Alpenländische dachsbracke

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Alpenländische dachsbracke

Inläggav Gbg-1 » 03 okt 2018, 09:33

Någon mer än jag som har problem med hårt skall såhär i början av säsongen? Min skallar bara sporadiskt, tik på 4 år.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Gbg-1

Inläggav Remington ltr » 03 okt 2018, 10:05

Gbg-1 skrev:Någon mer än jag som har problem med hårt skall såhär i början av säsongen? Min skallar bara sporadiskt, tik på 4 år.

Min unghund är tvärtom lite för lös i skallet kan jag tycka, har läst att vissa kommer igång sent, vid 4år så borde det dock börja lossna.
image_id: 17285
ADB
Blaser R8 8x57js+6.5x55 Zeiss HT 3-12x56, Meopta 1-6x24, Zeiss 6-24x56, Aimpoint h2
Sako Finnfire 22lr Meopta 6-18x50
Sako Quad 17 hmr Zeiss HD5 3-15x50
Beretta Urika 2
Walter Gsp 22lr.
Användarvisningsbild
Remington ltr

Inläggav VÄSTILA » 03 okt 2018, 17:16

Min har nu vid två tillfällen när den släppts på min grisåtel strax efter det varit gris där reagerat med att yla som en plotthund för att sedan börja skälla som en tok. På allt annat vilt så är skallet annorlunda :lol:
VÄSTILA

Inläggav Gbg-1 » 03 okt 2018, 17:41

Remington ltr skrev:
Gbg-1 skrev:Någon mer än jag som har problem med hårt skall såhär i början av säsongen? Min skallar bara sporadiskt, tik på 4 år.

Min unghund är tvärtom lite för lös i skallet kan jag tycka, har läst att vissa kommer igång sent, vid 4år så borde det dock börja lossna.

Tidigare har skallet kommit igång efter ett par jakttillfällen men fattar inte varför det ska vara så varje år.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Gbg-1

Inläggav VÄSTILA » 07 okt 2018, 11:57

Hur stort sök och sökrundor har era Alpländare. Min under de två sista jakterna legat runt 400-500 m och sökrundor runt 15-15-20 min. Söker även mot vind. Buktat lite dåligt idag!
VÄSTILA

Inläggav Tobe » 07 okt 2018, 15:21

VÄSTILA skrev:Hur stort sök och sökrundor har era Alpländare. Min under de två sista jakterna legat runt 400-500 m och sökrundor runt 15-15-20 min. Söker även mot vind. Buktat lite dåligt idag!

Min skoputsare har sök på 100-200 m, jagar man själv med han utan andra hundar i närheten drygar han ut det en bit till. Jagar främst i Skåne där både rådjur och dov står tätt.
Min är väldigt förartrogen och kommer ofta tillbaka och söker kontakt innan han smiter iväg igen, vilket jag tycker är guld värt.
Tobe

Inläggav VÄSTILA » 07 okt 2018, 20:02

Tobe skrev:
VÄSTILA skrev:Hur stort sök och sökrundor har era Alpländare. Min under de två sista jakterna legat runt 400-500 m och sökrundor runt 15-15-20 min. Söker även mot vind. Buktat lite dåligt idag!

Min skoputsare har sök på 100-200 m, jagar man själv med han utan andra hundar i närheten drygar han ut det en bit till. Jagar främst i Skåne där både rådjur och dov står tätt.
Min är väldigt förartrogen och kommer ofta tillbaka och söker kontakt innan han smiter iväg igen, vilket jag tycker är guld värt.

Min söker också upp mig när drevet är klart, eller efter tappt speciellt på hare eller rådjur. Men när det gäller vildsvin så kan hon gå långt om hon korsar ett äldre slag av vildsvin och jag inte visslar in henne. Det gjorde hon idag, blev ca 2 km. Väcker bra på gris, och driver och skäller när de stannar upp mot 1.5-2 timmar. Är också det vilt hon jobbar bäst med. Gällande rådjur så upplever jag ibland att hon väcker sent vilket gör att rådjuren drar iväg. Har funderat på att köra med bjällra då de sannolikt hade rest sig ur legan tidigare och kanske buktat bättre. Någon som har erfarenhet av bjällra på en ADB?
VÄSTILA

Inläggav Ante. » 07 okt 2018, 21:34

VÄSTILA skrev:
Tobe skrev:

Min söker också upp mig när drevet är klart, eller efter tappt speciellt på hare eller rådjur. Men när det gäller vildsvin så kan hon gå långt om hon korsar ett äldre slag av vildsvin och jag inte visslar in henne. Det gjorde hon idag, blev ca 2 km. Väcker bra på gris, och driver och skäller när de stannar upp mot 1.5-2 timmar. Är också det vilt hon jobbar bäst med. Gällande rådjur så upplever jag ibland att hon väcker sent vilket gör att rådjuren drar iväg. Har funderat på att köra med bjällra då de sannolikt hade rest sig ur legan tidigare och kanske buktat bättre. Någon som har erfarenhet av bjällra på en ADB?

Jag använder bjällra på min eftersom han bara skäller när han har bra kontakt med rådjuren. Annars är det bara ett långt tyst förföljande.
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav VÄSTILA » 07 okt 2018, 21:51

Ante.

Ok bra med någon som provat på denna ras. Vilken pingla kör du?
VÄSTILA

Alpenländische dachsbracke

Inläggav Ante. » 07 okt 2018, 22:02

VÄSTILA skrev:Ante.

Bild

Ser ut så där. Fungerar att trä på garmin halsbanden också. Köpte den på wildmarkullared.se men den dom har på sin webbsida nu ser inte ut som min ser jag. Var iallafall storlek medium och den är lagom stor.

Och jag tycker att de buktar bättre med bjällran på och då får man ju även igång skallet på han.
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav VÄSTILA » 08 okt 2018, 07:30

Ante. skrev:
VÄSTILA skrev:Ante.

Bild

Ser ut så där. Fungerar att trä på garmin halsbanden också. Köpte den på wildmarkullared.se men den dom har på sin webbsida nu ser inte ut som min ser jag. Var iallafall storlek medium och den är lagom stor.

Och jag tycker att de buktar bättre med bjällran på och då får man ju även igång skallet på han.

Då får det bli en sväng dit, är ju nästgårds! Blir kul och prova och jag kan tänka mig att det kommer funka bra. Beror just nu mycket beroende på vart vi jagar gällande rådjur. Ibland så väcker hon i tid, likt annat vilt och det bunktar fint men ibland som tex igår så väcker hon allt för sent och det gillar inte rådjur. Syntes tydligt igår då jag hade placerar mig intill ett stort hygge. Såg hur hon kom spårade tyst rakt mot get och Kidd som låg och solade sig ca 150 m från henne. De noterade henne på 100-150 m och gick undan fort när hon väckte.
VÄSTILA

Inläggav miljöfriend » 08 okt 2018, 10:41

VÄSTILA skrev:För att återgå till tråden. Hur ser det ut för ADB idag? Hur mår rasen sett till hälsa och jaktliga prestationer, jaktprov mm. När jag letade efter valp en så fick jag till mig att det är mycket ojämnt överlag. Att man bör importera osv för att få tillräcklig skärpa för gris mm. Min är import så jag har dålig koll på Svenska uppfödare men funderar på en valp framöver.

Det finns idag 35 avelsgodkända hundar i Sverige mot bara någon enstaka för några år sedan. Chansen att få en valp efter avelsgodkända föräldrar är därför stor. ADB i Sverige håller idag mycket hög standard. Även från Norge kommer många avelsgodkända kullar. Titta på ADB klubbens utmärkta hemsida (finns även på F.B). Det är dock inte fel att importera sin valp då man kan hitta lite nytt blod. Tyskland eller Österrike kan vara bra val.
miljöfriend

Inläggav VÄSTILA » 09 okt 2018, 06:45

Kul att höra om läget och att det går såpass bra i Sverige. Mycke trevlig och mångsidig ras!
VÄSTILA

Inläggav Tobe » 09 okt 2018, 06:58

VÄSTILA skrev:Kul att höra om läget och att det går såpass bra i Sverige. Mycke trevlig och mångsidig ras!

Ja verkligen!

Jag är inne på att skaffa en till. Min högbenta är nu 6 år, hade varit kalas och skaffat en valp i somras men eftersom vi ska ha en liten marodör till innan jul får ny hund vänta lite.
Tobe

Inläggav miljöfriend » 09 okt 2018, 10:16

Såg att det var en välmeriterad tik till salu.
miljöfriend

Inläggav VÄSTILA » 13 okt 2018, 11:15

Tobe skrev:
VÄSTILA skrev:Kul att höra om läget och att det går såpass bra i Sverige. Mycke trevlig och mångsidig ras!

Ja verkligen!

Jag är inne på att skaffa en till. Min högbenta är nu 6 år, hade varit kalas och skaffat en valp i somras men eftersom vi ska ha en liten marodör till innan jul får ny hund vänta lite.

Är nog ett bra beslut att vänta. Du har ju att göra till våren :D
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 13 okt 2018, 11:17

miljöfriend skrev:Såg att det var en välmeriterad tik till salu.

Såg detta med. En kull på denna tik och den är betald. Undrar lite varför man säljer en sådan hund men alla har sin anledning. Hade jag haft tiden och min tik inte funkade ur mina mått så hade jag inte tvekat på att köpa en sådan hund!
VÄSTILA

Inläggav Tobe » 16 okt 2018, 18:26

VÄSTILA skrev:
Tobe skrev:

Ja verkligen!

Är nog ett bra beslut att vänta. Du har ju att göra till våren :D

Jo tack!
Pågen är 3 o sprudlar av energi, så ja jag kommer ha massor att göra i vår.
Tobe

Inläggav Jantan » 10 dec 2018, 23:32

Jag är sugen på en ADB för att ha en grym eftersökshund samtidigt som jag vill kunna jaga med den och har ingen lust att hämta hunden på andra sidan ön. Så långt allt gott.

Jag jagar dock ofta ensam - är det någon här som brukar göra det med sin? Får man skjuta nåt eller driver de för kort för att det ska hinna bukta bra? Är rådjur, hare och räv som gäller.
Småviltsjägare på en ö i Östersjön

Tikka T3 Lite vänster .223 Remington + Meopta Meostar R1r 3-12x56
Benelli M2 Comfortech vänster 12/76 28" på ingång
Baikal S/S Model IJ 58M
Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Remington ltr » 11 dec 2018, 00:41

Jantan skrev:Jag är sugen på en ADB för att ha en grym eftersökshund samtidigt som jag vill kunna jaga med den och har ingen lust att hämta hunden på andra sidan ön. Så långt allt gott.

Jag jagar dock ofta ensam - är det någon här som brukar göra det med sin? Får man skjuta nåt eller driver de för kort för att det ska hinna bukta bra? Är rådjur, hare och räv som gäller.

Tycker det låter som en tax vore lämpligare för dig om du oftast jagar själv och ”bara” ska jaga småvilt.
image_id: 17285
ADB
Blaser R8 8x57js+6.5x55 Zeiss HT 3-12x56, Meopta 1-6x24, Zeiss 6-24x56, Aimpoint h2
Sako Finnfire 22lr Meopta 6-18x50
Sako Quad 17 hmr Zeiss HD5 3-15x50
Beretta Urika 2
Walter Gsp 22lr.
Användarvisningsbild
Remington ltr

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar