Vad har ni för jaktkniv?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vad har ni för jaktkniv?

Inläggav Bo Petersson » 10 mar 2019, 20:41

Jag har några knivar som vanligen följer mig på jakt. Med något undantag så har jag knivar som jag tillverkat själv och som även går att tälja med.
Bo Petersson

Inläggav XLV » 11 mar 2019, 12:22

nileke skrev:
XLV skrev:Ska testa göra en egen, alltså inte köpa blad och göra handtaget utan helt från scratch. Måste ju testa 8)

Bara du gör en projekttråd!

Så får det förstås bli, har skissat lite och är på gång. Stora utmaningen blir nog att lyckas med en något sånär dugande härdning..
.22LR - .22Hornet - .223Rem - .30-06 - 9,3x62 - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 21 sep 2019, 23:46

Köpte faktiskt en Morakniv 2000 idag, har kollat lite på dessa och efter noga övervägande tror jag detta kan vara en fullgod kompromiss.
Den har flera egenskaper jag lärt mig uppskatta hos en bra kniv och den funkar till det mesta, dessutom är den rotfri. Fler som har den?

(den där egenhändigt gjorda kniven är för övrigt på gång, det blir en lite specifik flåkniv)

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav jdrotz » 22 sep 2019, 06:21

XLV skrev:Köpte faktiskt en Morakniv 2000 idag, har kollat lite på dessa och efter noga övervägande tror jag detta kan vara en fullgod kompromiss.
Den har flera egenskaper jag lärt mig uppskatta hos en bra kniv och den funkar till det mesta, dessutom är den rotfri. Fler som har den?

(den där egenhändigt gjorda kniven är för övrigt på gång, det blir en lite specifik flåkniv)

Mora 2000 är riktigt bra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Axelenöga » 22 sep 2019, 10:38

jdrotz skrev:
XLV skrev:Köpte faktiskt en Morakniv 2000 idag, har kollat lite på dessa och efter noga övervägande tror jag detta kan vara en fullgod kompromiss.

Mora 2000 är riktigt bra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mycket bra brukskniv!

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav XLV » 22 sep 2019, 11:11

Trevligt att höra, känns som en riktigt bra kniv faktiskt, ska bli intressant att använda den framöver :D

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Speedy » 22 sep 2019, 11:57

Även jag stämmer in i lovsången på Mora 2000 som en mycket bra jaktkniv och priset är klart överkomligt. Jag har en som reservkniv och skulle det vara den jag använder någon gång så skäms den inte för sig i skuggan av de mer favoriserade knivarna, de är bara snyggare och har mer själ än morakniven.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav XLV » 22 sep 2019, 13:43

Speedy skrev:Även jag stämmer in i lovsången på Mora 2000 som en mycket bra jaktkniv och priset är klart överkomligt. Jag har en som reservkniv och skulle det vara den jag använder någon gång så skäms den inte för sig i skuggan av de mer favoriserade knivarna, de är bara snyggare och har mer själ än morakniven.

Instämmer på det med själ, den saknar allt sånt men å andra sidan är den synnerligen stryktålig och det är poängen för mig med den här, har flera andra
handgjorda finska hantverk av kolstål och masurbjörk och läder osv, vackra och rysligt bra verktyg men dessa tenderar jag vara mer rädd om. Morakniven
kommer bli min primära brukskniv för allt från fiske till jakt och allmänt friluftsbruk. Tror den har mycket att erbjuda här, till som sagt ett mycket lagom
pris. Mycket kniv för pengarna liksom.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Carl Gustaf » 17 nov 2019, 19:48

Många ehh favorit är Jan Erik Söderholm's

Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Carl Gustaf

"De som har dumbommarna emot sig förlänar förtroende."
Jean-Paul Sartre

VVV
Användarvisningsbild
Carl Gustaf

Inläggav tjärn » 03 dec 2019, 17:54

Optimal längd på en huggare som följer med på jakt och fiske?
tjärn

Inläggav arnold » 03 dec 2019, 19:09

tjärn skrev:Optimal längd på en huggare som följer med på jakt och fiske?

A1pro =160mm 8) ..tycker s1an längd är gränsfall ibland framförallt tyngden ,s1x med dess tyngd är betydligt bättre men 160mm klarar det mesta
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav jimmy85 » 03 dec 2019, 22:06

Har en eka swingblade men har en fällkniven h1z på ingång.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav tjärn » 03 dec 2019, 22:42

arnold skrev:

A1pro =160mm 8) ..tycker s1an längd är gränsfall ibland framförallt tyngden ,s1x med dess tyngd är betydligt bättre men 160mm klarar det mesta

Ja det var ju bra pris på den :shock:
tjärn

Inläggav T-Grön » 03 dec 2019, 23:45

tjärn skrev:
arnold skrev:

Du får väl prova en kinakopia för ca 100kr för å se om det är rätt för dig.
Troligen blir du frälst å skaffar en äkta, och kopian hamnar som slit å släng i bilen. Den finns då tillhands när det påkörda rådjuret behöver avlivas. Hepp!
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav arnold » 04 dec 2019, 07:38

Så gjorde jag, köpte en kina a1 för 3-4 år sedan, gillade modellen men inte slida och skärpvaraktighet, extremt nöjd med a1pro ,a1x skulle jag kunna tänka mig också men blir nog en s1x så har man alla tre
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Fritz Kraut » 04 dec 2019, 09:58

tjärn skrev:
arnold skrev:

Jag har en med 15 cm blad som jag köpte här - nr 5 på bilden: https://www.blocket.se/annons/vasternor ... r/84925907

Det är en rätt så stadig sak, men ändå smidig. Jag använder den gärna till flåarbete, men den klarar annat grovt jobb bra, och håller skärpan. Och den kostar mindre än hälften än en S1 och väger mindre.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Sewen » 04 dec 2019, 12:41

Supernöjd med min Gerber Freeman. Alltid med på pass i en påse med papper och handsprit för urtagning. Gillar att den är en fällkniv men ändå enkel att skölja av och tål det iom avsaknaden av trä. Har tom fått åka in i diskmaskinen nån gång. Den inbyggda buköppnaren är rätt användbar. Tex senast när jag skulle lägga flåsnitt. Faktum är att jag i söndags flådde och finstyckade hela rådjuret med endast den kniven. Tycker inte den behöver brynas speciellt ofta. Vet inte om jag är ovanligt nitiskt med slipningen men flera gånger har jag fått kommentaren "vilken vass kniv" när jag lånat ut den. Kan ju även bero på att jag inte lägger ner dröser med djur under en säsong. Ingen finkniv men heller inte den billigaste.
I sidan under jakt hänger numera Karesuandokniven för allt annat knivgöra.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sewen

Inläggav Helle » 05 dec 2019, 01:36

Ut på pass följer två fällknivar med, en med tydligt drop point-blad som är lätt att ta ur och flå med och den kommer aldrig i kontakt med annat än livsmedel. Den andra är en Spyderco som används till allt annat ute i skogen och i jaktstugan. Viktigare än modell är väl trots allt att kniven är i bra skick och slipad efter användningsområde.
Helle

Inläggav birk0323 » 05 dec 2019, 09:55

Gjorde mig en djupdykning i källarförrådet ena dagen och där hittade jag min gamla kniv sedan slöjden i skolan när vi gick i 8án... är ett tag sedan. Skaftet i masur och ek samt två inlägg av läder. Jag gjorde aldrig någon slida till den här kniven, skaftet är faktiskt underbart vackert må jag säga och vackert format men lite för grovt, jag skulle ha gjort den mera smäcker. I framtiden nån gång ska jag göra den färdig och även sliran...

Om jag summerar min knivanvändning i år så har jag använt min F1á till allt möjligt från att spänta vedstickor, skära mat till att ta ur och flå älg och rådjur. Den är helt klart inte riktigt bra till något av detta egentligen, möjligtvis att den har sin styrka i spänta ved, öppna konserver odyl... jäklar så robust kniv, håller skärpan dessutom som ingen annan kniv jag förfogar över. Resterande jobb har jag gjort med slaktsetet från Eka. Fyllt 2,5 frysar och gjort mycket av styckningen själv i år. Känner mig rätt haj på den delen nu. I början av säsongen är det lite trevande men i år har jag skurit bra mycket och varit med lite olika slaktare likväl och fått en uppfriskning i kunskaperna igen. Det är alltid trevligt att se nån som skär året om, det går som av en jävla fart, man får be dem sakta ner så man hinner med att förstå i vissa lägen.

Jag fick tidigare lära mig av grannen som jobbar som slaktare och jag var med honom under höstarna när det skulle skäras men under år med mindre skärning tappar man i fritt fall och blir på nytt en nybörjare. Jag frågade om jag kunde vara med honom i år också under en par kvällar i veckan under hösten men han hade lagt ner aktiviteten ganska ordentligt och gått över på annat som sliter mindre, åldern tar ut sin rätt tänker jag.

Nu har det mesta av min knivanvändning i jakten för säsongen gått. Vi har en par kalvar kvar att jaga och lyckas jag få mig några lediga dagar innan jul ska jag försöka att nypa nån av dem men det mesta av älgjakten är nu avslutat. Det blir nu mera motorsåg och yxa i händerna på mig senare under vårterminen. Lär väl bli några förmiddagar på toppfågel och vi lär väl prova en del mård jag och gammeln´ men annars är det förbi...

Edit: råkade visst skriva S1 istället för F1 ..ändrat.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav birk0323 » 05 dec 2019, 10:13

I början av säsongen eller strax där före gullar man med utrustningen, polerar eggar och huahua... I slutet skiter man i märken och allt möjligt och ser bara användbarheten i prylarna, använder stålet tills eggen är rund och jag kan konstatera att jag förmodligen aldrig mera behöver handla nån kniv annat än om jag slarvar bort dem jag har. F1 militär från begynnelsen, eka slaktset och en mindre yxa och vill jag lyxa kan jag alltid stoppa Spydercon i bröstfickan men den är ett smycke och inget verktyg även om det är en underbar egg på den. Tog ur en älg med spydercon för ett antal år sedan, gick det också men det var som inte optimalt, men det gick, älgen blev urtagen på ett godtagbart sätt.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör