”Hundgårdhund” - Vad är det?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: ”Hundgårdhund” - Vad är det?

Inläggav karelsk blandning » 03 aug 2018, 05:59

tedde80 skrev:Har kapat tråden nog nu ursäkta för det mitt sista inlägg.
Finns alldeles för många hundar som släpper efter bara nån km förföljande och det är på grund av för lite jaktlust och för mycket samarbete.
Finns väldigt många hundar som skäller hela dagar utan att söka upp husse fastän när husse visslar kommer den.
Att hunden har lydnad är upp till husse.

Samarbete har ingenting med jaktlust att göra, anser att när hunden hittar älg ska den givetvis skälla men fram tills dess ska det väl ändå vara samarbete.
Du kan väl ändå inte mena att som du släpper hunden ska den vara borta tills det är mörkt på kvällen och du ska söka rätt på den?

Mina inne hundar som är jämtar är såna och har förföljande tills ja hämtar dom, många dagar har det varit 10 mils springande och ett 10 tal stötningar innan jag fått kopplat så man får vara glad att det inte är ute hundar som hade jagat ännu mer.

En av lösningarna blev karelare, sök runt 1km och fullt tillräckligt förföljande med snabb återgång till mig när han släppt, istället för att börja söka en ny älg.

Men det är väl det som kallas jaktlust med jämtarna eller upp till ägaren med lydnaden.
karelsk blandning

Inläggav VÄSTILA » 04 aug 2018, 13:33

Även envis älghund kan lära sig att sammanbeta och den kan bli lydig. Lydigheten är helt upp till ägaren och så vitt jag vet så tvistas det fortfarande om momentet ens är arvbart. Lydnad skall vara av vilkorslös, hunden skall således INTE i första hand komma för att den tycker du är kul eller något liknande. Den skall i första hand komma för att DU kräver det. Första momentet är ju arvbart men att på egen hand bryta sök, släppa ett spår eller avbryta ett ståndarbete på älg för att söka upp ägaren är inte sammanbete det är ett icke självständigt beteende som inte är önskvärt i mina ögon. Vid tex kraftigt sken så kommer min tillbaka till mig innan hon återigen söker älg och det är inget fel.

Ganska enkelt egentligen.

Har en älghund sök, förmåga att finns älg, ställa i upptaget och förmågan att snabbt ställa om flyende älg så spelar det ingen roll att den söker ut ordentligt istället för att bryta självmant och komma igen gör attt sedan fortsätta. Saknas däremot ställande egenskaper samtidigt som hunden har stort förföljande så blir det ju svårjagat. Men en sådan är ingen ställande hund, det är en hund som skäller när älgarna stannar.
VÄSTILA

Inläggav tedde80 » 04 aug 2018, 20:31

Väldigt vettigt inlägg.
tedde80

Inläggav Gnist » 04 aug 2018, 22:26

Varför blandar ni ihop samarbete med lydnad? Det är ju 2 helt olika saker :roll:

Samarbetsförmågan ser man liksom innan hunden fått upp spår/älg och lydnaden ser man under jakt, om hunden går att kalla in eller inte. Det ena är medfött, instinktivt, det andra är helt och totalt inlärt. Ser ni verkligen ingen skillnad på det?
Bild

Inläggav tedde80 » 04 aug 2018, 23:19

Vad behöver hunden göra för att få full pott på momentet samarbete ?läs momenten i provdatan den utgår jag ifrån. Det hunden gör innan upptag räknas väl som sök ?
Sök är ett helt annat moment och har inget med samarbete att göra anser jag.
Bara för att hunden är jaktidiot behöver den inte bara springa iväg helt själv och leta utan att återvända till föraren?
När hunden hittar älg ska den vara självständig tills jag vill annat och lydnaden är upp till mig.
tedde80

Inläggav Harvner » 04 aug 2018, 23:41

Samarbete är efter upptag. Ev kontaktbesök under ståndskallsarbete och återgång efter förföljande.
Allt innan upptag är sök.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav tedde80 » 04 aug 2018, 23:50

Tack havner .
tedde80

Inläggav arvid0 » 05 aug 2018, 00:30

Jag tror ni/vi behöver definiera uttrycken. För om man bryter ner det tror jag vi menar i stort sett samma sak.
Det jag tänker när jag hör jaktidiot är en hund som springer och skäller på allt i skogen. Så fort den får upp något släpper den inte, följer efter i km efter km. Går inte kalla in, den bestämmer när det är slutjagat inte föraren. Man bör ha väldigt stort jaktområde för en sådan hund, men i nio fall av tio räcker det ändå inte.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
arvid0

Inläggav VÄSTILA » 05 aug 2018, 11:23

Harvner skrev:Samarbete är efter upptag. Ev kontaktbesök under ståndskallsarbete och återgång efter förföljande.
Allt innan upptag är sök.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

+ 1
VÄSTILA

Föregående

Återgå till Hundar