Jaktlabbetråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Jaktlabbetråden

Inläggav Davego » 06 okt 2009, 14:14

RävaPetter skrev:Jag ska se valparna första gången nu på fredag. Vill helst ha en tik, kenneln är ackers kennel, http://www.ackers.se.
Ska jaga älg i veckan och kommer ta hem hunden nästa helg 9 veckor gammal om det blir affär vilket jag hoppas.

Kan nog vara klokt att välja tik.. Jag har haft hanhundar och det är väl för och nackdelar med bägge könen. Jag var fast besluten denna gången över att det skulle vara en tik. De är lite lättare att ha och göra med, inte så trotsiga som hanhundar i största allmänhet. Dessutom vill jag ju ha en kull framöver så. Men hanhundar är goa de med på sitt sätt.
Det verkar vara en kennel med många bollar i luften, såg att de hade en hel del andra raser med. Labbarna verkar va rejäla. Läste att de skalldriver med. Intressant och se hur det utvecklar sig för din hund sen.
Jag hade 3 tikar att välja på och tog ledartiken i gruppen som var mest framåt. Man bör vara lite vaksam på att ta den hanne som är mest framåt och busig, har nämnligen gjort så tidigare vilket har gett otroligt mycket mer jobb..Fast detta kan man nog ta med en nypa salt då det gäller labradorer som vanligvis är smidiga hundar. Gå på magkänsla när du väljer. Oavsett vilken du tar så är det ändå valpens uppväxtmiljlö upp till 80% som formar hur den senare kommer att bli.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Winchester 1300 HAGELPUMP
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav CROSS COUNTRY » 06 okt 2009, 16:07

Davego skrev:Oavsett vilken du tar så är det ändå valpens uppväxtmiljlö upp till 80% som formar hur den senare kommer att bli.

Jag skulle nog vilja säga att det är minst 50% arv och resterande miljö...
Sako Vixen .222 S&B 4-12x42
Tikka 595 .243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite .308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76 / 7x57r Vä+Sw Nova 3-9x36
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76
Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inläggav grabben » 06 okt 2009, 18:57

Nu ska jag vara sådär jobbig som bara jag kan.
Hur fan kan man skriva "som gamla tiders Vorsteh" vill man ha en hund som apporterar, driver med skall, o ställer köper man en Vorsteh!
En labbe med dom egenskaperna är inte så goa att tas med är iaf mina erfarenheter.
Nej nu ska jag sluta bråka!Lycka till med era labbar. Bättre hundar finns knappt, det skulle va Vorsteh isåfall :mrgreen:
Ropen skalla Vorsteh åt alla

8x57
9,3x62
12/70
22lr
grabben

Inläggav RävaPetter » 06 okt 2009, 21:26

Vi vill ha vackra hundar 8) . Har du några hänvisningar ang ditt sista påpekande, skulle vara intressant att läsa om.
RävaPetter

Inläggav Davego » 06 okt 2009, 22:17

CROSS COUNTRY skrev:
Davego skrev:Oavsett vilken du tar så är det ändå valpens uppväxtmiljlö upp till 80% som formar hur den senare kommer att bli.

Jag skulle nog vilja säga att det är minst 50% arv och resterande miljö...

Det har du säkert rätt i.. otroligt mycket är ju faktiskt arv med och kan nog kanske va upp till 50%.. Det är ju givetvis viktigt med bra linjer..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav Davego » 06 okt 2009, 22:55

grabben skrev:Nu ska jag vara sådär jobbig som bara jag kan.
Hur fan kan man skriva "som gamla tiders Vorsteh" vill man ha en hund som apporterar, driver med skall, o ställer köper man en Vorsteh!
En labbe med dom egenskaperna är inte så goa att tas med är iaf mina erfarenheter.
Nej nu ska jag sluta bråka!Lycka till med era labbar. Bättre hundar finns knappt, det skulle va Vorsteh isåfall :mrgreen:

ja jag läste också igenom hur de avlat på dessa labbar nu.. Såg bara att de skallade först.. Blev lite chockad över att det är sån skillnad på labbar. Föredrar man att ha en lugn och tyst smidig hund så kanske man ska se upp för en Vorstehlabbe.. Det beror ju lite på i vilket syfte man skall ha sin hund.. För min del väljer jag inte en sådan, men jag vill ju inte ha en labbe som skäller i tid och otid.. hon ska va tyst.. stöter jag med henne så får det bli bjällra påna.. Jag har en känsla av att en hund som lätt skallar också gnäller en del! gnällandet är INTE önskvärt :evil:
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav snickartorp » 07 okt 2009, 00:02

Davego skrev:
grabben skrev:Nu ska jag vara sådär jobbig som bara jag kan.

ja jag läste också igenom hur de avlat på dessa labbar nu.. Såg bara att de skallade först.. Blev lite chockad över att det är sån skillnad på labbar. Föredrar man att ha en lugn och tyst smidig hund så kanske man ska se upp för en Vorstehlabbe.. Det beror ju lite på i vilket syfte man skall ha sin hund.. För min del väljer jag inte en sådan, men jag vill ju inte ha en labbe som skäller i tid och otid.. hon ska va tyst.. stöter jag med henne så får det bli bjällra påna.. Jag har en känsla av att en hund som lätt skallar också gnäller en del! gnällandet är INTE önskvärt :evil:

Ifrågasätter inte kunskaperna om kenneln som nämts,givetvis besitter han stor kunskap om hundar,men ändå blir man lite fundersam när man läser att labbarna är skalldrivande,det är inget önskvärt hos labben och inget som det generellt avlas på,att skriva att dom blir skalldrivende är enligt mig falsk marknadsföring.Vill man ha något som skallar finns många andra raser som är mer lämpliga,oddsen att man får en labbe som skallar är enligt min erfarenhet dåliga trots vad som utlovas av olika uppfödare.
snickartorp

Inläggav grabben » 07 okt 2009, 19:04

Jag stör mej inte just på ackers utan på alla som vill få fram en labbe som är ljusår ifrån den mjuka lugna hunden som iaf jag vill ha.
Jag tjatar om det som fan men det finns tyska hundar som är avlade för dom uppgifterna o som ÄR lättare att hantera än en skarp labbe.
Ja, jag har belägg för det jag skriver.

8x57
9,3x62
12/70
22lr
grabben

Inläggav RävaPetter » 07 okt 2009, 21:41

Måste dom bli mer okontrollerbara än andra hundar som också jagar samma bytesdjur. Får inte riktigt ihop den matten faktiskt.
Nu vet jag ju om att rasen i sig inte ofta är skalldrivande och att den används i huvudsak som fågelapportör samt spårhund.
Tyckte dock att det lät intressant när jag fick höra att det fanns labradorer på kennlar som också fungerade som stöthundar.
Förstår tveksamheten (vilket jag sj också till viss del känner) men samtidigt varför skulle kenneln vilja falsk marknadsföra sig och få ett dåligt rykte?
Ska åka och titta på valparna nu på fre, trots att det är blandade uppfattningar så uppskattar jag verkligen att ni skriver.
Ni får gärna ge mig tips på andra raser ni tycker lämpar sig bättre osv, har en annan tråd där jag söker råd tex.

mvh
RävaPetter

Inläggav Davego » 07 okt 2009, 21:47

Ja grejen med labbe är ju att den inte bara ska gå att jaga med.. den skall också fungera utmärkt i alla sociala sammanhang med barn, hundar och folk och under icke jakttid. Jag vill ha en hund som man alltid kan ha med sig, som man alltid kan lita på , som alltid är tyst och följsam. Att avla på jaktlabbar med avvikande egenskaper än de som hör till rasstandard ska väl anses som fel..
En yrkesjägarpolare till mig hade labbar som drev med skall.. Körde i 2 timmar en gång. Ofta låg de kring en halvtimme.
Han frågade en gång om jag ville köpa en valp av hans hundar men jag bara skakade på huvudet.. Där stod jag med min tysta tik medans hans stod och gaffla.

Så länge det finns båda typer att välja på så spelar det väl föga roll förvisso..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav Davego » 07 okt 2009, 22:03

RävaPetter skrev: Ni får gärna ge mig tips på andra raser ni tycker lämpar sig bättre osv, har en annan tråd där jag söker råd tex.

mvh

Alltså frågan är vad du vill ha din hund till? Många faktorer spelar ju in i valet av ras.. Skall du ha din hund till enbart apportering och eftersök så förespråkar jag en labbe. Är din önskan att den mer än gärna ska stöta och dessutom med skall så kanske det finns mer lämpade raser. För min del så är det en bonus med stötningen på ett par min, men inget jag räknar med. Tråkigt om du blir besviken om din labbe framöver inte skulle stöta som du velat.. Men väljer du en av labbarna på Ackers så är ju schanserna större i alla fall.
Grejen är ju att en labbe ska vara passiv innan jakt, vill du ha full aktivitet under jakt finns definitivt bättre lämpade raser för ändamålet..
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav snickartorp » 08 okt 2009, 00:29

RävaPetter skrev:Måste dom bli mer okontrollerbara än andra hundar som också jagar samma bytesdjur. Får inte riktigt ihop den matten faktiskt.
Nu vet jag ju om att rasen i sig inte ofta är skalldrivande och att den används i huvudsak som fågelapportör samt spårhund.
Tyckte dock att det lät intressant när jag fick höra att det fanns labradorer på kennlar som också fungerade som stöthundar.
Förstår tveksamheten (vilket jag sj också till viss del känner) men samtidigt varför skulle kenneln vilja falsk marknadsföra sig och få ett dåligt rykte?
Ska åka och titta på valparna nu på fre, trots att det är blandade uppfattningar så uppskattar jag verkligen att ni skriver.
Ni får gärna ge mig tips på andra raser ni tycker lämpar sig bättre osv, har en annan tråd där jag söker råd tex.

mvh

Att säga att valparna blir skalldrivare är att lura köparen enligt MITT tycke.Har genom åren haft ett antal labbar från olika kennlar,Men
ingen av dom uppfödare jag känner skulle tänka tanken att "marknadsföra"dom som skalldrivande.Tror inte att det finns många uppfödare som vill ha den egenskapen.Skallandet får nog ses som en bonus/defekt vilket man vill kalla det.Det handlat nog inte om att dom blir okontrollerbara.Utan att man ska bevara dom egenskaper en labbe dvs lugna tysta och i huvudsak användas som apportör.Givetvis är det jag själv som väljer vad jag ska använda min hund till.Min egen labbe använder jag som stöt,apportör och eftersökshund)men huvudsyftet med när jag skaffade en labbe var till apportering vilket hon är hyfsad på enligt mina krav, ingen stjärnhund men hon fixar att hämta det jag lyckas träffa vilket räcker för mig.Har även en vorsteh som jag tycker lämpar sig bättre som allroundhund,även om inte alla skallar i den rasen heller så är vorstehn från begynnelsen en allounhund.Har tyvärr blivit svårt att hitta en vorsteh med dom rätta egenskaperna.Som Davego skriver måste man tänka igenom noga vad hunden ska användas till och även vad man tillgång till för marker, nu är ju labben ingen ras som kräver speciell mark, men om man har ex bara storskog på på marken är kanske en stöthund inte det optimala.Är man med i ett jaktlag ska man kanske ta hänsyn till vad det finns för övriga hundar så man får en bra "mix"av hundar.Det här är mina egna funderingar givetvis finns andra kanske bättre ideer.Lycka till med valköpet!
snickartorp

Inläggav RävaPetter » 08 okt 2009, 15:07

Jag har tänkt såhär. Vill ha en hund som kan apportera samt göra bra eftersök = labbe. Skulle den bli duktig/ha viljan att stöta klövvilt är det en bonus.
Inte värre än att jag får skaffa en till hund om några år för att göra min "hundgarderob" mer komplett om klövviltsdelen inte skulle funka.
En labrador vill jag ha helt enkelt. :) tack för synpunkter f.ö
RävaPetter

Inläggav rune » 08 okt 2009, 17:52

RävaPetter skrev:Jag har tänkt såhär. Vill ha en hund som kan apportera samt göra bra eftersök = labbe. Skulle den bli duktig/ha viljan att stöta klövvilt är det en bonus.
Inte värre än att jag får skaffa en till hund om några år för att göra min "hundgarderob" mer komplett om klövviltsdelen inte skulle funka.

Köpen labbe och du blir nöjd.
Jag har 2 labbar som stöter, apporterar och är godkända eftersöksekipage.
Jag kör allt ifrån kanin till älg med dom och det funkar i mindre såtar (skånesåtar inte norrlandssåtar) Vi har ca 4 drev på 200 ha skog och bruten terräng.
Dom går även på gris om man vill det.
Jämfört med vorsten så av 10 blir 1 vorste bra och 8 labbar med samma arbetsinsats.
Jag är lat och orkar inte skrika mig hes på en hård hund.
En bra vorste slår däremot labben i jaktlust och effektivitet, men som sagt bra vorstar finns det inte så många som man kanske skulle kunna önska.
/Rune 8)
Kan du se det - så kan du skjuta det
Esse non videri
Användarvisningsbild
rune

Inläggav snickartorp » 08 okt 2009, 18:15

RävaPetter skrev:Jag har tänkt såhär. Vill ha en hund som kan apportera samt göra bra eftersök = labbe. Skulle den bli duktig/ha viljan att stöta klövvilt är det en bonus.

Ett bra val,om jag inte minns fel så är det en Twiggs First Grade "Nisse"som är far till valparna?eller har jag helt fel?Har haft en ur samma linje kannonhund
snickartorp

Inläggav grabben » 08 okt 2009, 19:46

Jag skulle vilja säja att rune har tvärfel.
För att få en bra labbe krävs lika mycket jobb som en vorsteh iaf med en ur dom linjerna ni pratar om.
en labbe är ju ljusår ifrån vad en vorsteh kan utföra.Men men vad vet jag.

8x57
9,3x62
12/70
22lr
grabben

Inläggav RävaPetter » 09 okt 2009, 20:39

Labben ligger och sover och har skött sig mvg+ idag, alla behov ute samt bara en socke förstörd hittils, och husse är förälskad på smekmånad =)
RävaPetter

Inläggav rune » 09 okt 2009, 20:49

grabben skrev:Jag skulle vilja säja att rune har tvärfel.
För att få en bra labbe krävs lika mycket jobb som en vorsteh iaf med en ur dom linjerna ni pratar om.
en labbe är ju ljusår ifrån vad en vorsteh kan utföra.Men men vad vet jag.

Jaha, det är kanske så..
Men jag är inne på min 6:e labbe så helt oerfaren är jag inte.
Har jobbat tillsammans med vorsteklubben här nere och jagar en del med vorstar också.
/Rune 8)
Kan du se det - så kan du skjuta det
Esse non videri
Användarvisningsbild
rune

Inläggav Davego » 13 okt 2009, 22:50

Hur har ni lagt upp apporteringsträningen ni som har haft labbar sen valp.. jag har börjat köra med dummys och det funkar väl rätt ok, ska man börja med vattenapportering och riktigt vilt snart eller hur ska man lägga upp det.. min labbe 3 månader gammal.. När ska man börja kräva att labben hämtar apporten. Antar att det inte är förän hon är runt 5-6 månader eller? har hört att man ska köra med hämta och inte kommandot apport för tidigt med en valp.
CG 2000 6,5*55
Weihrauch Revolver 22LR
Miroku 7000 game 12/70
Anschuts 22LR
Huskvarna hanabössa
Anschuts 22 Win Mag
Jaktlabbe
Användarvisningsbild
Davego

Inläggav JOBEno1 » 13 okt 2009, 23:06

jag anser att apporteringen ska komma spontant...MItt största problem var att jag la för mycket tid till "apporteringsträning" och mindre till lydnad och stadga.
Detta har jag nu rättat till.
När vi precis fått hem Eddie, så apporterade han ALLT jag menar verkligen ALLT i huset och det var ju bara beröm, han apporterade ägg, ölburkar, LEKSAKER i massvis & till och med KORV utan att äta upp det. SOm sagt...Jag tycker labben ska apportera spontant och du ska få den att vilja komma till dig med det den apporterar.
Sen kan man köra igång med Dummiesträning på land med bra avlämningar i hand, när det funkar så ta vatten,där får man vanligen lite motgångar med avlämningen i början då de gärna vill skaka sig och kanske släppa dummisen.
Labbar brukar oftast ÄLSKA vatten så det lär inte bli problem att få dem att vilja hoppa i.

LYCKA TILL!
Användarvisningsbild
JOBEno1

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar