Huggormsbett

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Huggormsbett

Inläggav pearl » 01 jul 2018, 23:16

Hej.

Kvällen innan midsommar blev min hund biten av en huggorm. Vi varken såg eller hörde något, utan såg bara att hon var lite halt och att tassen svullnade upp ordentligt. Bar hunden till bilen och åkte direkt in till jourveterinären (var nog där ca 40-60min efter bett) där blodprov togs, hon infusion, kortison och smärtstillande. Vi var där i ett par timmar under observation och de tyckte att det såg bra ut och vi fick åka hem. Hunden skulle vila helt första tre dagarna, bara ut och göra sina behov (efter två dagar var svullnaden i princip helt borta). Därefter skulle hon ta det lugnt ytterligare ett tag. Hunden är en kh Vorsteh ca 28kg.

Vi fick rådet att vänta tills hunden själv visade att hon vill ut och röra på sig, då det är en Vorsteh har denna period funnits närvarande hela tiden. Märks inte på henne alls tycker jag.

Nu har det gått 9 dagar sedan hon blev biten, tror ni att det är okej att nu börja motionera lite smått? Typ lättare löpning? Eller är det rent utav helt okej att hon får börja röra på sig som vanligt? (springa fritt).

Vidare skulle vi ta ett till blodprov för att jämföra njur- och levervärden. Har det gått tillräckligt lång tid nu för att ta ett nytt blodprov eller hur länge behöver man vänta? Tänkte ta detta på torsdag då har det gått 14dagar.

Om jag inte missminner mig så var "behandlingen" att hon fick en PVK där blodprov togs, därefter dropp i nackskinnet, tror det var natriumklorid (?) (blev en jättebula) efter detta någon annan typ av dropp, kortison samt fick hon något smärtstillande som de förklarade att det var likt morfin, de tog även tempen på hunden och kollade blodcirkulation och lyssnade på hjärtat. Vi var väl där i ca 2,5 timme. Dom tyckte hon verkat klarat sig bra, vi fick med oss några tabletter hem av tradolan som skulle ges i tre dagar.

Hörde mig för på ett annat forum där de var rätt kritiska att hunden skulle börja röra på sig redan efter det rekommendation jag fått av veterinären. Nu är det alltså andra veterinärer och djurskötare som skriver detta och de var kritiska och menar att hunden ska vila mycket mer än vad veterinären sagt till mig. Flera skrev att det ska vara observation 24h efter bett. Samt minst två veckor i stillhet (en annan veterinär som skrev detta), en annan hade fått order om upp till en månad i "burvila", en annan hade fått rekommendationen hela 10 veckors vila.

En annan drabbat berättade att hennes hund dog sex månader efter bett, pga. hjärtsvikt som då skulle vara kopplat till ormbettet ett halvår tidigare.

Det verkar alltså variera stort vilka råd som andra drabbade har fått. Har någon här på forumet erfarenhet av ormbett på hund?

Allmäntillståndet bedömer jag som bra, märks inte på henne alls (annat än att hon är deppig pga. lite fysisk aktivitet), men hon har inte verkat särskilt brydd alls, annat än de första två dagarna då tassen var svullen.
pearl

Re: Huggormsbett

Inläggav Alex123 » 01 jul 2018, 23:58

Min erfarenhet av ormbett är att man skall vara väldigt försiktig och ta det lugnt, finns ingen anledning att stressa.

Precis som du skriver så hade jag en kompis som fick ta bort sin hund ca 6månader efter ett bett. Hunden mådde bra de först två månaderna men blev sedan gradvis sämre

Mitt råd är att gör så lite som möjligt så länge som möjligt, tanken är väl att du ska ha hunden många år till? Och än är det många veckor kvar till den 25e aug ;)
Pointer
Browning X-Bolt 308w
Tikka T3 .223rem
Sauer & sohn 12/70
Nikko 500-II 12/70
Baikal Taiga 94 12/76-.223rem
Zastava 22lr
Användarvisningsbild
Alex123

Inläggav Jämtlasse » 02 jul 2018, 09:04

Jag fick min jämttik biten,och jag fick rekommendationen att vila henne i 3 veckor. Tog njur och leverprover samt ett hjärtprov. Giftet kan paja hjärtat på dom, men det visar sig på provet sa vet. En kompis tik har tappat orken pga detta, inte alls samma klipp i henne längre.
Bara hoppas allt gått bra, en del hundar tål giftet sämre än andra. Det enda jag märkte på min var att hon var svullen på nosen och ena ögat var igensvullet.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Matti » 02 jul 2018, 10:20

Jag rekommenderar att prata med behandlande veterinär istället för att leta svar på diverse forum på nätet. Dr Google är inte bäst på allt faktiskt... :P
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav pearl » 02 jul 2018, 11:45

Absolut. Visst är det så. Men blev bara ställd då svaren varierade så kraftigt från veterinärer. Känns ju inte bra ifall man skulle sätta igång för fort med aktiviteter.

Att googla efter denna typ av frågor blir man ju inte direkt lugnare av.
pearl

Inläggav karelsk blandning » 02 jul 2018, 12:34

pearl skrev:Absolut. Visst är det så. Men blev bara ställd då svaren varierade så kraftigt från veterinärer. Känns ju inte bra ifall man skulle sätta igång för fort med aktiviteter.

En av mina blev biten och det blev aldrig samma hund av honom, fast alla prover var bra efter ca 1 månad.
Tror han fick stå still ca 2 veckor om jag minns rätt men han orkade inte lika mycket efter det och det gick inte jaga när det var varmt med han.

Sen är det troligt ena jämten blev det när han var yngre, gick inte säga säkert vad det var men på han märks ingenting.
karelsk blandning

Inläggav Matti » 02 jul 2018, 13:19

pearl skrev:Absolut. Visst är det så. Men blev bara ställd då svaren varierade så kraftigt från veterinärer. Känns ju inte bra ifall man skulle sätta igång för fort med aktiviteter.

Nä, ha haa, det kan lätt bli information overload. Skälet till att jag är ganska restriktiv med att ge råd på nätet (är veterinär själv) är att djuren är individer. Inget fall är det andra likt. Det finns dessvärre ingen 'Haynes reparationsmanual' för våra djur. Är så lätt att råden blir spretiga, som du ju har upptäckt 'the hard way' Bästa hälsningar och hoppas allt går bra med jycken! // Matti
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav pearl » 02 jul 2018, 17:49

Matti skrev:Nä, ha haa, det kan lätt bli information overload. Skälet till att jag är ganska restriktiv med att ge råd på nätet (är veterinär själv) är att djuren är individer. Inget fall är det andra likt. Det finns dessvärre ingen 'Haynes reparationsmanual' för våra djur. Är så lätt att råden blir spretiga, som du ju har upptäckt 'the hard way' Bästa hälsningar och hoppas allt går bra med jycken! // Matti

Det är nog som du skriver. Ska till veterinären på torsdag för att ta prover. Åker till Universitetsdjursjukhuset i Uppsala.
Givetvis blir ju effekten av allt googlade att man framförallt får läsa om de fall där det gått dåligt för hundarna.

Personen jag pratade med per telefon sa att det var strikt vila tills andra provtagningen, dvs. 14 dagar efter bett, därefter 14 dagar med kortare koppelpromenader.

Har inbokat jaktträning på Långtora, men blir väl att ställa in detta då. Får höra vad veterinären säger på torsdag.
pearl

Inläggav Matti » 02 jul 2018, 21:18

Låter klokt...'better safe than sorry' Min egen nobs blev ormbiten för 3 veckor sen (andra gången på 3 år ). Hon vilar än från hårdare träning. Koppelpromenader sen en vecka. Första två veckorna strikt vila, bara ut och rasta av sig. Om ytterligare en vecka ska jag börja kuta med henne så smått.
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav pearl » 07 jul 2018, 10:53

Liten uppdatering. Var till veterinären igen och dom lyssnade på hjärtat, vilket lät bra, samt tog de nya prover och sa att dessa låg inom referensvärden.

Det såg bra ut tyckte de, lugnt i två veckor till, men koppelpromenader ska vara okej. Sedan är det bara att hålla koll på jycken så att hon inte blir loj eller något. Efter detta ska det vara okej att köra på som vanligt, dock kommer jag nog ta det lite lugnt ett tag till, för att vara säker.
pearl

Inläggav Matti » 08 jul 2018, 10:26

Låter bra. Jag ska börja träna igång min nobstik idag faktiskt (hon blev biten 25 maj). Löptur med husse, så blir det lite smygstart för henne
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Återgå till Hundar