Slipsten från jula eller tormek?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Slipsten från jula eller tormek?

Inläggav Lapua mega » 14 feb 2018, 01:07

Gunnebrink skrev:Jag antar att stenen är av samma slags aluminiumoxid som på den mindre, i övrigt verkar det vara en sundare konstruktion med plåthuv, min är av plast.

Skiljer det inte så mycket pengar skulle jag välja en Tormek, mest pga stenen som jag vet är bättre.

Ja men så är det säkert. Ja det skiljer typ 770 kr mellan dom. Men sen så undrar jag om tormeks stenar passar till Scheppach? Om den gör det så skulle man kunna köpa en 250 sten för typ 1200:- skulle man då få en billig t8a eller är tormek bättre på alla viss jämfört med Scheppach?
Tikka m695 6,5x55 Stalon whisper magnum Meopta 3-12x50
Tikka m70 12-222rem
Brno 455 TH 22lr Redfield 39x40
Blaser R93 prof 9,3x62,6,5x55,22LR. Stalon whisper magnum Leupold 3-9x40
Merkel 32 12/12-6.5x55 Leupold 2-7x28
Användarvisningsbild
Lapua mega

Inläggav Gunnebrink » 14 feb 2018, 12:33

Det tror jag att den gör, en vän satte in en tormeksten i en billig våtslip med smärgel från jula och det har fungerat fint.

Det enda som jag är lite mindre nöjd med min Scheppach är just att stenen ger mer repor i eggen och att det går en aning snabbare att slipa upp en egg på de tormekar jag lånat. Jag tror det är en T4 och en T8.
Jag slipar inte mycket men brukar gå igenom ca 10-20 knivar kanske varannan, var tredje månad, jag slipar även billiga Mora och annat bara för att hålla igång lite känsla.

Tormeks tillbehör passar, jag har svarvat om min sten en gång med stenjusterare, den blir väldigt oval om man glömmer den i vatten :oops:
Vidare mår läderskivan bra av lite läderolja ibland och kör på den riktiga polercremén, jag kör nu med Autosol i brist på annat och det ger klent resultat.

Så nej, rent användarmässigt har jag inte märkt att Scheppach är betydligt sämre om man bortser från stenen vilket jag förklarat. Skulle säga att min Scheppach varit riktigt billig eftersom den funkat bra och jag har kunnat slipa dels mina egna knivar men även åt andra för att till slut få igen pengarna.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Lapua mega » 14 feb 2018, 16:40

Gunnebrink skrev:Det tror jag att den gör, en vän satte in en tormeksten i en billig våtslip med smärgel från jula och det har fungerat fint.

Det enda som jag är lite mindre nöjd med min Scheppach är just att stenen ger mer repor i eggen och att det går en aning snabbare att slipa upp en egg på de tormekar jag lånat. Jag tror det är en T4 och en T8.
Jag slipar inte mycket men brukar gå igenom ca 10-20 knivar kanske varannan, var tredje månad, jag slipar även billiga Mora och annat bara för att hålla igång lite känsla.

Tormeks tillbehör passar, jag har svarvat om min sten en gång med stenjusterare, den blir väldigt oval om man glömmer den i vatten :oops:
Vidare mår läderskivan bra av lite läderolja ibland och kör på den riktiga polercremén, jag kör nu med Autosol i brist på annat och det ger klent resultat.

Så nej, rent användarmässigt har jag inte märkt att Scheppach är betydligt sämre om man bortser från stenen vilket jag förklarat. Skulle säga att min Scheppach varit riktigt billig eftersom den funkat bra och jag har kunnat slipa dels mina egna knivar men även åt andra för att till slut få igen pengarna.

Jaha okej. Ja men det låter bra att dom gör det och sen att tillbehören passar också. Ja nu får man ta sig en funderare hur man ska göra. Såg att den på jula har en hastighet på 120 varv/min och den större är på 90 varv/min om det har någon större betydelse vet jag ej.
Tikka m695 6,5x55 Stalon whisper magnum Meopta 3-12x50
Tikka m70 12-222rem
Brno 455 TH 22lr Redfield 39x40
Blaser R93 prof 9,3x62,6,5x55,22LR. Stalon whisper magnum Leupold 3-9x40
Merkel 32 12/12-6.5x55 Leupold 2-7x28
Användarvisningsbild
Lapua mega

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör