tändhattsgenomslag fabrikat hornady ammo

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

tändhattsgenomslag fabrikat hornady ammo

Inläggav Susko » 14 sep 2018, 22:43

Köpte Hornady 222 sp 50 grains på fritid och vildmark och efter några avlossade skott i Brno Fox mod 2 fick man ordentligt med rök i magasinet samt slutstycket , sen fick man avbryta.
Har tidigare skjutit under två år ca 150 st sellior bellot , 50 Norma jaktmatch , 20 ST Norma 3,6 blyspets utan problem.
Tändstift nålet verkar vara i ok skick dock så slår den lite för långt.
Jag behöver råd om jag ska försätta skjuta bara Norma eller behöver man åtgärda nåt på vapnet? Går det att justera nålet på Brno Fox ?
Någon som vet vilken tändhatt använder hornady 222 sp 50 grains? Funderar på att byta ut tändhatt och hälla ut krut i Norma hylsa / ladda om eftersom man har nu många skott kvar!!!
Bild
Susko

Re: tändhattsgenomslag fabrikat hornady ammo

Inläggav locorod » 15 sep 2018, 09:05

Åtgärda så att stiftet slår ut rätt längd. Ta hjälp av smed om du är osäker. Filar du ner något fel eller för mycket ökar problemen..Allt annat är att fixa på fel sätt. Visst kan man hitta patroner med hårdare hattar. Men det är lite som att bara köra på jämn asfalt eftersom stötdämparna är lösa. En väg runt symtomen men ingen fix.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Susko » 15 sep 2018, 23:27

Ok, tack för svaret, den måste allså filas ned, och härdas ,
Varför bygger man ett vapen med lång tändstift? Hade de andra tändhattar på den tiden, hårdare?
Susko

Inläggav potatiskastare » 15 sep 2018, 23:28

Hur långt utstick har du?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Susko » 17 sep 2018, 22:44

Jag har undersökt slutstycket närmare nu och med osäkerhet så kan jag inte längre påstå att den är för lång,.den saknar fett på fjädern inuti slutstycket , vad brukar man ha där inne som fett?
Susko

Inläggav Fritz Kraut » 18 sep 2018, 07:08

Susko skrev:Jag har undersökt slutstycket närmare nu och med osäkerhet så kan jag inte längre påstå att den är för lång,.den saknar fett på fjädern inuti slutstycket , vad brukar man ha där inne som fett?

Fett på fjädern är inte så bra, för det stelnar i kyla och leder till klick. Det bästa är att olja in fjädern och sedan torka bort överflödig olja innan man återmonterar den. Fett har heller inget med tändhattsgenomslagen att göra.

Om det bara är med den här ammunitionssorten du får genomslag, kan det lika gärna vara fel på den som på bössan. Hur ser tändhattarna ut på annan ammo du skjutit i bössan? Visa gärna en bild.

Är tändspetsen rund och fin? Är det tätt mellan den och stötbotten, dvs. tätar stiftet i hålet, eller är det en glipa?

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Susko » 21 sep 2018, 22:43

Bild
Det är glipa och stiftet tätar inte hela hållet, men är inte foxen byggd så? Nålen är rund och fin. Jag tog bort lite sot och oljade in fjädern som du rekommenderade.
Borde inte hjullager fett frysa fast på bilarna också eller så kanske det finns visa skillnader på fetter också:roll:
Susko

Inläggav Fritz Kraut » 21 sep 2018, 22:57

Susko skrev:Det är glipa och stiftet tätar inte hela hållet, men är inte foxen byggd så? Nålen är rund och fin. Jag tog bort lite sot och oljade in fjädern som du rekommenderade.
Borde inte hjullager fett frysa fast på bilarna också eller så kanske det finns visa skillnader på fetter också:roll:

Det är glipan som gör att Hornadyhattarna brister. Du ser ju att hattarna på S&B-hylsorna också har trängt in i glipan, men de hattarna verkar ha tjockare gods. Att Foxen är byggd så, är nog lite slarv i tillverkningen. Det ska inte vara någon märkbar springa mellan stift och stötbotten.

Tänk på att det är helt andra krafter i ett hjullager jämfört med kraften från en ganska vek slagfjäder. Segt fett har räddat många tuppar på toppjakten...

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav hofboss » 21 sep 2018, 23:01

Ta med dom hylsorna och dom med genomslag och åk till en vapensmed så att han kan titta och komma med en åtgärdsplan.
hofboss

Inläggav Susko » 22 sep 2018, 12:52

Fritz Kraut skrev:
Susko skrev:Det är glipa och stiftet tätar inte hela hållet, men är inte foxen byggd så? Nålen är rund och fin. Jag tog bort lite sot och oljade in fjädern som du rekommenderade.

Det är glipan som gör att Hornadyhattarna brister. Du ser ju att hattarna på S&B-hylsorna också har trängt in i glipan, men de hattarna verkar ha tjockare gods. Att Foxen är byggd så, är nog lite slarv i tillverkningen. Det ska inte vara någon märkbar springa mellan stift och stötbotten.

Tänk på att det är helt andra krafter i ett hjullager jämfört med kraften från en ganska vek slagfjäder. Segt fett har räddat många tuppar på toppjakten...

F.

Ok, tackar för din tid
Susko

Återgå till Tändhattar