Börja handladda hagel

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Börja handladda hagel

Inläggav Wenoxx » 09 jun 2019, 13:26

Hej,
Jag funderar på att köpa utrustning för att börja handladda hagel för både jakt och övningsskytte. Jag sitter för tillfället med min egen kalkyl för att beräkna kostnaderna, men jag hittar inget stålhagel att köpa för övningspatronerna. Är det någon som har koll på vars jag kan köpa stålhagel?

MVH
Wenoxx
Wenoxx

Re: Börja handladda hagel

Inläggav Torpalasse » 09 jun 2019, 14:23

Bara komponenter till skotten lär kosta det dubbla jämfört med övningspatroner.
Eftersom du nämner ordet "kostnader" är det lika bra att lägga ner tanken helt och även köpa jaktskotten.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav Wenoxx » 09 jun 2019, 14:34

Hej,
Jag har förstått det kommer kosta typ 1-2 kr mer per skott i slutändan att ladda själv men det kan vara priset för hobbyn :D men som sagt så undrar jag om du har koll på vars jag kan få tag i stålhagel för handladdning ?
MVH
Wenoxx
Wenoxx

Inläggav Torpalasse » 09 jun 2019, 18:59

Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav culot » 10 jun 2019, 12:01

Wenoxx skrev:Hej,
Jag har förstått det kommer kosta typ 1-2 kr mer per skott i slutändan att ladda själv men det kan vara priset för hobbyn :D men som sagt så undrar jag om du har koll på vars jag kan få tag i stålhagel för handladdning ?
MVH
Wenoxx

Hej,

Det troligtvis billigste stål :7 du hittar lär att slakta billiga övningstål
Jag köpte 2:or och 4 från tyskland , annars som sagt siarm ihop med andra varor.
Krut kan du använda A1 ( 24g) och A0 till 28-30g med B&P stålförl. Ekonomin får du tänka bort.
Däremot om du vill ladda jaktstål med fart så finns det lite ekonomi , likaså att skräddarsy sina jaktbly skott.
Vi har tyvärr för billig hagelammo i sverige för att det ska löna sig lika grovt som för kula .
Men det är fan så roligt ! Jag har laddat hagel sen tidigt -90 tal och köpte min senaste jakt plugg på mitten nittitalet
Så man kvalar väl in på nörd-status
/P
culot

Inläggav Wenoxx » 13 jun 2019, 07:37

Hej,
Okej, känns lite slösigt att köpa ammunition för att göra ammunition, men det kan vara ett alternativ om det inte gå att få tag i annanstans!
Men nu kommer det lite mer frågor:
Vilken press har ni köpt? Har tittar på Lee 12ga Load-All 2 och MEC 600 Jr. Mark 5
Vars hittar ni laddata för hagel? Böcker? I så fall vilken?
Finns det någon speciellt bra förladdning för övningsammo samt stålhagel? Eller kan man ta nästan vilken som helst som är rätt längd och som håller rätt mängd kullor?

Mvh
Wenoxx
Wenoxx

Inläggav culot » 13 jun 2019, 08:16

Wenoxx skrev:Hej,
Okej, känns lite slösigt att köpa ammunition för att göra ammunition, men det kan vara ett alternativ om det inte gå att få tag i annanstans!
Men nu kommer det lite mer frågor:
Vilken press har ni köpt? Har tittar på Lee 12ga Load-All 2 och MEC 600 Jr. Mark 5
Vars hittar ni laddata för hagel? Böcker? I så fall vilken?
Finns det någon speciellt bra förladdning för övningsammo samt stålhagel? Eller kan man ta nästan vilken som helst som är rätt längd och som håller rätt mängd kullor?

Mvh
Wenoxx

Mec 600 jr är överlägsen Leee load all. för de är omladdningpressar, visst dom funkar för nya hylsor med det är inte framtagna för det som en OMV SMART plus är
Europeiska ståldata är sällsynta men det finns, dock inte i bokform.
Du säger " övningsammo samt stålhagel " i Sverige är övningsammo stål ? Sen är det väldigt få som laddar stål i Sverige både jakt och övning så erfarenheten är rätt liten.
Siarm har ett ganska gott sortiment av förladdningar ifrån Gualandi samt Bacheri & Pellagri.
Det stora problemet är tillgången på bra krut, det bästa för jaktstål är Alliant STEEL och det hittar du inte i Sverige idag.
Du kan använda Vectan A1-AS till övning 24g Vectan A0 till 28-30g jaktstål och Vectan SP2 till de riktigt tunga 32-34g.
Jag vet inte om Siarm har fått ordning på sina leveranser, dom har dock vart bedrövliga att svara på mail ett tag sedan Simone slutade.

/ P
culot

Inläggav Wenoxx » 13 jun 2019, 11:11

Ju MEC 600 känns klart överlägsen men den är ju också 3 gånger så dyr :D
Men vilken press har du?

I början kommer jag ladda övningspatroner (24g) för kul och för att lära mig hagelladdningen. Men då är ”Vectan A1-AS en lämplig krut men vilken tändhatt ska man försöka få tag i? Eller fungerar ”chessite primers” för övningspatroner?

Samt har du (eller någon) koll på hur det är att beställa primers och krut ifrån utlandet? Hur är det med tillreglar och så?

/
Wenoxx
Wenoxx

Inläggav culot » 13 jun 2019, 12:10

Wenoxx skrev:Ju MEC 600 känns klart överlägsen men den är ju också 3 gånger så dyr :D
Men vilken press har du?

I början kommer jag ladda övningspatroner (24g) för kul och för att lära mig hagelladdningen. Men då är ”Vectan A1-AS en lämplig krut men vilken tändhatt ska man försöka få tag i? Eller fungerar ”chessite primers” för övningspatroner?

Samt har du (eller någon) koll på hur det är att beställa primers och krut ifrån utlandet? Hur är det med tillreglar och så?

/
Wenoxx

cheddite kan sitta dåligt , fiocchi 616 sitter bättre och är billigare.
Hylsa m tdh och lösa tdh jan beställas fr ital , krut kan inte beställas .
AS-A1 är fint krut , den senare kan även nyttjas till 32-34g bly laddning.
Jag har en ponsness warren 375C och en gaep 1500 och en även rysk press.
Du bör investera i en crimper OMV SP12-2 åxå omv.it säljer
Lee load all är snikpressen no:1 och den gör skott om än ej med nån större finess.
Men om du ska ge dig in på den dåliga ekonomim att ladda för övning så kan väl inte pengar vara en trång sektor ?
/P
culot

Inläggav culot » 14 jun 2019, 08:23

Wenoxx skrev:Ju MEC 600 känns klart överlägsen men den är ju också 3 gånger så dyr :D
Men vilken press har du?

/
Wenoxx

Jag laddar enbart för jakt även om jag har allt för att ladda för övning , dock är det slöseri med goda komponenter som jag kan använda till jakt ammo ( bly)
culot

Inläggav sevehem » 14 jun 2019, 08:39

Jag är nyfiken på lees load all. Den gör skott säger du, men utan finness. Finness är ett vagt ord. Jag är BARA intresserad av det som kommer ut ur mynningen, finns där också skillnader? Tänker på jämna hastigheter, konsekventa svärmar osv.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav culot » 14 jun 2019, 10:28

sevehem skrev:Jag är nyfiken på lees load all. Den gör skott säger du, men utan finness. Finness är ett vagt ord. Jag är BARA intresserad av det som kommer ut ur mynningen, finns där också skillnader? Tänker på jämna hastigheter, konsekventa svärmar osv.

Ja om du inte har jämna doser och jämna höjder så blir resultatet sämre, och pratar vi stål. Kommer reaktionen snabbare.
Sen om du anser det vagt så är det väl bara att köpa en Lee man brukar få ca 50% tillbaka när man säljer den
culot

Inläggav sevehem » 14 jun 2019, 14:41

Njae, jag vet inte riktigt men jag har en kaliber 16/65 och där är ju utbudet lite stukat och inte tokbilligt, det verkar dock som att jag får överväga annat. Man vill ju ha samma vikter både på krut och haglen i varje.

En gås/duvjakt kan ju bli dyrt med de patroner jag får tag på.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav culot » 14 jun 2019, 20:14

sevehem skrev:Njae, jag vet inte riktigt men jag har en kaliber 16/65 och där är ju utbudet lite stukat och inte tokbilligt, det verkar dock som att jag får överväga annat. Man vill ju ha samma vikter både på krut och haglen i varje.

En gås/duvjakt kan ju bli dyrt med de patroner jag får tag på.

