Finnspets som inte ser sig för

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Finnspets som inte ser sig för

Inläggav Katjing » 12 okt 2018, 14:39

Jag har en finsk spets som sedan hon var valp har krockat med diverse saker. Bland annat har hon sprungit in i en stor gårdstall under lek med andra hundar. Hon har också sprungit in i en takplåt, vilket resulterade i en otäck sårskada bara några mm under ögat, jag tejpade bara ihop det och det läkte bra. Jag tänkte att det hör var ungdomligt oförstånd och att det skulle gå över.

Hon krockar fortfarande, 2,5 år gammal, ibland med parkerade bilar, lyktstolpar och dylikt på hundpromenaderna när hon distraheras av andra hundar, katter eller igelkottar.

Och i dag har hon varit i farten igen. Jag vet inte vad hon gjort, bara resultatet. 10 dagar med strut lyder veterinärens dom.

Har ni varit med om något liknande?

Skrivet från väntrummet. Bild
Katjing

Re: Finnspets som inte ser sig för

Inläggav Matti » 12 okt 2018, 15:29

Hon är ögonlyst förståss?
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Katjing » 12 okt 2018, 20:23

Nej, det är hon inte.

Men jag tycker att hon ser bra. Ofta ser hon saker före mig, och jag har fullgod syn. Problemet är att hon inte tittar. Hon går/springer åt ett håll och tittar åt ett annat.

Jag tror egentligen inte att det är något fel på henne, mer än att hon blir väldigt uppslukad av leken/jakten.
Katjing

Inläggav haku » 12 okt 2018, 21:20

Hundar "ser" riktigt bra med nosen. Den skulle mycket väl kunna ha dålig syn.
Användarvisningsbild
haku

Inläggav kelas » 12 okt 2018, 21:21

Annars är ju hundar fruktansvärt duktiga på att dölja defekter, så jag är nog inne lite på mattis linje.
min syster hade en valp som troligen var blind sedan födseln det tog nästan 5 månader innan vi började ana att hon hade något fel, efter det så har jag förstått hur duktiga dom är på att kompensera med andra sinnen..
http://www.youtube.com/user/kelaskucku?feature=mhee

Medlem i V V V
--------------------------------
Urjemte och nöjd med det!!
Kela.S
Användarvisningsbild
kelas

Inläggav Katjing » 12 okt 2018, 22:04

Visst är de duktiga på att kompensera, och jag ska givetvis försöka testa henne lite, men så sent som i dag satt hon i passagerarsätet och spanade efter skogsfågel längs vägarna, och nog såg hon fåglarna. Möjligen att ena ögat är dåligt, får försöka utröna det.
Katjing

Inläggav Jämtlasse » 12 okt 2018, 22:10

Är ett öga dåligt funkar inte avståndsbedömningen riktigt.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Katjing » 17 okt 2018, 22:31

Jämtlasse skrev:Är ett öga dåligt funkar inte avståndsbedömningen riktigt.
Nä, men hon verkar inte ha problem med det. Hon är t.ex. duktig på att fånga saker som man kastar till henne, mat och bollar och sådant.

Att hon sen inte ser en bil för att hon har huvudet vridet 180 grader åt andra hållet säger inte så mycket om hur ögonen fungerar. Jag undrar mest hur det är ställt med förståndet.
Katjing

Inläggav T-Grön » 18 okt 2018, 04:39

haku skrev:Hundar "ser" riktigt bra med nosen. Den skulle mycket väl kunna ha dålig syn.

Håller med.
Jag har tidigare övertagit en hund som hette error. Han var precis som din ts lite slamsig och så. Med åren började han att markera mot andra hundar. Då kom jag in i bilden.
Han flyttade in hos oss och gick i mitt hundspann. Märktes aldrig något där. Men efter ett digert detektivarbete så visade det sig att han hade ett grymt tunnelseende, ca en dm brett på 7-8 meter. Men det blev sämre å det var då han blev rädd om bakdelen och började markera mot andra hundar och senare göra utfall.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav kelas » 18 okt 2018, 07:49

Katjing skrev:
Jämtlasse skrev:Är ett öga dåligt funkar inte avståndsbedömningen riktigt.
Nä, men hon verkar inte ha problem med det. Hon är t.ex. duktig på att fånga saker som man kastar till henne, mat och bollar och sådant.

Att hon sen inte ser en bil för att hon har huvudet vridet 180 grader åt andra hållet säger inte så mycket om hur ögonen fungerar. Jag undrar mest hur det är ställt med förståndet.

Tja det lär väl vara lika hos hundar som hos människor, alla har inte alla hästar i stallet om vi säger så!!!
http://www.youtube.com/user/kelaskucku?feature=mhee

Medlem i V V V
Urjemte och nöjd med det!!
Kela.S
Användarvisningsbild
kelas

Återgå till Hundar