Vattentätt rör eller liknande

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vattentätt rör eller liknande

Inläggav locorod » 17 apr 2018, 06:56

lsjonsson skrev:
locorod skrev:Är det bara jag som är husqvarnaägare och ser smutsiga och blöta bössor som ett kvitto på att man jagat samt har vapen som tål det?

Mina bössor är mycket sällan i fodral. Aldrig på jakten. Men de torkas och oljas efter varje jakt.

Om du bara visste vad jag har sett på vapenverkstaden på Husqvarna AB medans jag jobbade där.
En del såg ut som dom nästan hade spättat jord med dom.
Spruckna stockar, m. m.

Jo mina jaktvapen har säkert varit med om sådant. Men de håller och är i presentabelt skick. Men så är den nyaste från 50-talet också....inte 70 talet...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Dyngsmäll » 17 apr 2018, 07:20

”Ett Husqvarnavapen, väl skött, räcka en jägares lif ut!”
Gammalt Djungelordspråk
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Pek » 17 apr 2018, 07:35

Köpte en automat för 1000 kr till fågeljakten. Denna har man råd att lägga på berget o doppa i sjön. Det värsta/bästa är att jag börjar trivas med bössan, därmed blir man försiktigare.
Pek

Inläggav Sewen » 17 apr 2018, 10:26

cmk skrev:Hmm, vad är det för fel på en vanlig väska i hårdplast? Typ en sån här:

https://xxl.se/plano-vapenfodral-plano- ... 20_1_style

Tillräckligt stöt- och vattensäker skulle jag tro.
Dessutom billigare och lättare att flytta än ett avloppsrör.

Köpte denna riktigt billigt på xxl för en tid sen. Det efter att den mer kvalitativa varianten var onödigt stor för att få plats på ett bra sätt i bilen. Rätt tunn och mjuk i plasten men smidig och lätt i gengälld. Fyller sin funktion som skydd mot stötar och annat under resa.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav lsjonsson » 17 apr 2018, 11:14

locorod skrev:
lsjonsson skrev:
locorod skrev:Är det bara jag som är husqvarnaägare och ser smutsiga och blöta bössor som ett kvitto på att man jagat samt har vapen som tål det?

Mina bössor är mycket sällan i fodral. Aldrig på jakten. Men de torkas och oljas efter varje jakt.

Om du bara visste vad jag har sett på vapenverkstaden på Husqvarna AB medans jag jobbade där.
En del såg ut som dom nästan hade spättat jord med dom.
Spruckna stockar, m. m.

Jo mina jaktvapen har säkert varit med om sådant. Men de håller och är i presentabelt skick. Men så är den nyaste från 50-talet också....inte 70 talet...

Haha! Grejor är till för att användas o sedan liten materialvård på det så fungerar dom ett tag till. :roll: :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Jackstaff » 17 apr 2018, 19:04

Om du finns i Skåne så kan jag slå ihop eller löda ett rör eller låda. Vill du hålla stilen så kör vi en i mässing!

Mvh,
Niclas

Disclaimer: Jag har inte läst hela tråden och du har kanske redan löst det.
Jackstaff

Inläggav swedwolf » 18 apr 2018, 21:37

Nu är det riktigt bra pris på xxl
Om du kan samköpa med någon

Ikväll under vårt nattskift erbjuder vi dig 2 st Plano pro pillarmax gevärskoffertar för endast 649kr. Du sparar 549kr, rabatten dras i kassan!
Användarvisningsbild
swedwolf

Inläggav jagarndamp » 19 apr 2018, 00:36

Ylitjorvas skrev:Jag har precis ett sånt här fodral för det jobbet. Minns inte vad det heter
https://auctionet.com/sv/801986-vapenfo ... t-1900-tal
Det har fungerat suveränt för detta. Smidigt och långt nog för en lång pump.

Det som har varit bra med det är att det blir riktigt starkt då det är format riktigt djupt och inte är rektangulärt. Bara att släppa ner det från fören och låta det glida ner i båten.
Det har dessutom rejäla rostfria byglar som låser ihop delarna och rostfria pinnar i leden.
Det är nog inte vattentätt men då det är gjort med rejält överlapp mellan överdel/underdel så tål det hur mycket vatten som helst som sköljer över.
Det flyter dessutom på båtbotten om det nu behövs.
Är riktigt lätt och snabbt att öppna då det räcker med en bygel på mitten för att hålla ihop det.

Kan lägga till att jag förstört minst ett av mer traditionell typ dvs rektangulärt med stålspännen och låsmekanism, det rostade sönder efter bara ett par resor och dessutom gör den rektangulära formen att det var mycket klenare och känsligare. Måste oftast låsa flera spännen om det är en rektangulär form.

Den där väskan från Plano ser ju liknande ut men kolla noga hur rejäl de där (ser ut så på bilden) klamrarna i plast verkar och skit i det om det finns låsmekanism, den rostar garanterat!
Garanterat den billigaste lösningen.

Inte om man ska ha frakt

JAG BOR I FINLAND
Blaser r93 9,3x62 meopta meostar r1 1,5-6
Benelli m2 comfortech 12/76
Sako L579 .243 win vortex viper pst 6-24
CZ 455 .22lr billigt skittasco
Remington 770 .308win lika skit bushnell
Lanber 12/70
Baikal 16/70
Och den energiske Tyson tax
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav malx » 19 apr 2018, 11:24

swedwolf skrev:Nu är det riktigt bra pris på xxl
Om du kan samköpa med någon
Ikväll under vårt nattskift erbjuder vi dig 2 st Plano pro pillarmax gevärskoffertar för endast 649kr. Du sparar 549kr, rabatten dras i kassan!

Inget speciellt alls. Precis som det mesta som XXL rear så är detta en produkt som kommer gång på gång på "rea" och de har gått för 299:- ibland. (Du kan hitta dem för 15 dollar på i USA) Och som jag sa så är det absolut ingenting man har för att skydda bössan under svårare förhållanden. Däremot helt ok och relativt lätt för att förvara bössan i bilen.

(XXL har ju även planos "riktiga" skyddsväska, men då kostar den ju över 2000:- också)
malx

Inläggav sjöfågeljakt » 20 apr 2018, 11:37

Jackstaff skrev:Om du finns i Skåne så kan jag slå ihop eller löda ett rör eller låda. Vill du hålla stilen så kör vi en i mässing!

Mvh,
Niclas

Disclaimer: Jag har inte läst hela tråden och du har kanske redan löst det.

Bor icke i de södra ändarna, men ett aluminumrör hade varit perfekt egentligen, med ett vackert lock. Ett avloppsrör hottar ju kanske inte upp båten. För de 2000 avloppsröret kostar, så är man säkert halvvägs på det ekonomiska.

Tack för erbjudandet i vilket fall som helst.
sjöfågeljakt

Inläggav Fritz Kraut » 21 apr 2018, 07:12

https://www.rinkabyror.se/artikel/marka ... -200-x-3m/

https://www.rinkabyror.se/artikel/falu- ... 200-mm-8-/

https://www.rinkabyror.se/artikel/mark-propp-200/

Det här borde väl funka? Det är ju samma lösning som rörmokare och andra har på sina takräcken för att frakta rördelar.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Jackstaff » 21 apr 2018, 12:30

Fast nu har jag ju blivit biten på idén, lät alldeles för roligt för att bara släppa. Inte ofta man får chansen att vara lite kreativ, utöver de ordinarie fönsterblecken, hängrännorna och vindskivorna. Blir det inte bra så skrotar jag den och blir den bra så är den din mot frakten.

Sugen?
Jackstaff

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör