Hjälp att välja hundras, dödsök

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hjälp att välja hundras, dödsök

Inläggav Arctic » 06 sep 2018, 14:16

Jag undrar lite över definitionen på jakthund.

I min värld så är Vorsteh i högsta gran en jakthund.

Att hunden kan gå lös i skogen utan att jaga är i stor utsträckning en uppfostringsfråga. Jag har växt upp med tre korthåriga vorsthrar som alla klarade av att låta bli att jaga.

Om du skaffar en vorsteh, var medveten om att den behöver röra på sig. Får den tillräckligt med motion och stimulans så har de ofta en väldigt bra av och på knapp.
Arctic

Inläggav Magnus M » 06 sep 2018, 14:48

Arctic skrev:Jag undrar lite över definitionen på jakthund.

I min värld så är Vorsteh i högsta gran en jakthund.

Att hunden kan gå lös i skogen utan att jaga är i stor utsträckning en uppfostringsfråga. Jag har växt upp med tre korthåriga vorsthrar som alla klarade av att låta bli att jaga.

Om du skaffar en vorsteh, var medveten om att den behöver röra på sig. Får den tillräckligt med motion och stimulans så har de ofta en väldigt bra av och på knapp.

Naturligtvis är samtliga raser nämnda (undantaget pudeln och rottweiler :) ) jakthundar, men det finns ju såklart skalor. Vissa raser är ju rena jaktidioter som kan springa flera dygn, medans andra nöjer sig med att apportera fågel. Båda är ju jakthundar.

Eftersom man kan träna samtliga hundar till att söka så kanske min fråga känns konstig. Men jag söker ju en hund som genetiskt är betingad för att söka och tycker det är roligt. Vidare så måste den ju ha psyke nog att våga ge sig efter skadat vilt. Om det är ett dö- eller eftersök visar sig ju först i efterhand. Är det ett eftersök och viltet inte uppskattar en hund i hasorna så vill jag inte att hunden ska bli skärrad efter att viltet gjort utfall. I näst värsta fall så betyder ju det att hunden fortsättningsvis vägrar söka.

Vad är hundens av och på knapp? Är det hundvästen och husses jaktkläder eller är det något annat som gör att den förstår skillnaden på skogspromenad och jakt?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav börje » 06 sep 2018, 15:04

Spårlinan för vissa, speciellt om den används tillsammans med sele. Då ska selen förståss inte användas annat än när hunden ska jobba.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Arctic » 06 sep 2018, 15:50

Våra hundar såg till och med skillnad på en-pipig och dubbel-pipig bössa. En-pipig betydde älgjakt, och då fick de inte följa med. Dubbel-pipig betydde fågeljakt -- och de fick följa med.

När de såg älgbössorna gick de till korgen och la sig. Hagelgevären ledde till dansande hundar som visste att de fick följa med.

Det jag tänkte på med av och på knapp är att våra hundar är väldigt energiska när de är ute, och älskar att springa. När de är hemma är de väldigt lugna och lätthanterliga familjehundar.
Arctic

Inläggav Ulf » 06 sep 2018, 17:58

Jakt-labbe
Blaser R93 9,3x62 , 6XC
S&L M68DL 308 NM , 6mmBR
Grunig Elmiger 308w
P Beretta 682 Gold Sporting
Air Arms pro sport
Labbe,Tjt
Ulf

Inläggav Canta » 06 sep 2018, 18:06

Stor som en collie, inte jaga men inte som en collie i pälsen osv :shock:
Skulle nog satsa på att smörja in grann(tjejens) hund först tills riktigt läge på hemmafronten uppstår. Värdelöst att krascha relation pga hund.
Finns garanterat trevliga hushundar i närheten som man kan få låna o träna lite för dödsök o sånt. Som sagt, alla hundar har nos och lätt som en plätt även för en mops att följa spår. Hundar funkar så att dom kör nosen fram o tillbaka och där vittringen är som starkast då bli det par steg framåt. Kanske grann(tjejens) gullhund inte ska tar med när nassen ev ligger men annars. Gäller att hålla sig väl i alla läger :D

Iaf.... vad gäller hundras så är väl spaniels trevliga. Väldigt familjebundna och gillar barn. Kan det mest inom jakt om man vill o med en god apportör kan man bli bortbjuden på fina jakten. Enda aber är väl pälsen för korthårig är den inte man hårar å andra sidan mest inte eller ute.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav lasse-a » 06 sep 2018, 18:11

Magnus M skrev:Naturligtvis är samtliga raser nämnda (undantaget pudeln och rottweiler :) ) jakthundar, men det finns ju såklart skalor.

