Alpenländische dachsbracke

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Alpenländische dachsbracke

Inläggav miljöfriend » 13 jul 2019, 23:13

turbo87 skrev:Någon som köpt av workingwess kennel? Tänkt att skaffa valp till hösten. Nygårdsbrack skulle också ha såg ja på klubben.

Om kullen från Nygårds Brack är avelsgodkänd så skulle jag välja denna,
miljöfriend

Inläggav VÄSTILA » 16 jul 2019, 11:35

Kul med parningar. Hur mår rasrena ADB för tillfället i Sverige? Jag har en importerad tik men saknar stamtavla. Köpte den som vuxen. Håller på med efterforskningar för utröna om det inte finns en tavla men att vederbörande som tog med sig hunden till Sverige var slarvig. Någon som vet vad Bosniens motsvarighet till svenska kennel klubben heter? Hon jagar enligt rastandard, är helt outtröttlig, stor skärpa och föredrar vildsvin. Kull är tagen i hemlandet, håller på att kolla upp hur de jagar och enligt förra ägaren så jagade dem likt min tik. Han var dock inte ägare när hunden kom till Sverige. Tanken har ju slagit mig att ta en kull men då vill jag först veta om det finns en stamtavla. Har tyvärr inte stött på någon annan ADB som jag tycker speglar hur ADB är i ursprungslandet. Upplever många som veka och därav min fråga om rasen.
VÄSTILA

Inläggav miljöfriend » 17 jul 2019, 23:19

VÄSTILA skrev:Kul med parningar. Hur mår rasrena ADB för tillfället i Sverige? Jag har en importerad tik men saknar stamtavla. Köpte den som vuxen. Håller på med efterforskningar för utröna om det inte finns en tavla men att vederbörande som tog med sig hunden till Sverige var slarvig. Någon som vet vad Bosniens motsvarighet till svenska kennel klubben heter? Hon jagar enligt rastandard, är helt outtröttlig, stor skärpa och föredrar vildsvin. Kull är tagen i hemlandet, håller på att kolla upp hur de jagar och enligt förra ägaren så jagade dem likt min tik. Han var dock inte ägare när hunden kom till Sverige. Tanken har ju slagit mig att ta en kull men då vill jag först veta om det finns en stamtavla. Har tyvärr inte stött på någon annan ADB som jag tycker speglar hur ADB är i ursprungslandet. Upplever många som veka och därav min fråga om rasen.

Raserna i Sverige mår bra, om du väljer valp från avelsgodkända föräldrar. Att din hund inte är intresserad av allt vilt tycker jag är mindre bra. ADB är ingen vildsvinshund, men fungerar i regel även på vildsvin. Om du vill veta hur en ADB jagar i ursprungslandet Österrike så är det lättast att kontakta den Norska klubben. Har du några frågor om rasen så hör av dig.
miljöfriend

Inläggav herbert » 19 jul 2019, 23:35

turbo87 skrev:Någon som köpt av workingwess kennel? Tänkt att skaffa valp till hösten. Nygårdsbrack skulle också ha såg ja på klubben.
Har en 7årig hane därifrån, mycket nöjd. Skjutet skapligt mycket för honom, en hel del själv också samt utfört en bra skvätt eftersök, merparten för NVR.

Skickat från min H8266 via Tapatalk
ADB
Blaser R93

Moderator
Användarvisningsbild
herbert

Inläggav VÄSTILA » 21 jul 2019, 10:40

miljöfriend skrev:
VÄSTILA skrev:Kul med parningar. Hur mår rasrena ADB för tillfället i Sverige? Jag har en importerad tik men saknar stamtavla. Köpte den som vuxen. Håller på med efterforskningar för utröna om det inte finns en tavla men att vederbörande som tog med sig hunden till Sverige var slarvig. Någon som vet vad Bosniens motsvarighet till svenska kennel klubben heter? Hon jagar enligt rastandard, är helt outtröttlig, stor skärpa och föredrar vildsvin. Kull är tagen i hemlandet, håller på att kolla upp hur de jagar och enligt förra ägaren så jagade dem likt min tik. Han var dock inte ägare när hunden kom till Sverige. Tanken har ju slagit mig att ta en kull men då vill jag först veta om det finns en stamtavla. Har tyvärr inte stött på någon annan ADB som jag tycker speglar hur ADB är i ursprungslandet. Upplever många som veka och därav min fråga om rasen.

Raserna i Sverige mår bra, om du väljer valp från avelsgodkända föräldrar. Att din hund inte är intresserad av allt vilt tycker jag är mindre bra. ADB är ingen vildsvinshund, men fungerar i regel även på vildsvin. Om du vill veta hur en ADB jagar i ursprungslandet Österrike så är det lättast att kontakta den Norska klubben. Har du några frågor om rasen så hör av dig.

Var otydlig, hunden jagar allt vilt men har längst drevtider på gris. Upp mot en timme. Hon är väldigt lekfull med barnen och hanhundar. Tikar funkar vid promenader eller allmänt bus men ej vid fordring. Något reserverad inomhus, inga problem att ta det lugnt. Viltskärpa och bytesmedveten vid jakt. Dock inte mot människor utan mot andra hundar.

Varför har Sverige avvikit från ursprungslandet gällande denna ras? Tolkar dig så när du skriver att man bör kontakta norska klubben?
VÄSTILA

Inläggav miljöfriend » 22 aug 2019, 16:57

VÄSTILA skrev:
miljöfriend skrev:

Var otydlig, hunden jagar allt vilt men har längst drevtider på gris. Upp mot en timme. Hon är väldigt lekfull med barnen och hanhundar. Tikar funkar vid promenader eller allmänt bus men ej vid fordring. Något reserverad inomhus, inga problem att ta det lugnt. Viltskärpa och bytesmedveten vid jakt. Dock inte mot människor utan mot andra hundar.

Varför har Sverige avvikit från ursprungslandet gällande denna ras? Tolkar dig så när du skriver att man bör kontakta norska klubben?

Nej, Sverige har inte avvikigt, som jag ser det. Måste i så fall ha formulerat mig luddigt. Du kan gott kontakt valpförmedlaren eller avelsrådet i svenska ADB klubben. Att jag nämnde den norska klubben beror på att de samarbetade nära med den Österrikiska klubben då man tog fram olika prover, spårprover och drevprover m.m. för norska förhållanden då rasen var ny för Norge.
miljöfriend

Inläggav .com » 22 okt 2019, 21:02

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på rasen men har har aldrig haft förmånen att få jaga med en ADB. Finns det någon som har en adb som driver gris och har lust att släppa på mina marker SÖ om Värnamo så PMa gärna. Alt. om du vill ha en passkytt på dina hemmamarker så åker jag gärna en bit.

Mvh
.com
.com

Inläggav Ante. » 07 nov 2019, 17:48

Har en tuskproof väst över om någon är intresserad. Har används på en ADB hane på 15kg.
Användarvisningsbild
Ante.

Föregående

Återgå till Hundar