Svårt få igång hunden på jakt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Svårt få igång hunden på jakt.

Inläggav Tokatorp » 25 okt 2017, 13:08

Har en blandras tax/drever och lite smålandsstövare hans 2-3 första år var bedrövliga gick inte få honom att lyssna komma på inkallning osv, så det blev inte någon jakt bara en del sporadiska släpp visst tog han upp och drev i stort sett hela dagen utan möjlighet att koppla honom eller kalla in honom. Men nu efter mycket träning är han otroligt följsam kommer klockrent på inkallning och inga problem med att koppla honom. Jaktlust har han gnyr och piper när vi kommer till jaktmarken och vet precis vad det handlar om. Förra säsongen så kom han igång hyfsat bra och drev hare helt okej över en timmes drev tyckte han hade bra sök och sökte ut bra. Men i år är det urdåligt inget vidare sök går sakta och rotar runt för att rätt som det är dra iväg 3-500 m och sedan komma tillbaks utan ett enda skall, vet inte om han kan ha förföljt något men gått tyst. Släppte han igår och han sökte runt ordentligt bland en massa smågranar tror det var harslag han kände sedan drog det spikrakt drygt 500 m över ett mindre vattendrag och vidare innan han vände och kom tillbaks, Kopplade honom och släppte honom en bit där ifrån han drog iväg en lov och strax efteråt kom ett rådjur i full fart med min hund efter sej han rev i och drev med skall, där rådjuret hoppade över vägen missade han löpan lite och tog vägen 10-15 m innan han vek in i skogen och fortsatte driva, drevet drog iväg drygt 1 km bort och ville inte vända om vinden låg fel så jag hörde tyvärr inte om han drev med skall men efter ett tag så kom han på bakspår och jag kopplade honom. Funderar på om det är hans orutin och i år lite dålig kondition pga av att jag själv varit sjuk. att han har svårt att komma igång. Nu har jag tur som kan släppa honom ofta om nu det kan göra så att han kommer igång. Har fått tid hos veterinären i nästa vecka för undersökning tycker han nyser en hel del och även slickar sej mycket i baken, kan ju kanske vara så att det finns något där som inte stämmer. Hoppet är ju trots allt det sista som överger en. Han är drygt 4 år så det är verkligen hög tid att han kommer igång.
Tokatorp

Re: Svårt få igång hunden på jakt.

Inläggav rajonbh » 25 okt 2017, 15:21

Konditionen är nog ofta en orsak till att hunden släpper tidigt :)

Men det verkar ju som att intresset finns. Ge han mer tid i skogen att utvecklas så ska det nog gå bra. Man får ingen duktig jakthund i soffan ;)
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav Tokatorp » 25 okt 2017, 17:14

Gick en skogspromenad i em och han visar tydligt när han får något intressant i nosen. Strax innan ett ödetorp så stannade han och stirrade rakt fram emot skogsbrynet och där stod det ett rådjur men inte ett enda ljud kom över hans läppar men när rådjuret stack iväg så drog han för fullt och ville efter men han bara flåsar och drar utan att varken skälla eller ge ifrån sej något ljud. Hade jag släppt han så hade han garanterat dragit iväg några hundra meter efter rådjuret innan han hade börjat skälla har märkt det förut att det verkar som han vill vara nära drevdjuren innan han släpper skallet. Vet inte om det är nått man måste leva med eller om det kan bli bättre ju mer rutin han får.
Tokatorp

Inläggav Tokatorp » 26 okt 2017, 11:36

Han driver tydligen TYST.... Släppte han idag och han var riktigt på G och sökte ut fint syntes att han hade nått på gång tog ca 10 min så bar det iväg en bra sväng på drygt 700 m innan han vände tillbaka på bakspåren men inte ett enda skall ??? Kollade hans hals när han kom till mej och han är slemmig i halsen !!! Åkte ner och kollade av vägen där drevet gick över men inte ett enda klövspår eller hundspår kunde jag hitta så vad han sprang efter har jag ingen aning om..... Får höra med veterinären på onsdag om hon har någon förklaring..... Man blir frustrerande som valp var han på väg att bli jaktidiot som kunde jaga hela dagarna utan att vilja komma på inkallning eller bli kopplad men nu springer han mest tyst och är inte borta så värst länge innan han vänder tillbaka.....
Tokatorp

Inläggav sevehem » 26 okt 2017, 13:22

Noskvalster? Är verkligen ingen expert men det är inte helt ovanligt.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav RilleR » 29 okt 2017, 20:23

En bekant till mig hade samma problem med sin beagle. Orsaken var att hunden var helt enkelt i för dålig form. Överviktig osv. Nu vet jag inte i vilket skick din hund är - men oavsett, ett veterinärbesök och om det inte ger något så kanske lite träning hjälper?
Lycka till.
RilleR

Återgå till Hundar