Vad har ni för jaktkniv?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Vad har ni för jaktkniv?

Inläggav -martin- » 01 sep 2017, 08:10

Habermas skrev:Jag slog till på en swingblade på xxl för 249. Det var för billigt för att inte köpa. Dock inte helt nöjd med vinkeln på bladet. Testade först 40 grader men det blev inte bra. 30 grader blev bättre, men helt nöjd är jag inte.

Vilken vinkel föredrar ni på jaktkniv och swinblade i synnerhet?

Var hittade du detta? Står 379:- nu.?
Jakt i Göteborg/Kungsbacka/Onsala med omnejd sökes.
Användarvisningsbild
-martin-

Inläggav Habermas » 01 sep 2017, 08:23

249:- var för 2-3 veckor sedan.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav herrjelzin » 01 sep 2017, 17:56

Habermas skrev:249:- var för 2-3 veckor sedan.

Kostar 265kr nu, de kör 30% på jakttillbehör.
herrjelzin

Inläggav tjulen92 » 21 sep 2017, 15:08

Några tips på bra allround jaktknivar? Som kan duga till typ allt efter-skottet-jobb man vanligtvis gör med en kniv.

Sneglat på Benchmades knivar och är mer än lovligt sugen men så ligger de ju på 1500 kr och uppåt, om någon har ett grymt tips som är betydligt billigare vore det uppskattat... föredrar fällknivar generellt men är öppen för allt.

Har en EKA Swingblade men kommer inte överens med den. Ovass, gillar varken buköppnaren eller känslan.
tjulen92

Inläggav trumpetarn » 21 sep 2017, 15:12

tjulen92 skrev:Några tips på bra allround jaktknivar? Som kan duga till typ allt efter-skottet-jobb man vanligtvis gör med en kniv.

Sneglat på Benchmades knivar och är mer än lovligt sugen men så ligger de ju på 1500 kr och uppåt, om någon har ett grymt tips som är betydligt billigare vore det uppskattat... föredrar fällknivar generellt men är öppen för allt.

Har en EKA Swingblade men kommer inte överens med den. Ovass, gillar varken buköppnaren eller känslan.

http://lipoptena.blogspot.se/search/label/f%C3%A4llkniv Bara till att plöja.
https://lipoptena.blogspot.se/2015/06/r ... r.html?m=1 en sammanställning.
trumpetarn

Inläggav tjulen92 » 21 sep 2017, 16:05

trumpetarn skrev:
tjulen92 skrev:Några tips på bra allround jaktknivar? Som kan duga till typ allt efter-skottet-jobb man vanligtvis gör med en kniv.

http://lipoptena.blogspot.se/search/label/f%C3%A4llkniv Bara till att plöja.
https://lipoptena.blogspot.se/2015/06/r ... r.html?m=1 en sammanställning.

Sweet, tack!

Någon som testat Benchmade, är de prisvärda? Har ett par bekanta som höjt demt till skyarna men man vill ju gärna känna sig någorlunda säker.
tjulen92

Inläggav Sako Finnbear » 21 sep 2017, 18:44

Har två vanliga EKA fällknivar, en mindre och en lite större. Min dyra fina Brusletto Nansen sitter så fint i vapenskåpet och den vågar jag knappt använda! :mrgreen:

Bild

Bild
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/12x76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Boneg » 21 sep 2017, 19:16

Jag investerade i en Bark River Gunny Hunter innan årets jaktsäsong drog igång på allvar
Måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med hur kniven presterar. Från Bushcraft till hantering av skjutet vilt (7st hittills)
Har även F1, F PHK och några fällknivar, men de har fått vila då denna fungerar så bra
Bild
Customvapen och Swarovski - Känsla, precision och Österrikisk kvallite
Viltspårschampion
Användarvisningsbild
Boneg

Inläggav Katjing » 21 sep 2017, 20:56

Ni som tycker att knivarna blir slöa snabbt, är det bara vissa knivar ni tycker är så eller är det alla?

Habermas skrev:Jag slog till på en swingblade på xxl för 249. Det var för billigt för att inte köpa. Dock inte helt nöjd med vinkeln på bladet. Testade först 40 grader men det blev inte bra. 30 grader blev bättre, men helt nöjd är jag inte.

Vilken vinkel föredrar ni på jaktkniv och swinblade i synnerhet?
Ptja, 30 grader är ungefär vad jag har på skogsyxan.

Men det beror ju på vad man har för stål och hur man ska använda kniven. Äger inte själv någon EKA så jag kan inte råda så mycket där. De har väl valt 40 grader av en anledning kan jag tro.

Generellt gillar jag dock att ha runt 25 grader på mina knivar.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Katjing

Inläggav tjulen92 » 21 sep 2017, 21:57

Sweet. Vad finns det för pros/cons med fällkniv vs. fast blad?

Och vad ska man minst lägga (typ, såklart!) om man vill ha en slitvarg-kniv som kan stå sig många många år?
tjulen92

Inläggav jdrotz » 21 sep 2017, 22:11

Jag föredrar fällkniv. Lätt att fälla ihop och stoppa i fickan, tar liten plats. Jag kör med Fällkniven FH9 och PXL til jakten. Riktigt fina knivar som håller skärpan länge.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Med Swazikläder och en grovsing är man rustad för det mesta;-)
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Katjing » 21 sep 2017, 23:09

tjulen92 skrev:Sweet. Vad finns det för pros/cons med fällkniv vs. fast blad?

Och vad ska man minst lägga (typ, såklart!) om man vill ha en slitvarg-kniv som kan stå sig många många år?
Sanningen är den att man klarar sig fint med en morakniv med kolstål för typ 70 spänn. Lägg till ett par hundra på ett fint bryne och lär dig använda det så kommer du att ha den vassaste kniven i jaktlaget under överskådlig tid.

Jag är helt allvarlig. En kolstålsmora är jättelätt att få supervass, hur illa åtgången den än tycks vara. Den håller också skärpan bra så länge den inte rostar, vilket den inte gör om man använder hjärnan lite.
Katjing

Inläggav jdrotz » 22 sep 2017, 05:49

Katjing skrev:

Sanningen är den att man klarar sig fint med en morakniv med kolstål för typ 70 spänn. Lägg till ett par hundra på ett fint bryne och lär dig använda det så kommer du att ha den vassaste kniven i jaktlaget under överskådlig tid.

Jag är helt allvarlig. En kolstålsmora är jättelätt att få supervass, hur illa åtgången den än tycks vara. Den håller också skärpan bra så länge den inte rostar, vilket den inte gör om man använder hjärnan lite.
Mora är helt OK, dock svåra att fälla ihop ;-). Ska man ändå ha en Mora tycker jag man kan kosta på sig en Mora 2000. Du får betydligt mer kniv för pengarna för en dryg hundring extra. Framförallt betydligt bättre grepp och trevligare blad att jobba med.

Med Swazikläder och en grovsing är man rustad för det mesta;-)
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Fritz Kraut » 22 sep 2017, 08:19

jdrotz skrev:Jag föredrar fällkniv. Lätt att fälla ihop och stoppa i fickan, tar liten plats. Jag kör med Fällkniven FH9 och PXL til jakten. Riktigt fina knivar som håller skärpan länge.

Snikvarianten av fungerande fällkniv är Opinel. Själv har jag N:o 6, 8 och 10 i knivlådan. 8:an är den som är mest lagom för skogsbruk. Bladen är oftast i kolstål, men det finns även i rostfritt. Bladen är skarpa om man hyfsar till fabriksslipningen lite. Knivarna är lätta, eftersom de inte har vanlig fällknivsmekanism, utan bladet ledas på en liten bult och säkras med en låsring - smart, men lite långsamt i hanteringen. Det är mycket kniv för en hundralapp och jag tycker bättre om Opinel som kniv än vad jag tycker om mina röda schweizare, även om de senare har en massa andra funktioner.

Opinel No 8 1b.jpg

F.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav herbert » 22 sep 2017, 08:52

Jagar bara klövvilt och har Fällknivens H1 som favorit.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
ADB.

Blaser R93 6,5x55 - 8x57JS - 9,3x57
Sako 75 6,5-284 - 8x57JS

Moderator
Användarvisningsbild
herbert

Inläggav Katjing » 22 sep 2017, 09:04

jdrotz skrev:
Katjing skrev:

Mora är helt OK, dock svåra att fälla ihop ;-). Ska man ändå ha en Mora tycker jag man kan kosta på sig en Mora 2000. Du får betydligt mer kniv för pengarna för en dryg hundring extra. Framförallt betydligt bättre grepp och trevligare blad att jobba med.

Visst är de svåra att fälla - och det känns en smula banalt med en Mora. Svårslaget mycket kniv för pengarna dock.

Om man vill ha bättre grepp så ska man köpa en Mora companion i kolstål för en hundring. En Mora 2000 är inte bara enormt rosttrög, den är också trög att få vass, och omöjlig att få lika vass som en med kolstålsblad.
Katjing

Inläggav tjulen92 » 22 sep 2017, 09:23

Intressanta infall! Och ja, har också hört ganska mycket gott om Fällkniven.

Skulle dock vilja ha en med lite bredare blad, typ som just en av Benchmades modeller, North Fork, som dessutom är en smidig fällkniv. Detta för att kunna rycka in som flåkniv och annat när det behövs och man inte har med ett slaktset:

Bild
tjulen92

Inläggav trumpetarn » 22 sep 2017, 09:42

tjulen92 skrev:Intressanta infall! Och ja, har också hört ganska mycket gott om Fällkniven.

Skulle dock vilja ha en med lite bredare blad, typ som just en av Benchmades modeller, North Fork, som dessutom är en smidig fällkniv. Detta för att kunna rycka in som flåkniv och annat när det behövs och man inte har med ett slaktset

Ett brett blad är inte nödvändigt för att kunna slakta. Ett vanligt slaktset har knivar med tunnare blad än en vanlig jaktkniv. Vill du ha lite bredare blad finns t ex Fällkniven. Jag skulle dock inte överdriva behovet av väldigt tjock blad för att kunna skära i muskler. Det är ingen machete som man behöver utan ett vasst redskap. Det går att orda om olika knivars lämplighet i evigheter men sanningen är den att samtliga knivar som lyfts fram fyller sitt syfte. Ur alla aspekter skulle jag kunna klara mig med en billig Mora resten av livet likväl som jag skulle klara mig med en F1 eller en Opinel no 8 för den sakens skull. Knivköp är mer ett nöje än ett måste för de allra flesta vilket förklarar varför t ex jag äger allt från fällkniven till opinel. Av alla knivar jag någonsin ägt är det dock Fällkniven F1 som jag aldrig skulle vilja vara utan. Passar min hand väldigt bra och har ett blad som fungerar till att från att sota till att stycka.
trumpetarn

Inläggav Gunnebrink » 22 sep 2017, 09:57

Jag har en Sanremnu 763 som slit och släng, en enkel Gerber med ca 7-8 cm blad och en Buck 110A utöver några Eka Wood 88. Alla är bra knivar och det är relativt gott stål i dem så det går att få upp ett trevligt bett. Jag nyttjar dock inte fällkniv så ofta, jämfört med vanliga fasta knivar då jag tycker att det är lite av en fälla för diverse smuts osv.
Jag vet att det går att diska av många, tom i diskmaskin men sen är det ju det hela med att bära dom bland annan utrustning i fickorna.

Smaken är naturligtvis delad men för att flå ett vilt behövs inte ett bredare(högre) blad och inte heller tjockare, det underlättar kanske för en del men det går med kniven från en multitång också om än det är lite bökigt.

Vill du ha en fällkniv så ska du givetvis köpa en, mitt tips är att inte gå på för brett blad om du vill ha en mångsidig kniv, en liten droppoint är bättre än clippoint som tex Buck 110 har. Någon form av dött material i skaftet så att du kan skölja av hela kniven i riktigt varmt vatten och desinfektion är också klokt.

Slutligen håller jag med någon ovanstående talare i det om stålkvalité, gärna ett stål som går att dra på ett fint diamantbryne och få liv i efter att man skabbat det på ett eller annat sätt.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Husqvarna30-06 » 22 sep 2017, 11:47

Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör