Edvardsson vadmal

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Edvardsson vadmal

Inläggav Sako Finnbear » 13 jan 2018, 11:50

Är också intresserad av att höra mer angående vadmal. Har helt skippat allt TEX-MEX skit och i stället
börja förlita mig på naturmaterial. Kan säga att jag är INTE besviken! :D
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/12x76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Dyngsmäll » 13 jan 2018, 14:01

En skaljacka har sin plats i ryggan vid risk för hällregn, men att ständigt gå runt klädd i plast känns inte sunt. Ull är ett fantastiskt material som fler och fler återupptäcker. Nu väntar jag bara på att brallor i sämskat älgskinn får en liknande revival... Den som prövat vet vad jag snackar om. Man känner inte att man HAR brallor på sig... :mrgreen:
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav jdrotz » 13 jan 2018, 14:11

Sako Finnbear skrev:Är också intresserad av att höra mer angående vadmal. Har helt skippat allt TEX-MEX skit och i stället
Jag ser både för/nackdelar med vadmal kontra ”texmex”.

Fördelen med vadmal o liknande är att de ofta är stryktåligt, varmt och andas bra. Däremot är det värdelöst när det regnar då materialet blir tungt. Jag tror på en kombination och kör ull närmast kroppen och membrankläder ytterst som skal. Med tanke på hur blöt väderlek vi verkar ha nuförtiden verkar det rimligast. I höstas regnade det ju nästan hela älgjakten...

Jag ser egentligen bara en nackdel med membranplaggen, det är att de generellt inte håller lika bra och tål lika mycket stryk som vadmal. Dock finns det riktigt bra membrankläder om man är beredd att betala dyrt.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Med Swazikläder och en grovsing är man rustad för det mesta;-)
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Sako Finnbear » 13 jan 2018, 16:34

jdrotz skrev:
Sako Finnbear skrev:Är också intresserad av att höra mer angående vadmal. Har helt skippat allt TEX-MEX skit och i stället
Jag ser både för/nackdelar med vadmal kontra ”texmex”.

Fördelen med vadmal o liknande är att de ofta är stryktåligt, varmt och andas bra. Däremot är det värdelöst när det regnar då materialet blir tungt. Jag tror på en kombination och kör ull närmast kroppen och membrankläder ytterst som skal. Med tanke på hur blöt väderlek vi verkar ha nuförtiden verkar det rimligast. I höstas regnade det ju nästan hela älgjakten...

Jag ser egentligen bara en nackdel med membranplaggen, det är att de generellt inte håller lika bra och tål lika mycket stryk som vadmal. Dock finns det riktigt bra membrankläder om man är beredd att betala dyrt.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk

Har även skippat TEX-MEX jackan nu och köpt mig en hederlig oljerock i vaxad bomull. Ska bli spännande att testa. :)
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/12x76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav jimmy85 » 14 jan 2018, 01:13

Gore-tex o dylikt är ju jättebra så länge membranet är helt.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav potatiskastare » 14 jan 2018, 04:06

jimmy85 skrev:Gore-tex o dylikt är ju jättebra så länge membranet är helt.

Ett bra membranplagg är utan tvekan bra. MEN det löser inte alla problem. Det är nog drömmen om universalplagget som gett dem dåligt rykte hos vissa.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav T-Grön » 14 jan 2018, 06:08

Har vadmals skjortor, ja jo jag köpte en till för att inte vara utan när den första tog slut. Den första hänger med än
Dock har jag nött hål på höft/ryggen där bössan ligger emot. Hade tidigare bälteskniven under, och då blev det mekanisk nötning som följd.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav T-Grön » 14 jan 2018, 06:12

Btw, nu i snökaos tider så skottar jag tak ibland. Nu i fredags var det -19 hela dagen och de som hade moderna kläder höll på att förfrysa! De fick avbryta efter halva dagen.
Vi med Ull, Fliis, och vadmal körde hela dagen utan problem. :mrgreen:
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav Fiskaren » 14 jan 2018, 06:57

Jag och min Svartbente svåger köpte busarongerna och vi är båda mycket nöjda.

F ö har jag en packe kläde på ingång så det kan bli ett par nya byxor isf de militärbyxor som det börjar gå hål på allt frekventare nu.

Jag har även en fin lodenjacka som jag använder "på stan" vår och höst. Det är stor skillnad i kvalitet på kammad loden och stampad vadmal.

Den väst från Nordstjernan jag fick av svärmor har jag haft till vardags och den är fortfarande mycket fin efter tjugo år.

Min största skräck är mal. Var hittar man riktiga naftalinkulor? Aliexpress?
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Inläggav 405 WCF » 14 jan 2018, 08:06

Har tidigare i livet haft en hel del ”wämmansch-kleda” och nu när ni pratar om dessa så växer suget igen.
Har som sagt en himla massa vadmalstyg liggandes så man får väl helt enkelt försöka hitta nån som kan tänka sig att sy upp ett ställ till mig.
Frugan vägrar i sten, likaså min mor, så hm, på nått sätt ska det väl gå.
Tips på skräddare i Norr/Västerbotten mottages gärna.
405 WCF

Inläggav jimmy85 » 14 jan 2018, 14:37

405 WCF skrev:Har tidigare i livet haft en hel del ”wämmansch-kleda” och nu när ni pratar om dessa så växer suget igen.
Har som sagt en himla massa vadmalstyg liggandes så man får väl helt enkelt försöka hitta nån som kan tänka sig att sy upp ett ställ till mig.

E väl bara o klippa till en rektangel o sedan ett hål i mitten :p Ser ut som klintan sen ;)
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Dyngsmäll » 14 jan 2018, 16:21

405 WCF skrev:Har tidigare i livet haft en hel del ”wämmansch-kleda” och nu när ni pratar om dessa så växer suget igen.

Lyckost! Vadmal av bra kvalla är asdyrt! Det är ju notoriskt osvårt att sy enklare kläder. Utgå från tygbredden. Vik dubbelt till rätt längd fram och bak. Skär upp ett halssprund vid veckets framsida. Mät ut armlängd på tyget. Dela tyget på längden så du får två rektangulära ärmar. Klipp ut två steglappar (fyrkanter) att sy fast där ärmsöm möter sidsöm i armhålan (för rörelsefrihet). Lägg till en krage om du vill. Sy för hand eller på maskin. Bra vadmal behöver ingen fåll utan du kan sy utan att fålla. Kvällspyssel? :D
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav 405 WCF » 14 jan 2018, 17:52

Dyngsmäll skrev:

Lyckost! Vadmal av bra kvalla är asdyrt! Det är ju notoriskt osvårt att sy enklare kläder. Utgå från tygbredden. Vik dubbelt till rätt längd fram och bak. Skär upp ett halssprund vid veckets framsida. Mät ut armlängd på tyget. Dela tyget på längden så du får två rektangulära ärmar. Klipp ut två steglappar (fyrkanter) att sy fast där ärmsöm möter sidsöm i armhålan (för rörelsefrihet). Lägg till en krage om du vill. Sy för hand eller på maskin. Bra vadmal behöver ingen fåll utan du kan sy utan att fålla. Kvällspyssel? :D

Ojojoj, nu är du jobbig! :wink:
Har sytt många knivsliror med sentråd och stjärnnål, men det är något helt annat.
Har åt pipsvängen för dåligt tålamod, vet knappt hur en symaskin ser ut, och, sist men inte minst, jag är van att ratta stora borrmaskiner, inte små symaskiner...
405 WCF

Inläggav Fritz Kraut » 15 jan 2018, 08:30

405 WCF skrev:---vet knappt hur en symaskin ser ut, och, sist men inte minst, jag är van att ratta stora borrmaskiner, inte små symaskiner...

Fixar du att köra en brädlapp genom en bandsåg, klarar du av en symaskin - det är samma teknik.

Skaffa en gammal Singer med knäspak om du ska sy vadmal. En modern maskin klarar i regel inte det tjocka tyget.

Själv har jag sytt både hundtäcke och ryggsäck på min gamla maskin. Det är inte svårt. Det enda man får tänka på är att ha lagom trådspänning för att undvika tjorv på tråden.

Bild

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav 405 WCF » 15 jan 2018, 08:47

Fritz Kraut skrev:
405 WCF skrev:---vet knappt hur en symaskin ser ut, och, sist men inte minst, jag är van att ratta stora borrmaskiner, inte små symaskiner...

Fixar du att köra en brädlapp genom en bandsåg, klarar du av en symaskin - det är samma teknik.

Skaffa en gammal Singer med knäspak om du ska sy vadmal. En modern maskin klarar i regel inte det tjocka tyget.

Själv har jag sytt både hundtäcke och ryggsäck på min gamla maskin. Det är inte svårt. Det enda man får tänka på är att ha lagom trådspänning för att undvika tjorv på tråden.

Bild

F.

Vi har en sån där trampmaskin fast det är en Husqvarna, och i min värld är det ett rymdskepp.. :lol:
Sen är jag inte säker på att den är helt komplett.
Rent seriöst så tror jag nog att man kanske skulle lyckas få till nån form av klädesplagg, men hur slutprodukten skulle te sig är en annan femma.
Känns liksom lite tokigt att som total novis börja vanhelga ett fantastiskt vadmalstyg.
Lite som att låta kocken utföra en hjärtoperation. :wink:
405 WCF

Inläggav Dyngsmäll » 15 jan 2018, 09:45

Jag syr för hand, jag... :oops:
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Carlsson » 15 jan 2018, 09:56

Fritz Kraut skrev:Bild

F.

Bara av intresse då jag ärvt en dylik fungerande pjäs efter min farmor, vad betingar en sådan i gott skick för värde? Jag har absolut inga tankar på att sälja den, mest som kuriosa då vi pratade om det när "den där gamla skiten kan gå i sopcontainern.."
12 - 12/222 - 22lr - 6,5x55 - 9,3x62
Användarvisningsbild
Carlsson

Inläggav Sewen » 15 jan 2018, 15:11

Carlsson skrev:
Bara av intresse då jag ärvt en dylik fungerande pjäs efter min farmor, vad betingar en sådan i gott skick för värde? Jag har absolut inga tankar på att sälja den, mest som kuriosa då vi pratade om det när "den där gamla skiten kan gå i sopcontainern.."

Senast jag var på auktion så blev det inga bud på en lika dan trots att utropet var endast 50kr. Detta var 3-4 år sedan.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav Fritz Kraut » 15 jan 2018, 16:14

Sewen skrev:
Carlsson skrev:

Senast jag var på auktion så blev det inga bud på en lika dan trots att utropet var endast 50kr. Detta var 3-4 år sedan.

Min köpte jag för en femtilapp. Det är inga dyrbarheter, men maskinerna är starka, arbetar mjukt, syr snyggt i allt och om man tittar på innanmätet ser man hur välgjorda delarna är. Tyvärr finns bara raksöm.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Melker » 15 jan 2018, 17:22

Dyngsmäll skrev:Jag syr för hand, jag... :oops:

Kan du inte lägga upp en bild på en kreation?
Gärna på modell så man ser stuket.
Användarvisningsbild
Melker

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör