WachtelKlubben!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: WachtelKlubben!

Inläggav huxflux » 30 dec 2016, 13:38

Ni som letar efter hundar som har lite längre drevtider och aktivt jagar vildsvin på egen hand kan jag utan tvekan rekommendera kärrmarkens!
Har för mig att det är en parning planerad i vår.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eng. ssp/wachtel
Användarvisningsbild
huxflux

Inläggav huxflux » 30 dec 2016, 13:40

Bild

Kärrmarkens Prins, kallad Akke!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eng. ssp/wachtel
Användarvisningsbild
huxflux

Inläggav christer67 » 05 jan 2017, 23:04

Bild Foppa och Sudden

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
christer67

Inläggav cocktail » 03 maj 2017, 21:57

laddade över några bilder från kameran och hittade detta! Diesel ca ett halvt år på bilden. inte långt drev men han rotade på bra innan han fick upp haren, stolt husse på första parkett=)

http://imgur.com/a/vVDLd
Winchester m12 kal.16
Dumoulin 12
J.P Sauer & Sohn 12
Baikal mp153
Ruger m77 30-06
Winchester 1895 7,62*53r X2!
Toz .22lr
Brno mod 1 22lr
Ruger mk2 .22lr
Toz .22lr
cocktail

Inläggav christer67 » 27 maj 2017, 10:06

cocktail skrev:laddade över några bilder från kameran och hittade detta! Diesel ca ett halvt år på bilden. inte långt drev men han rotade på bra innan han fick upp haren, stolt husse på första parkett=)

http://imgur.com/a/vVDLd

+ 1

Skickat från min S60 via Tapatalk
Användarvisningsbild
christer67

Inläggav Centrinos » 12 jun 2017, 22:13

Hej!
Funderat lite på drivande hundar tidigare, men fastnat för wachtel både då den är mångsidig i skogen, men också träffat många väldigt trevliga hundar!
Jag kommer eventuellt jaga en hel del ensam, hur upplever ni att ensamjakt med wachtel på ex rådjur fungerar? Lite orolig att djuren mest drivs iväg, vad är eran erfarenhet? :)
Centrinos

Inläggav alming » 12 jun 2017, 22:15

Ja det funkar dåligt kan jag intyga.
alming

Inläggav Centrinos » 12 jun 2017, 22:55

alming skrev:Ja det funkar dåligt kan jag intyga.

Utveckla gärna lite :)
Centrinos

Inläggav swehunt » 12 jun 2017, 23:59

Hanvalp finns kvar ur kombinationen "Majken" och "Aurelius von der Tanzlaube".
Bägge hundarna 69poäng på unghundsprov.
Kontakta Per Thelin
Mob: 070-642 64 54
Mail: per.thelin@booegendom.se
swehunt

Inläggav underbron » 13 jun 2017, 12:01

Centrinos skrev:Hej!
Funderat lite på drivande hundar tidigare, men fastnat för wachtel både då den är mångsidig i skogen, men också träffat många väldigt trevliga hundar!
Jag kommer eventuellt jaga en hel del ensam, hur upplever ni att ensamjakt med wachtel på ex rådjur fungerar? Lite orolig att djuren mest drivs iväg, vad är eran erfarenhet? :)

Har du kuperade marker, gott om rådjur och en hund med bra sök fungerar det utmärkt.

I klassisk sydsvensk skogsmark, där djuren gör lite större bukter, så bör det vara en wachtel med lite längre drevtider.

Är det marker med högt jakttryck, där kortbenta hundar nöter på rådjuren tre dagar i veckan, så krävs det nog drevtid längre än vad som är praktiskt för en wachtelhund.

Är det uteslutande rådjur du skall jaga så är annars taxen utmärkt för ensam jakt. Likaledes trevlig att umgås med resten av året.
underbron

Inläggav swehunt » 13 jun 2017, 16:06

underbron skrev:

Har du kuperade marker, gott om rådjur och en hund med bra sök fungerar det utmärkt.

I klassisk sydsvensk skogsmark, där djuren gör lite större bukter, så bör det vara en wachtel med lite längre drevtider.

Är det marker med högt jakttryck, där kortbenta hundar nöter på rådjuren tre dagar i veckan, så krävs det nog drevtid längre än vad som är praktiskt för en wachtelhund.

Är det uteslutande rådjur du skall jaga så är annars taxen utmärkt för ensam jakt. Likaledes trevlig att umgås med resten av året.

Är det uteslutande rådjur som ska jagas BORDE han skaffa en hund som tax eller drever och inte en wachtel...
swehunt

Inläggav Centrinos » 13 jun 2017, 18:28

underbron skrev:

Är flera olika marker ja kommer jaga på, alltifrån 10-30 ha (där är det väl mer eller mindre endast fågel som går att jaga med hund) upp till över 3000 ha där det är väldigt gott om rådjur och vildsvin. Jagar i Värmland, vet inte om de räknas som norr eller söder i dessa sammanhang, är väl medeltryck till ingen jakt i de markerna ja tänkt röra mig i :)
Hur vanligt/svårt är det att träna upp drevtiderna och söket något?
Centrinos

Inläggav Centrinos » 13 jun 2017, 18:32

swehunt skrev:
underbron skrev:

Är det uteslutande rådjur som ska jagas BORDE han skaffa en hund som tax eller drever och inte en wachtel...

Finns också en hel del gris i området som vore kul att jaga :) sen har jag tillgång till marker där det emellanåt finns gås och änder... tänkte först tax eller drever och rikta in mig på rå, men träffade en wachtel som gjorde mig väldigt intresserad hehe
Mångsidigheten känns både rolig och utmanande, är relativt hundvan då många i släkten haft hund och ja varit med och tränat, däremot ingen större jaktvana ännu :p har också släktingar som jagat och som jag kommer kunna få mycket råd om, de har haft alltifrån kortdrivande till stötande, drivande, fågelhund... :) kommer som sagt ha andra att jaga med, men många gånger ensam, känns skönt med en hund som inte går långt iväg då det finns varg i närliggande områden som skulle kunna vandra in och dessutom vägar några km bort
Centrinos

Inläggav underbron » 13 jun 2017, 21:06

swehunt skrev:Är det uteslutande rådjur som ska jagas BORDE han skaffa en hund som tax eller drever och inte en wachtel...

Det beror ju helt på förutsättningarna, terräng och vilttillgång.

Drever eller annan kortbent långdrivare är rätt opraktiska när det finns riktigt gott om rådjur.
underbron

Inläggav underbron » 13 jun 2017, 21:14

Centrinos skrev:Hur vanligt/svårt är det att träna upp drevtiderna och söket något?

Drevtider är uteslutande nedärvt, så du får titta i föräldralinjerna efter hundar med drevtider som önskas. Finns jaktprovsresultat m berättelser på SWKs hemsida.

Söket är delvis nedärvt men går både att träna upp och att förstöra...
underbron

Inläggav Centrinos » 13 jun 2017, 22:12

underbron skrev:
Centrinos skrev:Hur vanligt/svårt är det att träna upp drevtiderna och söket något?

Drevtider är uteslutande nedärvt, så du får titta i föräldralinjerna efter hundar med drevtider som önskas. Finns jaktprovsresultat m berättelser på SWKs hemsida.

Hur lättränad är hunden, förstått att det krävs en viss vana. Har inte haft hund tidigare, men flera släktingar och varit med och tränat och skött deras hundar :)
Är det en dum ide som förstahund?
Tänker att stort sök ökar chansen att få skjuta som hundförare, tänker ja rätt då?
Centrinos

Inläggav underbron » 14 jun 2017, 12:36

Centrinos skrev:
underbron skrev:

Hur lättränad är hunden, förstått att det krävs en viss vana. Har inte haft hund tidigare, men flera släktingar och varit med och tränat och skött deras hundar :)
Är det en dum ide som förstahund?
Tänker att stort sök ökar chansen att få skjuta som hundförare, tänker ja rätt då?

Om vi tänker träning som apportering så är det en lättränad ras. Dock testar de föraren en del - trots att de vet hur det skall göras och vad som förväntas av dem.

En utmärkt första hund. Se bara till att få ordning på appell och ditt eget ledarskap. Undvik mjäkiga dressyrmetoder. Ett tips är att träna/ta råd av sådana som sysslar mad kontinentala fågelhundar, Vorsteh, KLM, etc. Dessa raser har samma ursprung och många likheter mentalt.

Ett dåligt sök minskar i all fall dina chanser att få skjuta... Men möjligheten att skjuta som hundförare beror mycket på dig själv också. Det gäller att vara på rätt plats och ta sig dit obemärkt.
underbron

Inläggav Westy » 19 jun 2017, 12:11

Tjosan, litet av en efterlysning!

Min bror hade tingat en valp men halkade tydligen av listan hos uppfödaren. Finns här någon som har eller känner till lediga valpar?
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.
Westy

Inläggav cocktail » 19 jun 2017, 12:31

Westy skrev:Tjosan, litet av en efterlysning!

Min bror hade tingat en valp men halkade tydligen av listan hos uppfödaren. Finns här någon som har eller känner till lediga valpar?

Brozhunters har valpar nu!

https://www.brozhuntersinn.fi/sv
Winchester m12 kal.16
Dumoulin 12
J.P Sauer & Sohn 12
Baikal mp153
Ruger m77 30-06
Winchester 1895 7,62*53r X2!
Toz .22lr
Brno mod 1 22lr
Ruger mk2 .22lr
Toz .22lr
cocktail

Inläggav Westy » 20 jun 2017, 14:03

Tror inte han hann med där.
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.
Westy

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar