tändhattsisättare

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

tändhattsisättare

Inläggav kingfisher » 21 jun 2015, 18:46

Hej
Jag skall skaffa en handhållen tändhattsisättare, är det en RCBS msn skall köp. Eller finns det någon bättre?

Skickat från min ME173X via Tapatalk
Användarvisningsbild
kingfisher

Re: tändhattsisättare

Inläggav Stewe's world on ice » 21 jun 2015, 19:01

kingfisher skrev:Hej
Jag skall skaffa en handhållen tändhattsisättare, är det en RCBS msn skall köp. Eller finns det någon bättre?

Skickat från min ME173X via Tapatalk

Det finns th sättare som är för bänkskytte som är bättre men för normalt bruk är rcbs svårslagen.
Stewe's world on ice

Inläggav birk0323 » 21 jun 2015, 19:11

Jag har precis skaffat rcbs sättare, tidigare har jag haft två Lee men de var för hårda mot handen, nöjd med bytet. Har hunnit satt ett antal hundra hattar och det bara fungerar, än så länge.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav kingfisher » 01 jul 2015, 12:13

Beställde en RCBS i dag.

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
kingfisher

Inläggav jalfa » 09 jul 2015, 16:12

hämtade ut Sinclairs th-isättare idag. Testade ett 10-tal och herregud vilken skillnad till det bättre. Nu har jag inte så stor och lång erfarenhet, bara testat Hornadys innan och den kändes inte alls bra. Ont i handen fick man också. Nu kan jag känna när th bottnar och oj vad lätt det går. Lite pickligt blir det nog om man har grova korvfingrar (vilket jag iofs inte har) att pilla i en th itaget. Litet dyr också men jag tycker det är helt klart värt det.
BAT-machine DS 6 PPC
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
Custom Rem 700 SA 30x47 1:12 twist
Sako L46 7x33
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Inläggav peterlunkan » 08 nov 2015, 14:19

Lyfter tråden igen.

Hur är Hornadys och Lee Ergos tändhattsisättare, någon som provat?

Med vänlig hälsning Peter
Sauer 200 STR 6,5x55
Anschütz Match 54 .22lr
Beretta 686 Special .12
Tikka T3 Varmint GRS-stock 6,5x55

Vortex Viper PST 6-24x50FFP MRAD
Glock 17 Gen4 9mm
Stag Arms 3T .223
peterlunkan

Inläggav locorod » 08 nov 2015, 16:23

Jag har lee och är barnsligt nöjd!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Ingvar » 08 nov 2015, 16:53

locorod skrev:Jag har lee och är barnsligt nöjd!

Har du då också "barnahänder"????
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav locorod » 08 nov 2015, 18:33

Nja...Varit murare en gång så kanske inte barnahänder. Men jag är barnslig!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav jalfa » 28 mar 2017, 10:32

Vill du ha det bästa? Slippa strul. En som alltid fungerar och där man känner hur tändhatten går in...skaffa en sinclair.

https://www.brownells.se/epages/Sverige ... /749013938

Finns ingen bättre!
BAT-machine DS 6 PPC
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
Custom Rem 700 SA 30x47 1:12 twist
Sako L46 7x33
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Inläggav Second » 28 mar 2017, 11:12

Kan flika in här då jag i förrgår satte 150 tändhattar.

Har använt mig av Lee Auto Prime XR (Inget auto alls på den, men coolt namn)
Den följde med laddkitet jag köpte och den gör sitt jobb, men ingen fröjd. Är antagligen för vek i händerna och måste använda dubbetumme för att orka trycka in tändhattarna. Sen har tändhattarna en förmåga att ibland ramla in på hög kant, vilket är en risk.

Jag köpte mig en Lee Ergo Prime då jag har hylshållarna till just LEE redan.
Denna är bättre, men det går ändå tungt. Man får ta om ibland och flytta handen för att kunna trycka ner tändhatten ordentligt. Plus att den lämnar ett märke på varje tändhatt, kanske inget avgörande men störande ändå.

Efter att jag laddat ca 50-60 hylsor med Ergo Prime plockade jag fram den gamla Auto Prime och satte de resterande hylsorna. Det gick faktiskt fortare och behagligare i händerna helt klart.

Slutade med att jag beklagade mig hos en forumist och bekant och det resulterade i en beställd RCBS...
Har inte fått hem den än, men spontant så kan det inte bli till det sämre i jämförelse med Lee oasvett modell.
Mauser M12 Extreme Solid 8x57JS *Vortex Viper HS 2,5-10x44*
HVA 146 9.3x57 M98 *Original*
Tikka M65 Sporter 6,5x55 *Krieger, GRS, Nord Arms, Athlon*
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden
Användarvisningsbild
Second

Inläggav yonathan » 10 jul 2017, 22:33

Bytte till Sinclairs och passade även på att köpa deras frästa kaliberspecifika hylshållare. Det enda jag ångrar är att jag inte visste om eller köpte detta verktyg direkt när jag började handladda. Skillnaden är enorm och det går fortare än med billigare variant med magasin trots att Sinclairs är enpetare. Något som var riktigt trist har blivit en fröjd helt enkelt.
yonathan

Inläggav jdrotz » 10 jul 2017, 22:36

Har kört Rcbs handhållna i några år och kan inte klaga. Hur smidig och enkel som helst.
Med Swazikläder och en grovsing är man rustad för det mesta;-)
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Engman » 15 jul 2017, 19:09

Kör med Lee ergo och kan inte annat än att rekommendera. Har inte upplevt att det går tungt att prima. Enkel och känns rejäl. Helt annat än auto prime.
Har laddat några hundra 308 och 9.3x62 Med den och är riktigt nöjd
Användarvisningsbild
Engman

Inläggav Bo Petersson » 15 jul 2017, 21:10

Är bänkskytt och använder Lee av den äldre versionen. Den är praktisk med sitt magasin och ger en tillräckligt bra känsla man känner bra hur tändhatten bottnar i sätet. Den som säger något annat ljuger. Jag påstår inte att det finns de med bättre känsla men den duger. Jag gillar inte RCBS och hatar Hornadys vilket är de andra handhållna som jag provat. Det stora problemet med Lee är att kvalitén kunde varit bättre. DEN SLITS OM MAN INTE SER TILL ATT SMÖRJA DEN. Har nu flera då jag slarvat med det tidigare. Ska jag uppgradera så blir det nog inte en enpetare utan den version av 21th Century som har magasin från Lee.
Bo Petersson

Inläggav Ankan472 » 16 jul 2017, 23:23

Bo Petersson skrev:Är bänkskytt och använder Lee av den äldre versionen. Den är praktisk med sitt magasin och ger en tillräckligt bra känsla man känner bra hur tändhatten bottnar i sätet. Den som säger något annat ljuger. Jag påstår inte att det finns de med bättre känsla men den duger. Jag gillar inte RCBS och hatar Hornadys vilket är de andra handhållna som jag provat. Det stora problemet med Lee är att kvalitén kunde varit bättre. DEN SLITS OM MAN INTE SER TILL ATT SMÖRJA DEN. Har nu flera då jag slarvat med det tidigare. Ska jag uppgradera så blir det nog inte en enpetare utan den version av 21th Century som har magasin från Lee.

Håller med om lee den är konstigt nog både billig och bra.
Och om man läser instruktionen som följer med där det står att den ska smörjas går det lätt som en plätt att trycka i tändhattarna :D
JRF givetvis!
Användarvisningsbild
Ankan472

Inläggav Shifty » 18 okt 2017, 16:59

Hmmm så vilken ska man ha nu då? Helst med platta för tändhattarna.

Finns det något handhållet verktyg för att ta ur tändhattar också förresten? Kunde också vara ett terapimoment när man sitter o glor på TV eller så.
Shifty

Inläggav cmk » 18 okt 2017, 21:52

Någon som har erfarenhet av RCBS Universal th-isättare? Dvs den som inte har en vanlig hylshållare, utan ngn form av fjäderbelastade käftar som håller hylsan när hatten ska i.

Själv tycker jag det är ganska (eller åtminstone onödigt) yxigt att demontera den "vanliga" RCBS för att byta hylshållare. Å andra sidan slutade jag med det när jag märkte att de kalbrar jag laddar (6.5×55, 30-06 & 9.3×62) kan använda samma hylshållare. Kanske någon purist tycker att det är fel, men i mina ögon är det ju bara en hatt som ska i - kan inte bli på så många olika sätt.

Dock är det en annan kaliber på ingång nu som INTE har samma bottenmått..

/cmk
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Mikke » 19 okt 2017, 12:59

cmk skrev:Någon som har erfarenhet av RCBS Universal th-isättare? Dvs den som inte har en vanlig hylshållare, utan ngn form av fjäderbelastade käftar som håller hylsan när hatten ska i.

Själv tycker jag det är ganska (eller åtminstone onödigt) yxigt att demontera den "vanliga" RCBS för att byta hylshållare. Å andra sidan slutade jag med det när jag märkte att de kalbrar jag laddar (6.5×55, 30-06 & 9.3×62) kan använda samma hylshållare. Kanske någon purist tycker att det är fel, men i mina ögon är det ju bara en hatt som ska i - kan inte bli på så många olika sätt.

Dock är det en annan kaliber på ingång nu som INTE har samma bottenmått..

/cmk

Jag har en RCBS Universal för ASP-strips, har inte använt den jättemycket än, men allt jag använt den till har den funkar bra. Skönt att slippa fundera på hylshållare.
/Mikke
Mikke

Inläggav JörgenK » 19 okt 2017, 16:07

Jag tycker att Lee Auto prime XR duger fint, helst en för stor och en för liten primer. Hylshållaren byter man på en sekund och om man behöver byta mellan stor och liten tändhatt så går det på 15 sekunder.

Som allt Lee så är det halvfabrikat, min var inget vidare när jag satte de första Federal tändhattarna i enhångsskjutna Norma hylsor. Men med CCI tändhattar gick det fint från början. Efter ett par hundra hylsor och en halv droppe olja så var det som ett helt annat verktyg.

Att hylsan pekar nästan rakt bort från en när man använder det känns också bra. Jag tyckte att det var lätt att rikta rcbs verktyget mot ansiktet när jag kände på det i en affär. Det är givetvis en vanesak.

Att kvalitén på RCBS verktyget är bättre utgår jag från, Lee brukar behöva lite handpåläggning.
JörgenK

Återgå till Tändhattar