Dubbla underställ?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Dubbla underställ?

Inläggav Sysslolos » 10 okt 2018, 21:48

Har sett att en del har dubbla underställ under skaljacka?
Har ni som har det ett tajt syntetställ underst och ett ullunderställ över det eller har ni dubbla ullunderställ?
Antar att ni sedan fyller på med varma fleecetröjor eller liknande?
Sysslolos

Re: Dubbla underställ?

Inläggav Gullhoved » 10 okt 2018, 21:57

Jag har ofta det. Jag är frusen av mig. Ibland ett craft under sen ett ullfrotte över det. Men oftast nuförtiden ett nätunderställ i ylle underst och sedan ullfrotte över. Är det inte så kallt så räcker sistnämnda långt. Ör det kallt tar man en fleece, ulltröja eller vadmalsblus över.

Generellt är nätvariant (ylle eller syntet) + ullfrotte en jäkla kombo. Nätunderställ i syntet + craft över körde jag mkt med när jag höll på med längdåkning. Till jakten numera nästan enbart ylle.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gullhoved

Inläggav 405 WCF » 10 okt 2018, 22:11

När det är riktigt kallt så har jag ett Aclima Woolnet närmast kroppen och en woolpower one pice suit utanpå.
Ska vara faan så kallt innan man fryser.
405 WCF

Inläggav Gunnebrink » 10 okt 2018, 22:56

Prova dig fram med vad som passar dig. Jag har craft, olika i ull och bambu, alla har sina förtjänster.
Jag brukar ha dubbla ull när det blir kallare ute och det är skönt. Tänk på att ha tredje/fjärde lagret så att du lätt kan ta av det ifall du börjar bli varm av ansträngning, annars blir det lätt en svettbastu.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Sysslolos » 11 okt 2018, 06:22

Gunnebrink skrev:Prova dig fram med vad som passar dig. Jag har craft, olika i ull och bambu, alla har sina förtjänster.
Jag brukar ha dubbla ull när det blir kallare ute och det är skönt. Tänk på att ha tredje/fjärde lagret så att du lätt kan ta av det ifall du börjar bli varm av ansträngning, annars blir det lätt en svettbastu.

Kan du inte förklara förtjänsterna de olika underställen har?
Sysslolos

Inläggav malx » 11 okt 2018, 08:33

Syntet håller betydligt bättre och är därför det föredras av de som tränar och håller igång mycket. Börjar dock lukta lätt och håller inte värmen så bra om det blir blött. Ull tar bort en del dålig lukt, är varmare speciellt om det blivit blött men går sönder väldigt lätt. Kan också klia för vissa personer även om det är betydligt bättre med de moderna merinoullställen. Bambu är lite mittemellan i egenskaperna men framförallt oerhört mjukt och skönt...

Själv väljer jag olika utifrån uppgift.
malx

Inläggav Gunnebrink » 11 okt 2018, 22:35

Malx förklarade det rätt bra även om jag tycker att de flesta ullställ håller riktigt bra.

Jag är en varmbloding så jag ser oftast till att få ut fukt via mina lager. Bambu närmast kroppen är mkt behagligt och ull utanpå för att kunna transportera fukten till något. Googlar du "lager på lager principen " + material så kommer du säkert att hitta svar på de flesta av dina frågor.

Bäst är dock att skaffa ett grundkit och prova sig fram så man vet vad som fungerar bra för en själv.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör