Reversed Sneeze

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Reversed Sneeze

Inläggav Emppoo » 03 jul 2018, 08:37

Har en beagle tik som då och då vaknar mitt i natten och får anfall av denna "sjukdom", har googlat lite och fått fram att det kan bero på en massa olika orsaker, trånga luftvägar, allergi osv... Vi har konstaterat spannmålsallergi hos henne och hon får numer bara "grain free" foder. Kan hundar vara pollenallergiker då jag upplever det mest vår/sommarhalvåret? Är detta något man bör kolla upp hos vetrinär eller är det ofarligt som det påstås? Är första hunden jag träffat på som gör på detta vis därav lite frågor.

Mvh Emil
Emppoo

Re: Reversed Sneeze

Inläggav SimonH » 03 jul 2018, 21:28

De av mina hundar som uppvisat sådana återkommande symptom har i regel haft noskvalster. Försvann efter noskvalsterkur varefter luktsinnet även återvände.

Jag skulle kolla med veterinär.
Användarvisningsbild
SimonH

Inläggav mackan78 » 25 jul 2018, 01:15

SimonH skrev:De av mina hundar som uppvisat sådana återkommande symptom har i regel haft noskvalster. Försvann efter noskvalsterkur varefter luktsinnet även återvände.

Jag skulle kolla med veterinär.

+1
Användarvisningsbild
mackan78

Inläggav rotax440 » 25 jul 2018, 11:09

Köp milbemax på apoteket! Har funkat på mina hundar när dom haft noskvalster. Tar även bort en massa maskar! I finland används det som noskvalstermedicin har jag läst. Men i sverige är det inte registrerat att funka på noskvalster därav receptfritt! Värt att prova innan dyr vetrinär! Men tänk på att städa alla utrymmen noga som hundgård bil osv kvalsterna kan överleva där annars å komma tillbaka när kuren är slut!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
rotax440

Inläggav Tommygun » 25 jul 2018, 14:44

Tjejens blandras harhaft detta bekymmer sedan vi skaffade den. Berodde enligt veterinär pga "lång gom"? Nån ting med att luft röret i halsen drar ihop sig platt vid inandning typ. Som att man andas in i en plastpåse typ.
Med rätt foder och lite andra grejjor har det nästan försvunnit.
Blir kanske 3 anfall per år. Och då håller jag fast munnen stängd så han måste andas genom näsan samtidigt som jag stryker lugnande. Då brukar det gå över på ca 1min.
Om hunden är glupsk som våran får man se till att inte ge stora bitar av mat/godis då det också kan trigga.
Mvh Viktor
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Emppoo » 25 jul 2018, 21:53

Ska boka en vetrinärtid, Har provat ge milbemax och även stronghold tidigare när jag misstänkt noskvalster. Hon har oxå haft detta sedan valp (är nu 3...) Upplever att det är mer sällan sen vi slutade ge henne foder med spannmål. Brukar hålla för näsan på henne så hon ska andas genom munnen och då slutar "anfallet" direkt. Undra om man kan göra något åt det? Kanske detta påverkar luktsinnet som jag upplever är dåligt hos henne.
Emppoo

Inläggav Jämtlasse » 25 jul 2018, 22:09

Ska man behandla nos kvalster med milbemax måste man överdosera. Det är säkert inte jättebra. Vet dom som har gett tredubbla dos, i tre omgångar med en vecka imellan. Då livscykeln är 21 dagar.
/Lars.
Jämtlasse

Återgå till Hundar