Säg inte det. :) Jag kan ungefär ingenting om hundar, men enligt källan till all kunskap, Wikipedia, så har man avlat tillbaka jaktinstinkterna i Pudeln igen. Så den behöver eventuellt inte räknas bort. (https://en.wikipedia.org/wiki/Poodle#Work_and_sport) Skall tydligen vara riktigt intelligent också. (Även om jag inte trodde det när jag blev biten som tre-åring... :x)

(Fast Rottweilern verkar vara förlorad för jakt. Duger bara som vallhund enligt Wikipedia. :))
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Bisse90 » 06 sep 2018, 18:31

Canta skrev:Stor som en collie, inte jaga men inte som en collie i pälsen osv :shock:
Skulle nog satsa på att smörja in grann(tjejens) hund först tills riktigt läge på hemmafronten uppstår. Värdelöst att krascha relation pga hund.
Finns garanterat trevliga hushundar i närheten som man kan få låna o träna lite för dödsök o sånt. Som sagt, alla hundar har nos och lätt som en plätt även för en mops att följa spår. Hundar funkar så att dom kör nosen fram o tillbaka och där vittringen är som starkast då bli det par steg framåt. Kanske grann(tjejens) gullhund inte ska tar med när nassen ev ligger men annars. Gäller att hålla sig väl i alla läger :D

Iaf.... vad gäller hundras så är väl spaniels trevliga. Väldigt familjebundna och gillar barn. Kan det mest inom jakt om man vill o med en god apportör kan man bli bortbjuden på fina jakten. Enda aber är väl pälsen för korthårig är den inte man hårar å andra sidan mest inte eller ute.

Bara för att det alltid retar gallfeber på någon... jag har 2 collie (långhår) som är tränade och använs till eftersök :oops:
Den gamla gick med på allt men efter att nästan blivit skjuten under en älg jakt (i spår lina, med orange västa och mig 2.5 meter bakom, eftersök) så är hon inte riktigt sig själv längre.. den lilla går bara på hjort och rådjur, litar inte på henne bland grisarna, hon fattar inte att dom är farliga.. så går bra med collie också, även om en riktig jakthund är bättre såklart :twisted:
Bisse90

Inläggav gynner » 06 sep 2018, 19:22

Vet inte om vorsteh är ideala för dödssök om man vill gå i lina, har en tendens att spåra lite väl snabbt.
Men om bytet inte ligger så kan de ju avsluta själv vilket kan vara en fördel.
Men som skrivet innan är det mycket energi i en vorsteh som behöver ut på något sätt har då aldrig lyckats springa min vorsteh trött knappt med cykel.

Var upp på ripjakt i år med vår 8-åring och hon hade sprungit 3 mil på pejlen under fm och blev ytterst besviken när hon inte fick följa med på lite fjällöpning efter lunch.
Våra har haft bra av och på knapp samt har alltid gått löst utan problem med mig. Men de kräver mycket motion, träning och ett tydligt ledarskap.
Är sambon tveksam till hund och inte vill engagera sig samt att man inte vill/kan jaga aktivt med hunden är min rekommendation att se efter en annan ras.

Men vill du ha en robust hund som alltid vill jaga mer än du, fixar apportering, eftersök, som man kan stöta klöv med samt jaga fågel för ensam är vorsteh fantastisk
Men enbart till dödssök finns det som sagt bättre alternativ, hade jag hat plats och behov hade en jaktlabbe gärna fått flytta in här.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav Magnus M » 06 sep 2018, 20:13

Sambon kommer definitivt vara aktiv med hunden, även vid spårträning. Det är bara jakten hon inte vill vara med på, hon har inget emot jakt och jägare men vill inte döda djur själv.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Gnist » 06 sep 2018, 22:23

Magnus M skrev:Sambon kommer definitivt vara aktiv med hunden, även vid spårträning. Det är bara jakten hon inte vill vara med på, hon har inget emot jakt och jägare men vill inte döda djur själv.

Vad spelar det då för roll vilken ras hunden är av, om hon bara kommer vara med på själva eftersöken?
Ska man ha en hund som är tänkt ska gå att släppa för ställande av skadat vilt, så är det ju väldigt svårt att finna såna som klarar det jobbet fint också om man ska gå utanför jaktspetsarna, som då går bort på övriga kriterier, som att ha lös hur som helst i skogen utan att de drar.

Tipsar om engelsk cocker av jaktmodell, eller kanske en curly coated retriever som nog båda skulle kunna passa. Förutom till ställande av skadat vilt då.
Bild

Inläggav börje » 06 sep 2018, 22:26

Curly coated ör ett bra tips. En i laget hade en sån som var duktig på blodspår, dessutom uppfyller den kravet på "stor hund".
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Magnus M » 07 sep 2018, 06:41

Jag förstår inte riktigt varför vi återkommer till sambon hela tiden? Gnist, eftersöket tillhör ju jakten så där kommer inte sambon vara med.

Jag ska kolla upp curly coated :) tack för tipset!
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav locorod » 07 sep 2018, 06:57

Lite ord topic. Känner en man som efter en lång rad jakthundar var grundlös och inte fick skaffa fler jakthundar för frun. Mest jämtar och gråhundar hade då passerat huset. De skulle förra våren åka 6 månader i husbil och kom fram till att ett par mindre hundar kunde vara lämpligt att ha ich kanske då fostra på resan. Så mannen fixade fram två små söta valpar. Kallade dem bara kelhundar....

När de kom hem och fru var ute med dem på promenad och de mötte en granne (bor långt ute i skogen) gratulerade han henne till de nya jakthundar. En strävhårig tax och en drever....Min kompis sov över hos sin mor två dygn....men hundarna gillar driva rå...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav börje » 07 sep 2018, 13:30

:mrgreen:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav parusen » 13 sep 2018, 12:24

Dagens!
Varför inte jaga in sambon i sovrummet? :lol:

Annars så fungerar de flesta, om inte alla raser som dödsökshundar, lite annat om det gäller eftersök och avlivning.
Flera bra tips finns ju redan i tråden men lite fler tankar följer:
Vill du ha nåt större än Bayersk VSH finns Hannoversk.
Münsterländer å wachtel är utmärkta spår- å jakthundar men kräver stimulans, både fysisk å mental. De fungerar då utmärkt som hemmahundar oxå.

Mvh
Anders
Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad

/Sako 30-06
/Tikka 12 + 7*57R
/BRNO 453
/Beretta 682
Hva 1640 270 win och 346 och 254
Användarvisningsbild
parusen

Inläggav Pebe » 29 sep 2018, 07:41

Nu har jag inte träffat så många Bayrare, men dom jag träffat har verkligen gett ett bra intryck.
Lugna och behagliga hemma, går lösa på skogspromenader.
Men jäklar vilka hundar till att spåra, och skärpa finns när det behövs.
Hade jag plats skulle det finnas en Bayrare hos mej i alla fall.

Här även träffat en kungspudel som stötte vilt, apporterade och spårade.
Ägaren var hundinstruktör på en retrieverkurs jag var på för typ 25 år sedan.
Hon sa att det var den hunden hon tog med sej när hon skulle jaga, den gjorde alltid det den skulle.
Men, vem vill komma med en pudel på jakten :-)
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav Magnus M » 29 sep 2018, 08:37

Haha, läckert att komma till jakten med en pudel ju. Speciellt om den verkligen är duktig. En kompis hade en svart kungspudel, otroligt smart och mysig hund.

Har nu diskuterat igenom saken med sambon, och hon godkänner helt klart en jaktlabbe. Jag själv lutar mer åt en bayrare så ska försöka påverka henne i den riktningen.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav VÄSTILA » 29 sep 2018, 09:45

En Alpländare lär funka sett till det du uppger. Min är söt och kelig som en valp trots att hon är 4 år men i skogen blir hon en maskin! :o

Skall du ha en Bayrare eller Hannoveranare så finns det en tråd på FB som heter eftersök. Där finns ägare till riktigt duktiga och skarpa linjer men då krävs det att du går MÅNGA eftersök/år för att ens bli föremål som köpare.
VÄSTILA

Föregående

Återgå till Hundar