VJP prov i Tyskland!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: VJP prov i Tyskland!

Inläggav grabben » 24 apr 2008, 21:35

Då kan vi ju börja med att utesluta liknande prov för vorsteh iallafall, att släppa en 1årig vorsteh som inte är ihand efter en hare blir väl ett kort påstick o en död hare.
Jag rastar alltid mina hundar lösa på betena hemma även fast det står rådjur eller hjortar där, skulle dom springa mot djuren så kallar jag in dom.
Men när det är säsong och bössan är med så får dom självklart ialafall titta lite närmare på dom.
Ropen skalla Vorsteh åt alla

8x57
9,3x62
12/70
22lr
grabben

Inläggav joli » 24 apr 2008, 22:22

men vorstehn i Tyskland är så långsam så där har man inte upplevt det problemt på vjp eller derby...
:wink:
Skillnaden mot våra ukl-prov är väl att man får en större dumstrut bara....
Användarvisningsbild
joli

Inläggav Unnestad » 24 apr 2008, 22:26

Jag följde med de två hanhundarna från sverige och gick därför i en annan grupp än jijo. (Ja, på detta provet hade man delat grupperna i tik resp han grupper förutom en blandad grupp)

Och jag har en kompliterande och delvis annorlunda bild av provet.
Precis som nämts tidigare började man med harspåret, ungefär halva provtiden lades på detta moment.
Hundförare, domare, domaraspirant och åskådare ställde upp till drevkedja och började gå. snart var första haren på benen. Och precis som jijo beskiver det så var även denna förare het på gröten och släppte linan innan hunden fäst ordetligt på spåret men efter ett mindre sök fann den löpan och började spåra, tyst trots att den brukar skalla på löpa (möjligtvis pga att situationen var ny att släppas från lina istället för att söka spåret själv). hunden försvinner bakom en kulle och börjar skalla men efter som de var tre domare och dessa var väl utspridda var snabbt en av dem på plats och kunde följa drevet.
Och när hunden kom åter efter några minuter fortsatte vi med drevkedjan. Alla hundar fick var sin chans och efter det så fick de ytterligare minst en chans. Två av hundarna fick tre chanser innan domarna hade sett tillräckligt för att bilda sig en uppfattning.
En av hundarna i vår grupp fick en 11 de övriga fick 10 på spåret. Det var utöver detta stor skillnad på hundarnas spårnings teknik vissa vindade mest medan andra gick på markvittring och var mer noggranna i spåret. Hunden som fick 11 spårade mkt marktroget men skallade sichtlaut, två mycket bra spår men endast skall på det andra eftersom den inte kom fram till haren innan den vände på första spåret. den första spårningen varade exakt 4 minuter innan hunden var åter och den andra ca 5 inkl drev innan hunden var åter. Domarna var förtjusta särskilt i det andra spåret hunden presterade då haren passerade en väg ett blöthål och ytterligare en väg innan det gick ut över en åker varefter hunden reste haren, allt utan några problem. I vår grupp var det nog ingen hund som var borta mer än max 7-8 min. En av hundarna fick dessutom tillgodoräkna sig ett stånd på lärka den presterade på väg tillbaka till husse efter drev.

Det är alltså inte spårandets längd som bedöms utan hur bra hunden spårar, men självklart måste hunden klara en bra bit.

Därefter exteriör kontroll av hundarna, tänder, bett och att båda kulorna var nere mm.

Skottfasthetsprövning enligt vad jijo skrivit tidigare. Alla hundarna Klarade detta moment.

Stånd prövning följde. efter ett kort sök hittade hundarna fågel, stod och fick kopplas upp. Även hunden som fått ett godkänt stånd prövades och fick för upprepat stånd höjd poäng till en 11.

Avslutningsvis skulle hundarna visa upp sitt sök. Jag uppmanade de svenska förarna att försöka hålla hundarna kort, för det var vad jag hade hört att domarna ville se. Men när de skulle släppas sa domarna till förarna att de ville se ett snabbt och stort sök med mycket vilja att finna vilt. Alltså minimal styrning. En av de svenska förarna fick dock order om att hålla hunden borta från en skogsdunge. Lite förvånad när jag hör att jijos grupp fått andra direktiv. Jaktlusten belönades helt klart.
En av de tyska förarna hade en hund som sökte hundra meter framför föraren men fick ändå en 10a eftersom hunden hade en bra vilja. Samma hund fick upp en hare och drev denna i några minuter innan den var åter, helt OK. Jag skulle själv säga att väldigt lite hänsyn togs till en korrekt reviering, som sig bör när det gäller anlag för ett år gamla hundar.

Så var provet till ända... :D

Den största skillnaden jag kunde se mellan de prov jag gått i sverige och detta tyska anlagsprov var att tyskarna tittade på hundarnas förtjänster och svenskarna tittar på hunden och förarens misstag.

Sen så måste jag ju kommentera några andra inlägg... Inte persolig kritik och jag har inte tid och svar på alla frågor och påståenden.
Som sniper rifle skriver: Tyskarna har rätt prov. de är ju dom som utvecklat raserna och har därmed bestämmande rätt. och dom har ju inte ändrat på sina prov så tydligen fungerar dom.

Joli skriver om hur proven för vorsteh fungerar. Och det är samma prov men avelsvärderingen ser lite annorlunda ut. Detta var et prov som münsterklubben ledde men de kan arrangeras av såväl typ viltvårdsområden som jaktbrukshundskubben och då är alla vorstehhundar välkommna. Undrar också varför våra vorsteh ska ta hare när det inte är så i tyskland? Är det så att det vi i sverige kallar vorsteh egenligen är någon annan ras typ svensk vorsteh?

Macca pratar om att hunden tillåt att gå ur hand... Typiskt sveskt syn sätt. Hunden driver ju. Klart det är ett plus om du kan stanna hunden men isf skall du ju sen kunna sätta den på löpan igen. Har dessutom för mig att detta kan belönas med ett prestationstecken "Armburster halt" el liknande om det visas på jaktprov men är igen krav för att använda hunden i jakten.

Grabben skriver att lydnaden skall sitta till 100% och sen ska man starta på prov. Det är väl igen egensyfte i själva proven eller. Proven är till för att utvärdera och underlätta avel inet för tävlandets skull.

Melker skriver om att det är länge att hunden jobbar i 15 minuter. Ja det är väl enligt min mening i längsta laget men absolut inte FÖR långt. Att just den hunden jagar som en färdig hund är jag inte förvånad över med tanke på att den är riktigt injagad på hårvilt redan (mer än vad många andra svenska vorstehhundar blir på ett helt liv).
Sen är det åter tal om stöthund vs kortdrivare. Det finns ingen naturlag som säger att münstern inte är en kortdrivare. Jag själv och många med mig vill ha det så, även många tyskar. Förstod av samtal med tyskar att detta är ett STORT användningsområde och vill man ha mer fågel väljer man andra linjer. Det handlar om breda raser.
Vidare om stånden. kan verka konstigt att hunden bara behöver stå men detta prov handlar enligt mitt synsätt om att ta bort riktigt dåliga anlag och står den inte så är de ingen vorstehhund. Alltså att uppnå en miniminivå. men står den så går det att jaga med den. Dessutom har jag förstått att ribban höjs till nästa prov.

Nu e jag trött och orkar inte mer idag. Ursäkta om det blivit en massa stavfel eller syftningsfel.
//Johan
Unnestad

Inläggav Macca » 24 apr 2008, 23:18

Macca pratar om att hunden tillåt att gå ur hand... Typiskt sveskt syn sätt. Hunden driver ju. Klart det är ett plus om du kan stanna hunden men isf skall du ju sen kunna sätta den på löpan igen. Har dessutom för mig att detta kan belönas med ett prestationstecken "Armburster halt" el liknande om det visas på jaktprov men är igen krav för att använda hunden i jakten.

Kanske uttryckte mig slarvigt. Att hunden delvis går ur hand när den driver är är väl närmast en självklarhet. Vad jag reagerade på var att man å ena sidan ville att hunden skulle vända på signal under fältsöket och att det å andra sidan sågs som ok att hunden tog en repa in på grannmarken när det smällde där. Någon som vet hur man tänker från tysk sida? Enligt Unnestads upplevelse verkar ju jaktlusten var det som ska sättas främst.

Betvivlar dock inte en sekund att tyskarna vet vad de sysslar med, det rör ju sig som sagt om ett prov i rasens hemland.
Macca

Inläggav jijo » 25 apr 2008, 08:53

Melker skrev:Oj, det där var rent chockartad läsning för mig. :shock:

Några kommentarer:
(OBS, om kommentarerna verkar lite vassa så är det inte menat som kritik mot dig och din hund och jag hoppas att du inte tar åt dig av det utan det är bara ett resultat av den kritik jag fått för att vi nu utvärderar det danska provet före det tyska. OBS inga beslut är tagna som det antöds i ett tidigare inlägg, de svenska reglerna ändras först 2012 och allt som sker före det är utvärdering.)

Ingen fara Melker, jag är hårdnackad :wink:

Melker skrev: Harspår:
En hund som redan som unghund driver hare i 15min är i mina ögon inte en stöthund utan en kortdrivare. Drevlängder och självständighet brukar ju sedan öka markant med ålder och erfarenhet. Ditt "misslyckande" när hunden gav upp efter 400m skulle jag tyckt varit mer idealiskt för en unghund.

Finns ingenting i Tyskland som säger att en klm ska stöta vilt. Verkar som att tyskarna ser en klm som en kortdrivare med ståndanlag. Uppenbarligen ska den ju driva om man tittar på provets utformning. I mitt fall tror jag att hon drev 5-7 min och sedan tog bakspår tillbaka precis som tidigare under säsongen. Tiderna brukar ligga 50/50 ungefär.

Melker skrev:Fältsök:
Om hunden börjar gå ned mot promenad efter 10min skulle jag bli riktigt orolig för jaktlusten. Vilka poäng fick du på det momentet och vad vill tyskarna se? Varför skulle du f ö vända din hund på 100m? Det blir ju då dressyruppvisning och du får inte visa sökanlagen hunden har.

Jag vet faktiskt inte varför jag fick gå emellan två rätt naturliga avgränsningar o skulle försöka hålla henne inom detta. Troligen för att även förigheten bedöms. Tyskarna vill se en hund med "viljan att finna" (vilken jag själv tyckte va jävligt bristfällig på första försöket) Dock blev det betydligt bättre efter hand följande försök som jag tidigare skrev. Sen vill dom se en hund som jobbar förhållandevis nära sin förare.

Melker skrev:Stånd:
Konstigt att de tyska förarna tilläts kasta sig över hundarna direkt de fattat stånd. Vill inte domarna se om hunden står fast?
Jagar man fasan eller tjäder är avancen nästan lika viktig som ståndet, varför provar man inte det?
Om hunden tar fågeln i avancen är fågeln dålig och det är konstigt att hunden ska belastas för det.
Är anledningen till att ni skulle koppla på ståndet att ni inte ska behöva förstöra framtida lugn-i-flog träning när ni startar med unga hundar eller varför gjordes det?

Kan inte svara på det då jag inte grottat ner mig i varför el varför inte vissa saker ingår i provet. Enbart ståndet skulle bedömmas och när hunden stod o stått i några sekunder skulle man koppla. Kan dock hålla med om att man kanske skulle skruva lite på reglerna här o låta hunden stå lite längre.
Arbete tar alldeles för mycket fritid!
jijo

Inläggav jijo » 25 apr 2008, 09:10

grabben skrev:Jag håller med dej melker! Jag har förut tyckt att dom tyska proven sett bra ut på pappret iaf, men blir lite skeptisk när man inte prövar hunden fullt ut.
Jag kanske är petig när jag tränar mina hundar men när dom är runt året så SKA dom avbryta allt när jag blåser in dom.
Skulle min vorsteh driva i 15 min så är det inte i grannkommunen jag skulle behöva hämta honom utan grannlänet.
jag tror inte man ska släppa unghunden alltför fritt ibörjan, det är bättre att lydnaden sitter till 100% o sen starta på prov.

Vad menar du att man ska prova fullt ut på ett anlagsprov? Vilka mer anlag vill du testa?
Jag är nog inte så petig med mina hundar tror jag, dom får bekanta sig o jaga allt vilt jag vill dom ska jaga från dag ett hemma..
jijo

Inläggav joli » 25 apr 2008, 22:26

All heder åt er som tog er tid och resurser för att vidga era (och våra) vyer!
Användarvisningsbild
joli

Inläggav Malla » 26 apr 2008, 06:04

Intresant läsning. Inte minst kommentarerna.

Grattis till ett bra resultat
Miroku 800S, Skeet + jaktpipa
Mauser 9,3 x 62 Jubileums 98 S&B 1,5-6 x 42
Tikka Continental 6,5 x 55, Bushnell Elite 6500, 2,5-16 x 50
Anschütz 22WM
Webley Tracker 22
LH Vorsteh & Strävhårig Tax
Användarvisningsbild
Malla

Ort: Roslagen / Bergshamra. Fd. Småland / Kronoberg / Häradsbäck, mittimellan Knoxhult och Knihult!

Inläggav Christian H » 26 apr 2008, 09:01

Grattis! ...och vad kul att ni tog er ner - vilket engagamang! Fortsätt gärna skriva om era Gråsidingar och deras framtida dåd :) Jag hoppas denna provform sprider sig även till vårt land, och att det i så fall får vara just ett anlagsprov och inget annat. Eventuella krav på lydnad, som det skrivits om i tråden, torde ju vara direkt motverkande i sammanhanget.

Ang revieringen. Fäster Tyskarna inte någon vikt alls vid den? Det är ju en egenskap som i alla fall jag vill se i de medfödda anlagen.
Christian H

Inläggav joli » 26 apr 2008, 13:18

Om jag tolkat tyskarna rätt så är det i anlagsproven hundens vilja att finna vilt som är av störst intresse när det gäller söket. Det planmässiga söket komer med erfarenhet och skolning.
I anlagssammanhang är det hundens förmåga/ intresse till sammarbete/kontakt (Führigkeit) med föraren som bedöms (inte det omvända) I högre klasser bedöms dels hundens Führigkeit (naturligt anlag) dels lydnad (Gehorsam) som inlärd färdighet.
Användarvisningsbild
joli

Inläggav Malla » 26 apr 2008, 14:27

Har någon en beskrivning eller översättning av Hzp?
Hittar detta men vet inte hur väl det överenstämmer.
http://aranykennels.co.uk/download.php?id=5
Miroku 800S, Skeet + jaktpipa
Mauser 9,3 x 62 Jubileums 98 S&B 1,5-6 x 42
Tikka Continental 6,5 x 55, Bushnell Elite 6500, 2,5-16 x 50
Anschütz 22WM
Webley Tracker 22
LH Vorsteh & Strävhårig Tax
Användarvisningsbild
Malla

Ort: Roslagen / Bergshamra. Fd. Småland / Kronoberg / Häradsbäck, mittimellan Knoxhult och Knihult!

Inläggav jijo » 26 apr 2008, 16:14

Malla skrev:Har någon en beskrivning eller översättning av Hzp?
Hittar detta men vet inte hur väl det överenstämmer.
http://aranykennels.co.uk/download.php?id=5

HZP nedan.. Unnestad eller nån annan som är bevandrad i det tyska språket kan väl översätta?

* Spurarbeit (nicht auf allen HZP)
* Nase
* Vorstehen
* Führigkeit
* Wasserarbeit:
- Schussfestigeit am Wasser
- Verlorensuchen im deckungsreichen Gewässer
- Stöbern mit Ente im deckungsreichen Gewässer
* Verlorenbringen von Federwild, entweder:
- Arbeit am geflügelten Rebhuhn/Fasan
- Verlorensuchen und -bringen von Federwild
- Bringen auf der Federwildschleppe 150 m
* Haarwildschleppe 300 m
* Art des Bringens (Apportieren) von:
- Hase oder Kaninchen (Haarwildschleppe)
- einer Ente (Wasserwild)
- Federwild (Verlorenbringen von Federwild)
* Gehorsam
* Art des Jagens (waidlaut, sichtlaut, spurlaut, stumm)
* evtl. Laut an anderem Haarwild
* Schussfestigkeit bei der Feldarbeit
* Körperliche Mängel oder Fehler
jijo

Inläggav Mendels ärtor » 26 apr 2008, 18:35

* Spurarbeit (nicht auf allen HZP) =spårarbete (inte på alla HZP) dvs har man klarat av harspåret på VJP slipper man på HZP
* Nase =näsa
* Vorstehen =stånd
* Führigkeit= förighet
* Wasserarbeit: Vattenarbete
- Schussfestigeit am Wasser -skottfasthet i vatten
- Verlorensuchen im deckungsreichen Gewässer =apportsök i klätt vatten (typ vårt elitvatten men 30 m istället)
- Stöbern mit Ente im deckungsreichen Gewässer = stöta änder i klätt vatten, änden fälls om möjligt och ska då appoorteras
* Verlorenbringen von Federwild, entweder: efterskottsrbete, endera av följande tre:
- Arbeit am geflügelten Rebhuhn/Fasan= arbete efter skadeskjuten rapphöna/fasan
- Verlorensuchen und -bringen von Federwild=sökarbete och apport på fädervilt
- Bringen auf der Federwildschleppe 150 m= släpspår på fågel
* Haarwildschleppe 300 m =släpspår hårvilt 300 m
* Art des Bringens (Apportieren) von: Bedömning av hur apporteringen har gått till på alla moment:
- Hase oder Kaninchen (Haarwildschleppe) =hare/kanin
- einer Ente (Wasserwild) =And
- Federwild (Verlorenbringen von Federwild) =fjädervilt
* Gehorsam =hörsam
* Art des Jagens (waidlaut, sichtlaut, spurlaut, stumm) =hur hunden jagar: skäller som en tok hela tiden(diskvalificerande), siktskallande (godkänt) , spårskallande (bäst), stum(=diskv)
* evtl. Laut an anderem Haarwild =ev skall på annat hårvilt
* Schussfestigkeit bei der Feldarbeit=skottfasthet på fält
* Körperliche Mängel oder Fehler=kroppsliga fel

Hoppas bilden klarnar något. Maxåldern är 24 månader alltså som våra ukl.
Vid alla apportmoment får föraren icke göra ett enda extra kommando efter att hunden har noterat viltet, greppandet ska ske helt spontant. Alla extra kommandon = betyg 0.
Släpen går dessutom över öppen mark och föraren får ICKE följa med, alltså svårare än vår ÖKL eftersom 2 släp+att det ena är 300m.
"Yttrandefriheten är den viktigaste demokratiska rättigheten av dem alla..."
Mendels ärtor

Inläggav joli » 28 apr 2008, 09:18

Mendels ärtor skrev:* * Art des Jagens (waidlaut, sichtlaut, spurlaut, stumm) =hur hunden jagar: skäller som en tok hela tiden(diskvalificerande), siktskallande (godkänt) , spårskallande (bäst), stum(=diskv)

Är detta speciellt för HZP? på övriga prov är "Art des jagens" en information om hundens arbetssätt och inget som poängsätts/ påverkar priset.
Saknas ett arbetssätt "Fraglich"- osäkert, enstaka skall
Användarvisningsbild
joli

Inläggav Mendels ärtor » 28 apr 2008, 09:39

Är detta speciellt för HZP? på övriga prov är "Art des jagens" en information om hundens arbetssätt och inget som poängsätts/ påverkar priset.
Saknas ett arbetssätt "Fraglich"- osäkert, enstaka skall

----------------------------------------------------------------------------
Jag har bara listat vad som bedöms, inte hur det bedöms.
Och Art des Jagens är som sagt bedömning av hur de jaga/skallar och betyget blir ju i form av en bokstavskomb:
"Spl", "Sil", "?" =fraglich osv, dvs ingår inte i poängen.
Mendels ärtor

Inläggav joli » 28 apr 2008, 09:48

Anmärkningen (diskvalificerande) tolkade jag som att det påverkade resultatet, möjligheten till fortsatt bedömning.
Användarvisningsbild
joli

Inläggav Mendels ärtor » 28 apr 2008, 10:26

Aha!
Nä, "bara" diskvalificerande för avel vad gäller KlM, tror dock inte det är lika hårt på alla SVK-raserna, tyckte någon sa att korthåren är inte lika kinkiga på att skallet är gdk.
Du kan alltså fortfarande bestå provet även om skallet inte är godkänt. Och får man godkänt skall på nästa prov är allt ok.
Mendels ärtor

Inläggav joli » 28 apr 2008, 11:55

OK!
Så vitt jag vet finns ingen sådan avelsbegränsning för korthåren men det är ju en information om hundar och avelsresultat som uppfödarna kan använda för framtida/fortsatt avel beroende på önskemål.
Användarvisningsbild
joli

Inläggav Mendels ärtor » 08 maj 2008, 10:16

Några tillägg angående VJP och vad som ingår osv.

Ironiska kommentarer, t ex att "om min vorsteh får driva 15 minuter är han i grannlänet" är verkligen onödiga och visar att informationen om hur harspårarbetet på VJP o HZP går till inte verkar nå fram. Här kommer ett nytt försök:
Det är alltså ett SPÅRARBETE på haren som bedöms, hunden får INTE SE haren skutta iväg, den ska ta an en löpa och självständigt spåra fram till haren vilket kan vara åtskilliga hundratals meter och sen följa upp spårarbetet med ett drevarbete.
En hund som "bara råkar” köra iväg en hare och förföljer på syn i all oändlighet får INGA höga poäng på VJP.
Och jag kan omöjligen se att en vorsteh skulle klara att följa ett harspår i så mycket snabbare tempo än någon annan hundras. Det är inte benlängden som avgör farten, det är spårförmågan=näsa+hjärna som främst avgör arbetets utgång. Enbart i det synliga hetsögonblicket, som efter en hare sällan varar mer än sekunder innan den på nytt kollrat bort hunden, kan benen ge lite högre fart på en Vorsteh (men tyska Vorsteh har provats så i typ 100 år så jag är rätt säker på att det skulle fungera även för svenska individer av samma ras om de besitter rätt egenskaper).
Och att harspårarbetet kan ta 5 minuter eller kanske tom 10-15 minuter inkl återgång borde inte vara chockerande alls. Ett 600 m anlagsprov i viltspår har ju en idealtid på 20 minuter eller nåt ... o då är det både blodstänk och klöv för hunden att följa!
Om momentet ska avfärdas och INTE ingå i bedömningen av våra svenska vorstehraser heller i framtiden (vilket vore väldigt synd) bör man kanske åtminstone ta reda på vad momentet går ut på först.

Det är inte vanligt att domaren ber föraren vissla i söket på VJP o HZP, de prov jag tittat på och gått själv (totalt 3 olika prov med ett dussintal hundar o nästan lika många domare) har förarna tvärtom fått bassning om de visslat, det domarna har velat se en hund som håller kontakt naturligt, alltså anlagsprövning även där som ju är tanken med provet. Dock vet jag att om domaren ser en hund gå väl stort kan den be föraren försöka begränsa vidden i nästa släpp för att se om den självständiga hunden också visar sig påverkningsbar av föraren, alltså inte främst för att tillverka ett snyggt sök utan bara se hur hunden reagerar på förarsstyrning, förigheten bedöms ju också på VJP.
I övrigt bedöms söket inte så olika mot sverige, ett bra sök i sverige är ok också i Ty även om maxvidden på ett fjällprov inte är idealet på småskurna tyska marker mellan motorvägarna. Men mot ett normalt släpp på tex Dylta är det ingen större skillnad.
Apropå reviering har Tyskarna slagit ihop "sök" till ett enda moment där allt ingår, vilja att finna, sökstil och söksupplägg.

Betänk att de här hundarna på VJP ofta är från 10-11 månader upp till 12-13 månader gamla, absoluta maxålder är ca 18 månader (född från 1 okt året innan provet) men flest valpar föds ju vinter/vår och är då ca året gamla på provet. De här svenska ekipagen var 11 resp 13 mån gamla. VJP är alltså ett ANLAGSPROV som sker i en ålder när unghundar i Sverige oftast inte provas alls. Så var lite försiktiga med kommentarerna om en precis året ung hund efter att ha presterat FLERA KM SPÅRARBETE MED DREV på förmiddagen, efter lunch går ner i fart i slutet av ett släpp när fältet visar sig tomt och sen börjar arbete med liv o lust igen efter några nya molekyler viltvittring, eller ”tjuvreser" fågel när föraren kommer upp intill för att koppla.
Dessutom sker fältsläppen i Ty i enkelsläpp, ingen "draghjälp"/konkurrens i söket över huvud taget m a o... Så många betydligt äldre unghundar det finns i Sverige som ägnar mycket tid åt springlek med sin partner och inte åt jakt på prov i ukl, även om benen rör sig kvickt.

En liten tankeställare också. Om jag eller Melker eller någon annan i detalj beskrev vår respektive allra första jaktprovsstart i Sverige - vilka långtgående slutsater av precis just den berättelsen skulle vi vilja att en tysk drog om hela det svenska provsystemet för unghundar...?
Försök uppskatta Jijos berättelse istället för att dissekera sönder den.

Och sen, vem har bestämt att münstern/vorstehn ska vara en stöthund?
Om man nödvändigtvis måste ge jaktformen ett svenskt namn och det inte duger med den tyska benämningen (i Tyskland är det ett spårarbete med skall för hårvilt) är faktiskt ordet kortdrivare mer passande då det rent tekniskt är spårarbete med "drev" hunden gör om än max någon km, och inte som en stövare i timmatal.
En stöthund är mer passande på en viltskrämma (typ spaniel eller jaktlabbe) som i fritt sök råkar springa på ett djur, stöter iväg det och sen stannar när viltet rör på sig, och så ska icke våra raser göra. Inte heller vorsteh enligt Tyskland. Det är ju förmågan att ta en halvljummen löpa och sen spåra fram till viltet som är det väsentliga + drevskall när de fått direktkontakt, hålla i lagom länge (minutrar) och sen även återgången till föraren inom rimlig tid.
Och "drevtiderna" behöver inte öka med ökande ålder, beror på om hunden är begåvad eller inte och hur mycket vilt som fälls för den i vilka situationer, den begåvade hunden lär sig att ska det fällas vilt behövs människor i samma markavsnitt också, dvs de vänder vid såtens slut.
Mendels ärtor

Inläggav joli » 08 maj 2008, 11:39

Jag tror att vi i sverige har fastnat litet i att proven ska vara så lika praktisk jakt som möjligt. Det innebär att hundarna också måste vara dresserade för och visas som vid praktisk jakt, i provsammanhang begränsat till jakt på fågel.
Genomför man anlags prov ges andra möjligheter och andra krav kan ställas. Men det finns naturligtvis en risk att man blandar ihop anlagsprov-jaktprov-och jakt. Det som är önskvärt eller tillräckligt i det ena sammanhanget är det nödvändigtvis inte i det andra och den ena provformen utesluter inte den andra.
Användarvisningsbild
joli

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar