Vilka lundhags kängor har du och är du nöjd?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vilka lundhags kängor har du och är du nöjd?

Inläggav arnold » 02 jul 2019, 18:44

Första lagret vax klart Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav J. Andersson » 12 jul 2019, 10:00

Om det är av intresse så kan jag meddela att jag lämnade mina kängor i butik 30 juni. Igår den 11 juli fanns paketet att hämta. Sulorna fastlimmade till kostnad 0 SEK. Helt rimlig leveranstid. Jobbet ser bra ut, hoppas sulorna sitter fast nu. Jag tror att skomakarn också har slipat ned sulorna en liten aning längst fram, där de stack ut någon millimeter. Förmodligen var det därför sulorna började släppa. Det fanns så att säga en "kant" som var ganska utsatt och lätt fastnade i.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Drilling32 » 12 jul 2019, 16:18

Har haft Lundhagskängor i snart 20 år. Vet inte vad modellen hette men det var grönt läder från början.Sulorna var gjorda för skidbinslen.(De sågades bort snabbt med bandsågen enär man snubblade lite för ofta i oländig terräng)
Har aldrig haft bättre kängor. Sulade om dem för 5-10 år sedan till rimlig kostnad .
Har breda fötter så det var alternativet till dessa kängor som beställdes efter mina fötter. D.v.s Ritade av dem och skickade med vid beställningen.
Har använt skofett och Minkolja om vart annat och de har funkat bra ändå. Inget problem med läckage . Jagar mycket i mossmarker där det för det mesta är blött.Det enda jag har synpunkter på är läder "snörena".
Trevlig helg!
Drilling
Drilling32

Inläggav J. Andersson » 12 jul 2019, 18:44

Ett par Lundhags kanske höll 20 år på "den gamla goda tiden" men jag blir mer och mer tveksam till kvaliteten idag. Jag har just nu 3 par Lundhags men nästa gång blir det nog ett annat fabrikat.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Fiskaren » 13 jul 2019, 00:31

Jag tror dom heter Luffar. 800 bagis på xxl-erbjudande så jag tog två par. Lätta och snabba, sköna att arbeta i. Inget hantverk att skryta med men har hållit några höstar. Helt ok.

Husky 75: inte helt optimala, gnekar mot bindningen och ger ett oskönt böjveck men bra att stå med (i kyla) och en bra kompromiss om man vill kunna åka tur/telemark. Kan inte uttala mej om hållbarheten. Bra till skridskorna.
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Inläggav Lindquist » 15 jul 2019, 07:25

Proffesional II high...fantastiska
Sauer 202: 8x57js.
T3X Ctr/Grs 308Win
T3x Var/Grs 223rem + 300winmag
T3x Lite/GRS 308win
T1X (Grs) 22LR
Beretta 12
Ruger PCC 9mm

Borderterrier, Weimaraner.
Användarvisningsbild
Lindquist

Inläggav Liberty Hanson » 22 aug 2019, 14:28

Haft Lundhags Scout (tror dom heter Forest nuförtin) i 10-12 år nu och dom har levt ett hårt liv med jakt, vandring etc mm samt när vintern blir svår här i sthlms innerstad. Behöver nog sulas om snart men då räknar jag iskallt med att kunna ha dom i 10 år till.
• 30-06 • 6,5x55 • 22lr • 12/70
Användarvisningsbild
Liberty Hanson

Inläggav Karre » 28 sep 2019, 20:31

Park mot Vandra II? Vandra är dyrare och bekvämare? Eller är det bara mer design?

Snörningen skiljer iofs en del. Kanske måste man ha kunna dra åt ordentligt som på vandra.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Sewen » 01 okt 2019, 13:13

J. Andersson skrev:Ett par Lundhags kanske höll 20 år på "den gamla goda tiden" men jag blir mer och mer tveksam till kvaliteten idag. Jag har just nu 3 par Lundhags men nästa gång blir det nog ett annat fabrikat.

Och jag är tvärt om. Har haft mina Jaure sen modellen kom vilket typ är 7-8 år tror jag. Smörjer dom med Lundhags tjär-smörja när dom börjar knarra vilket sker ganska snabbt. Men tycker knappt det syns att dom är använda varken ut- eller invändigt. Har dom inte varje dag, inte ens på varje jakt men har ju ändå blivit några fjällvandringar, skogsutflykter och jakter under åren.
Sewen

Inläggav celex » 02 okt 2019, 07:47

Köpte mig ett par Lundhags Alaska 1992ish.. Och blev aldrig nöjd med dom. De skavde mot hälsenan i båda fötterna. Så de ligger på landet och samlar damm.

Nåt år efter köpte jag mig ett par Nokia Tuura som jag har använt ända till förra våren.. Lite bättre kvalitet :)
celex

Inläggav Karre » 25 okt 2019, 13:25

När försvann syncro ur sortimentet? XXL säljer ju dom fortfarande men när kan dom tänkas vara gjorda? Är det Jaure som ersatte dom?
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Rybář » 26 okt 2019, 10:48

J. Andersson skrev:Ett par Lundhags kanske höll 20 år på "den gamla goda tiden" men jag blir mer och mer tveksam till kvaliteten idag. Jag har just nu 3 par Lundhags men nästa gång blir det nog ett annat fabrikat.

Vad är det för Lundhags du har där du upplever att de slitits ut snabbt? Jag har ett par Forest , som jag haft i snart fem år, och när de är avspolade och insmorda så ser de nästan nya ut. Undantaget snörena, de behöver faktiskt bytas snart.

Forest/Scout-kängan är en av de som har en ganska stel gummisko nedertill och läder från fotryggen och uppåt. De är stabila och ger, så att säga, stöd när man trampar runt bland sten och lera och grästuvor. Dock klämmer de åt foten en del när jag går och de har absolut inte gympasko-komfort. Även med tjocka sockar i så känns de lite kantiga på insidan. De är också bara lite för varma på sommaren och nästan för kalla på vintern. När man sitter på pass och det är runt noll så kan man se hur snön smälter på hättorna, och jag fryser om tårna... De är alltså inte perfekta vinterkängor och inte heller lätta och smidiga pyschkängor, men de är väldigt pålitliga och de läcker inte. De är tillräckligt bra för att funka till allt. Vissa säsonger byter jag ut dem mot andra skodon. I somras körde jag med Ecco goretexlågskor för vildsvinsvaken, till exempel. Lätt och smidigt men det hade ju inte funkat om det börjat regna på riktigt, till exempel.

Nästa gång jag köper kängor är det sannolikt att det blir Lundhags igen, men jag ska se efter om det finns någon modell med mer läder och mindre av det stela gummit.
Rybář

Inläggav Axelenöga » 27 okt 2019, 07:56

Jag kör med 3 par Lundhags under året och är riktigt nöjd med skorna men det har varit en resa att hitta rätt i storlek och läst,tycker nog att det var lättare att hitta rätt
förr på dom "gamla modellerna" kanske mindre marginaler nu när kängorna utvecklats för att passa exakt och vara 100% fotriktiga...?
En del kvalitetsproblem håller jag med om att Lundhags har idag ,sömmar och limningar som släpper efter en säsong i skogen är inte riktigt ok,men servicen från lundhags tycker jag är bra ...
Jag rekommenderar definitivt Lundhags ,då jämför jag mot allt annat jag har provat i kängväg men lägg ner tid på att prova ut skorna ordentligt..... :)
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör