Tändhatt slaglåsvapen

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Tändhatt slaglåsvapen

Inläggav Tammer » 02 okt 2019, 17:15

Jag har börjat intressera mig för gamla skjutvapen, och har köpt några olika slaglåsvapen på auktion. Med tiden har tanken på att försöka skjuta med dem dykt upp, i alla fall de som är i relativt gott skick. Jag har ett par små sk länsmanspistoler, eller puffertar, osäker på vad de egentligen kallas. Dessa är väl bibehållna, och den ena renoverad. Frågan är var man för tag på tändhattar till dessa, och vilken dimension det ska vara. Det verkar finna tre dimensioner, 4,47 mm, 5,9 mm resp. 6,12 mm. Ska man mäta nippeln, eller finns det nån standard för detta? Jag nöjer mig med att testa med vara tändhatt så länge, kulor och krut blir en framtida fråga.
Tammer

Re: Tändhatt slaglåsvapen

Inläggav Stainless steel » 02 okt 2019, 17:45

http://vapex.e-line.nu/sv/Konsumenter/K ... Tandhattar
Skickar också till rimligt pris när jag köpte tändhattar tror jag inte frakten var mer än 150 kr.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Re: Tändhatt slaglåsvapen

Inläggav Tammer » 02 okt 2019, 18:46

Tack för länken. Dock verkar de inte ha tändhattar till förladdare i lager, inte heller framgår det vilken dimension det är på dessa. Jag är inte tillräckligt insatt i detta för att kunna avgöra om Percussion Caps är samma sak, eller om det måste var till just förladdare. Jag lägger ändå en beställning på Percussion Caps # 11 Tändhatt, med det priset kan man chansa...
Tammer

Återgå till Tändhattar