Frågor om tax.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Frågor om tax.

Inläggav karmag » 15 sep 2019, 17:41

Jo, nu när bretonen börjar bli till åren lurar jag på att skaffa en till jaktkamrat.
När jag var liten hade vi tax i hemnet och jag har alltid vart svag för de strävhåriga.
Nu lite frågor:
- hur funkar det för er taxjägare när de börjar röra sig gris i området. Har tillgång till fina rådjursmarker men nasse har ökat i marken.
- finns de nån bra uppfödare i västmanlandstrakten?
- har tillgång även till fina harjaktsmarker, har hört att de kan vara bra att jaga på dessa. Hur gör ni?
- hur gammal brukar ni låta hunden vara innan ni släpper där ni vet de ofta står rå? (Så man kan försöka tajma valpköpet så den är i lagom ålder till oktober)
- hur funkar taxen på dov/kron? , har hört gott om taxjakt på dessa.
karmag

Re: Frågor om tax.

Inläggav malx » 15 sep 2019, 20:52

Inte svar på någon av dina frågor men en 13 år gammal och väldigt liten tax gjorde ett kanonjobb på en lång spårning/förföljning av en skadeskjuten stortjur för mitt jaktlag i helgen, skällde typ bättre än många älghundar jag hört....
malx

Inläggav Styrbjörn » 16 sep 2019, 07:01

karmag skrev:Jo, nu när bretonen börjar bli till åren lurar jag på att skaffa en till jaktkamrat.
När jag var liten hade vi tax i hemnet och jag har alltid vart svag för de strävhåriga.
Nu lite frågor:
- hur funkar det för er taxjägare när de börjar röra sig gris i området. Har tillgång till fina rådjursmarker men nasse har ökat i marken.
- finns de nån bra uppfödare i västmanlandstrakten?
- har tillgång även till fina harjaktsmarker, har hört att de kan vara bra att jaga på dessa. Hur gör ni?
- hur gammal brukar ni låta hunden vara innan ni släpper där ni vet de ofta står rå? (Så man kan försöka tajma valpköpet så den är i lagom ålder till oktober)
- hur funkar taxen på dov/kron? , har hört gott om taxjakt på dessa.

Om du har möjlighet så strunta i avstånd till uppfödare och timing till oktober. Försök hitta en bra parning som du tror på och ta en valp därifrån. Prata med avelsrådet

Jag tänker att rå är ganska snälla, så kring 7 månader. Däremot inte så ofta, då de fortfarande inte är riktigt färdigväxta. Men jag vet att vissa gärna låter sina unghundar driva länge och mycket redan vid 6 månader och det verkar fungera för dem. Själv är jag lite för feg och väntar hellre lite längre.

Första hösten har jag kört max en mil i benen över en rullande tvådagarsperiod på en vecka och minst en sammanhängande vila på två dagar per vecka. Taxmadamen i fråga var då 10 månader.

Jag har ingen egen erfarenhet av dov/kronhjort. Men har hört att i alla fall kron kan vara lite stygga och gå emot, vilket troligen kan sätta spår i en unghund. Men du borde kunna få ett mer utförligt svar på från någon erfaren hjortjägare

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Styrbjörn

Inläggav Styrbjörn » 16 sep 2019, 07:02

Och älg håller jag taxarna från. De är för elaka och taxen hinner inte undan om älgen går emot.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Styrbjörn

Inläggav potatiskastare » 16 sep 2019, 07:43

Gris och tax är heller ingen hit, vad jag förstått. Som tur är verkar min egen tax inte gilla att jaga dem.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav tjuröga » 16 sep 2019, 07:57

Taxar kan visa lite intresse för gris, de 3st jag vet om har bara visat lite intresse. Så det har gått bra hittills som tur är. Sen har vi inte mycket gris här heller.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav malx » 16 sep 2019, 08:29

Styrbjörn skrev:Och älg håller jag taxarna från. De är för elaka och taxen hinner inte undan om älgen går emot.

Den spårade i band i mitt fall. Tyckte bara det var trevligt till omväxling att höra var spårarna var då älgen sakta gick undan typ 200m före. Gjorde det lätt att ställa ut passare för att avsluta. En hund i den åldern lär ju inte byta favoritvilt sisådär bara...
malx

Inläggav turbo87 » 16 sep 2019, 09:01

Vi har flera meriterade strävtaxar i jaktlaget som gladeligen jagar gris även fast de blivit sprättade, så vissa får ha väst på sig.
Min egna blev sprättad första upptaget så nu låter hon bli dom vilket är bra, kontakt med gris är oundvikligt så vill man va försiktig skulle jag ha väst om det är gristäta marker tills jag vet hur de reagerar på gris. Man kan ju få ett hum hur de reagerar om de får träffa en död.

Vi har mycket kron på marken och det går mycket bra att jaga med tax, kan bukta väldigt trångt men går ofta ur såten rätt snart men chansen till skott ökar ju om det är en långsam hund som jagar.
Min tax är injagad på hare och jagar dom gladeligen vid kontakt, men brukar inte vara ett problem under ordinarie jakter då kron är vårt primärvilt då rådjur och kron avger betydligt mer doft i skogen så det brukar alltid bli upptag på någon av dessa innan hare.
Men jag skulle börja med spårträning och skogsvana första halvåret innan man börjar släppa och sen ta det därifrån.

Älg jagar inte min men de sträva kör älg också om de springer på en, de är somsagt jaktmaskiner som jagar det som kommer framför näsan tills man fångar dom, det är väl det "värsta" att de inte släpper i första taget utan man måste nästan alltid fånga dom i löpan om det går ur såten. Men jaga gör de allt..

Ägaren ska förövrigt ha en kull nu nästa löp tror jag han sa sist ja träffa han. Han bor i Rejmyre östergötland. Mycket trevlig herre som säkert kan svara på alla dina frågor och lite till.
Vänsterskytt!
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40
turbo87

Inläggav karmag » 16 sep 2019, 12:18

tjuröga skrev:Taxar kan visa lite intresse för gris, de 3st jag vet om har bara visat lite intresse. Så det har gått bra hittills som tur är. Sen har vi inte mycket gris här heller.

Låter bra det, vill inte behöva ha med nål och tråd till skogen.
karmag

Inläggav karmag » 16 sep 2019, 12:22

turbo87 skrev:Vi har flera meriterade strävtaxar i jaktlaget som gladeligen jagar gris även fast de blivit sprättade, så vissa får ha väst på sig.
Min egna blev sprättad första upptaget så nu låter hon bli dom vilket är bra, kontakt med gris är oundvikligt så vill man va försiktig skulle jag ha väst om det är gristäta marker tills jag vet hur de reagerar på gris. Man kan ju få ett hum hur de reagerar om de får träffa en död.

Vi har mycket kron på marken och det går mycket bra att jaga med tax, kan bukta väldigt trångt men går ofta ur såten rätt snart men chansen till skott ökar ju om det är en långsam hund som jagar.
Min tax är injagad på hare och jagar dom gladeligen vid kontakt, men brukar inte vara ett problem under ordinarie jakter då kron är vårt primärvilt då rådjur och kron avger betydligt mer doft i skogen så det brukar alltid bli upptag på någon av dessa innan hare.
Men jag skulle börja med spårträning och skogsvana första halvåret innan man börjar släppa och sen ta det därifrån.

Älg jagar inte min men de sträva kör älg också om de springer på en, de är somsagt jaktmaskiner som jagar det som kommer framför näsan tills man fångar dom, det är väl det "värsta" att de inte släpper i första taget utan man måste nästan alltid fånga dom i löpan om det går ur såten. Men jaga gör de allt..

Ägaren ska förövrigt ha en kull nu nästa löp tror jag han sa sist ja träffa han. Han bor i Rejmyre östergötland. Mycket trevlig herre som säkert kan svara på alla dina frågor och lite till.

Jag tänkte nog investera i en väst!
Det är kanske klokt att vänta till första snön å sen släppa på lite harslag uppe i stugan där det är mil mellan rådjuren.

Hör gärna med din ägare och om det är ok med honom skicka gärna kontaktinfo!
karmag

Inläggav tjuröga » 16 sep 2019, 12:49

karmag skrev:
tjuröga skrev:Taxar kan visa lite intresse för gris, de 3st jag vet om har bara visat lite intresse. Så det har gått bra hittills som tur är. Sen har vi inte mycket gris här heller.

En av dom används vid spårning för att hitta döda grisar. Visst risken finns, så man får alltid vara lite uppmärksam.

Vet en tax som blev tagen av en örn. Ägaren märkte inget med den så den dog av inre blödningar efter en stund i hundgården.

Jag tycker taxar är rät skarpa för sin storlek. Dom plockar ner skadade rå om de får chansen och är hårda, skulle de bara vara snabbare hade de fällt viltet själva :D :D :D

Taxjakt är kul, speciellt pga att det inte blir jobbigt när det går åt fel håll och det går springa ikapp dom. Det är ännu roligare när de går rätt med, mycket bukt och sakta i såten.

Jag hade en jämthund som aldrig släppte älg (30 timmars skall) Skenade älgen så var han i en annan kommun Hur kul är det? :D :D :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav karmag » 16 sep 2019, 13:27

tjuröga skrev:
karmag skrev:

En av dom används vid spårning för att hitta döda grisar. Visst risken finns, så man får alltid vara lite uppmärksam.

Vet en tax som blev tagen av en örn. Ägaren märkte inget med den så den dog av inre blödningar efter en stund i hundgården.

Jag tycker taxar är rät skarpa för sin storlek. Dom plockar ner skadade rå om de får chansen och är hårda, skulle de bara vara snabbare hade de fällt viltet själva :D :D :D

Taxjakt är kul, speciellt pga att det inte blir jobbigt när det går åt fel håll och det går springa ikapp dom. Det är ännu roligare när de går rätt med, mycket bukt och sakta i såten.

Jag hade en jämthund som aldrig släppte älg (30 timmars skall) Skenade älgen så var han i en annan kommun Hur kul är det? :D :D :D

Nej det är just de med älghundar!

Markerna vi har är inte så extremt stora heller så därför jag satsar på tax, är ju ingen expert men gissar att drevern och beaglen kan kräva lite större marker.
karmag

Inläggav vandraren » 22 sep 2019, 00:28

Klart du skall ha tax! Du behöver bara visa vad de inte skall jaga, annars jagar de allt!
p.
SUNDAY IS GUNDAY
Mossekes Alice, korthårstax
Mossekes Hilda, aka Aina, korthårstax
Mossekes Astrid, korthårstax, egen produkt
Mossekes Collins, korthårstax, egen produkt
Mossekes Bea, korthårstax, egen produkt
Mossekes Butcher
Jackie, labbe
p.
vandraren

Återgå till Hundar