Drevjakt, två hundar?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Drevjakt, två hundar?

Inläggav Papphammar » 23 sep 2018, 10:17

En fråga inför taxpremiären:
Jag har två drevjaktstammade taxar. En tik som är 2,5 år som tidigt började söka ut självständigt och nu är tämligen väl injagad. Sen har jag en 1,5 år tik som nu i höst fått följa med ut i skogen en hel del när jag suttit på pass och som inte alls har samma naturliga sök ännu. Hon går mest bara så långt att hon ser mig och stannar där för att titta på mig som om för att söka tillåtelse eller stöd för att söka vidare. Om hon fortsätter en kort bit till så kommer hon snart tillbaka i samma löpa med en väldig fart.
Jag funderar om jag kunde hjälpa henne att fatta vad jag vill att hon ska göra genom att släppa henne med den äldre tiken? De fungerar väldigt bra ihop och bråkar aldrig.

Vad säger ni, bra eller dålig idé?
Användarvisningsbild
Papphammar

Re: Drevjakt, två hundar?

Inläggav potatiskastare » 23 sep 2018, 10:37

generellt skulle jag säga att det är en dålig idé. Testat att spåra?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav faxe » 23 sep 2018, 10:46

Vänta med att släppa dem ihop, ge henne mer tid på skogen själv.
358 Win stannar
faxe

Inläggav Axelenöga » 23 sep 2018, 11:10

Nu har jag stövare en unghund på 15 månader som inte heller är riktigt trygg än i att söka ut själv, när hon kommer på ett slag så försvinner osäkerheten och hon jobbar utan stöd. Har provat samsläppa med gammelhunden men unghunden hakar bara på i en kvart och kommer sen tillbaka. Gammelhunden var självständig redan vid 6-7 månader och gjorde stora sökrundor och sökte aldrig mitt stöd (min idealhund men inte allas) .
Mognaden och självständigheten är så olika mellan hundar och inget problem i så låg ålder, annat än husses otålighet kanske, skynda långsamt och ge mycket tid i skogen är nog mitt tips.

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Papphammar » 23 sep 2018, 11:27

Tack för bra respons.
Ska tillägga att den äldre är min första egna jakthund.

Ja, jag har spårat med båda. Den yngre, som allmänt håller bättre kontakt och är lydigare, är också en snäppet mer duktig och noggrann viltspårhund tycker jag. Det brister inte i spårintresse, men självständigheten för sök är inte där ännu. De är väl bara lite olika tidiga antar jag. Förra hösten kom lilltiken på ett färskt rådjursspår och då drev hon med full energi.

Mm håller nog med om att det borde vara en dålig idé det här. Att få hjälp utvecklar inte initiativförmågan. Jag går ju inte själv omkring med henne och följaktligen bör jag inte låta den andra tiken hjälpa henne ut heller.

Ja. Jag har tid och behöver inte vara otålig heller. Att vara ute med hundarna är det bästa jag vet.
Strävhårstaxarna Norma och Kajsa
Browning 725 Hunter kal12 30"
Sako 85 ls; "Gray Wolf" .30-06 Spr. ASE-UTRA SL5 ss
CZ 455 Varmint 22LR/17HMR/22WMR
Krieghoff drilling 16/16/7x57R
Marlin 1895G .45-70 Govt
Användarvisningsbild
Papphammar

Inläggav VÄSTILA » 23 sep 2018, 13:14

En bra bok, en skön stol och låt hunden söka runt i egen takt. Kommer till slut blev något drev hit, något drev dit och sedan kommer hon komma tillbaka till dig. Hämta eller lämna aldrig en hund i skogen. Hur kul hon än tycke du är som kommer tillslut nyfikenheten och jaktlusten(Förutsatt att den är tillräcklig) att ta överhand. Bara att acceptera att hundar även om dem är präglade genom avel är individer och mognaden sker i olika takt.
Jämthund & Alpenländische Dachsbracke
VÄSTILA

Inläggav Papphammar » 23 sep 2018, 20:49

VÄSTILA skrev:En bra bok, en skön stol och låt hunden söka runt i egen takt. Kommer till slut blev något drev hit, något drev dit och sedan kommer hon komma tillbaka till dig. Hämta eller lämna aldrig en hund i skogen. Hur kul hon än tycke du är som kommer tillslut nyfikenheten och jaktlusten(Förutsatt att den är tillräcklig) att ta överhand. Bara att acceptera att hundar även om dem är präglade genom avel är individer och mognaden sker i olika takt.

Tack det låter som ett bra råd.
Strävhårstaxarna Norma och Kajsa
Browning 725 Hunter kal12 30"
Sako 85 ls; "Gray Wolf" .30-06 Spr. ASE-UTRA SL5 ss
CZ 455 Varmint 22LR/17HMR/22WMR
Krieghoff drilling 16/16/7x57R
Marlin 1895G .45-70 Govt
Användarvisningsbild
Papphammar

Inläggav börje » 23 sep 2018, 21:04

Vissa mognar tidig, andra senade, en del jä8vligt sent. Det absolut SISTA jag skulle göra är att släppa tillsammans med en annan hund, det är bara aktuelkt när man i princip gett upp hoppet, en sista utväg alltså.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Återgå till Hundar