Följer spår tyst.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Följer spår tyst.

Inläggav Tokatorp » 10 nov 2017, 13:03

Fortsätter skriva om min tax/drever/smålandsstövare, Varit hos veterinär och fått honom kollad blev även sövd så dom kunde kolla halsen men inget avvikande hittades . Fick Interseptor utskrivet mot misstänkt noskvalster. Han har fått tablett nr 2 nu och jag var ute en sväng idag han tog vad jag förstår ett spår och drog iväg drygt 350 m innan det blev stopp sedan rotade han runt lite trångt precis som om det satt en hare och tryckte, sedan tog han samma spår tillbaks och strax innan han var framme vid mej så kom det 3-4 skall och sedan tyst såg på gps:en att han hade dragit över en åker och sedan en bit utefter en väg och sedan vidare över några åkrar 3-400 m där han blev kvar en stund och jag hörde även där 2-3 skall innan han följde hela spåret tillbaks upp i skogen där han först vände han kom sedan tillbaka i samma spår. Fattar inte varför han slutat skalla förra säsongen drev han med bra skall och då gärna hare. Veterinären hittar inga fel så vad ska man ta sej till...
Tokatorp

Re: Följer spår tyst.

Inläggav greyling » 10 nov 2017, 13:29

Tokatorp skrev:Fortsätter skriva om min tax/drever/smålandsstövare, Varit hos veterinär och fått honom kollad blev även sövd så dom kunde kolla halsen men inget avvikande hittades . Fick Interseptor utskrivet mot misstänkt noskvalster. Han har fått tablett nr 2 nu och jag var ute en sväng idag han tog vad jag förstår ett spår och drog iväg drygt 350 m innan det blev stopp sedan rotade han runt lite trångt precis som om det satt en hare och tryckte, sedan tog han samma spår tillbaks och strax innan han var framme vid mej så kom det 3-4 skall och sedan tyst såg på gps:en att han hade dragit över en åker och sedan en bit utefter en väg och sedan vidare över några åkrar 3-400 m där han blev kvar en stund och jag hörde även där 2-3 skall innan han följde hela spåret tillbaks upp i skogen där han först vände han kom sedan tillbaka i samma spår. Fattar inte varför han slutat skalla förra säsongen drev han med bra skall och då gärna hare. Veterinären hittar inga fel så vad ska man ta sej till...

Jag tror du ska nöta på nu när du kört den där kuren. Av det du skriver går det ju inte att säga något. Kan ju vara gamla slag. Eller börjar nosen funka men hunden behöver tid på sig. Försök hitta garanterat färsk löpa - helst där hare setts. Det kan ju vara någon konstig hare den gick på nu - typ rå.

Det löser sig tror jag.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tokatorp » 11 nov 2017, 12:34

Ja man hoppas ju att det ska lossna och börja fungera som det gjorde i vintras men han skallar inget nu, släppte honom på 2 olika marker idag första marken blev det inget, andra marken sökte han ut bra kände garanterat något och följde sedan ett spår eller vilt knappt 1 km innan han släppte och tog bakspåret tillbaka och inte ett enda skall ifrån honom. Undrar ju vad som har hänt honom varför han helt plötsligt slutat skalla när han förföljer ett vilt.
Tokatorp

Inläggav micke w » 11 nov 2017, 14:18

Jag förstår inte varför man köper blandraser, när det finns renrasiga hundar med dokumenterade och prövade föräldra djur. Som gör att man kan få det egenskaper man eftersträvar.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Axelenöga » 11 nov 2017, 14:58

micke w skrev:Jag förstår inte varför man köper blandraser, när det finns renrasiga hundar med dokumenterade och prövade föräldra djur. Som gör att man kan få det egenskaper man eftersträvar.
Håller fullständigt med, chansen att det går som man önskar är betydligt större!

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Jimmie » 12 nov 2017, 15:57

Tokatorp skrev:Ja man hoppas ju att det ska lossna och börja fungera som det gjorde i vintras men han skallar inget nu, släppte honom på 2 olika marker idag första marken blev det inget, andra marken sökte han ut bra kände garanterat något och följde sedan ett spår eller vilt knappt 1 km innan han släppte och tog bakspåret tillbaka och inte ett enda skall ifrån honom. Undrar ju vad som har hänt honom varför han helt plötsligt slutat skalla när han förföljer ett vilt.

Min drevet säger inte ett knyst före han har djuret på benen. Är du säker på att han drev något?
Användarvisningsbild
Jimmie

Inläggav greyling » 12 nov 2017, 19:58

Axelenöga skrev:
micke w skrev:Jag förstår inte varför man köper blandraser, när det finns renrasiga hundar med dokumenterade och prövade föräldra djur. Som gör att man kan få det egenskaper man eftersträvar.
Håller fullständigt med, chansen att det går som man önskar är betydligt större!

Skickat från min G3112 via Tapatalk

Och då har vi korat de två mest konstruktiva inläggen
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav christer67 » 12 nov 2017, 19:59

+ 1 :lol:
Användarvisningsbild
christer67

Inläggav greyling » 12 nov 2017, 20:17

christer67 skrev:

+ 1 :lol:

Och det tredje !
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tokatorp » 13 nov 2017, 11:59

Jaha det var ju enkelt blandras då blir det ingen jakt !!! Konstigt att det finns så många blandisar som jagar precis lika bra som renrasiga och ibland ännu bättre...
Min jagade med kanon skall i vintras men nu går han knäpptyst vet inte varför eller vad som hänt, idag drog han iväg på en riktig runda och det snurrade runt på berget en bra sväng men utan ett enda skall, förstår inte hur det kunde bli så. Känns som att något har hänt honom men vad ?? skälla hemma går bra men inte i skogen. Ingen som har någon ide på vad man kan göra för att få igång skallet på honom om det nu är så att det bara är ett tokigt beteende som han har börjat med. Veterinären hittar ju inget fel på honom och spår följer han och han hittar sina bakspår också så nosen verkar ju funka iaf.
Tokatorp

Inläggav greyling » 13 nov 2017, 12:51

Tokatorp skrev:Jaha det var ju enkelt blandras då blir det ingen jakt !!! Konstigt att det finns så många blandisar som jagar precis lika bra som renrasiga och ibland ännu bättre...
Min jagade med kanon skall i vintras men nu går han knäpptyst vet inte varför eller vad som hänt, idag drog han iväg på en riktig runda och det snurrade runt på berget en bra sväng men utan ett enda skall, förstår inte hur det kunde bli så. Känns som att något har hänt honom men vad ?? skälla hemma går bra men inte i skogen. Ingen som har någon ide på vad man kan göra för att få igång skallet på honom om det nu är så att det bara är ett tokigt beteende som han har börjat med. Veterinären hittar ju inget fel på honom och spår följer han och han hittar sina bakspår också så nosen verkar ju funka iaf.

Men har du testat att släppa på ett konstaterat tokfärskt spår av hare? Gärna som hunden sett. Kanske inte så lätt om man nu inte vet var de sitter. Men det kanske är det som krävs för att få fart på det hela om det nu har berott på sjukdom. Men visst finns det hundar som helt plötsligt väljer att jaga tyst, men jag har då aldrig hört om någon som då är skällig på hemmaplan. Men det kan nog finnas det med.

Ja - man blir så trött på de som ska kludda i en tråd med helt ovidkommande saker av struntförnuftig natur - hjälper knappast dig i din situation. Själv har jag en Beagle och gillar att gå prov så det fick bli en sån variant av hund. Annars är de klart bästa högvilthundarna i vårt lag blandraser av olika slag.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tokatorp » 13 nov 2017, 16:25

Fick ett hett tips från en erkänt duktig hundcoatch att kolla upp hunden ordentligt hos en veterinär igen, min hund uppvisar helt klart tecken på att det förmodligen är något helt annat än nos eller halsproblem ( eller blandras sjuka ) - han tar sej an spår följer dom och följer även sina bakspår perfekt men han tar slut så himla fort orken bara försvinner redan efter bara en liten runda på 6-700 m kan tungan hänga och han verkar tagit ut sej men han har ändå jaktlusten kvar och kan ändå dra iväg på något nytt spår men tyst han verkar tydligen inte orka med att jaga och skalla samtidigt. Idag efter en tyst drevrunda på drygt 6 km var han helt slut när han kom och jag kopplade honom fick även lyfta honom när han skulle in i bilen. Väl hemma sover han som en klubbad oxe men verkar ändå återhämta sej relativt snabbt. Så på onsdag morgon blir det besök hos en ny veterinär som verkade förstå att det här verkligen var något som behövde utredas. Hoppas att dom hittar vad som är fel och att det går att avhjälpa han har ju jaktlust men ingen ork.
Tokatorp

Inläggav greyling » 13 nov 2017, 17:00

Tokatorp skrev:Fick ett hett tips från en erkänt duktig hundcoatch att kolla upp hunden ordentligt hos en veterinär igen, min hund uppvisar helt klart tecken på att det förmodligen är något helt annat än nos eller halsproblem ( eller blandras sjuka ) - han tar sej an spår följer dom och följer även sina bakspår perfekt men han tar slut så himla fort orken bara försvinner redan efter bara en liten runda på 6-700 m kan tungan hänga och han verkar tagit ut sej men han har ändå jaktlusten kvar och kan ändå dra iväg på något nytt spår men tyst han verkar tydligen inte orka med att jaga och skalla samtidigt. Idag efter en tyst drevrunda på drygt 6 km var han helt slut när han kom och jag kopplade honom fick även lyfta honom när han skulle in i bilen. Väl hemma sover han som en klubbad oxe men verkar ändå återhämta sej relativt snabbt. Så på onsdag morgon blir det besök hos en ny veterinär som verkade förstå att det här verkligen var något som behövde utredas. Hoppas att dom hittar vad som är fel och att det går att avhjälpa han har ju jaktlust men ingen ork.

Ja det var ju lite ny input i problembeskrivningen. Hoppas det löser sig. Det låter märkligt värre. Berätta gärna hur det går och om du lyckats släppa på en hare som springer upp.

Men en nos/halsinfektion sätter sig även den på orken - så gör även dålig grundträningen men den har han väl fått får man hoppas.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tokatorp » 15 nov 2017, 12:40

Då har man varit hos en ny veterinär som verkligen tog sej tid att lyssna och som gjorde en ordentlig undersökning, hon upptäckte att han hade rejält ont vid ländryggen och när hon klämde på på dom inre ryggmusklerna så skrek han till av smärta enligt henne så har han inflammation i dom inre ryggmusklerna så det kommer bli antiinflammations medicin och även smärtstillande sedan ska jag få ett tränings program. Hon tog även blodprover för att utesluta någon annan orsak t:ex fästingburen sjukdom hon ringer mej på måndag när provsvaren är klara. Tyvärr lär jag inte kunna jaga med honom så länge han har inflammationen kvar i ryggmuskeln. Bara att bita ihop medicinera träna och hoppas att han blir helt återställd.
Tokatorp

Återgå till Hundar