Basset Hound??

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Basset Hound??

Inläggav magnus56 » 02 apr 2008, 13:42

Hej, funderar på att köpa en Basset Hound för att ha till rådjursjakten. Hur är era erfarenheter av denna ras? Sök, drev, drevtider, kommer den tillbaka inom rimlig tid.
Kort sagt, vad tycker ni om den som jakthund?
mvh
Magnus
magnus56

Re: Basset Hound??

Inläggav Gnist » 02 apr 2008, 14:01

Dagens basset hounds är väl inte de lämpligaste att jaga med.

Dels avlas de flesta som rena sällskapshundar och dels har de oftast abnormt mycket överflödshud, vilket inte gör dem direkt fysiskt lämpade för långa jaktdagar i skog och mark..

Varför inte satsa på en petit eller fauve i stället. Jag tror du har mer glädje i skogen med någon av de raserna 8)
Bild

Inläggav Mannlicherman » 02 apr 2008, 16:07

Jag har jagat rådjur med en Basset Hound, och det var den absolut roligaste jakt jag har varit med om!!! Jycken drev så jäkla sakta att man med lätthet kunde följa honom i lätt promenadtakt. Maken till avspända rådjur har jag heller aldrig sett varken före eller efter den gången. Skallet var glest, men jäklar vilket skall alltså :shock: Jycken drev väl ca 40 minuter i en granplantering innan det var någon som skjöt.

Nu är det här över 10 år sedan, och tyvärr tror jag inte att rasen har så mkt jaktegenskaper kvar här hemma längre? (Utställningskärringarna har verkligen lyckats bra :evil: ) Som spårhund fungerar den säkert bra, men som "drivande" blir det nog svårt att hitta någon vettig uppfödare? Om jag skulle skaffa en Basset Hound idag, så skulle absolut ta mig besväret att köpa en valp från Frankrike i stället!!! Där är rasen en mycket duktig jakthund, som gör väldigt bra resultat på deras jaktprov där nere. :D
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav FSB » 02 apr 2008, 17:00

Basset Hound är kända för sitt snäva sök. En bra Petit Basset har ett sök på 5-10 min, en bra basset hound 5-10 meter. I övrigt ett 7-jäkla skall och mycket måttlig drevfart.
Vet inte om kennel Huntmans föder upp basset längre, detta var tidigare en bra uppfödare
av jagande Basset Hound.
En i mitt tycke trevlig rådjursdrivare, som är värd ett bättre öde än att bli en renodlad
sällskapshund.

Tomas
FSB

Inläggav Venatio » 02 apr 2008, 17:05

Hundvärlden bästa skall och bukteförmåga, helt klart men också hundvärldens sämsta sök. Drevtiderna överstiger sällan timmen och hos de jag jagat med har de sällan överstigit 45 minuter. Numera tror jag inte att det finns en enda upppfödare av jaktstammad hound i sverige men förr fanns Huntman´s kennel, jag tror inte att de håller på. Ringdamerna har nog dräpt det sissta lilla jaktblodet i denna ras. Ett problem som fanns förr var att de också slet upp buken och pungen när de var i skogen. Men skalla det kunde de!
Släpp hundarna loss....det är höst!
Venatio

Inläggav Mannlicherman » 10 apr 2011, 22:26

Det här är riktigt kul när det gäller BH och jakt :D
http://www.inkelink.se/bassethound.htm

Kunde någon få tummen ur och importera lite nytt jaktligt blod från Frankrike, så skulle det nog gå att få bra snurr på den här rasen också!
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Ray.S. » 09 nov 2017, 20:29

Mannlicherman skrev:Jag har jagat rådjur med en Basset Hound, och det var den absolut roligaste jakt jag har varit med om!!! Jycken drev så jäkla sakta att man med lätthet kunde följa honom i lätt promenadtakt. Maken till avspända rådjur har jag heller aldrig sett varken före eller efter den gången. Skallet var glest, men jäklar vilket skall alltså :shock: Jycken drev väl ca 40 minuter i en granplantering innan det var någon som skjöt.

Nu är det här över 10 år sedan, och tyvärr tror jag inte att rasen har så mkt jaktegenskaper kvar här hemma längre? (Utställningskärringarna har verkligen lyckats bra :evil: ) Som spårhund fungerar den säkert bra, men som "drivande" blir det nog svårt att hitta någon vettig uppfödare? Om jag skulle skaffa en Basset Hound idag, så skulle absolut ta mig besväret att köpa en valp från Frankrike i stället!!! Där är rasen en mycket duktig jakthund, som gör väldigt bra resultat på deras jaktprov där nere. :D

Tar upp en gammal tråd.... Jag har skaffat mig en Basset Hound/Alpeländische Dachsbracke korsning. Tanken är att det förhoppningsvis ska bli en långsamdrivande rådjurshund. Exteriört ser han ut ungefär som en Basset Normand, d.v.s. lite lättare i kroppen. Färgen är åt det hasselnötsbruna hållet med svart svans och en liten vit bläs på bröstet. Mycket social, och även väldigt egensinnig. :mrgreen: Han är nu 4,5 månader. Det är lite av en chansning, så vi får väl se vad det blir av framöver.

mvh. Ray.S.
Ray.S.

Inläggav Ray.S. » 08 mar 2018, 20:51

Kan inte låta bli att uppdatera lite...... Han har under januari varit med på några jakter. Har följt spår utan skallgivning, och så helt plötsligt får han till ett 20 minuters drev på.......gissa vad... gris, och detta med ett jääävla skall. Det blir aldrig som man tänkt sig. :mrgreen: Igår kväll smet han ut från sjöboden i ett obevakat ögonblick. Räven hade tydligen varit förbi medans vi var där, så det började med ett låångt grovt ylande som övergick till ett c:a 15 min. drev med tordöns skall. :lol:

mvh. Ray.S. (Ägare av 20 kg. jättetax)
Ray.S.

Inläggav Fritz Kraut » 08 mar 2018, 22:02

Ray.S. skrev:(Ägare av 20 kg. jättetax)

Marginalnotering: tax heter på franska "basset allemand" - tysk basset.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Pebe » 29 sep 2018, 07:51

Ray.S. skrev:Kan inte låta bli att uppdatera lite...... Han har under januari varit med på några jakter. Har följt spår utan skallgivning, och så helt plötsligt får han till ett 20 minuters drev på.......gissa vad... gris, och detta med ett jääävla skall. Det blir aldrig som man tänkt sig. :mrgreen: Igår kväll smet han ut från sjöboden i ett obevakat ögonblick. Räven hade tydligen varit förbi medans vi var där, så det började med ett låångt grovt ylande som övergick till ett c:a 15 min. drev med tordöns skall.

mvh. Ray.S. (Ägare av 20 kg. jättetax)
Hej Ray.S.

Låter som en trevlig hund!
Hoppas att du uppdaterar när nu jakten drar igång.
Var har du fått tag i en sån här korsning?
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
Krieghoff 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav Ray.S. » 03 okt 2018, 20:48

Köpte valpen i Helsingborgstrakten. Hade tänkt uppdatera nu när säsongen kommer igång, med början på älgjakten. Vi kör blandat under älgjakten, eftersom det blir lite roligare för passarna då. Hjort, Vildsvin, Rådjur.

mvh. Ray.S.
Ray.S.

Inläggav Ray.S. » 13 okt 2018, 18:08

Uppdatering. I måndags: Några korta 3-5 minuters drev på jag vet inte vad...... I tisdags verkade det släppa ordentligt. Ett 10 min. drev på rådjur, samt ett c:a 40 minuters drev på dovhjort. Han körde t.o.m. c:a 1km. in på grannmarken. Dom undrade vad det var för hund som drev med så grovt skall. Gränsen utgörs av ett rejält krondike, så han måste ha simmat för att ta sig över. Hmm.....Verkar vara läge att inskaffa en GPS tror jag. Igår (fredag) 20 min. rådjursdrev. Imorgon ska vi prova två nya såtar.

mvh. Ray.S.
Ray.S.

Inläggav Pebe » 14 okt 2018, 09:16

Ray.S. skrev:Uppdatering. I måndags: Några korta 3-5 minuters drev på jag vet inte vad...... I tisdags verkade det släppa ordentligt. Ett 10 min. drev på rådjur, samt ett c:a 40 minuters drev på dovhjort. Han körde t.o.m. c:a 1km. in på grannmarken. Dom undrade vad det var för hund som drev med så grovt skall. Gränsen utgörs av ett rejält krondike, så han måste ha simmat för att ta sig över. Hmm.....Verkar vara läge att inskaffa en GPS tror jag. Igår (fredag) 20 min. rådjursdrev. Imorgon ska vi prova två nya såtar.

mvh. Ray.S.
Låter som en trevlig jakthund!
Kommer nog bli bra.
Pejl har räddat livet på många hundar.
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
Krieghoff 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Återgå till Hundar