vilken skydds väst??

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

vilken skydds väst??

Inläggav 686sporting » 12 mar 2009, 23:01

jag har hittat 3 stycken skyddsvästar till hund (tänkt till vildsvin) på en wachtelhund. vilken av dessa tre är bäst och smidigast, finns det fler alternativ är de också välkommna

jag har hittat:

en på "jakt i skåne.se", en från hundskydd.se som heter "protector" samt en från vildsvinsbutiken.se.

har ni några erfarenheter från andvänning av dessa?
beretta 686 sporting 12/76
686sporting

Re: vilken skydds väst??

Inläggav Hogterrier » 13 mar 2009, 12:47

Vet inte vilken väst som du ska välja?

Men hunden kan ju bli lite klumpigare, samt har lättare för att fasta i grenar osv.

Behovet av en sån väst finns bara anser jag, på en hund som har ett väldigt "närgånget" beteende. På en hund som har vett att inte gå på grisarna och skälla stånd skall några meter i från grisen är en väst mer nackdel än fördel.
Användarvisningsbild
Hogterrier

Inläggav 686sporting » 13 mar 2009, 14:01

ok, men hunden är närgången om grisen inte vill gå loss, då den gärna fram och tar en liten kamp för att få den att gå loss (t.ex. bita den i skinkan eller liknande).
beretta 686 sporting 12/76
686sporting

Inläggav Zuus » 13 mar 2009, 16:48

Glöm inte att kolla in dom här västarna.
http://www.hundeschutzweste.com/index.p ... =de&rlid=1
Användarvisningsbild
Zuus

Inläggav Hertig » 13 mar 2009, 17:42

Jag kör med väst från vildsvinsbutiken och jag är väldigt nöjd nu mer, fick inte rätt storlek från början, men nu när den sitter som den ska så bryr sig inte tysken om den! ett plus att den är signalfärgad orange!
Rekomenderar!
Tysk.. Mycket mer än bara terrier
Engelsk Jakt cockerspaniel

Robsoft´s TJTklubb.
Robsoft´s Duvjägar Gille
Användarvisningsbild
Hertig

Inläggav Donnas Husse » 13 mar 2009, 17:47

Blir det inte väldigt varmt med väst iallafall i början på säsongen? Väst reflexflärpar pejl,många grejor blir de :roll: .Snart ska vi väl skicka med lunchlåda oxå :wink:
MVH
Donnas Husse

Inläggav Blaserjägaren » 13 mar 2009, 18:10

686sporting skrev:.... och tar en liten kamp för att få den att gå loss (t.ex. bita den i skinkan eller liknande).

Låter som det är dags att även köpa en munkorg....
Blaserjägaren

Inläggav Tofsan » 13 mar 2009, 18:56

Zuus skrev:Glöm inte att kolla in dom här västarna.
http://www.hundeschutzweste.com/index.p ... =de&rlid=1

Det är den västen som säljs via www.jaktiskane.se Han tar in dom från Tyskland. Personligen föredrar jag den här, då den ändå är smidig och täcker hunden bäst dessutom. Dom är däremot ganska dyra, men självrisken på försäkringen ligger väl ungefär på samma belopp och slipper man åka till djursjukhuset/veterinär för vildsvinsskador på sin hund så är det ju värt det.
Tofsan

Inläggav stefan1 » 13 mar 2009, 19:39

Hej

Jag har en skyddsväst i ifrån hundskydd (protector) tyvärr kan jag bara varna för den västen och han som säljer dem då den första jag fick gick sönder på en gång och han som säljer dem Göran är tyvärr inte en person som man kan lita på, svarar aldrig på samtalen och när han väll gör det så ljuger han. :(
Kommer själv att köpa en ny väst ifrån jakt i skåne (hundschutzweste) då jag tycker att den verkar absolut bäst och är en "relativit" billig skydd för hunden OM olyckan någon gång skulle vara framme, räcker ju med en gång under jyckens liv. :D
Så AKTA ER FÖR VÄSTEN IFRÅN HUNDSKYDD, Göran på hundskydd har ju sålt försäljnings rätten till Chevalier så både servicen och produkten kanske blir bättre då.

Lycka till
Stefan
stefan1

Inläggav tjurögat » 18 mar 2009, 13:29

stefan1 skrev:Hej

Jag har en skyddsväst i ifrån hundskydd (protector) tyvärr kan jag bara varna för den västen och han som säljer dem då den första jag fick gick sönder på en gång och han som säljer dem Göran är tyvärr inte en person som man kan lita på, svarar aldrig på samtalen och när han väll gör det så ljuger han. :(
Kommer själv att köpa en ny väst ifrån jakt i skåne (hundschutzweste) då jag tycker att den verkar absolut bäst och är en "relativit" billig skydd för hunden OM olyckan någon gång skulle vara framme, räcker ju med en gång under jyckens liv. :D
Så AKTA ER FÖR VÄSTEN IFRÅN HUNDSKYDD, Göran på hundskydd har ju sålt försäljnings rätten till Chevalier så både servicen och produkten kanske blir bättre då.

Lycka till
Stefan

Rätta mig om jag har fel men västen från hundskydd verkar inte skydda hals och bröstkorg. Det är väl där skadorna brukar uppstå. Alla andra västar jag sett täcker dom ytorna.

/M
8X57 JS, 45-70, 6,5X55, 7X57R, 22 lr, tolv & tjugo.
Användarvisningsbild
tjurögat

Inläggav henkan » 18 mar 2009, 14:52

Jag har sett de flesta västarna på hundar under jakt och skulle jag köpa väst till min hund så hade jag helt klart köpt den tyska västen som jakt i skåne har. Den är tunn och smidig,sen att man måttbestämmer den för hunden gör att den sitter mycket bra. Fördelen med protectors är att den är i neopren, det har räddat livet på en av mina kompisars hundar i vinter.

//Henkan
henkan

Inläggav torbjrn.andersson31 » 16 apr 2009, 10:56

Skyddsväst,
jag har använt protector västen i 2 säsonger nu utan några problem, huvuddelen av skadorna sitter från bog och bakåt, alla som säger annat vet inte vad dom talar om. Det finns många s.k. experter inom området. givetvis kan skador uppstå framtill men det är ovanligt och då finns ju halskyddet om man har hundar som står extremt nära eller används i eftersökssituationer

Västen har räddat min hund vid minst 2 tillfällen, titta på skyddslager så ser ni att tunna västar som någon rekomenderar inte ger ett tillräckligt skydd 3 hundar dödades förra säsongen med dessa västar på, inkl. tyska västen där betarna gick rakt igenom.

Sen om man inte tycker att personkemin inte stämmer har inget med mitt beslut om vilket skydd jag valt, jag valde ett skydd som jag ansåg vara bäst för mina hundar, jag har jagat vildsvin sedan 1988 med löshund. sedan att Protectorvästen ger flytkraft och syns ordentligt i trafiken gör ju inget eller...

Tobbe
torbjrn.andersson31

Inläggav torbjrn.andersson31 » 16 apr 2009, 11:19

Jag rekommenderar Protectorvästen, bra skydd för betar och yttre våld ger flytförmåga, hörde att den säljs i Tyskland också.
har använt andra västar tidigare men sålt dessa på blocket då dessa inte ger ett fullgott skydd, betarna går ju igenom västen, verkar vara skrapskydd mer än vildsvinskydd, hej o hå
Tobbe
torbjrn.andersson31

Inläggav torbjrn.andersson31 » 16 apr 2009, 14:33

torbjrn.andersson31 skrev:Jag rekommenderar Protectorvästen, bra skydd för betar och yttre våld ger flytförmåga, hörde att den säljs i Tyskland också.
har använt andra västar tidigare men sålt dessa på blocket då dessa inte ger ett fullgott skydd, betarna går ju igenom västen, verkar vara skrapskydd mer än vildsvinskydd, hej o hå
Tobbe

oops, svarade på 2 olika inlägg, nåväl

Tobbe :lol:
torbjrn.andersson31

Inläggav Berntsson » 20 apr 2009, 19:50

lite nyfiken på detta med västarna (ny valp på väg in i flocken), jag har aldrig behövt använda någon på tysken. Eftersom jag alldrig haft gris skador på honom (endast grävling) så är jag lite fundersam på det här med att de flesta skydden skyddar hunden fram men inte från ljumsken och bakåt. när sedan erfarna jägare påstårs (har hört det på andra ställen oxå) att skadorna sitter bak på hunden, hur kommer det sig??
Berntsson

Inläggav torbjrn.andersson31 » 21 apr 2009, 09:23

Berntsson skrev:lite nyfiken på detta med västarna (ny valp på väg in i flocken), jag har aldrig behövt använda någon på tysken. Eftersom jag alldrig haft gris skador på honom (endast grävling) så är jag lite fundersam på det här med att de flesta skydden skyddar hunden fram men inte från ljumsken och bakåt. när sedan erfarna jägare påstårs (har hört det på andra ställen oxå) att skadorna sitter bak på hunden, hur kommer det sig??

Anledningen är helt enkelt okunskap, och lite erfarenhet av just Vildsvinsangrepp, många stirrar sig blinda på att skydda fram men huvuddelen av skadorna sitter från bogen och hela vägen bak, Hundskydds produkter är den enda med ljumskskydd, Det troliga är att Jägarsverige inte är så stort och olika aktörer pratar för sina produkter och får med sig en krans av nickedockor, Jag tycker det är bra att man skyddar sina hundar oavsett vilket skydd man väljer men idag finns bara ett skydd som verkligen står emot en rejäl Vildsvinsattack och det är Protectorvästen med 8 skyddslager, varav 4 kevlar + ger flytkraft, därav rekomendationer från både jägareförbundet och Agria. :!:
torbjrn.andersson31

Inläggav Nisse Noskvalster » 23 apr 2009, 01:20

Väst fram el bak!? Varför ska man använda väst för över huvudtaget? Är det verkligen bra att eftersträva hundarna att arbeta på det viset? Tycker saken är mkt tvetydig att använda. Varför ska hunden ha ett sådant arbetssätt så att han behöver kevlar utrustning!?. Titta istället på då skadorna uppstår under grisjakterna, jo nämligen då för "många" och "olämpliga" hundar används samtidigt och ensamma! Kanske skulle vi börja där med att bekämpa skador på våra hundar, istället för bygga riddar utrustningar åt våra 4-fota vänner!

Nisse
.Världens högst meriterade Jakthund. R.I.P
.alltid retar jag någon!.
Nisse Noskvalster

Inläggav gnobben » 23 apr 2009, 05:02

Nisse Noskvalster skrev:Väst fram el bak!? Varför ska man använda väst för över huvudtaget? Är det verkligen bra att eftersträva hundarna att arbeta på det viset? Tycker saken är mkt tvetydig att använda. Varför ska hunden ha ett sådant arbetssätt så att han behöver kevlar utrustning!?. Titta istället på då skadorna uppstår under grisjakterna, jo nämligen då för "många" och "olämpliga" hundar används samtidigt och ensamma! Kanske skulle vi börja där med att bekämpa skador på våra hundar, istället för bygga riddar utrustningar åt våra 4-fota vänner!

Nisse

Även hundar som jobbar på avstånd kan få stryk av en annan gris, ibland är det ju flera grisar som hunden jobbar med och det är lätt att den tappar fokus på någon gris då, för min del är det inge snack väst på.
Sen är det alltid svårt om man har en för "hård" hund, man vill ju jaga men med väst och lite tur kanske hunden lär sig att ligga mindre på efter ett par smällar.
Min tyska håller ett längre avstånd vid stånd nu efter en sprättning (då utan väst) men gör utfall för att få loss dom och ligger ganska nära under dreven efter stånd.
Grekisk stövare och Tyskjakt terrier roligare än så blir det inte.
gnobben

Inläggav Savin » 23 apr 2009, 12:53

Hur tror ni att Protectorvästen står sig i ett vargangrepp?
What was far, became near
What was impassable became crossed
And the world became smaller
After Land Cruiser, everything changed.
Savin

Inläggav torbjrn.andersson31 » 23 apr 2009, 13:18

Savin skrev:Hur tror ni att Protectorvästen står sig i ett vargangrepp?

Om varg misstänks vara i närheten så sätter man på fjäderstålet som är framtaget, detta borde öka hundens överlevnadschanser avsevärt, många använder tydligen extra vargskyddet som protector tagit fram med fjäderstål på ryggen och på halskyddet.
Tror att viltskadecenter.se har bilder och uppgifter om detta

Sedan skalskyddet, om skyddet står pall för och det inte det blir genomslag på grisar på 100 - 150 kg som har vassare tänder så kan inte vargen bita igenom, mindre hundar kan givetvis få inre skador men fjäderstålet borde fungera där och ge utökat skydd.

för mig skyddsväst på , inte bara för yttre våld, drunkning o trafik tar många hundar
torbjrn.andersson31

Nästa

Återgå till Hundar