Problem åtelkamera scoutguard 550

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Problem åtelkamera scoutguard 550

Inläggav anle » 24 jan 2018, 20:17

Hej, nyligen införskaffat 3st kameror enligt rubriken. Men de fungerar inte som jag tänkt.

Efter utsättande och påslag så får jag bilder under dagen och någon på kvällen från räv. Nästkommande dag är det tyst. Har åkt dito har kollat och då är de avstängda. Stänger av och sätter på av/på igen och samma visa. Låter jag dem sitta ute några dagar till kan den automatiskt gå igång igen men med en tid och datum från några dagar tillbaka.

Ibland när jag åker dit och kollar lyser den röda lampan som blinkar vid uppstart. Sist jag hämtade in kameran fungerade den inte och när jag skulle ta lös den från trädet så började den blinka och startade upp. Och tog bild.

Gäller alla 3 kamerorna och olika temperaturer ute. Har testat inomhus och där verkar det fungera utan problem så måste ju bero på utevädret som varit allt från - 1 grad till kanske - 20.

Några förslag på vad som kan spöka och har andra upplevt samma sak med gamla tider och datum som indikerar att den Stängts av?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
anle

Re: Problem åtelkamera scoutguard 550

Inläggav greyling » 24 jan 2018, 20:54

Vad använder du för sorts batterier?

Testa med lithium eller extern strömkälla.

Sig 550 är lynniga
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav anle » 24 jan 2018, 21:36

greyling skrev:Vad använder du för sorts batterier?

Testa med lithium eller extern strömkälla.

Sig 550 är lynniga
Har alkaliska philipsbatterier som följde med i tillvalspaket. Kanske är batterierna som strular, men har samtidigt vänner som kör på billiga batterier och de känner inte igen problemet.

Användarvisningsbild
anle

Inläggav Tyken » 24 jan 2018, 21:45

dom ska vara inställda på att skicka obegränsat antal bilder . du har troligen en begränsning inställd du ädrar detta i menyn.
Tyken

Inläggav sand_man » 24 jan 2018, 22:29

min scoutgard kan trilskas när batterierna blir dåliga. stiger och sjunker temperaturen så pendlar spänningen upp och ner. kallt ena dan så orkar den inte filma, mildare dan efter så är allt ok.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
sand_man

Inläggav greyling » 24 jan 2018, 22:54

sand_man skrev:min scoutgard kan trilskas när batterierna blir dåliga. stiger och sjunker temperaturen så pendlar spänningen upp och ner. kallt ena dan så orkar den inte filma, mildare dan efter så är allt ok.

Med lithium slipper du det problemet - kvarstår dock en hel massa andra för oss med sg.

Batteriprovlemet är utrett tämligen ingående i andra trådar.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Torparn » 24 jan 2018, 23:16

Kör två sådana kameror med externt batteri. Enklaste uppstarten jag varit med om någonsin (jämfört med t.ex Uovision, vilka jag använde mig av tidigare). Båda kamerorna matar bilder frekvent. Samma med mina gamla uovision kameror och dom var extremt känsliga vad gäller lågnivå på batterierna, särskilt om man bara körde batterier i kameran.

Vid temperaturväxlingar märker jag aldrig något med extern strömmatning. Sen verkar Scoutgard klara kondens bättre

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav anle » 25 jan 2018, 10:45

Torparn skrev:Kör två sådana kameror med externt batteri. Enklaste uppstarten jag varit med om någonsin (jämfört med t.ex Uovision, vilka jag använde mig av tidigare). Båda kamerorna matar bilder frekvent. Samma med mina gamla uovision kameror och dom var extremt känsliga vad gäller lågnivå på batterierna, särskilt om man bara körde batterier i kameran.

Vid temperaturväxlingar märker jag aldrig något med extern strömmatning. Sen verkar Scoutgard klara kondens bättre

/T
Får kanske testa med externt 6v batteri till kamerorna. Vilket batteri kör du med och hur länge innan det behöver laddas?

Användarvisningsbild
anle

Inläggav anle » 25 jan 2018, 10:46

Tyken skrev:dom ska vara inställda på att skicka obegränsat antal bilder . du har troligen en begränsning inställd du ädrar detta i menyn.
Kollat igenom inställningarna och de var satta på obegränsat antal bilder. Känns som att det då kanske är batterierna som svajar pga tempskillnader.

Användarvisningsbild
anle

Inläggav anle » 25 jan 2018, 10:48

greyling skrev:
sand_man skrev:min scoutgard kan trilskas när batterierna blir dåliga. stiger och sjunker temperaturen så pendlar spänningen upp och ner. kallt ena dan så orkar den inte filma, mildare dan efter så är allt ok.

Med lithium slipper du det problemet - kvarstår dock en hel massa andra för oss med sg.

Batteriprovlemet är utrett tämligen ingående i andra trådar.
Får testa litium och se om det lir bättre. Är det batterierna som spökar så får jag i förskaffa extern matning sedan. Känns som det billigaste alternativet i längden.

Användarvisningsbild
anle

Inläggav Torparn » 25 jan 2018, 12:07

anle skrev:
Torparn skrev:Kör två sådana kameror med externt batteri. Enklaste uppstarten jag varit med om någonsin (jämfört med t.ex Uovision, vilka jag använde mig av tidigare). Båda kamerorna matar bilder frekvent. Samma med mina gamla uovision kameror och dom var extremt känsliga vad gäller lågnivå på batterierna, särskilt om man bara körde batterier i kameran.

/T
Får kanske testa med externt 6v batteri till kamerorna. Vilket batteri kör du med och hur länge innan det behöver laddas?

Köpte 6volts på biltema och jag laddar var 3-4:e månad. Har aldrig kört batterierna tomma - rekommenderar att du säkrar av så du inte grillar kamerorna om du råkar sätta dit ett 12-volts batteri. Det gjorde min farsa med båda mina Uovision-kameror när jag var bortrest och han ville vara hjälpsam :| Batterierna lämnade för hög spänning när de var nyladdade och det klarade inte omvandlaren att hantera med följd att kretsar i kameran gick itu...

/T
Torparn

Inläggav anle » 25 jan 2018, 13:05

Torparn skrev:
anle skrev:

/T

Köpte 6volts på biltema och jag laddar var 3-4:e månad. Har aldrig kört batterierna tomma - rekommenderar att du säkrar av så du inte grillar kamerorna om du råkar sätta dit ett 12-volts batteri. Det gjorde min farsa med båda mina Uovision-kameror när jag var bortrest och han ville vara hjälpsam :| Batterierna lämnade för hög spänning när de var nyladdade och det klarade inte omvandlaren att hantera med följd att kretsar i kameran gick itu...

/T
Låter lovande med 3-4 månaders batteritid. Hur många Ah harbatterierna. Ser att det vanligen finns både 4 och 12 Ah.

Användarvisningsbild
anle

Inläggav Hunter123 » 14 jun 2018, 16:17

Hej!

Har en scoutguard sg550m-12mHD. Köpt från xxl, med hyltesim. Får den inte att skicka bilder. Har provat skicka manuellt, det står "parameter fel". Har lagt ner x antal kvällar och får inte den att skicka. Nån som har tips? Har nån en likadan som fungerar och vad har ni för inställningar? APN, server, etc etc.

Börjar verkligen tappa tålamodet och funderar nästan på köpa en ny eller skita i det. Tacksam för hjälp :)
Hunter123

Inläggav Meandow » 14 jun 2018, 18:26

Hunter123 skrev:Hej!

Har en scoutguard sg550m-12mHD. Köpt från xxl, med hyltesim. Får den inte att skicka bilder. Har provat skicka manuellt, det står "parameter fel". Har lagt ner x antal kvällar och får inte den att skicka. Nån som har tips? Har nån en likadan som fungerar och vad har ni för inställningar? APN, server, etc etc.

Börjar verkligen tappa tålamodet och funderar nästan på köpa en ny eller skita i det. Tacksam för hjälp :)

Har lagt X antal timmar på att försöka ställa in ScoutGuards åtelkamera, det är ungeför 50/50 om det fungerar eller inte, även om man kör exakt samma inställningar på 2 kameror så kan den ena fungera medan den andra inte skickar något alls, kommer aldrig köpa den skiten igen, någonsin. Testat Uovision och även om installationen/setupen kan verka krångligare så är den extremt lätt när man fattat hur man ska göra och till skillnad från ScoutGuard så fungerar det rakt av.

Har du möjlighet att ta en bild elr liknande på dina inställningar? Brukar oftast vara lättast att felsöka då, finns alltid risk att du stavat fel, lätt att bli lite blind.
Meandow

Inläggav greyling » 14 jun 2018, 22:02

Kör man med Gmail måste man slå av/på en pryl i inställningarna i Gmail annars kommer det inte några mail. Typ tillåt allt i gmails inställnignar så funkar det....

Men jag är enig i att scoutguard är ett jävla skit vad gäller inställningarna.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Keffe1 » 15 jun 2018, 07:33

För mig funkar det hyfsat, har inte ändrat ngt i Gmail. Dock har det hänt att kameran plötsligt lagt av, misstänker att batterilådan glider ut lite så att det blir glapp. Jag använder inte Hylte dock, utan kör ett Telia mobilt bredbands-SIM.
Keffe1

Inläggav redtop » 15 jun 2018, 09:23

greyling skrev:Kör man med Gmail måste man slå av/på en pryl i inställningarna i Gmail annars kommer det inte några mail. Typ tillåt allt i gmails inställnignar så funkar det....

Men jag är enig i att scoutguard är ett jävla skit vad gäller inställningarna.

Du måste ge tillstånd för "mindre säkra appar". Bara att googla så hittar man hur man ändrar inställningarna.

2018-06-15 09_21_46-Mindre säkra appar.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Torparn » 15 jun 2018, 10:06

Batterispänning och minneskort är källor till fenomenalt mycket strul när det gäller denna form av kameror! Fick det bevisat på nytt igår när jag skulle starta upp senaste köpta kameran. SG 550, hyltesim, nya fräscha AA- batterier och ett minneskort jag hittade i en byrålåda hemma. Efter aktivering av simkort, justering av inställningar så drog jag igång kameran. Fick en bild till inkorgen sen slutade kameran att skicka foton. När jag startade om kameran så hittades inte SD-kortet... Efter byte till nytt bättre SD-kort så lyckades jag återskapa problemet två gånger med det sämre SD-kortet. Det hittas numera i vår soptunna...

Att köpa minneskort av lite bättre kvalité lönar sig - minneskort hanterar nämligen kyla olika bra och det kan man läsa sig till om man läser det finstilta i de pyttesmå manualerna som kommer med korten - På mina andra två kameror gjorde jag detta och nu har de suttit ute i över ett år utan strul. De slutade att skicka för en månad sedan men efter en dos ny surfpott så hoppade båda igång igen. Kör alltid externt batteri OCH inga AA batterier i batterikassetten. En kamera havererade sedan batterierna oxiderat och frätt sönder tekniken inne i kameran :? Då gäller inte garantin kan jag meddela!

Med bra batterier (Biltemas duger gott och väl (MC-batterier som är avsäkrade på matarkabeln till 6volt)), och bra minneskort så undviker man mycket strul. Täckning kan vara en felkälla, men oftast är batterispänning orsaken till att kamerorna slutar att skicka foton. De flesta kameror stänger av sändfunktionen i kameran när spänningen blir för låg, och den kan dippa rätt kraftigt vid väderomslag. Särskilt vintertid! Sen upplever jag att SG kamerorna klarar kondens bättre än Uovision.

Märkligt hur olika vi upplever saker och ting. Uovision tyckte jag var stökiga att drifta igång. Väl igång matade dom bra med bilder, särskilt med bra strömmatning. Då fungerade blixten bra om nätterna vintertid. Där har mina nuvarande SG 550 kameror en hel del att att leva upp till. SG kamerorna å andra sidan är löjligt lätta att sätta igång, och enkla att justera inställningar på - så jag delar inte precis bilden att de skulle vara besvärliga :D

/T
Torparn

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör