Hagel laddning

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Hagel laddning

Inläggav texasheartshot » 28 aug 2017, 15:00

Tjena!
Är sugen på att börja ladda hagel samt slugg!
har mer eller mindre redan kollat vad som behövs införskaffats innan jag kan ladda.
men det jag tänkte fråga va vad ska man ha för krut som ger bra effekt på hagel och slugg.
Tittat lite på hagelhylsor och tändhattar från vildsvinbutiken.se men är det nån extra svindyr kostnad som läggs på eftersom det räknas som farligt gods?
Så tänkte om det kanske hade gått att ta hagelhylsor som redan skjutits och ladda om dom? och var kan man få tag i ladddata till hagel laddning?

släng gärna in egna tips och funderingar på allt som ha med hagel laddning att göra!
texasheartshot

Re: Hagel laddning

Inläggav culot » 29 aug 2017, 09:45

texasheartshot skrev:Tjena!
Är sugen på att börja ladda hagel samt slugg!
har mer eller mindre redan kollat vad som behövs införskaffats innan jag kan ladda.
men det jag tänkte fråga va vad ska man ha för krut som ger bra effekt på hagel och slugg.
Tittat lite på hagelhylsor och tändhattar från vildsvinbutiken.se men är det nån extra svindyr kostnad som läggs på eftersom det räknas som farligt gods?
Så tänkte om det kanske hade gått att ta hagelhylsor som redan skjutits och ladda om dom? och var kan man få tag i ladddata till hagel laddning?

släng gärna in egna tips och funderingar på allt som ha med hagel laddning att göra!

De flesta av oss köper allt utom krut från italien, okay ! du hade rekat skriver du, vad är det du har kommit fram till att du behöver ?
Krut och primade hylsor blir ofta belagt med farligt gods avgift ( ca 500:- ) om det skall skickas ja, har man möjlighet att åka till butik är det bättre.
Ska du skjuta plåt/pappmål eller ska du jaga med dina hagel & Slug patroner ? Får jag veta lite mer så kan jag troligen råda dig, vi är ett hyffsat gäng som laddar hagel idag.
/ P
culot

Inläggav texasheartshot » 08 sep 2017, 18:55

Jag har kollat upp vilken laddmaskin jag behöver! Kom fram till att en lee är nog den bästa rent ekonomiskt och lättast att använda.

Jag kommer att jaga med dom hagelskotten som jag tänkt att ladda (mest för mest fågel ca us 5, det går åt ca 1000-1500 skott varje säsong)

Vilket krut är bäst för det endåmålet?
Och kan man ladda om hagelskott som en gång blivit skjutna hade blivit skitglad om det gick!
texasheartshot

Inläggav culot » 08 sep 2017, 21:02

Slug vet jag inte hur du tänkt dig med en Lee lad all II
En Lee duger men jag skulle inte dosera krut med den.
Jag vet inte var i landet du bor men vectan A1 eller VV 320
Är två Bra krut om du kan hålla dig till32-34 gram . Patronerna från en lee
Bör Avslutas med En crimper .. Du säger att du gjort researge men hardu verkligen botniserat här på
Robsoft och grannkanalen Jaktsidan ordentlig ???

/P
culot

Inläggav texasheartshot » 09 sep 2017, 10:00

Jasså är det svårt eller går det inte att ladda slugg med lee? Och varför skulle du inte dosera krut med den?

Okej ska kolla upp om jag hittar det krutet här om kring. (bor utanför Vetlanda)

botaniserat menar du? Jo en del, men det mesta är grekiska och många inlägg ligger ganska lågnt före det jag kan! :D så tänkte att kanske det skulle va lättare att få det förklarar om jag lägger in ett eget inlägg.
texasheartshot

Återgå till Allmänt om hagelladdning