Sökes: Eftersöksekipage kring Enköping

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Sökes: Eftersöksekipage kring Enköping

Inläggav Arve » 07 sep 2017, 20:22

Hej!

Finns det några hugade eftersöksekipage på rimligt avstånd från Torstuna/Skattmansö? Det är alltså någon mil norr om Enköping. Passande om man bor i typ Uppsala, Enköping, Sala, Heby, Västerås...

Jag har fått lite nytändning, och chansen att jaga på en släktings plätt den här säsongen. Har varit ut några gånger och då engagerat johanthefox för eftersöksberedskap. Jag skulle gärna jaga var och varannan helg men vill inte be honom hänga på halvspänn varje gång. Om jag kände fler hundförare så kunde jag sprida gracerna lite tänker jag.

Rådjur är prio, men hjort och vildsvin kunde vara kul att prova. Nu ska man först SKJUTA nåt för att behöva en eftersökshund men ändå. Beredskap är beredskap :-)
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Bakkappa L till Comfortech-tolv (ev. byte mot M)
Användarvisningsbild
Arve

Re: Sökes: Eftersöksekipage kring Enköping

Inläggav börje » 07 sep 2017, 21:43

Du ska inte skjuta nåt för att behöva en eftersökshund, eftersökshund behövs först när nåt går snett, men jag förstår hur du tänker, och ditt tänk är sunt :wink: :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Arve » 10 sep 2017, 20:21

Ja, det är sant. Jag vet inte själv hur ofta man faktiskt blir uppringd som eftersöksjägare, men jag kan tänka mig att man är lite på tå i alla fall. "Tyvärr brorsan, jag kan inte hjälpa dig med ungarna idag för jag har lovat en kille att vara eftersöksberedskap".
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav älg » 10 sep 2017, 21:03

Du kanske redan känner till den, men det finns en app som heter eftersöksakuten som nog kan vara till hjälp. Där kan du komma i kontakt med eftersöksekipage.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Arve » 21 sep 2017, 10:41

älg skrev:Du kanske redan känner till den, men det finns en app som heter eftersöksakuten som nog kan vara till hjälp. Där kan du komma i kontakt med eftersöksekipage.

Jo jo. Det finns några ekipage i Uppsala åtminstone. Känns lite sociopatvarning att sätta mig och ringa kompletta främlingar, men jag får nog göra det.
...Robsoftare däremot är ju att betrakta som Nära Släktingar, och är helt okej att ringa dag som natt angående de mest absurda ämnen :!:
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav älg » 21 sep 2017, 12:36

Arve skrev:
älg skrev:Du kanske redan känner till den, men det finns en app som heter eftersöksakuten som nog kan vara till hjälp. Där kan du komma i kontakt med eftersöksekipage.

Jo jo. Det finns några ekipage i Uppsala åtminstone. Känns lite sociopatvarning att sätta mig och ringa kompletta främlingar, men jag får nog göra det.
...Robsoftare däremot är ju att betrakta som Nära Släktingar, och är helt okej att ringa dag som natt angående de mest absurda ämnen :!:

Inget konstigt alls att ringa främlingar! Det är ju det appen är till för. Jag har själv använt den flera gånger och ringt eftersöksekipage för backup (skarpt läge har inte krävts, ännu) och det har varit oerhört trevliga och givande samtal. En kille som var upptagen just den kvällen sade att jag kunde åka och hämta hans hund om det gick snett. Han var alltså beredd att låna ut sin hund till en helt okänd människa för eftersök. Jag hade inte känt mig bekväm med det och fick istället tag på ett annat ekipage som backup. Men eftersöksjägare är som regel intresserade av att få jobb till sina hundar, så bara ring!
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Lagomski » 01 okt 2017, 19:53

Killarna på eftersöksakuten runt Enköping har jag smsat med några ggr, och alla har alltid ställt upp, om de inte ska iväg på nåt speciellt. Frågat så mycket att jag nu inte ens frågar - jag vet att någon av de typ 5 personerna kommer kunna ställa upp om det skiter sig :)
Lagomski

Inläggav Levon » 01 okt 2017, 20:07

Lagomski skrev:Killarna på eftersöksakuten runt Enköping har jag smsat med några ggr, och alla har alltid ställt upp, om de inte ska iväg på nåt speciellt. Frågat så mycket att jag nu inte ens frågar - jag vet att någon av de typ 5 personerna kommer kunna ställa upp om det skiter sig :)

fan va härligt att det funkar
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Arve » 06 okt 2017, 17:58

I och för sig - man är ju bra korkad om man skriver upp sig på listan i Eftersöksakuten-appen och sedan blir irriterad om folk ringer :D

Jag tog i vilket fall mod till mig och ringde upp en kille där på listan, och det var inga konstigheter för hans del. Det kanske inte heller är så ofta som man faktiskt åker ut som eftersöksekipage, i förhållande till hur ofta man är stand-by. Oftast förlöper ju jakten på bästa sätt.

Sedan sist har jag även fått kontakt med en annan Robsoftare som har en lovande eftersökshund också. Som vanligt jäkla trevligt folk här!
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Användarvisningsbild
Arve

Återgå till Hundar