Allt om Jämthundar

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Allt om Jämthundar

Inläggav _NICKE_ » 12 mar 2008, 11:47

Hej på er.
Jag har precis hittat hit igen till detta forum så jag tänkte öppna en tråd där vi kan diskutera jämthundar i alla omöjliga å möjliga banor.

Själv så har jag en jämte som blir 3år nu i vår, Jag har även bokat en valp som förhoppningsvis kommer i början på sommaren.
Hoppas det nu ska rassla till å få igång en härlig diskution/konversation ang Jämthundar. :D
Varje arbetsdag är en förstörd jaktdag.
_NICKE_

Re: Allt om Jämthundar

Inläggav 338wm » 12 mar 2008, 12:02

Trevligt,

Har själv två, en hane på 2,5 år från Skunckenbergs Kennel som jag haft sedan han var valp.
Också har jag en tik på 2,5 år från Gumsmyrens Kennel som jag tog över i September -07.
2x Blandras (Wachtel/Jämte/Karelare) f. 2012, (Gråhund/Laika) f.2012
Skunckenbergs Rask "Rex" 2005-2012
Användarvisningsbild
338wm

Inläggav _NICKE_ » 12 mar 2008, 12:18

Hur går dom i jakten då??

Min han lossnade det ganska bra för i höstas. Tyvärr så lyckade jag inte skjuta nån på riktigt stånd, men väl gångstånd några ggr.
Så nu ser jag fram emot höstens utmaningar i skogen. Ska starta på jaktprov i höst oxå å se om det går. Han har då iaf skäll skalltiden ut ett flertal ggr i höstas.
Det är bara en sak som jag tycker är lite jobbigt med han och det är att han har så föbannat stor jaktlust. Han kan hålla på i evigheter ibland. Och ju längre tiden går ju mindre kontakt söker han hos mig för då vet han att det är färdigjagat. :(
_NICKE_

Inläggav vp » 12 mar 2008, 12:58

hej!

tyvär har jag ingen jämte dock en blandning jämte/wachel. Jag skulle vilja höra med er som har jämte och jagar gris med dom hur det går? Jagar väl inte så mycket älg mest pga av att laikan inte gillar dom så mycket men har möjlighet till hur mycket älgjakt som helst i princip.

Önskar alla hundar hade jämtens temprament och skall!
tar det så tar det.. ÅÅÅ då tar de slut!
vp

Inläggav FSB » 12 mar 2008, 13:16

Hej!

338WM, antar att du är nöjd med dina jämtar, eftersom du har två!
Undrar bara hur mycket areal du har till älgjakt, med tanke på att du
bor söderut? Funkar det perfekt med jämte, eller?
Kanske bara en fördom, men inbillar mig att denna ras kräver hyfsat med
mark att jaga på?

Nyfken småviltjägare

Tomas
FSB

Inläggav Torkel » 12 mar 2008, 13:22

338, jagar du "bara" älg med dina hundar, eller även gris?
Torkel

Inläggav 338wm » 12 mar 2008, 13:46

FSB skrev:Hej!

338WM, antar att du är nöjd med dina jämtar, eftersom du har två!
Undrar bara hur mycket areal du har till älgjakt, med tanke på att du
bor söderut? Funkar det perfekt med jämte, eller?
Kanske bara en fördom, men inbillar mig att denna ras kräver hyfsat med
mark att jaga på?

Nyfken småviltjägare

Tomas

Har i runda slängar tillgång till 3000ha att jaga älg och gris på dock inte sammanhängande, minsta biten är runt 750Ha.

Kan väl säga som så att den ena är alldeles för vidsökt för att fungera bra som löshund här nere, men spåra i lina är han duktig på. Spårar/jagar både älg och gris. Har ju en förhoppning att han ska bli mer kontaktsökande i skogen dels av att han mognar som individ och dels efter lydnadskursen hans ska gå i år.

Tiken har inte (fått) jaga innan hon kom till mig, så hon har varit lite trög istarten men tror det har lossnat för henne nu. Sista helgen man fick släppa tog hon upp älg och jobbade med den i ca. 30 min. innan hon släppte ungefär 1 km från upptagsplatsen. Ganska lagom för en hund här nere.
För tikens del blir det mer träning i grishägn under året, och mer hemmaträning i allmänlydnad.
Användarvisningsbild
338wm

Inläggav _NICKE_ » 12 mar 2008, 14:17

Om jag ska komma med ett litet inlägg oxå då. Jag jagar i gränsen mellan västernorrlans och hälsingland och vi har ju inga grisar. Så här är det älg och i vissa falla björn som jag jagar. ca 4000ha som är sammanhängade mark att jaga på.

Då min jämte har ordentligt sök så är det skönt att ha denna areal att jaga på. Chansen att han får upp på "rätt mark" är ju ganska stor.

over and out!
_NICKE_

Inläggav Ursus 3006 » 12 mar 2008, 15:39

Tjena
Kul att se att jag inte är ensam med att ha en snart treårig jämte som inte riktigt har kommit igång. Min heter Buholmens Ursus och blir tre i juni.
Hade en rätt så trevlig höst med många fina älgarbeten. Jag jagar på rätt så björntäta marker så det är ofta svårt att få kvar älgarna men han lyckades faktiskt några gånger. Var som närmast inne på 20 meter på ko + kalv som han jobbade i 3,5 timme med i stort sett på upptagsplatsen. Inne i ett contortahygge med noll skottläge. Är en otroligt lugn och stabil familjehund. Det som saknas är söket. Han gör inte många knop om det inte finns nåt intressant i närheten. Får se om han har mognat i höst.

Har ni några tips på hur man lurar iväg en förartrogen hund på vidare sök...

NICKE: Vad är det för valp du har bokat ?

/ Patrik
Pointer: Ackers Xax (Diablo) RIP Venatios Vassberg (Angus)
Jämte: Buholmens Ursus
Basset Fauve de Bretagne: J SVCH Smedkullens Fauve Chasseur (Titus)
Breton: Strömforsens Legolas (Lego)
Jämte: Kardusuddens Raya
Användarvisningsbild
Ursus 3006

Inläggav 338wm » 12 mar 2008, 16:07

Ursus 3006 skrev:Tjena
Kul att se att jag inte är ensam med att ha en snart treårig jämte som inte riktigt har kommit igång. Min heter Buholmens Ursus och blir tre i juni.
Hade en rätt så trevlig höst med många fina älgarbeten. Jag jagar på rätt så björntäta marker så det är ofta svårt att få kvar älgarna men han lyckades faktiskt några gånger. Var som närmast inne på 20 meter på ko + kalv som han jobbade i 3,5 timme med i stort sett på upptagsplatsen. Inne i ett contortahygge med noll skottläge. Är en otroligt lugn och stabil familjehund. Det som saknas är söket. Han gör inte många knop om det inte finns nåt intressant i närheten. Får se om han har mognat i höst.

/ Patrik

Har hört ganska många som har/haft jämtar som säger att hanarna kan mogna ganska sent.
Användarvisningsbild
338wm

Inläggav crowfear » 12 mar 2008, 16:38

338wm skrev:

/ Patrik

Har hört ganska många som har/haft jämtar som säger att hanarna kan mogna ganska sent.

Jag har den uppfattningen att jämtarna mognar sent över lag, och då speciellt hanarna.
Har själv en tik som är 11 månader nu, och som skall jagas in i höst, utan tvekan den intressantaste och roligaste hund vi haft, alltid något upptåg på gång, och visar gott gry i skogen.
Har en blandrastik också, mellan jämte/gråhund, men hon har fått gråhundshuvud till 100%, det går långsamt men låååååååååååångt, när hon leker med älgarna... :shock: :lol:

Mvh
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav _NICKE_ » 12 mar 2008, 18:25

/ Patrik

Hej Patrik.

Jag har bokat en valp i torsby. En hane är det tänkt, fast jag är ju väldigt sugen på en tik oxå.
Här nedan ser du moder samt fadern!
u SJ(LÖ)CH Klövkampens Eja S16610/2004 A
(e SJCH Mjälabackens Troll S24200/99 A
u J Klövkampens Inka S51552/98 A)

e SJ(LÖ)CH Fäbobergets Hivo S39661/2005 A
(e SJ(LÖ)CH Spets-Lappens Sappe S22572/2002 A
u SUCH SJ(LÖ)CH Fäbobergets Myltha S31225/2000 A)

Det verkar vara tidig jakt, samt att det ser bra ut i stamtavlan.

Tiken är förövrigt kusin med min 3åriga hane som jag har. Enzo S35040/2005
Samma med min hane oxå att han verkar vara sen, men både modern och fadern var sena så jag hade inte väntat mig så mycket.
Men i höstas hade jag fått 3st 1:or på skalltid iaf. Sen ska det ju stämma när man väl går prov oxå. Som längst skällde han på ko + 2 kalvar i närmare 7 timmar.
Samma för mig då, först inne i en contortaplantering så det vart en stöt och sakta gångstånd. min bror fick faktiskt skjuta den ena kalven. Men Enzo han skulle jaga mer så han fortsatte med älgarna på grannmarken i ex antal timmar.
Så till hösten blir det jaktprov för att se om man lyckas där.
_NICKE_

Inläggav Johnsson 9,3x62 » 12 mar 2008, 23:04

Tjenare!
Jag jagar ner i södra Sverige (Blekinge) och jag har en jämttik som är precis fyllda 4år, och hon är stor i söket och följer mer än gärna med om det brakar iväg, men jag ser inte det som några problem även om det är i södra sverige, har skjutit ett antal älgar och grisar för henne i höst.

Nicke: Jag har också beställt en hund från torsby, från Hänsjöns Kennel, efter Unghunden NordJCH Azzi endast 2 år gammal!!Och hanen blir SJCH SUCH Nolibergets Fax, förväntas bli tidigt jagande hundar med tryck i!!! :D

//Johnas
Jämte ska man ha annars får de va!
SydSvenska Älghundklubben
Schultz & Larsen M97/DL 9.3x62
Johnsson 9,3x62

Inläggav _NICKE_ » 13 mar 2008, 10:29

Johnsson 9,3x62 skrev:Tjenare!
Jag jagar ner i södra Sverige (Blekinge) och jag har en jämttik som är precis fyllda 4år, och hon är stor i söket och följer mer än gärna med om det brakar iväg, men jag ser inte det som några problem även om det är i södra sverige, har skjutit ett antal älgar och grisar för henne i höst.

Nicke: Jag har också beställt en hund från torsby, från Hänsjöns Kennel, efter Unghunden NordJCH Azzi endast 2 år gammal!!Och hanen blir SJCH SUCH Nolibergets Fax, förväntas bli tidigt jagande hundar med tryck i!!! :D

//Johnas

Johnas: Den parningen ser ju intressant ut. Ä parningen gjord än?? Ser inte å ut på jämthundsklubben. Fast det kanske inte är uppdaterat.
Har du beställt en tik eller en hane??
Vad heter tiken som du har nu?? Roligt att titta på jyckedata :D
_NICKE_

Inläggav Hoffa » 13 mar 2008, 14:02

Trevligt med en tråd om vår kära jämthund. Jag har en hanvalp som är drygt 3 månader nu. Han är efter SJCH Fäbobergets Hivo, undan SJCH Högartorpets Klara. Så min och din kommande valp blir alltså halvsyskon, NICKE. :wink:

Jag hade en tik tidigare, för övrigt min första jämthund, men jag var tvungen att avliva henne för några veckor sedan p g a sjukdom. Hon blev sanningen å säga aldrig någon riktig älghund. Visst sköt jag några älgar för henne, men för det mesta presterade hon i det närmaste ingenting.

Så nu ligger förhoppningen på den lille gynnaren som ligger under skrivbordet och sover i detta nu. Eftersom han är född i början av december i fjol, så är planen att det ska gå att börja jaga in honom lite försiktigt sent i höst. Men tiden får utvisa hur mogen han verkar vara då. Sen beror det på vad vädrets makter har för inlägg i debatten. Jag hoppas på att snön dröjer länge i höst. Visst är det intressant med spårsnö, men skaren kommer ju alltid som ett brev på posten. :evil:

Jag jagar på ett viltvårdsområde om ca 3 000 hektar. Jag har jaktmarken utanför dörren, så jag ska definitivt inte klaga.
Användarvisningsbild
Hoffa

Inläggav Harvner » 13 mar 2008, 14:30

Skriver väl en rad eller två jag med...

Har en jämthund som nyss fyllde 6 år. Min första hund. Han fungerar skapligt, man kan råkspå få skjuta nån älg ibland. Lite ojämn jaktligt dock.
Väldigt trevlig och mysig hund som går ha med sig överallt och hem till alla.

Nästa vår, 2009, blir det valpköp för min del. Ska ha en jämthund även denna gång. Har lejt norrbottnisk experthjälp i letandet efter lämpliga kullar då jag vill att min nästa hund skall ha föräldrar som jagar på stora älgglesa marker och ändå fungerar bra, både på prov och i jakten.
Ser fram emot valptiden, spårningen, skogsvaneträningen etc etc.

Jagar på ett VVO om 3500 hektar och en tilldelning på 8+8, jaktmarkerna ligger utanför dörren och man har möjlighet att på egen hand vara ute och jaga och skjuta kalv för unghundar.
Med lite tur så har jag även inför 2008 års jakt ordnat så jag får fara och hjälpa ett annat lag då de fått smått om hundar, jag hoppas det blir av så man får lite mer effektiv jakttid med jycken, tenderar att bli lite lite på hemmamarken då det är trångt om saligheten pga många hundar.

/Mvh Jonas
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav MA » 13 mar 2008, 16:45

Det lutar nog åt att jag skaffar en jämte i sommar. Har vart inne på Nobs förut men ändrat mig.
Någon som vet någon lämplig kull i närheten av östergötland +-30mil. Är inte så sugen på att åka till lapphelvetet för att hämta en valp då jag helst vill välja på plats tidigt. V24-26 kan vara lämpligt då jag är bortrest v23.

Förövrigt blir det nog två hundar då sambon minsan skall ha ett borderterrier om jag ska ha en jämte. Tips på argument mot dessa trasselsudd mottages tacksamt. ;)

Har mailat Härkila men de behagar inte svara...

Jag har tänkt att jaga in på grävling med, vilket skall man börja med?

Mvh MA
MA

Inläggav Rikke » 13 mar 2008, 23:07

Har en jämt hane på snart 2år som heter Krogstas Dejo, injagningen som skulle börja i höstas
vart bara kattskit eftersom 2 dagar innan jaktstart skar han upp en baktrampdynan ganska rejält..
gjorde att han blev invalid i 1,5 mån och sen tog det ett par veckor till innan han vart helt återställd...
men man måste nog säga att jag e nöjd med vad han har presterat hittills ändå...
visar stor älgintresse och söket blir lite större för var gång..
och faktist så blev det ändå 2 st skjutna för han under det som var kvar av hösten..

Måste ju också säga det att, ni som tagit valpar efter Hivo så e man lite avundsjuk på er..
skulle jag ha skaffat en till valp nu så skulle jag ha försökt fått tag på en efter han..
Känner ägerarens bröder ganska bra så man har hört ganska många historier om han..
verkar vara en riktig tjurälskare.. :wink:

Mvh//Rikard

_NICKE_ skrev:
e SJ(LÖ)CH Fäbobergets Hivo S39661/2005 A
(e SJ(LÖ)CH Spets-Lappens Sappe S22572/2002 A
u SUCH SJ(LÖ)CH Fäbobergets Myltha S31225/2000 A)
Medlem i N.T.K
Användarvisningsbild
Rikke

Inläggav lazzeman » 13 mar 2008, 23:27

En fråga till er som skriver här vad är tidig jakt för er? Är det innan hunden är tre år eller är det första säsongen som hunden jagar.
Vaskiportin Riina
lazzeman

Inläggav Hoffa » 14 mar 2008, 08:33

Tidig jakt är i mina ögon att hunden börjar jaga när den är omkring ett års ålder. Alternativt att den jagar första hösten man jagar med den. I bland stämmer det ju inte så bra med ålder och årstider, och då kan ju hunden bli 1,5 år och lite till innan den börjar jagas in.

När jag köpte min valp nu, så var det ju i första hand för att det var en i mina ögon intressant parning, och för att jag sedan länge bestämt mig för att köpa en ny jämthund. Dock så tycker jag också att det är en fördel att min valp är född i början av december 2007, vilket innebär att jag förhoppningsvis kan börja jaga in den sent i höst, om gud vill och föret håller. Jag vet att man inte ska släppa hundar på älg innan de är kring 1 år gammal, men jag tycker personligen att det är jäkligt frustrerande att stå över en hel höst. Dock är det ju inte värt det att riskera att förstöra en hund för all framtid bara för att man är sugen på att släppa den tidigt.

Jag minns när tiken jag hade var valp. Hon är född i mars, så det var helt uteslutet att släppa henne första hösten men jag minns hur fruktansvärt sugen man var. :wink:
Användarvisningsbild
Hoffa

Nästa

Återgå till Hundar