Jaktlabbetråden

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Jaktlabbetråden

Inläggav nuke » 11 feb 2015, 16:01

Hittade inget på kenneln så det var mest därför jag frågade.

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab RIP
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav Daxzorce » 12 feb 2015, 23:26

nuke skrev:Hittade inget på kenneln så det var mest därför jag frågade.

/Markus

Självklart får man fråga efter det, förstår varför du inte hittar det. Hon är reggad hos Svenskt Jakthunds register, SJR reg nr. 25-0644-11 (Dellgren 2. Judy)

För er som är mer nyfikna så kommer här lite mer info,
Hon har en fin internationell stamtavla. Judy är inte registrerad i SKK pga att vid import var hon inte registrerad i DKK, då uppfödarna anser att dansk jakt hunds registrering (DJR) och motsvarande svensk jakthunds registrering (SJR) är den bästa klubb för specifik jakthundsavel. Därför är Judy registrerad i DJR och SJR. SJR har samma hälsoprogram som SKK. Judy kommer från kennel Balbirnie http://www.balbirnie.dk/nyheder/nyheder.html med föräldrar importerade från GB http://www.brindlebaygundogs.co.uk/about.html

Hoppas detta var ett bättre svar, Mvh David. :D
Användarvisningsbild
Daxzorce

Inläggav Havskog » 13 feb 2015, 11:13

Daxzorce skrev:
nuke skrev:Hittade inget på kenneln så det var mest därför jag frågade.

/Markus

Självklart får man fråga efter det, förstår varför du inte hittar det. Hon är reggad hos Svenskt Jakthunds register, SJR reg nr. 25-0644-11 (Dellgren 2. Judy)

För er som är mer nyfikna så kommer här lite mer info,
Hon har en fin internationell stamtavla. Judy är inte registrerad i SKK pga att vid import var hon inte registrerad i DKK, då uppfödarna anser att dansk jakt hunds registrering (DJR) och motsvarande svensk jakthunds registrering (SJR) är den bästa klubb för specifik jakthundsavel. Därför är Judy registrerad i DJR och SJR. SJR har samma hälsoprogram som SKK. Judy kommer från kennel Balbirnie http://www.balbirnie.dk/nyheder/nyheder.html med föräldrar importerade från GB http://www.brindlebaygundogs.co.uk/about.html

Hoppas detta var ett bättre svar, Mvh David. :D

Snyggt! :-)

Mvh/Havskog
Användarvisningsbild
Havskog

Inläggav nuke » 13 feb 2015, 12:17

Tackar för det.

/M
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab RIP
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav faxe » 13 feb 2015, 12:37

Våran SE J(j) CH Myntha var på Åland förra helgen och förlustade sig med NM-13 NM 14 FI KVA SE KVA NO KVA NORDISK KVA FI KVA FT SE KVA FT C.I.T Eagle Owl's Quirinus. Många konstiga bokstavs kombinationer där :D . Det blir hennes sista kull, och självklart stannar en tik i huset, förutsatt att det blir några.
Ps. Vill ni ha nummer så får ni skicka pm :wink: .
Här är Myntha i stil studie. Jag har tyvärr inga bilder på Quirinus i min data men det kommer.
Bild
358 Win stannar
faxe

Inläggav janken » 13 feb 2015, 13:46

Qs är en riktigt fin hund. Så det lär bli väldigt fina valpar skulle jag tro :)
mvh janken
janken

Inläggav faxe » 13 feb 2015, 13:58

janken skrev:Qs är en riktigt fin hund. Så det lär bli väldigt fina valpar skulle jag tro :)

Jag har inte själv träffar honom, men han ska tydligen vara fin :D .
Här kommer en bild på honom, men den ljuger tydligen lite då han ska vara grov och stor :) . Jag tycker han ser lite liten ut på bilden, men det kan ju vara en jäkligt stor stubbe :wink: .
Bild
358 Win stannar
faxe

Inläggav fossman » 13 feb 2015, 14:20

Bild
“The issue with quotes on the internet is that you can never be sure of their authenticity.” — Abraham Lincoln
fossman

Inläggav janken » 13 feb 2015, 20:05

Jo han är stor som en kalv. Det är min farbror som har honom.
mvh janken
janken

Inläggav faxe » 13 feb 2015, 20:08

janken skrev:Jo han är stor som en kalv. Det är min farbror som har honom.

Då får du gärna komma över och hälsa på. Men inte förens valparna är 3 veckor.
358 Win stannar
faxe

Inläggav mdef » 15 feb 2015, 09:39

faxe skrev:Våran SE J(j) CH Myntha var på Åland förra helgen och förlustade sig med NM-13 NM 14 FI KVA SE KVA NO KVA NORDISK KVA FI KVA FT SE KVA FT C.I.T Eagle Owl's Quirinus. Många konstiga bokstavs kombinationer där :D . Det blir hennes sista kull, och självklart stannar en tik i huset, förutsatt att det blir några.
Ps. Vill ni ha nummer så får ni skicka pm :wink: .
Här är Myntha i stil studie. Jag har tyvärr inga bilder på Quirinus i min data men det kommer.
Bild

Den där bokstavsraddan krävs en ordbok att reda ut Otroligt fint kort på Myntha, ska bli roligt att höra hur det går med små sen. Ståtlig herre, Mr Q!

Ev edits = språkfix
Användarvisningsbild
mdef

Inläggav faxe » 15 feb 2015, 09:44

Dina små damer är välkomna över att gosa både med labbe och cockervalpar i vår, men då blir det väll mera tjat om valp :D .
358 Win stannar
faxe

Inläggav Daxzorce » 19 feb 2015, 22:15

Myntha ser otroligt fin ut, och med bra bokstavskombo. :D
Användarvisningsbild
Daxzorce

Inläggav fossman » 21 feb 2015, 07:36

Troligtvis kommer en till jaktlabbe till våren, har lite olika kennlar som jag gillar parningen hos så inget lätt beslut :D
“The issue with quotes on the internet is that you can never be sure of their authenticity.” — Abraham Lincoln
fossman

Inläggav Ekalfus » 01 mar 2015, 22:25

Hej!

Jag har en ettårig labbetik som är go och fin på alla vis. Vi kör ganska enkel apporteringsträning fortfarande då jag tidigare hade lite problem med avlämningarna och fick öva en del på detta. Vi tränar på gräsmattan med en eller två dummys och lite smått i varierad terräng med en dummy när vi är på promenad. Jag har dock stött på lite problem med lydnad vid givande av apportkommandot.

Ibland efter att jag kastat en dummy och gett apportkommando springer hon bort mot apporten och nosar lite vid sidan om och kommer sen tillbaka utan apporten. Andra gånger sitter hon kvar och tittar lite förstrött men sticker inte iväg efter apporten. De gånger det hänt, vilket är en handfull men mer undantag än regel, har jag struntat i att banna henne och bara låtsats som ingenting och gått och hämtat dummyn själv. Är dock osäker på om det är rätt approach.

Jag strävar efter att apport inte skall vara en uppmaning utan en absolut order som alltid skall lydas. Hunden ska inte själv kunna välja att ibland inte lyda, utan apport ska alltid vara liktydigt med att hunden hämtar apporten. Frågan är dock hur man gör detta bäst med en ganska mjuk labbetik. Jag vill inte riskera att skada hennes apportlust och vill inte heller tjata ut apportkommandot. Några tips?

Tack på förhand!

E
Ekalfus

Inläggav CROSS COUNTRY » 01 mar 2015, 23:57

Ekalfus skrev:Hej!

Jag har en ettårig labbetik som är go och fin på alla vis. Vi kör ganska enkel apporteringsträning fortfarande då jag tidigare hade lite problem med avlämningarna och fick öva en del på detta. Vi tränar på gräsmattan med en eller två dummys och lite smått i varierad terräng med en dummy när vi är på promenad. Jag har dock stött på lite problem med lydnad vid givande av apportkommandot.

Ibland efter att jag kastat en dummy och gett apportkommando springer hon bort mot apporten och nosar lite vid sidan om och kommer sen tillbaka utan apporten. Andra gånger sitter hon kvar och tittar lite förstrött men sticker inte iväg efter apporten. De gånger det hänt, vilket är en handfull men mer undantag än regel, har jag struntat i att banna henne och bara låtsats som ingenting och gått och hämtat dummyn själv. Är dock osäker på om det är rätt approach.

Jag strävar efter att apport inte skall vara en uppmaning utan en absolut order som alltid skall lydas. Hunden ska inte själv kunna välja att ibland inte lyda, utan apport ska alltid vara liktydigt med att hunden hämtar apporten. Frågan är dock hur man gör detta bäst med en ganska mjuk labbetik. Jag vill inte riskera att skada hennes apportlust och vill inte heller tjata ut apportkommandot. Några tips?

Tack på förhand!

E

Var finns du nånstans?
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76
Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inläggav Ekalfus » 02 mar 2015, 13:16

Cross Country: I Stockholm, så en bit från Halmstad. Om du inte har vägarna förbi och kan visa hur det ska gå till så kanske du kan dela med dig av lite tips och råd?
Ekalfus

Inläggav CROSS COUNTRY » 02 mar 2015, 13:52

Ekalfus skrev:Cross Country: I Stockholm, så en bit från Halmstad. Om du inte har vägarna förbi och kan visa hur det ska gå till så kanske du kan dela med dig av lite tips och råd?

Inte ofta jag har ärende på Sveriges baksida... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag hade i första hand vänt mig till uppfödaren OM man har förtroende för den personen och den finns i närheten. Annars finns det en uppsjö mer eller mindre professionella hundtränare med inriktning på just apportering i den delen av landet där du bor...Det är alltid lättre att se hunden live!

Hade jag fått detta problemet med en hund så är det befästning av kommandot som gäller i ett utrymme eller på en yta som jag kontrollerar(inomhus, trädgård) och inte gå vidare innan det sitter till 150%. Jag hade belönat varje lyckad apport verbalt och kanske med godis så länge godiset inte blir intressantare än apporten. Likaså korrigerat verbalt när hunden inte omedelbart plockar upp apporten. Man måste vara svart eller vit när det gäller hund, tyvärr tenderar de flesta hundägare att vara grå och det förstår inte hunden. Därmed inte sagt att du är det.

Hoppas att du får ordning på det!

/CC
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76
Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inläggav Ekalfus » 02 mar 2015, 16:35

Tack för tips, CC! Uppfödaren finns i en annan del av landet men jag ska höra mig för om vad det finns för bra resurser häromkring.

Jag håller helt med dig om att man bör hantera hundar i svart/vitt. Vilken typ av verbal korrigering kan vara lämplig om hunden inte plockar upp apporten? Upprepa kommandot, eller använda samma dova tillrättavisande röst som när hon gör andra fel? Undrar också om det är någon idé att gå fram till apporten, ta den och stoppa in den i munnen på hunden (vilket jag tidigare tränat pga dåliga avlämningar) med kommando "håll fast", därefter "loss" följt av beröm?
Ekalfus

Inläggav faxe » 02 mar 2015, 18:47

Ekalfus skrev:Tack för tips, CC! Uppfödaren finns i en annan del av landet men jag ska höra mig för om vad det finns för bra resurser häromkring.

Jag håller helt med dig om att man bör hantera hundar i svart/vitt. Vilken typ av verbal korrigering kan vara lämplig om hunden inte plockar upp apporten? Upprepa kommandot, eller använda samma dova tillrättavisande röst som när hon gör andra fel? Undrar också om det är någon idé att gå fram till apporten, ta den och stoppa in den i munnen på hunden (vilket jag tidigare tränat pga dåliga avlämningar) med kommando "håll fast", därefter "loss" följt av beröm?

Ta kontakt med Anders Niklasson utanför Rimbo. Han kan med största sannorlikhet hjälpa dig.
Här kommer även en länk till SSRK Östra.
http://www.ssrkostra.se/
358 Win stannar
faxe

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar