Allt om Jämthundar

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Allt om Jämthundar

Inläggav KalleT » 18 dec 2018, 23:40

tima85 skrev:
KalleT skrev:
börje skrev:Grattis Kalle T o Strike, bra resultat i Purmo (finland) igår. Skönt att du fick åka hem med en champion till slut. Trägen vinner :wink:

Man bugar och bockar,de e ju bevisat att man inte ska ge upp när de jävlas,såg mörkt ut i lördags så man tänkte ge upp och åka hemåt men ändrade mig på kvällen å åkte ändå å de gick bra,8kg skinka blev de å en 2:a plats å bästa hane av 18 startande

Grattis Kalle! Kul att höra när det går bra för Karika hundar :D

Karika maximilian och mike gick 2 fina första pris också i helgen
Medlem i N.T.K -NioTreKlubben
Blaser R8 Sucess 308
Blaser Luxus R93
9,3-62 Hausken JD228 XTRM
6,5-55 A-TEC Maxim
22 Hornet R93
22Lr R93 Elite 6-24-40
Zeiss varipoint 3-12-56 V69
Swarowski Z8i 1-8-24 Flexchange
BRNO 12:a
SKJUT!!De kan ta bättre än du tror
KalleT

Inläggav malm » 29 dec 2018, 23:09

startade Ritu på sydösterbottens mästarskap idag.väldigt nöjd med resultatet 85,5 men det är nog högklassiga tävlingar när man kommer 8 ånde med det resultatet .14st 1sta pris av 15 hundar
malm

Inläggav KalleT » 30 dec 2018, 01:29

Idag tog kullbror Strix till min Strike sitt championat,nu är kullvärdet 9/10 och 7/10 är champion,den som fattas ägs av en äldre man som inte går jaktprov
Om det finns nån som är intresserad så finns Strike tillgänglig till avel,fri röntgad och ögonlyst,excellent på utställning
Medlem i N.T.K -NioTreKlubben
Blaser R8 Sucess 308
Blaser Luxus R93
9,3-62 Hausken JD228 XTRM
6,5-55 A-TEC Maxim
22 Hornet R93
22Lr R93 Elite 6-24-40
Zeiss varipoint 3-12-56 V69
Swarowski Z8i 1-8-24 Flexchange
BRNO 12:a
SKJUT!!De kan ta bättre än du tror
KalleT

Inläggav Krosse » 14 maj 2019, 18:42

Abstinensen att inte kunna släppa hund är stor och stillas med att sätta sig in i de Nordiska jaktprovsreglerna för älghundar.

Kan hända att en ny tråd för just jaktprov hade varit lämpligare men jag skriver här.

Har gått prov med hunden i höst. Sista blev en besvikelse. Inte gällande hundens arbete utan hur den bestraffas gällande saker den inte kan påverka. Hunden tar upp älg 650 m från bilen vid första sökrundan, varpå älgen är orolig drar. Stort tapp på sök och att den inte stod i upptaget. Detta hade väl inte varit irriterande om det fanns möjlighet till fler prov denna höst men att få in det med all älgjakt samt max två prov/år var synd.

Hoppas självklart man tänker till vid revideringen och OM en hund råkar ut för det så skall det stå klart och tydligt i provberättelsen. Detta då proven är ett avelsunderlag.

En fråga... Finns det möjlighet att gå prov i alla områden i hela landet eller måste man vara medlem i alla områden? Har inga problem att ta ledigt en månad för att beta av ett par prov oavsett vart i landet det är.
Krosse

Inläggav jolo » 15 maj 2019, 11:29

Krosse skrev:Abstinensen att inte kunna släppa hund är stor och stillas med att sätta sig in i de Nordiska jaktprovsreglerna för älghundar.

Kan hända att en ny tråd för just jaktprov hade varit lämpligare men jag skriver här.

Har gått prov med hunden i höst. Sista blev en besvikelse. Inte gällande hundens arbete utan hur den bestraffas gällande saker den inte kan påverka. Hunden tar upp älg 650 m från bilen vid första sökrundan, varpå älgen är orolig drar. Stort tapp på sök och att den inte stod i upptaget. Detta hade väl inte varit irriterande om det fanns möjlighet till fler prov denna höst men att få in det med all älgjakt samt max två prov/år var synd.

Hoppas självklart man tänker till vid revideringen och OM en hund råkar ut för det så skall det stå klart och tydligt i provberättelsen. Detta då proven är ett avelsunderlag.

En fråga... Finns det möjlighet att gå prov i alla områden i hela landet eller måste man vara medlem i alla områden? Har inga problem att ta ledigt en månad för att beta av ett par prov oavsett vart i landet det är.

Du kan gå prov i andra klubbar än där du är medlem, huvudsaken att du är med i Svenska älghundklubben. Det kan hända att lokalklubben prioriterar egna medlemmar om det är kö, men jag har själv dömt många hundar från andra lokalklubbar.
Visst framgår det väl av provberättelsen redan nu om hunden tagit upp på första sökturen och att det inte stått i upptaget.
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
jolo

Inläggav Krosse » 15 maj 2019, 23:00

jolo skrev:
Krosse skrev:Abstinensen att inte kunna släppa hund är stor och stillas med att sätta sig in i de Nordiska jaktprovsreglerna för älghundar.

Du kan gå prov i andra klubbar än där du är medlem, huvudsaken att du är med i Svenska älghundklubben. Det kan hända att lokalklubben prioriterar egna medlemmar om det är kö, men jag har själv dömt många hundar från andra lokalklubbar.
Visst framgår det väl av provberättelsen redan nu om hunden tagit upp på första sökturen och att det inte stått i upptaget.

Noterar nu i min berättelse att domaren tar upp detta. Måste varit trött när jag läste den. Kommer prova anmäla mig till flera prov i höst och så får jag se om det blir möjlighet till prov inom andra provområden. Tack för att du tog dig tid och svara utförligt.

Har en fråga till :D Vet du om man kan vara medlem i två lokalklubbar. Tex jag har möjlighet till jakt och provmark i Jämtland men är nu medlem i västsvenska.
Krosse

Inläggav jolo » 16 maj 2019, 14:06

(quote)
Har en fråga till :D Vet du om man kan vara medlem i två lokalklubbar. Tex jag har möjlighet till jakt och provmark i Jämtland men är nu medlem i västsvenska.[/quote]

Nog kan du vara medlem i två lokalklubbar, men det är nog inte nödvändigt. Jag vet i och för sig inte hur Jämtlands lokalklubb resonerar ang jaktprov av medlemmar från annan lokalklubb men jag skulle bli mycket förvånad om det inte skulle gå.
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
jolo

Inläggav börje » 16 maj 2019, 14:38

Ni måste ta tag i detdär med hundproven i sverige, skitsystem ni har. Skicka över ansvariga till Finland så dom lär sig hur det ska funka. Här kan man starta varje lördag o söndag fr.o.m 20.8 till årets slut, och det ordnas även prov på vardagar ibland.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza, Fi Usc& Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Krosse » 16 maj 2019, 21:38

jolo skrev:(quote)
Har en fråga till :D Vet du om man kan vara medlem i två lokalklubbar. Tex jag har möjlighet till jakt och provmark i Jämtland men är nu medlem i västsvenska.

Nog kan du vara medlem i två lokalklubbar, men det är nog inte nödvändigt. Jag vet i och för sig inte hur Jämtlands lokalklubb resonerar ang jaktprov av medlemmar från annan lokalklubb men jag skulle bli mycket förvånad om det inte skulle gå.[/quote]

Tack för svar. Skall kolla med SÄK.
Krosse

Inläggav Krosse » 16 maj 2019, 21:44

börje skrev:Ni måste ta tag i detdär med hundproven i sverige, skitsystem ni har. Skicka över ansvariga till Finland så dom lär sig hur det ska funka. Här kan man starta varje lördag o söndag fr.o.m 20.8 till årets slut, och det ordnas även prov på vardagar ibland.

Man kan boka prov i Sverige som det ser ut idag men det systemet du beskriver hade jag gärna haft i Sverige. Ni måste ha ett väldigt bra samarbete mellan markägare och Finska Älghundsklubben som kan ha tillgång till den enorma areal som ändå krävs för att kunna erbjuda prov varje helg på detta vis. Låter mycket intressant och du får gärna utveckla det, hur det går till mm om du vill :D . Jag vet inte exakt hur många prov man kan få gå i Sverige under en säsong(har bara lyckats få två som mest) men personligen så vill jag kunna gå minst 4-5 st när jag anser att hunden uppvisat allt som krävs för att klara ett första pris men inser att jag inte är ensam om det. Får se vart det leder, om det finns möjlighet att gå i flera olika provområden mm. Samtidigt krävs det planering, kan inte sitta och invänta en restplats som något avbokat osv. Sedan skall även jakten planeras mm. Tack för svar!
Krosse

Inläggav börje » 16 maj 2019, 22:42

I finland arrangeras prov sgs varje lördag o söndag för 15-20 hundar förutom just under den häktigaste älgjaktstiden. Man anmäler sin hund till provet, sen ska man skaffa två domare dessutom. På morgnen lottas vilken hund som hamnar på vilken provruta, sen kollas det så det inte förkommer jäv. Upplägget är i princip samma som på SM, i finland är det alltid två domare med varje hund ute i skogen. En sk huvuddomare går genom resultaten samma dag/kväll tillsammans med domarna som varit ute i skogen med hunden/hundföraren, så resultatet är klart när man åker hem, därav kan mans starta hunden redan nästa dag. Vi behöver alltså inte vänta på nåt kollegium.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza, Fi Usc& Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Krosse » 17 maj 2019, 13:07

börje skrev:I finland arrangeras prov sgs varje lördag o söndag för 15-20 hundar förutom just under den häktigaste älgjaktstiden. Man anmäler sin hund till provet, sen ska man skaffa två domare dessutom. På morgnen lottas vilken hund som hamnar på vilken provruta, sen kollas det så det inte förkommer jäv. Upplägget är i princip samma som på SM, i finland är det alltid två domare med varje hund ute i skogen. En sk huvuddomare går genom resultaten samma dag/kväll tillsammans med domarna som varit ute i skogen med hunden/hundföraren, så resultatet är klart när man åker hem, därav kan mans starta hunden redan nästa dag. Vi behöver alltså inte vänta på nåt kollegium.

Tack för ett mycket informativt svar! :D
Krosse

Inläggav makarlstrom » 18 jun 2019, 19:46

Ska ha min första kull med jämthundsvalpar här hemma om en månad.
Vad är lämpliga mått på en valplåda? Något särskilt man bör tänka på? Ser ut att bli 6-9 valpar.
makarlstrom

Inläggav Knorken » 18 jul 2019, 05:17

Såg fram emot denna höst nå fruktansvärt, efter att hunn avslutade hösten med att hela poletten trillade ner, 3st förväntansfulla jaktprov bokades och sommarn har varit perfekt för träning av min fyrbenta vän..
Igår hände de som absolut inte fick hända, en rejäl käftsmäll på både mej och hundstackarn, lite bus på gårn och sen ett gallskrik och korsbandet är helt av.. Nu väntas operation och en lång rehab.

Någon fler som råkat ut för detta och kan ge div tips och trix för att humöret och psyket ska vara i balans, samt tips inför rehab? Får ju ett program att följa, men hur har ni gjort? Har hunn blivit 100%ig efteråt?
Blaser R93 8x57js Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon Victor
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav Ahlbäck » 18 jul 2019, 08:43

Knorken skrev:Såg fram emot denna höst nå fruktansvärt, efter att hunn avslutade hösten med att hela poletten trillade ner, 3st förväntansfulla jaktprov bokades och sommarn har varit perfekt för träning av min fyrbenta vän..
Igår hände de som absolut inte fick hända, en rejäl käftsmäll på både mej och hundstackarn, lite bus på gårn och sen ett gallskrik och korsbandet är helt av.. Nu väntas operation och en lång rehab.

Någon fler som råkat ut för detta och kan ge div tips och trix för att humöret och psyket ska vara i balans, samt tips inför rehab? Får ju ett program att följa, men hur har ni gjort? Har hunn blivit 100%ig efteråt?

Tråkigt!
Jag har en farbror som varit med om det två gånger på två jämtar,
Tips vet jag inte riktigt, är väl att kämpa på efter rehabprogrammet.
Dom hundarna blev inte riktigt som förr skulle jag säga, nog har dom blivit jakthundar igen men dom kan inte jaga dag efter dag, utan kan behöva vila lite extra efter en hårdare jaktdag.
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav micke w » 23 jul 2019, 19:10

Gå in å kolla på Kjell L nya älgjaktsfilm, där ha ni Jämthunnsgodis.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Knorken » 25 jul 2019, 07:19

Nyhemkommen efter en tplo-operation. Främre korsbandet som va av.
Allt hade gått jätte bra och resterande grejer i knäet såg fint ut, enligt vet så ser framtideb ljus ut just pga att de va främre korsbandet. Nu väntas en lång och noggrann rehab så är han förhoppningsvis tillbaka nästa höst laddad till tusen :)
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blaser R93 8x57js Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon Victor
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav börje » 25 jul 2019, 07:53

Jag håller tummarna. Rehab är rätt lång, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag själv drog främre kb på fotbollsplanen i tiden.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav karelsk blandning » 01 aug 2019, 21:23

Resized_20190801_211905_5418.jpeg

Rädd att bli blöt om tassarna.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karelsk blandning

Inläggav tjärn » 02 aug 2019, 08:41

Nån som kan hjälpa mig med vad som är under ögat nedanför tårkanalen typ.

Bild
tjärn

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar