Jaga in tax

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Jaga in tax

Inläggav Filip2519 » 21 okt 2017, 15:30

Hej!
Jag har en strävhårig tax som nu är 2,5 år gammal. Detta är hans första riktiga säsong i skogen. Hittills funkar sök och återgång klockrent. Det som bekymrar mig mest är DREVTIDEN. Han driver max 10-25 min sen bara släpper och kommer tillbaka till mig. Jag förstår inte riktigt varför. Taxen har fått regelbundna promenader i skog/mark 1-2 gånger i veckan. Är det för lite skogsvana? Än är det skjutet 1 rådjur för honom och trodde att poletten skulle släppa lite men tyvärr inte. Är det bara att fortsätta? Tänker att någongång måste det släppa med drevtiden.
Vidarebefordra
Filip2519

Re: Jaga in tax

Inläggav Canta » 21 okt 2017, 18:18

Drevtid dvs ökad kommer med tiden. Skulle gissa att han fortfarande är lite osäker på allt. Var glad över att kommer tillbaka när han släppt. Finns evighetsjaktmaskiner eller anlag för och det är ingen höjdare. Gissar att mer jakt är det som gäller. Behövs inte skjuta nåt för en drivande hund. Såna jagar av andra skäl.
Man skulle kunna tänka sig att släpper för att han tappat vittringen/spåret o med detta skulle man kunna gå in igen där han släppt och testa om han vill köra en ny vända. Kan vara att han vill vara till lags och fått för sig att han inte ska jaga själv.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Filip2519 » 21 okt 2017, 18:33

Jo det är nog mer träning som han behöver. Sen tror jag han är lite "hussig" av sig, vill gärna hålla koll på vart jag är osv. Brukar inte ströva runt på marken i onödan utan försöka låta taxen söka av. Det jag har sett så är han hyfsat spårnoga
Filip2519

Inläggav Canta » 21 okt 2017, 19:33

OK, känner igen (tax)typen. Ett bra sätt om han har lite dåligt självförtroende är att släppa honom ute på några stora åkrar nån tidig morgon. Med tur kan hare ha varit där på natten o betat. Hunden ser då dig hela tiden mer eller mindre och vågar då mer. Reda ut hartraj kan ta timmar :)
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Santo » 21 nov 2017, 23:40

Jag kan rekommendera att läsa "Injagningsråd för unga taxar" av Olle Lundberg. Det var en riktigt trevlig karl som jag tyvärr bara han träffa en gång.

Men vill man ha upp drevtiden så rekommenderar jag GPS-pejl, och utan att koppla gå till den plats där hunden släppte. Gör så ett par gånger (3-20) så borde polletten trilla ner vad husse vill.

Nu var inte min hussig av sig, men jag har hjälp goda vänner jaga in sina hundar senare.
En tax är en lååång hund ╞═══╤< vov vov!!

Aktuellt projekt: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=121890
Vilande projekt: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=83434
Användarvisningsbild
Santo

Återgå till Hundar