig som
säljare. Mycket dåligt! :?
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Gblenn » 30 jan 2018, 11:33

Karlskrona Båt & Fiske!
Inte en jaktbutik i första hand, men kläder, knivar och annat funkar ju lika bra vid jakt som fiske. Köpte Pinewood värmehandskar av dem och upptäckte snart att ett av batterierna ibland inte verkade ladda ordentligt, det visade sig vara lite glapp i kontakten.

Mailade dem om problemet och inom 20 minuter ringer de upp och erbjuder sig att skicka ett nytt batteri som dök upp hos utlämningsstället endast två dagar senare.
Bättre blir det inte tycker jag!
Gblenn

Inläggav Fritz Kraut » 06 feb 2018, 19:07

Igår efter lunch ringde jag Tommys Vapenverkstad i Huskvarna och beställde en reservdel. Idag låg den i ett kuvert i brevlådan tillsammans med en blygsam faktura. Bra rådgivning i luren och snabb leverans.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Canta » 05 mar 2018, 10:47

Man förstår nu varför Widforss.se har/är en så smidig näthandel numera ........... Men nu driver Pär Svärdson istället fem andra e-handelsföretag i Morgongåva: Apotea, Delitea, Babyland, Widforss.se samt Happy Yachting. http://www.uppgang.com/start/han-satsar ... 10636.aspx
Klassisk ekonomisk teori talade om land, labor, and capital men senare tillfördes faktorn Entrepreneurship dvs management dvs tåga och skötsel. Swärdson är en sån faktor.
https://www.widforss.se/ (årets nykomling 2017) :)
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav greyling » 05 mar 2018, 12:45

Canta skrev:Man förstår nu varför Widforss.se har/är en så smidig näthandel numera ........... Men nu driver Pär Svärdson istället fem andra e-handelsföretag i Morgongåva: Apotea, Delitea, Babyland, Widforss.se samt Happy Yachting. http://www.uppgang.com/start/han-satsar ... 10636.aspx
Klassisk ekonomisk teori talade om land, labor, and capital men senare tillfördes faktorn Entrepreneurship dvs management dvs tåga och skötsel. Swärdson är en sån faktor.
https://www.widforss.se/ (årets nykomling 2017) :)

Ja Widforss.se är verkligen bra. Där ser man att det går att genomgå en fullständig förvandling från ett rykte att vara lite "snorkiga" i gamla butiken till helt suverän sajt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav jdrotz » 05 mar 2018, 13:31

Jepp Widforss sajt funkar kanon.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Nils_S » 18 mar 2018, 14:32

Canta skrev:Och öppnar upp en ny affär mitt inne i fjollsmeten. Kanske Steninge var fel ändå. Lurkar köper inte Barbur, eller. Hur som, blir lite trvevligt med en stor ny jaktaffär mitt i huvudstaden igen. Walter Borg får nog bestämma sig. Vapenmeccka eller kläder till helgens herrgårdsjakt.
http://www.market.se/nyhet/har-vaxer-en ... gardsgatan

Lite sen kommentar, men ändå. Att öppna ny butik på annan plats i innerstan var tydligen planen hela tiden. Jag var inne och kollade på bössor strax innan flytten och då sade de som jobbade där att en mindre butik skulle öppnas någon gång framöver. Jag misstänker att läget vid Riksdagen var lite off om man vill sälja dyra kläder även till ickejägare. En lokal vid affärsstråken nära Östermalmstorg kan nog locka in betydligt fler spontanbesök från förbipasserande. Förhoppningsvis blir det inte bara kläder utan även mer renodlade jaktprylar. Frågan är om de även kommer att ha vapenförsäljning.

Oavsett vad är det dock alltid positivt med någon form av jaktbutik i innerstan. De växer ju inte på trän.
Nils_S

Inläggav Karre » 18 mar 2018, 23:11

Torsbo skickade en hagelpipa där kornet var av. Hörde av mig och dom ringde direkt och skulle fixa. Jag tyckte det var onödigt att skicka ner den för en småsak och sa att dom kunde skicka upp korn och "plåster på såren". Det skulle dom göra direkt.
Tror ni att det kommit något korn efter några veckor trots påminnelser?

Nej så klart.
Benelli, Husqvarna, Remington, Sauer och Volquartsen. 4,37 meter pipa totalt.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav stealthhunter » 23 mar 2018, 19:26

Intropris i vimmerby får högsta betyg från mig för suberb service och trevligt och professionellt bemötande! :D
Användarvisningsbild
stealthhunter

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör