Tecken på att unghunden är mogen att jaga?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Tecken på att unghunden är mogen att jaga?

Inläggav ludberg » 16 okt 2017, 21:55

Läser massa trådar om älghundar och grishundar där det rekommenderas att inte släppa hunden förrän den är mogen.

Så, vad är tecken på att en unghund är mogen och redo att jaga (tex gris eller älg)?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Användarvisningsbild
ludberg

Re: Tecken på att unghunden är mogen att jaga?

Inläggav wensby » 16 okt 2017, 22:07

Den dagen den vill , har själv en unghund (Drever 2.5 år) som bara tycker det är roligt att springa i skogen utan att söka ut ... bara att sätta sig på en stubbe och vänta ut hunden !

Ps: har 2 drevrar till som gärna jagar dock ...
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav ludberg » 16 okt 2017, 22:18

wensby skrev:Den dagen den vill , har själv en unghund (Drever 2.5 år) som bara tycker det är roligt att springa i skogen utan att söka ut ... bara att sätta sig på en stubbe och vänta ut hunden !

Ps: har 2 drevrar till som gärna jagar dock ...
Ett eget och självständigt sök är ett tecken med andra ord?

Anledningen att jag funderar är att min 4 månaders hund glädjeligen har följt och skällt älg i 15 min (tyder på intresse) men jag tror inte han är mogen för att släppas på riktigt (dvs där syftet är att hitta älg/gris)

Rätt eller fel?

Användarvisningsbild
ludberg

Inläggav wensby » 16 okt 2017, 22:24

Tror nog att du bara kan släppa och hoppas att hunden känner sig trygg med att sätt igång ... en tidigare drever som jag har haft var 3 år innan hon fattade saken ....
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav börje » 16 okt 2017, 22:50

Lite försiktighet är nog på sin plats om hunden är 4mån. En vresig älg kan föstöra ett bra början även för den stabilaste valp. Gris har jag själv ingen erfarenhet av, men spontant känns det som om det kan vara förenat med fara för hundens liv att släppa så ung hund på nasse. Sen är det stor skillnad på individerna. Min Zazza är nog den "barnsligaste" hund jag ägt, hon blir 7mån 21.10.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav faxe » 17 okt 2017, 04:35

Om man säger att valparna börjar bli könsmogna någonstans vid 9-12 månader. Skelett, leder och muskulatur för att hålla ihop allt blir ju färdig senare. Och det som finns inne i skallen kan det skilja mycket på hos olika individer. Jag skulle vilja påstå att små raser är färdiga i kroppen tidigare. Ta det extra försiktigt under tiden 9-12 månader då det händer massor i huvudet på valpen då! Det är nog många som fått skottberörda hundar under den tiden, trots att valpen aldrig visat obehag tidigare.
358 Win stannar
faxe

Inläggav rajonbh » 17 okt 2017, 09:33

Det finns en poäng med allt som står i de trådarna ;)
Mognad varierar mellan individer och raser. Vissa hundar föds förståndiga medan hos andra har diverse bokstavskombinationer och aldrig blir "normala"..

Grävlingsjakt är (enligt mig) en fantastisk måttstock på hur mogen hunden är. Man ser hur hunden arbetar, avstånd till vilt, skärpa, om hunden har full kontroll på kroppen i rörelserna, aggressivitet etc.
Samtidigt riskerar man inga större skador på hunden. Visst, den kan bli biten och behöva sys men inget värre.
Men skjut inte om hunden visar tecken på att den inte är mogen än!
Personligen brukar jag börja med grävling runt 6-9 månader, och älg/gris kanske runt året. Viltspårsträning, dödsök och viltprägling direkt vid 10 veckor när valpen anländer.

Var försiktig med hunden är mitt råd.
Oftast går det bra när man börjar släppa tidigt, men skulle det inträffa något traumatiskt för unghunden så har du en extrem uppförsbacke sen.
Det är tillräckligt svårt att få en kanonhund ändå :)
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav ludberg » 17 okt 2017, 18:07

rajonbh skrev:Det finns en poäng med allt som står i de trådarna ;)

Det tror jag absolut!

Min valp blir 1 år i juni nästa år då det känns som att jag verkligen ska avhålla mig från att jaga med honom denna säsong.

Min fundering är ju hur jag ska veta om det är läge nästa höst eller om han även då inte är redo.

Användarvisningsbild
ludberg

Inläggav Miia » 18 okt 2017, 14:25

Jag har hört att man ska vänta tills dom är ca 2 år innan man medvetet börjar jaga vildsvin... För risken att dom ska bli rädd och skadad och så är ju högre ju yngre hunden är. Sen när den är 2 år är den förmodligen också mognat färdigt i kropp och knopp :) Är det munsterländer valp du har? :)
Miia

Inläggav ludberg » 18 okt 2017, 15:05

Miia skrev:Jag har hört att man ska vänta tills dom är ca 2 år innan man medvetet börjar jaga vildsvin... För risken att dom ska bli rädd och skadad och så är ju högre ju yngre hunden är. Sen när den är 2 år är den förmodligen också mognat färdigt i kropp och knopp :) Är det munsterländer valp du har? :)
Gråwachtel

Användarvisningsbild
ludberg

Inläggav Knorken » 18 okt 2017, 18:54

Min hund blev skrämd nör han va 10mån,. Det sitter i honom än idag. Älg lockljud reagerar han starkt på, negativt... Däremot jagar han som vanligt utan att bryta från stånd eller dyl. Knepigt..
Blaser R93 8x57js Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon Victor
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav pimp45acp » 18 okt 2017, 21:10

tänk på vilken påfrestning en jaktdag är för en unghunds kropp där brosk och ben etc inte är färdigt. Skulle man göra en undersökning på ex taxar med diskbråck så är jag övertygad om att taxar som är injagade under första året är överrepresenterade! Hör med vilken veterinär som helst hur mycket motion som man bör köra med valpar/unghundar...
Användarvisningsbild
pimp45acp

Återgå till Hundar