Münster-tråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Münster-tråden

Inläggav domus » 07 nov 2009, 00:02

Men hallå, vi måste väl ha en egen munster-tråd här på forumet också.
Jag kan starta upp med att presentera Gråsidingens Raps "Rappe", han är ca 20 mån nu. Har jagat allt, startade upp med att skjuta en mård på stånd!!! sedan har det blivit hare, älg, tjäder, orre. Söket har utvecklats till väldigt bra i mina ögon. Tycker att han håller i för kort på rådjur än, driver med skall enbart kort tid, men har inte lyckats skjuta något än....Tycker också att han inte står jättebra för fågel än, men det kommer väl, har väl förmodligen gjort alla fel man kan då det är min första hund och dessutom jagat in honom på skogsfågel. Finns det fler munsterägare här? Vad jagar ni?
domus

Re: Münster-tråden

Inläggav PerN » 07 nov 2009, 14:08

Min kl. Münsterländer Assar på fjället
Bild
Ser fint ut va?
Tyvärr vart det bara lämmlar och inte ripa som han fick tag i. Det enda han står riktigt bra för är katter.
Annars driver han allt med skall, inklusive morkulla. Jag har väldigt lite skogsfågel på hemma markerna så därför har det blivit att jag använt honom som apportör (sjöfågel och bäver) samt som kortdrivare på rådjur och hare. Har även använt honom till eftersök något fåtal gånger med hyfsad framgång.
Det här äer min andra kl.Münster och den förra stod mycket bra för fågel men drev helt utan skall.
FörVadDetÄrVärt/PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav graal » 07 nov 2009, 14:41

Jag har också en munsterländer på 11 månader.Har drivit det mesta korta stunder.Gillar kaniner mest av allt.Hur får ni upp söket på era hundar.Min har väl lagom sök för sin ålder tycker jag.Känner han något i nosen kan det dra långt iväg.
graal

Inläggav tövabo » 07 nov 2009, 15:17

Här är min hanne som blir 5 år i slutet av nov och heter Tycko.
Eftersom han vägrar stå för nåt så får han agera
stötande samt som apportör.

/M.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brno 452 22lr Burris ff 3-9x40
Sako vixen/Hunter 221 fireball Zeiss 3-9x36
Sako 85 Laminated/stainless 6,5x55 Kolv från Grs Swarovski 4-12x50 bt
Ruger no1 7x57M meopta k-dot
Benelli comfort 12/76
SKB 12/70
Användarvisningsbild
tövabo

Inläggav AndreasG » 08 nov 2009, 00:36

tövabo skrev:Här är min hanne som blir 5 år i slutet av nov och heter Tycko.
Eftersom han vägrar stå för nåt så får han agera
stötande samt som apportör.

/M.

Rolig bild! :)

Vad är skillnaderna på stora och små münster? Tycker mest man läser om de små.
AndreasG

Inläggav Bastard » 08 nov 2009, 22:13

Jag har en Kleiner, 2 år. Riktig idiot :)
Han jagar allt. Sköt en älg för honom iår. Ett par rådjur, ett par rävar, apporterar allt. Inklusive korv...
.45-70 Delivering the message since 1873...
Bastard

Inläggav domus » 08 nov 2009, 22:57

Nu har det lossnat lite på rådjursfronten. Jakt på Lördag med en kompis, hinner bara gå några hundra meter innan Rappe vädrar och drar, upptag 300 m framför mig, drev med skall ca 500m innan han släpper vid en väg. Ser i snön att det var rådjur. Kompisen ställer sig på nytt pass. Går in igen och nu går rådjuren i pass, tyvärr inte drev med skall men Rappe följde spåret fram till den lilla bocken.
1257713287_resized.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
domus

Inläggav Bastard » 08 nov 2009, 23:39

domus skrev:Nu har det lossnat lite på rådjursfronten. Jakt på Lördag med en kompis, hinner bara gå några hundra meter innan Rappe vädrar och drar, upptag 300 m framför mig, drev med skall ca 500m innan han släpper vid en väg. Ser i snön att det var rådjur. Kompisen ställer sig på nytt pass. Går in igen och nu går rådjuren i pass, tyvärr inte drev med skall men Rappe följde spåret fram till den lilla bocken.
1257713287_resized.jpg

Vafan?
Har du snott min hund? :O

:O Din ser EXTREMT lik min :) Skall ta bild i morgon. . .
.45-70 Delivering the message since 1873...
Bastard

Inläggav Kirderf » 11 nov 2009, 19:43

Har en unghund KlM, hane, på 20 mån som jag försöker få fason på. Tänker hålla mig till fågel tills han fått hyggligt pris på prov, eller tills jag tröttnar. Han har ganska bra sök och är snabb men lite oskolad på stora fält. Har börjat söka riktigt bra i skogen, lagom stort och lagom långt fram. Problemen jag har med honom är att han har tjuvrest några gånger med eftergång och att han i det läget inte lyssnar på pipan överhuvudtaget :evil: Funkar bra till apportering vid tex duvjakt och andjakt. Har testat honom på Björnpermobilen vid ca. 15 månader, och det skötte han riktigt bra, med ståndskall, enligt dom som påstod sig vet hur det skall se ut. Skall försöka få till ett test på gris framöver, hoppas han inte är för het på dom. Var nämligen helt uppbökat på tjädermossen när vi var ute för ett par veckor sedan.
Hade en KlM tik innan som jagades in på fågel och som från 3 år användes till allt. Riktigt roligt att gå ut med kombin och Münstern och jaga det som man hittar för dagen.
Kirderf

.22lr*2, 222 rem, 308 win,
357 mag, 9mm, 9,3*62, 12*2
Användarvisningsbild
Kirderf

Inläggav PerN » 14 nov 2009, 15:08

Fick JJ i går och december månadens hund i Jaktjournalen är en.... Kleiner Münsterländer :mrgreen:
"Porla är ett allt i ett
-stående fågelhund, apportör och eftersökhund!"

FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav ALMA » 15 nov 2009, 19:04

Hej

Jag en KLM från Herrskapets kennel på lite drygt 1,5 år, Min strategi är att jaga in honom på fågel först, i höst har vi gått ett par fält prov det började ,med ett 3 e pris i andra försöket fungerade allt riktigt bra ända till sitsta momentet apporteringen, Nu vet vi vad vi ska träna på under våren, nu ska vi bara jaga och ha kul. Jagar mest skogsfågel tyvärr är det ett riktigt bottenår i mina trakter så det blir många timmar utan fågelkänning.
Under Älgjakten så blev det också ett skarp eftersök.
Hur som helst en är Klm en utomordentligt trevlig ras i lagom format.

/Anders
ALMA

Inläggav Mendels ärtor » 16 nov 2009, 16:39

"Porla är ett allt i ett
-stående fågelhund, apportör och eftersökhund!"

Det var inte mycket som ingick i den münsterns "Allt i ett"....
Vad hände med allt hårviltsarbete och andarbete FÖRE skott, dvs münsterns paradgrenar?

Får väl skaffa JJ och läsa, får hoppas att det bara är rubriksättaren som missat det väsentligaste.
"Yttrandefriheten är den viktigaste demokratiska rättigheten av dem alla..."
Mendels ärtor

Inläggav Christian H » 16 nov 2009, 17:01

Förlåt en vorstehägares inblandning.

Tjena Mange - kul med rådjursjakten och grattis!

Anders - är det du som gick på Ölandsprovet i höstas? I så fall är vi ju kompisar :wink:

/Chrille med svarta strävhåret
Christian H

Inläggav ALMA » 16 nov 2009, 20:03

Christian

Nej på öland har jag aldrig gått något prov, men någon gång skulle det vara roligt att jaga vilda rapphöns på Öland eller Gotland men jag förmodar att det är ganska svårt att komma över sån jakt eller?

/Anders
ALMA

Inläggav Christian H » 18 nov 2009, 12:09

Anders

Du har PM
Christian H

Inläggav Münsterlove » 02 dec 2009, 00:43

Hej! Här ser ni min münster- Gråsidingens Illinata- Lydia. Min ögonsten.
Första jakthunden för mig(och jag kommer adrig skaffa nån annan ras!) så jag kanske inte kan tillföra så mycket.
I alla fall, Lydia är 6år och jagar enbart fågel- jo , jag vet att dom är otroligt allround, men det är det som är roligast och ger mest kontakt när vi jobbar.
Naturligtvis apporterar hon också. Jag hade inga problem med stånd, lite korta bara, men gjorde det felet att försöka jaga in henne på skogsfågel-dumt!
När man inte bor i skogsfågelland och har 2 veckors jakt per säsong kan man glömma det där med perfekt fågelhantering.Det hela löste sig efter en tur till Anders Landin-
han fick mig att köpa in rapphöns och träna under kontrollerade former- skillnad!!! Nu står hon oftast stabilt, men en eller annan gång får hon för sig att hon är trädskällare
istället. Socialt den bästa man kan tänka sig, med familj eller andra hundar, aldrig några problem. Kanske lite väl het i jakt/apportering, skyller det på för lite jakt....
Münsterlove

Inläggav Macca » 04 dec 2009, 11:17

Har én 19 månaders kleiner münsterländer som får jaga allt. Bifogar länk till en hennes första möte med vildsvin.

http://www.youtube.com/watch?v=1v7Mp-sidxM
Macca

Inläggav domus » 04 dec 2009, 23:32

Macca skrev:Har én 19 månaders kleiner münsterländer som får jaga allt. Bifogar länk till en hennes första möte med vildsvin.

http://www.youtube.com/watch?v=1v7Mp-sidxM

Ser ju riktigt bra ut! Är det i hägn?
domus

Inläggav Macca » 05 dec 2009, 17:59

domus skrev:Ser ju riktigt bra ut! Är det i hägn?

Ja det är i hägn. Tyvärr har hon bara träffat på gris en gång sen hägnbesöket då grisarna försvann från min mark efter första jakten...
Macca

Inläggav ekebo » 05 dec 2009, 19:15

Hej på er som har denna ras.
Vi har funderat på om munster kan vara något för oss.
Vi har idag en kortskalldrivande spaniel som börjar bli till åren och funderar på att skaffa en munster istället.
Så vill vill veta och lära oss mer om den innan eventuellt beslut.
Är de bra som kortdrivande med skall ( 5-30 minuter ) på klövvilt?
Har de en naturlig förmåga att apportera ( främst änder )?
Sjukdomar inom rasen ? Höfter, öron, ögon mm.
Krävs det hårklippning/ ryckning ?
Ge oss råd och tips på varför eller varför inte vi ska skaffa en munster.
Uppfödare ?
Rasklubb?
Hur fungerar de att ha dem på ihop med andra hundar? Har 2 västlaikor också.

Tacksam för svar / ekebo
ekebo

Nästa

Återgå till Hundar