Laddar du kula ?? Isf har du väl en riktig doserare ? Använd din lee till
Allt utom krutet, jag skjuter jaguar stål 16/67 på banan och sen laddar jag jaktskott m de engångsskjutna hylsorna. Har väl säkert 2000 tomhylsor 16/67 , kal 16 är det bra ekonomi. Att ladda till
culot

Inläggav sevehem » 14 jun 2019, 22:32

Jag laddar till kula och väger varje laddning. Använder doserare ibland men är petimeternoga med krutvikten så det blir att trickla på slutet ändå så oftast skopar och väger jag varje patron.

Men även haglen doseras väl i en load all, funkar det bättre i den?
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav culot » 14 jun 2019, 23:33

sevehem skrev:Jag laddar till kula och väger varje laddning. Använder doserare ibland men är petimeternoga med krutvikten så det blir att trickla på slutet ändå så oftast skopar och väger jag varje patron.

Men även haglen doseras väl i en load all, funkar det bättre i den?

Haglet bör funka bra om du knackar till den innan du drar, och krut hade du ju grejer till som sagt.
Men du bör hursom införskaffa en crimper som du riggar i bänkborr eller ställbart borrstativ m stopp.
Du får även göra nån spacer för 16/65
P
culot

Inläggav Wenoxx » 19 jun 2019, 20:53

(sorry för sent svar)
Okej, får man importera tändhattar?! Det är ju bra, då borde man kunna köpa i större mängder så det blir billigare :D gällande att det kommer kosta lite mer per skott är acceptabelt, i dagsläget har jag räknat hem att pris per skott ligger på 2,7758 kr/st ish (jag har gjort några antagande). Men bara för det får kosta lite mer per skott behöver man inte slänga pengar runt sig ;)

När det kommer till en Crimper OMV SP12-2, måste jag inte ha en separat maskin för den?

Jag börjar allt mer bli intresserad av Mec 600 JR men en lite fråga. Har du eller någon i din handladdningskrets använt en Lee? Många Amerikanare gillar den, (man vet ju hur dom kan vara) men de problem dom har med Lee:n är rätt små.
/
Wenoxx
Wenoxx

Inläggav culot » 19 jun 2019, 21:46

Wenoxx skrev:(sorry för sent svar)
Okej, får man importera tändhattar?! Det är ju bra, då borde man kunna köpa i större mängder så det blir billigare :D gällande att det kommer kosta lite mer per skott är acceptabelt, i dagsläget har jag räknat hem att pris per skott ligger på 2,7758 kr/st ish (jag har gjort några antagande). Men bara för det får kosta lite mer per skott behöver man inte slänga pengar runt sig ;)

När det kommer till en Crimper OMV SP12-2, måste jag inte ha en separat maskin för den?

Jag börjar allt mer bli intresserad av Mec 600 JR men en lite fråga. Har du eller någon i din handladdningskrets använt en Lee? Många Amerikanare gillar den, (man vet ju hur dom kan vara) men de problem dom har med Lee:n är rätt små.
/
Wenoxx

Jag har vänner som har lee och jr 600 , och jänkare är inga finlirare, de jag känner har förfinat tekniken vilket sällan jänkare gör. En crimper måste man ha i separat maskin en billig bänkmaskin. Fr bauhaus funkar så länge ett stabilt stopp finns.
Jag försöker guida dig till bra resultat, men om du vill gå på ala minor vi redan gjort så går väl nån annan Lee ägare råda dig
Mec ger bättre resultat över tid .
culot

Inläggav skogsmannen23 » 27 jun 2019, 10:46

Hej på er.
Jag köpte av siarm för 2 mån sedan funkade riktigt bra, paketet kom 5 dagar senare. Ett råd köp en omv smart plus som culot säger. Ibland blir vissa engångsskjutna hylsor sabbade med den men om jag stjärnstuckar dom hylsorna ( remington) i lee load all och sedan går över till omv:en blir dom mycket bra. Nya hylsor blir perfekta med omv:en.
skogsmannen23

Inläggav culot » 27 jun 2019, 11:44

Det egentliga problemet är att sätta förladdningen i skjutna hylsor.
Man kan även bygga om billiga krutdoserare för kula till att dosera hagel rätt ok , brukar mest handla om at ta upp hålet,
Så haglet rinner lättare, man kan även dela upp dosen i två drag för mer exakthet.
/P
culot

Nästa

Återgå till Allmänt om hagelladdning