Drag med hund

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Drag med hund

Inläggav pearl » 30 dec 2017, 00:28

Har en vorstehtik som är ca 20 månader.

Ska köra lite drag men upptäckte att hunden inte gärna vill dra när jag har skidor på. Hon har fått vänja sig med selen under barmarksträningen och dragit under löpturerna. Nu när det var dags att testa med skidor på springer hon exemplariskt fot, trots glada tillrop och påhejjande.

Någon som varit med om liknande och har tips på vad man kan göra? Undrar om det är ljudet från skidorna som hon upplever som läskigt?
pearl

Re: Drag med hund

Inläggav Melker » 30 dec 2017, 09:12

Hm, mina har alltid satt fart och dragit så fort de fattat att de får springa hur fort de vill. En tik blev dock påverkad när jag körde på henne så i nerförsbackarna när jag närmar mig så springer hon åt sidan och tittar på mig.

Lite konkurrens bukar kunna få igång dem. Prova att låna en dragvillig hund och dubbelkoppla dem. Alternativt kör efter en kompis med hund.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav pearl » 30 dec 2017, 11:59

Tidigare hund i familjen ylade när selen åkte på.

Skulle nog vara väldigt bra med lite konkurrens.

Har funderat på att köpa en kickspark (?), osäker på namnet.

Någon som har erfarenhet? Bra eller dåligt?
pearl

Inläggav arvid0 » 31 dec 2017, 16:57

Ja åk efter någon som det skrevs tidigare, och låt det ta lite tid för hunden att vänja sig. Sen vet jag inte hur duktig du är på skidor. Åker du pistat eller ospårat? Tegsnäs eller skateskidor?
En vorsteh är ju lite formel 1 som draghund så har man själv inte bra flyt/fart så kan de (och även andra raser) gärna bli avvaktande.

Kickbike kan vara bra om man har flera hundar och väldigt många svängar på spåret. Men mest är det en onödig utgift och häftigt i draghundskretsar. Jag tycker det går lika bra med mountainbike i skogen. Jag fäster hundarna i styrstammen.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
arvid0

Inläggav pearl » 31 dec 2017, 18:44

Det får ta lite tid helt enkelt.

Åker skate med hunden, är väl helt hyffsad glad motionär och uppväxt med längdskidor, åkte 4-5mil/veckan när jag bodde i västerbotten, pga. snöbrist där jag nu bor är detta ej längre möjligt.

Är nog inne mer på att skaffa en mountainbike än en kickbike då jag tror den kommer att användas mer.
pearl

Inläggav kelas » 02 jan 2018, 11:47

Precis få någon att åka före några gånger så den får ligga efter i följe..
Jag har renodlade draghundar Alaskan Huskys som drar som idioter i spannet men ensam framför cykel eller skidor blir det fiasko, även en av ledarhundarna har problem när den är ensam och ska dra, efter några gånger bakom som följe hund så funkar det bra... Tror det mesta sitter i skallen på dom.
http://www.youtube.com/user/kelaskucku?feature=mhee

Medlem i V V V
--------------------------------
Urjemte och nöjd med det!!
Kela.S
Användarvisningsbild
kelas

Återgå till Hundar