biltema foderspridare

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: biltema foderspridare

Inläggav jonten86 » 12 feb 2016, 11:51

fem sekunder? när jag hade en åtel igång så körde jag biltemas spridare en sekund på lägsta fart en gång per dygn. Så det var billigt och bra :) grisarna gick ändå där o letade i ca en timma
Förtroende är bra, kontroll är bättre!
jonten86

Inläggav kjeellman » 12 feb 2016, 12:32

när jaklaget delar så får man vara givmild mot svinen :roll:
Användarvisningsbild
kjeellman

Inläggav jonten86 » 12 feb 2016, 19:14

haha ja då är det ju en annan femma jag betalde ju allt själv....
Förtroende är bra, kontroll är bättre!
jonten86

Inläggav orjant » 13 mar 2016, 17:15

kjeellman skrev:Hej!

Har haft två biltemasprudare under en längre tid och dessa har fungerat felfritt men för två månader sen köpte vi en ny (med solcell)till jaktlaget, denna spridare började ställa om sig till två gånger per dag och 10sek per gång trots att vi ställt den på 1x5sek. Vi tog därför en gammal styrenhet som fungerat felfritt och satte denna i spridaren och nu har samma "fenomen" upprepat sig?! Är det fel på utrustningen eller är det någon klåfingrig tro? Det har gått åt 30kg majs på 5dagar så det blir ju en rätt så dyr historia... Tyckte att det var lite konstigt att vildsvinen uppehöll sig på åteln i flera timmar men har nu fått svaret :evil:

Vi har samma fel på två olika foderspridare från Biltema. Jag köpte en ny timer till den ena men felet upprepade sig. Någon som vet hur man kan fixa detta? Det blir sjukt dyrt med foder....
orjant

Inläggav Ålandslukas » 28 jul 2018, 09:00

Hej!

Jag köpte en biltemaspridare + timer + batteri (6a) för 2 månader sedan. Allt fungera tills i förrgår.
Nu klickar det bara i reläet när den skall sprida. Om man skall göra en test och samtidigt ”ruckar” på kablarna kan den kicka igång för 0,5 sek typ.

Kan det vara fel på:

1. Solcellen, detta då batteriet verkar vara slut och inte få laddning? (Skall mäta upp senare idag)
2. Någon jord? Var sitter den? Jag kan inget om el, men hade jorden varit felaktig borde den inte klicka i reläet.
3. Något annat?

Kom gärna med tips!
Ålandslukas

Inläggav nilsszzon » 28 jul 2018, 09:13

Ålandslukas skrev:Hej!

Jag köpte en biltemaspridare + timer + batteri (6a) för 2 månader sedan. Allt fungera tills i förrgår.
Nu klickar det bara i reläet när den skall sprida. Om man skall göra en test och samtidigt ”ruckar” på kablarna kan den kicka igång för 0,5 sek typ.

Kan det vara fel på:

1. Solcellen, detta då batteriet verkar vara slut och inte få laddning? (Skall mäta upp senare idag)
2. Någon jord? Var sitter den? Jag kan inget om el, men hade jorden varit felaktig borde den inte klicka i reläet.
3. Något annat?

Kom gärna med tips!

motorn orkar nog inte gå på enbart solcell, ladda du batteriet så ska du se att den säkert återfår sin fulla funktion igen
Skåne
nilsszzon

Inläggav Ålandslukas » 28 jul 2018, 13:09

nilsszzon skrev:
Ålandslukas skrev:Hej!

Kan det vara fel på:

3. Något annat?

Kom gärna med tips!

motorn orkar nog inte gå på enbart solcell, ladda du batteriet så ska du se att den säkert återfår sin fulla funktion igen

Tack för svar! Batteriet visa 13,3 med multimetern. Märkligt!

Skall försöka mäta upp allt igen och se med säkringar etc.
Ålandslukas

Inläggav nilsszzon » 28 jul 2018, 13:13

inte alltid så lätt att mäta batterier , men prova ladda batteriet och koppla ur sladdarna även från solcellen så timern blir död så att säga och koppla in igen och testa igen med laddat batteri.
Skåne
nilsszzon

Inläggav Ålandslukas » 29 jul 2018, 08:08

nilsszzon skrev:inte alltid så lätt att mäta batterier , men prova ladda batteriet och koppla ur sladdarna även från solcellen så timern blir död så att säga och koppla in igen och testa igen med laddat batteri.

Tack, skall testa!
Ålandslukas

Inläggav klasolof » 29 jul 2018, 15:11

Kolla att tallriken snurrar lätt. Har haft en motor som kärvade i lagren, hjälpte att smörja. En annan där det fastnade en ärta i kläm under låsskruven till tallriken så att den inte kunde snurra.
klasolof

Inläggav Carl A » 29 jul 2018, 22:10

Mätte du m solcellen inkopplad o sol så kan nog ett dött batteri ge indik. På drygt 13-volt, vilket väl är laddströmmen
Carl A

Inläggav Håkan j » 29 jul 2018, 22:20

klasolof skrev:Kolla att tallriken snurrar lätt. Har haft en motor som kärvade i lagren, hjälpte att smörja. En annan där det fastnade en ärta i kläm under låsskruven till tallriken så att den inte kunde snurra.

Märkte samma fenomen idag med en ärta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håkan j

Inläggav nilsszzon » 09 aug 2018, 15:45

Ålandslukas hur gick det med din spridare?
Skåne
nilsszzon

Inläggav Ålandslukas » 19 aug 2018, 14:20

nilsszzon skrev:Ålandslukas hur gick det med din spridare?

Hej!

Laddade batteriet och då hoppa den igång och spred hela tiden istället. Nu är istället timern stendöd (bytt batteriet där med). Antar att det var som du sade, batteriet behövde laddas. Men nu har jag säkert våldat sönder något i timern istället. :evil:
Ålandslukas

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör