Sellier&Bellot small rifle

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Sellier&Bellot small rifle

Inläggav hussen » 01 dec 2019, 09:25

Laddade till 222:an och hade liggandes S&B small rifle tändhattar som jag tryckte dit när mina cci 400 tog slut. Åkte till skjutbanan glad i hågen och skulle testa precisionen, men vafan av 10 patroner var det bara 3 som small. Anslaget såg normalt ut, hade med mig patroner laddade med cci 400 där var det inga problem alla funkade. Tändhattarna har jag förvarat på samma ställe (vapenskåpet) så förvaringen är det ju inget konstigt med. Är S&B tändhattarna hårdare, det var -10 ute så jag tänkte att anslaget från stiftet kanske inte var lika hårt. S&B har då fungerat tidigare, väl hemkommen rengjorde jag slutstycket, inte mycket skit men det behövs nog inte mycket om det är kallt och tändhatten är lite hårdare. Tur att lokala handlaren hade cci hattar hemma så man kunde fortsätta laddandet.
hussen

Re: Sellier&Bellot small rifle

Inläggav hussen » 02 dec 2019, 20:48

Problemet löst = kassa hylsor, hittade ett gäng nya PMC hylsor som tydligen var för små från fabriken, hylsorna for helt enkelt framåt när stiftet träffade tändhatten, vid närmare kontroll idag såg jag att hatten krupit bakåt en liten bit. Testade att ladda mina gamla hylsor som är anpassningskalibrerade med S&B tändhattar, alla funkade. Och nej patronläget är inte skvalpigt, Stigge har pipat om bössan för många år sen och den skjuter fortfarande som en dröm med det mesta man matar den med. Slutsats för tighta hylsor i kombination med rätt hårda hattar, men det borde jag fattat på en gång :wink:
hussen

Återgå till Tändhattar