Jaktlabbetråden

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Jaktlabbetråden

Inläggav Wretemark » 13 nov 2009, 17:35

Tack för svaren Stonedead och RävaPetter. Det känns bra att påståendena/fördomarna mot rasen verkar vara obefogade och Jaktlabrador verkar mer och mer framstå som den rätta rasen för mig! Har varit i kontakt med Kennel Searover angående deras kullar som är planerade till våren. Någon vet något om hur deras hundar jagar(om de vågar driva gris o.s.v.)?
/W
M.V.H. Wretemark
Wretemark

Inläggav Davego » 13 nov 2009, 23:34

Angående apportkastare så är de riktigt bra och träna med, tror nog att den jag använde sköt uppemot 150 meter.. Det var ett antal år sedan jag använde en sådan. Det jag dock minns är att jag fick förbannat ont på tummen och knogen mellan pekfinger och tumme. Det är rätt kraftig rekyl i apportkastaren.. Vet inte vad det var för fabrikat på den och de kan ju ha utvecklat den sen jag använde den.

Min labbe är 4 månader och hur lugn och go som helst inne. Visst får hon ett och annat busutbrott men det är bara kul. Hon har en plats där hon för det mesta ligger. När jag inte vill att hon ska svansa efter mig så säger jag bara plats då springer hon och lägger sig tills nästa kommando ges :D Enligt mig finns ingen bättre hund än en jaktlabbe! Den har allt man vill ha ! Tyst, följsam, lydig, lättlärd, lugn och himla go! och fungerar perfekt till det jaktändamål den är avsedd för.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Winchester 1300 HAGELPUMP
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav RävaPetter » 16 nov 2009, 17:31

Är det någon annan som har valp efter fadern twiggs first grade "nisse" På forumet?
Lägesrapport i övrigt är att vi börjat träna apportering samt skogsvana vilket är skönt då hon ramlar ihop direkt vi kommer hem så man får tid till annat också.
Hon är 13 veckor nu och det enda som jag tycker e lite jobbigt är att hon är "bitig" emellanåt, vid lek. Dock inte mot mig så ofta eftersom hon fått veta ett och annat ibland men mot andra som inte har samma pli på henne. Hoppas det går över snart iaf.
Hon har haft lite problem att träffa andra hundar, inte riktigt vetat hur hon skulle förhålla sig samt kommunicera men har nu fått en pojkvän i grannhuset som hon kelar med ibland. Mkt kul då jag blev lite orolig att hon fått för många dåliga erfarenheter av skälliga och morrande hundar. Va dåligt gemene man uppfostrar sina hundar förresten!
Dock kan Milla vara väldigt reserverad mot främmande människor och det hoppas jag också släpper med tiden, är ju skönt att hon inte alltid hoppar mot folk som en del andra men vill ju att hon ska vilja hälsa på folk osv. Annars allt gött, ett riktigt energiknippe som lystrar och lyder bättre än vad jag trodde vid denna ålder, och vissa andra i familjen använder henne som teddybjörn på kvällarna :roll: .
RävaPetter

Inläggav Daniel.A » 16 nov 2009, 19:57

Någon som känner til Like`ims kennel?
/ Daniel
Daniel.A

Inläggav Davego » 17 nov 2009, 00:32

Idag har Roxi hämtat sitt första vilt ! :D hade en kaja i frysen från i helgen som vi körde med idag.. Jag hade med mig både dummysen och kajan ut för att hon skulle fatta vad det handlade om. Kastade iväg kajan en bit och komenderade apport, först fram och nosa sen tog hon ett fint grepp om den och kom så snällt och lämnade av! kastade den ytteligare ett par gånger och det gick alldeles kanon ! Det går som smort 8)

Jag har haft/har samma problem som du RävaPetter.. valpen biter i andra än mig och hoppar gärna upp lite med frambenen på dem. Det fungerar mycket bättre nu eftersom hon har tappat sina framtänder så det kliar nog inte så mycket längre. Bitandet kommer att försvinna framöver.. inget att oroa sig för.
Roxi är väldigt kaxig men när andra hundar skall leka med henne så blir hon lite tillbakadragen och kan bli rädd. Det funkar kanon med brorsans 5 åriga golden. Det viktiga är bara att de hundar man släpper fram sin unghund till inte är labila och för aggresiva. En valp/unghund går igenom flera stadier i utvecklingen så mycket man oroar sig för är oftast normalt. t.ex. kan de ha en tid då de tror att allt är spöken de ser.. märkligt :|
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav RävaPetter » 20 nov 2009, 15:15

Hmm, Milla har fått lite svart "gegga" i vänstra örat, luktar inget. Det högra ser fint ut. Hon verkar inte ha ont när jag tittat samt rengjorde försiktigt med en bomullstuss. Känns onödigt att dra till vet i onödan hehe, så att säga.
RävaPetter

Inläggav Davego » 20 nov 2009, 17:45

RävaPetter skrev:Hmm, Milla har fått lite svart "gegga" i vänstra örat, luktar inget. Det högra ser fint ut. Hon verkar inte ha ont när jag tittat samt rengjorde försiktigt med en bomullstuss. Känns onödigt att dra till vet i onödan hehe, så att säga.

Veterinären tar bra betalt! rengör öronen med VetriDerm, Ear Cleaner.. finns på apoteket. Skitbra stuff! Jag slarvade med en terrier jag hade och då fick han steptokocker i öronen.. ett sattyg att få bort! Särskilt valpar och unghundar kan lätt få det eftersom de har trångare örongångar där bakterierna lättare fäster..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav ludgopelle » 21 nov 2009, 10:30

Daniel.A skrev:Någon som känner til Like`ims kennel?

har en hane efter like im´s dina. uppfödd på minnows kennel en otroligt trevlig hund som har blivit min bästa kompis! han är galen i apportering o stöta hare (har tagit två :oops: ) tyvärr har han haft otur med mycket skador o sjukdom genom åren så jakten har kommit på efterkälken lite. först i år som han efter sju år verkligen varit frisk :cry: tar vara på hans energi gör jag iaf, han får jaga tre dar i veckan nu :D
Sako hunter 308w helia 2,5-10x50
Merkel 47e '20
Benelli vinci camo
Merkel trofe`20, 20, 7*57R
BRNO cal 22 varmint
Jaktlabbe
Breton
Användarvisningsbild
ludgopelle

Inläggav Daniel.A » 21 nov 2009, 10:40

ludgopelle skrev:
Daniel.A skrev:Någon som känner til Like`ims kennel?

har en hane efter like im´s dina. uppfödd på minnows kennel en otroligt trevlig hund som har blivit min bästa kompis! han är galen i apportering o stöta hare (har tagit två :oops: ) tyvärr har han haft otur med mycket skador o sjukdom genom åren så jakten har kommit på efterkälken lite. först i år som han efter sju år verkligen varit frisk :cry: tar vara på hans energi gör jag iaf, han får jaga tre dar i veckan nu :D

Trevligt! Vad heter hanen? Likeims ägare är min "svärmor" :)
/ Daniel
Daniel.A

Inläggav ludgopelle » 21 nov 2009, 18:53

minnows pleasure "frasse"
kamera 022.JPG
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Merkel 47e '20
Benelli vinci camo
BRNO cal 22 varmint
Jaktlabbe
Breton
Användarvisningsbild
ludgopelle

Inläggav Daniel.A » 21 nov 2009, 19:44

Ser trevligt ut :D Vad är det för sjukdommar han haft?
/ Daniel
Daniel.A

Inläggav ludgopelle » 21 nov 2009, 20:08

opererat tonsillerna två ggr borelia tre ggr artrit två ggr pinne som stuckit hål på tungan klåda när han var valp. :cry: det värsta har vart borelian o framför allt den där jävla artriten! den har liksom smugit sej på o han har vart halt o stel så man har fått lyfta upp han på morron :( . jobbig tid... :evil: svårt för veterinärerna o hitta rätt oxå. måste tillägga att han har vart allas favvohund vart vi än har jagat o ett socialt lynne som jag aldrig har skådat! valpar, andra hanar, barn, dumma gubbar, ja allt fogar han sej efter o anpassar sej innan man hinner blinka! fyra heldagar på fjäll o skog klara han utan hinder i höst, så fysiken är det inget fel på :).jag ska ha en till nästa år, får se vem som får "äran" o sälja valp till mej :mrgreen:
Merkel 47e '20
Benelli vinci camo
BRNO cal 22 varmint
Jaktlabbe
Breton
Användarvisningsbild
ludgopelle

Inläggav ludgopelle » 21 nov 2009, 23:14

8)
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Merkel 47e '20
Benelli vinci camo
BRNO cal 22 varmint
Jaktlabbe
Breton
Användarvisningsbild
ludgopelle

Inläggav Daniel.A » 22 nov 2009, 14:55

Jag menade vad hanen som är far till Frasse heter.? Likeims planerar 2 kullar till våren vad jag har förstått,och där är allt redan tingat tror jag
/ Daniel
Daniel.A

Inläggav ludgopelle » 22 nov 2009, 21:45

ok :oops: sullyshills greg, hans sista kull. han dog innan jag fick träffa honom
Merkel 47e '20
Benelli vinci camo
BRNO cal 22 varmint
Jaktlabbe
Breton
Användarvisningsbild
ludgopelle

Inläggav Zork » 22 nov 2009, 23:11

ludgopelle skrev:ok :oops: sullyshills greg, hans sista kull. han dog innan jag fick träffa honom

Även jag har en Frasse från Minnows :D
Minnows Gainly har jag för mig att han heter på pappret.

Bild
There's two kinds of shotgunners -
Trapshooters and those who wish they are...
Medlem i robsofts 30-06 sällskap, The Fellowship of the Africa's Queen
SAKO 75/85 Klubben
Användarvisningsbild
Zork

Inläggav RävaPetter » 23 nov 2009, 20:54

Tankar om att uppfostra en valp när dom gjort något riktigt dumt gnm att greppa lätt i nackskinnet samt lägga dem på sidan tills de lugnat ned sig?
Fått höra fr flera att de tycker det är en dålig metod medans andra menar att det är ett bra tilltag då det gör något extremt dumt samt vägrar lyssna på nej etc.
De andra jakthundarna vi haft i släkten har mest varit beaglar, drevrar och dessa har fått denna uppfostran och alla blivit mkt trevliga hundar med förtroende för husse/matte och trygga i sin omgivning.
Nu har jag gjort detta på Milla ngn enstaka gång men annars lyder hon mig så pass att jag inte tror jag kommer behöva använda det så ofta.
Idag tex så hade jag lämnat henne hemma ensam i 2 tim medans jag hade föreläsning och då hade hon tuggat sönder all post som en papperstuggare hehe, såna situationer bestraffar jag henne inte ens för jag vet ju att dom inte förstår så bra/inte alls i efterhand.
Det jag menar är när man tar dem i akten och dem är semitokiga samt vägrar lyda etc.
Vore intressant vad ni har för metoder om ni inte brukar ovanstående och varför.
RävaPetter

Inläggav R93 » 23 nov 2009, 21:41

Bifogar en in action bild på mitt benrangel :D
Han är nu 1år 2mån.
Apporteringen går bra, jagar allt vilt.
Haft han på viloläge nu för han fick lite stryk av en gris, men tänkte ta nya tag i helgen.
Han blir däremot lite stissig när det är fler hundar runt omkring, men det försvinner väl med åren.

image_id: 14490
R93

Inläggav Davego » 24 nov 2009, 22:15

Börjar bli lite trött på min rattätande labrador.. någon som vet nåt ämne som hundar hatar att slicka på, tänkte spraya ner ratten med det en gång jag går iväg från bilen. Jobbigt när man inte kan ta henne på bar gärning någon gång.

Du kanske inte vill ha mina synpunkter var gång du frågar något RävaPetter men det är kul att dela med sig av sina egna funderingar kring den fostran och dressyr man själv använder sig av.. Lät lite intressant att du inte tagit Millan i nackskinnet och lagt henne ner mer än enstaka gånger.. kan ju bero på hennes temperament och lynne kanske.. jag använder mig av det dagligen, att ta tag i nackskinnet och dra ner henne på golvet och säga nej eller sluta men Roxi är en kaxig brud må jag säga. Har alltid använt mig av ganska tuffa och hårda metoder utan att tillfoga mina hundar smärta. För egen del så tror jag att vill man ha en riktigt lydig hund så krävs det snabb tillrättavisning och inget daltande.. det är ju bara kolla på en vargflock när underordnade närmar sig ledaren (alfahanen) man ska se på deras hållning att de visar honom respekt. Nu är min labbe snart 5 månader och jag märker att är jag inte hårdare och ställer mer krav än vad jag gjort tidigare så skulle hon ta över.. Men nu är det också så att jag fick den valpen av 7 som vid 8 veckors ålder var mest kaxig och framåt.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav RävaPetter » 25 nov 2009, 01:56

Är ju dina åsikter jag bla vill ha :) . Nä nog har jag gjort det mellan 10-20 ggr skulle jag tro. Ville bara inte bli ansedd som en hundmisshandlare hehe.
Mycket effektivt sätt att säga ifrån på allvar tycker jag och varken jag eller hon mår dåligt av det, precis som du förklarar har jag också tänkt ang det.
Däremot lyssnar hon förvånansvärt bra på nej och loss nuförtiden vilket gjort att jag slipper ta i med hårdhandskarna mer och mer.
Vill bara poängtera att jag tror man skall vara väldigt försiktig med hårdare metoder första veckan/veckorna tills valpen fått grundtryggheten så man inte sabbar ngt förtroende/trygghet för husse etc.
RävaPetter

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar