Myggmedel

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Myggmedel

Inläggav Berna » 21 jun 2010, 00:20

Hello.
Söker tips till ett bra mygg/knott-medel som fungerar. Gärna ett som finns i de flesta butiker och som inte kostar hundratals kronor för varje ml.
Blev lite irriterad i afton på alla mygg och knott som till slut gjorde att jag packade väskan och åkte hem alldeles för tidigt från skogen...!
Tack på förhand!
"Det spelar ingen roll vilken kaliber man har, bara den bär fram hälsningen..."
Användarvisningsbild
Berna

Re: Myggmedel

Inläggav gynner » 21 jun 2010, 00:27

Mygga fungerar förvånansvärt bra på myggor tycker jag, letar fortfarande efter något som fungerar på knott utöver att sätta sig i bilen.
Satt och vaka gris för 3 veckor sedan mitt i en knottsvärm, min panna var helt uppäten och såg ut som näcken (den knottriga kondomen, skönare för båda)

Så tips mot knott tas gärna emot.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav Berna » 21 jun 2010, 00:34

Ja, idag är man inte för snygg alltså. Tur att sambon jobbar sent och kommer hem när lyset är fimpat!
Tyvärr blir man ju inte så effektiv på pass mitt i allt detta. Blev ett sabla vevande i luften, vilket (de jaktbara) djuren sällan brukar digga utan håller sig på betryggande avstånd...
Tänkte handla imorgon nämligen, så jag hoppas det dyker upp lite bra tips under natten!
Användarvisningsbild
Berna

Inläggav dptrapper » 21 jun 2010, 01:29

Norrbottning som man är har man testat det mesta

u622 helt klart bäst, finns ingen tvekan. Se om du kan få tag i försvarets variant, den verkar vara extra kryddad!
/db
---------------------------------------------
Pump - För de riktigt inbitna
Valnöt och blånerat för de som uppskattar livet!
dptrapper

Inläggav Conny » 21 jun 2010, 17:50

Köp denna o sluta fundera, helt outstanding. ETT litet aber bara, akta syntetiska kläder, Goretex o liknande. Löser metallfärg gör den oxå :lol: men myggen håller sig på avstånd, 50% deet.
Skulle inte heller rekommendera att dricka den.

http://cgi.ebay.com/Jungle-Formula-Extra-Strength-Insect-Repellent-50ml-/220625767686?cmd=ViewItem&pt=UK_TravelTickets_Accessories_RL&hash=item335e520d06
CR /When in doubt, empty your magazine./
/Beer has food value, food has no beer value, Get your priority straight/
Conny

Inläggav Berna » 21 jun 2010, 21:26

Känna ju som jättenyttiga saker att duscha kroppen med... Vill ju inte ha utslag av helt annan typ än mygg- och knottbett!
Den där ubåtsversionen U622 har jag aldrig sett! Undrar just vart man kan få tag i sånt!?
Användarvisningsbild
Berna

Inläggav davve » 21 jun 2010, 22:11

U622 köpte jag senast på ÖB så finns det nära dej skulle jag testa där.

David
Allt som smäller är kul!
davve

Inläggav norrlänningen » 21 jun 2010, 22:17

Frågan är vad som är bättre. Hälla lite starka saker direkt i kroppen,,eller ha lite starka saker på skinnet,man avgör själv.

Som med allt som är bra och roligt så förbjuds det :cry:
Användarvisningsbild
norrlänningen

Inläggav hallonraden » 22 jun 2010, 00:46

hejsan
wilmas funkar mot knotten ,tyvärr missfärgar det.
mygga mot myggen

förr blandade jag djungelolja och wilmas men nu har jag wilmas på hatten- använd samma hatt- den blir förstörd.. :D
sedan separat myggmedel som vanligt.
(vissa mediciner uppskattas INTE av myggen) :roll:
vänligen nils
Användarvisningsbild
hallonraden

Inläggav apersson69 » 22 jun 2010, 01:03

http://www.wittlock.se/utrustning/html/myggmedel.html

Det här funkar överlägset bäst av allt på Svenska marknaden. Ser lite B ut men jag lovar att det funkar. Luktar lite och den lukt det har liknar det gamla US 622. Drygt är det också, gjorde av med en halv flaska i fjol, normal MyggAkonsumtion förr var 3-4 burkar minst per år. Man behöver inte ens ha heltäckande på huden utan en duch på handens översida som man gnider mot den andra handens översida sen drar man handens översida i hårfästet runt skallen och i virveln om man inte har keps. Upprepa 1-3 ggr. Håller i effekten i 4-6 timmar. Plast och vissa tyger mm gillar inte sprayen så håll den på skinnet så gott det går (Säkert kravekologisk, vitaminberikad och hela kittet).
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav Meindl » 24 jun 2010, 14:27

Djungelolja funkar mot mygg och Beckolja mot knott. Blanda 50/50 och du får den perfekta kombinationen.

Funkade utmärkt under lumpentiden i Kiruna.
Braccae tuae aperiuntur
Meindl

Inläggav Daniel Pollux » 24 jun 2010, 14:30

Användarvisningsbild
Daniel Pollux

Inläggav uproot » 24 jun 2010, 16:44

Demidex är sjuk bra men sälj inte längre :cry:
det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET

Och så något för våra jägarsystrarhttp://www.memelie.com PM mig om ni vill handla så kan jag fixa Robsoft rabatt.
Användarvisningsbild
uproot

Inläggav crowfear » 24 jun 2010, 17:09

Jag har kört med det försvarets gula i många år, och djungelolja, och det har funkat bra på de "vanliga" myggen samt knott.
Men de senaste åren har vi invaderats här av våtmarksmyggorna, tydligen samma art som i Österfärnebotrakten, och de jäklarna verkar inte rädas för nått myggmedel av allt vi provat.
Ska dock köpa ett par thermacell nu, för har hört mycket positivt om dem, driftskostnaden på en sådan är värt varenda krona om den håller vad den lovar.

Dock lider jag med häststackarn våran, förr gick hon ute dygnet runt på sommaren, det är bara att glömma numera, det är att ta in henne på em/kvällen pga mygguslingarna. :evil:
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav prostuff » 25 jun 2010, 12:45

ÖB hade typ våtservetter av U622 såg ja idag.. Skall upp till härjedalen o fiska om 2veckor och förr om årena så var knotten besvärliga.. Nån som vet hur effektivt detta medel är mot just knott? eller finns de bättre o köpa?? Köpte i höstas nån mörkgrön tub på http://www.surplus.se/ (Active Life Equipment).. Nån som provat denna?
Användarvisningsbild
prostuff

Inläggav apersson69 » 25 jun 2010, 13:41

apersson69 skrev:http://www.wittlock.se/utrustning/html/myggmedel.html

Det här funkar överlägset bäst av allt på Svenska marknaden. Ser lite B ut men jag lovar att det funkar. Luktar lite och den lukt det har liknar det gamla US 622. Drygt är det också, gjorde av med en halv flaska i fjol, normal MyggAkonsumtion förr var 3-4 burkar minst per år. Man behöver inte ens ha heltäckande på huden utan en duch på handens översida som man gnider mot den andra handens översida sen drar man handens översida i hårfästet runt skallen och i virveln om man inte har keps. Upprepa 1-3 ggr. Håller i effekten i 4-6 timmar. Plast och vissa tyger mm gillar inte sprayen så håll den på skinnet så gott det går (Säkert kravekologisk, vitaminberikad och hela kittet).

Det här fungerar bättre än samtliga förslag ovan, jag har testat alla. Den gamla sortens djungelolja funkade bra men den nya är som rapsolja eller nåt... Wilmas sabbar ju kläderna och lukten går knappt att få bort från skinnet. Jag har en fiskeväska från 80-talet som stinker bäckolja ännu efter en fjällresa 1989 eller nåt. US 622 är inte vad det varit det heller längre och OFF, kutan och alla andra "myggmedel" är ju kass på riktigt. Jag spenderar minst 4 kvällar i veckan vid strandkanten sedan 25 år och har arbetat en sommar invid Sjaunja Nationalpark (upp till 1300 mygg/m³ luft) så jag anser mig vara på hemmaplan här ;)
Edit: När knotten blir på viset så skall det här funka bra men jag har inte testat. Annars är det Wilmas/gammal djungelolja som jag tar till runt ögonen för att slippa få dom igenmurade.
Användarvisningsbild
apersson69

Inläggav crowfear » 25 jun 2010, 14:48

apersson69 skrev:Det här fungerar bättre än samtliga förslag ovan, jag har testat alla. Den gamla sortens djungelolja funkade bra men den nya är som rapsolja eller nåt....

Hittade en nästan full gammal glasflaska med djungelolja på vinden ifjol.
Den sparar jag på för högtidliga tillfällen. :D
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav LPJ » 26 jun 2010, 14:41

Meindl skrev:Djungelolja funkar mot mygg och Beckolja mot knott. Blanda 50/50 och du får den perfekta kombinationen.

Funkade utmärkt under lumpentiden i Kiruna.

Håller med. det absolut bästa i kampen mot mygg, knott och sviar. Däremot är det i princip omöjligt att klä sig mot sviar då den kryper igenom vissa klädesplagg

Peter J
Stolt medlem i wby brödraskapet
medlem no 1 blandrasjakthundar
Användarvisningsbild
LPJ

Inläggav Blyoxid » 28 jun 2010, 12:13

Men var hittar man beckoljan nu för tiden?
Mot mygg använder jag Bushman som bara behövs lite sparsamt. Luktar inte illa som djungelolja heller och är nog det bästa myggmedel jag använt!
Finns inte i Sverige dock men går bra att beställa på nätet.
Blyoxid

Inläggav nature » 28 jun 2010, 12:57

Beckoljan gör att djungeloljan hänger kvar längre och täcker bättre, särskilt när man arbetar/svettas, det är inte så att den hjälper mot det ena, och djungeloljan mot det andra. Alla blodsugande insekter lockas av ungefär samma spårämnen och koldioxiden förstås, de "ser" med någon speciell frekvens också, vilket vissa medel avser att påverka.

Jag säger det igen: Av alla medel jag provat är MyggA det bästa, men det måste förnyas efter några timmar. OFF funkar också bra. Följ bruksanvisningen bara.

Det bästa är att MyggA (och även OFF) inte luktar satan. Det verksamma medlet i alla insektsmedel är Deet, vilket finns i ungefär samma mängd i alla undantaget vissa speciella som inte saluförs i Sverige. Jag tror att man skall vara försiktig med alla gifter och om de enklare ändå funkar...
nature

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör