Vilka lundhags kängor har du och är du nöjd?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vilka lundhags kängor har du och är du nöjd?

Inläggav redtop » 03 dec 2018, 09:41

scoutman skrev:
pase skrev:Jag har PROFESSIONAL HIGH sedan många år och är grymt nöjd. Mycket pengar men sett över så många år blir det prisvärt.

Mycket bra känga! Mina är 12 år "still walking strong"

Har haft mina höga professional i typ 15 år. Mycket nöjd förutom att de har krympt. Skickade iväg dem till Lundhags skomakare i våras för utlästning, men de har gått tillbaka igen.
När jag köpte dem hade jag en tunn socka + raggsocka i, men det får inte plats längre. Funkar nu som vår/sommar/höst kängor.

Har gått en del med dem sommartid i fjällen, men då skulle jag rekommendera en lägre känga eftersom den höga blir onödigt tung. Som jakt/skogsmullekänga är den höga förträfflig.
Användarvisningsbild
redtop

Vilka lundhags kängor har du och är du nöjd?

Inläggav blancpain » 03 dec 2018, 13:19

Såg dessa kängor ligger på blocket. Man ser sulan och det ser ut att vara i bra skick om är intresserad. Vet ej modellen. Kör själv med Meindl Dovre :)

https://www.blocket.se/vi/82783429.htm
Senast redigerad av blancpain 03 dec 2018, 17:12, redigerad totalt 1 gång.
(syntax error)
Användarvisningsbild
blancpain

Inläggav Jämtlasse » 03 dec 2018, 13:27

Mina syncro high har gått sönder nu, efter 2,5 år. Skinnet ovan för hälen har spruckit och några sömmar har gett sig. Tråkigt när man betalar så mycket. Ska skicka dom till Järpen nu, får se vad som händer.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav börje » 03 dec 2018, 13:41

Haft mina sen förra hösten, proffesional high, men bara använt dom två ggr i år eftersom det är så torrt i markerna att jag klarar mej med mina favvokängor, Meindls lädersko utan membran som går precis över vristen. Lundhagskängorna är bra, men inte lika bekväma på min fot som just Meindl. Dessutom får jag ont ovanpå högerfoten av snörningen ifall det bli två långa hundförardagar på raken.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Axelenöga » 15 dec 2018, 14:14

Mina polar quest börjar ramla ihop efter knappt 2 säsonger, trivs bra med dom den kalla tiden på året men kvalitén på lundhags idag?? Får lämna in dom till våran skomakare, det går fortare och blir minst lika bra som att skicka ner dom till lundhags....

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav scoutman » 15 dec 2018, 20:49

Måste erkänna att jag hållt upp lundhagskängor på forat i flera trådar & gäller fortfarande på mina proffesional high som är ca 12-13 år. Meeen köpte lundhags vandra mid black friday i fjol å är på rep för andra gången. Skomakaren säger att dom aldrig kommer att hålla då den veckar sig precis i sömmen & nöts där en bit upp efter hälen. Så lundhags sämre? De billigare verkar inte funka problemfritt iallafall. Fast å andra sidan går jag mycket i båda mina.
Browning x-bolt Adj, 308, stalon w110, delta HD 2,5-10X50.
Winchester M70, 30-06, Vortex diamondback 3,5-10x50, till salu.
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x40.
Beagle.
scoutman

Inläggav Sewen » 15 dec 2018, 21:18

scoutman skrev:Måste erkänna att jag hållt upp lundhagskängor på forat i flera trådar & gäller fortfarande på mina proffesional high som är ca 12-13 år. Meeen köpte lundhags vandra mid black friday i fjol å är på rep för andra gången. Skomakaren säger att dom aldrig kommer att hålla då den veckar sig precis i sömmen & nöts där en bit upp efter hälen. Så lundhags sämre? De billigare verkar inte funka problemfritt iallafall. Fast å andra sidan går jag mycket i båda mina.

Tänker att man ska ha lite tur också. Min fru har haft ett par Lundhags Forest som rätt omgående nöttes upp vid en söm. När hon köpte dom var jag i branchen och kunde se att andras kängor av exakt samma modell inte alls nöttes på samma sätt eller väckade sig just där. Kombinationen av just hennes sätt att gå, modellen och kanske tom just det specifika paret funkade dåligt men så var det inte för alla andra.
Sewen

Inläggav karelsk blandning » 15 dec 2018, 21:44

Axelenöga skrev:Mina polar quest börjar ramla ihop efter knappt 2 säsonger, trivs bra med dom den kalla tiden på året men kvalitén på lundhags idag?? Får lämna in dom till våran skomakare, det går fortare och blir minst lika bra som att skicka ner dom till lundhags....

Blir nog både billigare och bättre, vem lämnar du dom till?
karelsk blandning

Inläggav Axelenöga » 15 dec 2018, 22:30

karelsk blandning skrev:
Axelenöga skrev:Mina polar quest börjar ramla ihop efter knappt 2 säsonger, trivs bra med dom den kalla tiden på året men kvalitén på lundhags idag?? Får lämna in dom till våran skomakare, det går fortare och blir minst lika bra som att skicka ner dom till lundhags....

Blir nog både billigare och bättre, vem lämnar du dom till?
Boden skomakaren

Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Karre » 15 dec 2018, 23:01

Kan ni inte lägga upp lite bilder på var era kängor går sönder?
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav karelsk blandning » 16 dec 2018, 08:37

Karre skrev:Kan ni inte lägga upp lite bilder på var era kängor går sönder?

Resized_20181216_072637_8192.jpeg

En har jag limmat efter att cellgummit gått sönder när dom varit in på rep hos lundhags på garantin som jag ändå fick betala.
Sen har sömmarna släppt på sidorna mot cellgummit, jag kan tänka mig att det är sytt mellan stygnen som var från början så cellgummit går sönder.

Vinter kängorna från lundhags funderar jag på att repa och använda som reserv.
Har använt jörn kängorna mycket mer och dom är hela ännu så viss kvalité skillnad är det på dom två.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karelsk blandning

Inläggav Katjing » 16 dec 2018, 09:34

karelsk blandning skrev:

En har jag limmat efter att cellgummit gått sönder när dom varit in på rep hos lundhags på garantin som jag ändå fick betala.
Sen har sömmarna släppt på sidorna mot cellgummit, jag kan tänka mig att det är sytt mellan stygnen som var från början så cellgummit går sönder.

Har använt jörn kängorna mycket mer och dom är hela ännu så viss kvalité skillnad är det på dom två.

Mja, en söm har gått på mina Jörn, och de är inte använda så mycket. Jag har kanske gått 100 mil i dem eller något åt det hållet.

Går ju inte att dra några större slutsatser av det, dock.
Katjing

Inläggav karelsk blandning » 16 dec 2018, 11:44

Katjing skrev:
karelsk blandning skrev:

Mja, en söm har gått på mina Jörn, och de är inte använda så mycket. Jag har kanske gått 100 mil i dem eller något åt det hållet.

Jag har iaf dragit slutsatsen att jörn kängan har bättre kvalité än lundhags, har haft 3 par lundhags och alla dom har gått sönder och varit på rep sen när man måste betala för ett garanti jobb när kängorna är näst intill nya.

Har tre par jörn som är använda mycket mer och alla är hela ännu, använder dom kängorna dagligen.
karelsk blandning

Inläggav Katjing » 16 dec 2018, 12:59

karelsk blandning skrev:
Katjing skrev:
karelsk blandning skrev:[quote="Karre"]Kan ni inte lägga upp lite bilder på var era kängor går sönder?

Jag har iaf dragit slutsatsen att jörn kängan har bättre kvalité än lundhags, har haft 3 par lundhags och alla dom har gått sönder och varit på rep sen när man måste betala för ett garanti jobb när kängorna är näst intill nya.

Har tre par jörn som är använda mycket mer och alla är hela ännu, använder dom kängorna dagligen.[/quote]Jag förstår inte varför du fått betala för ett garantijobb? Hur har de motiverat det?
Katjing

Inläggav potatiskastare » 16 dec 2018, 13:40

karelsk blandning skrev:

Ungefär där har jag spräckt en del Lundhagare förr om åren. Jag tror att det kanske uppstår om de inte sitter perfekt/inte rör sig som det är tänkt på foten. Sedan har jag slitit ut en del lite längre ned på sidan men det beror på skav. Ofta att kängorna skavt mot varandra. Där har jag ingen klok teori varför jag inte får det längre men jag kanske går lite annorlunda.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav karelsk blandning » 16 dec 2018, 15:53

[/quote]Jag förstår inte varför du fått betala för ett garantijobb? Hur har de motiverat det?[/quote]

De förstår inte jag heller men så blev det efter jag haft dom ca 2 månader från köp så var först reparationen och det kostade frakten och om det var 80%,av rep kostnaden eller nånting sånt.
Kängorna blev ju bra mycket bättre efter dom varit in två gånger så gick cellgummit sönder så jag lärde mig iaf att inte köpa lundhags kängor mer när det blev nya.
karelsk blandning

Inläggav greyling » 16 dec 2018, 17:23

Har ett par Lundhags Syncro high. Nu gått kanske 30 mil i dem och de börjar bli ok. Fick något så djävulskt ont i ena fotens översida av dem i början. De är extremt trånga över ovandelen av foten. Ändå är jag nära plattfot tycker jag. Kanske beror på att man inte fyller ut ordentligt i skon. Ja - hursomhelst - nu börjar de sitta bra. Har haft en del ont i knäna tidigare med andra kängor (Meindl) och stövlar. Det är toppen med dessa.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lone_wolf » 16 dec 2018, 21:19

Har ett par Professional High som är inne på andra säsongen. Jag gillar dem verkligen, de känns lätta och bekväma att gå med, såväl som i skogen som på asfalt.

Samma problem som börje och greyling skriver om ovan: I början fick jag ont i översidan av fötterna, speciellt den högra. Det här försvann dock när jag gått in dem (dvs efter några mil eller så). Det verkar som om lädret och gummit har ett "minne"; när man inte använt dem på ett tag så känns de låga på ovansidan av fötterna men det försvinner snabbt när de igen suttit på en kvart.

Gummidelen av kängan är för låg för vissa fötter. Själv är jag anti-plattfot, foten vilar nästan bara på tå-trampdynan och hälen men som sagt skon formar sig bara man använder den.

Trots att vi har en hel del blöta myrmarker har det inte varit något som helst problem med läckage. Skorna är dock mycket väl insmorda och mättade med minkfett.

Summa samarium är jag helt nöjd med kängorna.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav Jämtlasse » 20 dec 2018, 17:47

Jämtlasse skrev:Mina syncro high har gått sönder nu, efter 2,5 år. Skinnet ovan för hälen har spruckit och några sömmar har gett sig. Tråkigt när man betalar så mycket. Ska skicka dom till Järpen nu, får se vad som händer.

Fick tillbaka kängorna idag. Dom har bytt ut lädret bak på dom. Riktigt snygg reparation! Återstår att se hur dom håller nu.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Hammaren » 06 jan 2019, 11:42

När jag muckade ut från Jägarskolan i Kiruna för ca20 år sedan, bestämde jag mig för att sätta sprätt på utryckningspremien på ett par riktiga kängor. På den tiden nötte jag ut två par Tretornstövlar per sommar i dom Norska högfjällens sluttningar. När jag använt kängorna i två veckor, släppte sulorna och cellgummit sprack.. Skickade in kängorna på garanti rep med kvittot. Fick tillbaka dojjorna med svaret att det inte är livstids garanti på ett par gamla kängor.. Förde in kängorna till Vildmarkshörnan i Kiruna som intygade att kängorna var sålda hos dom för en månad sen.. En vecka senare ringde dom upp mig från Lundhags med svaret "Köper du nya sommardäck till bilen på våren, och spinner slut på dom inte får du nya däck på garantin!" Dom kängorna brände jag upp.. Nej tacka vet jag Jörnkängan! Där är det service!
Bättre att hålla tyst på forumet och vara en misstänkt idiot, än att yttra sig och undanröja varje tvivel..
Hammaren

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör