Karpaasin Zazza

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Karpaasin Zazza

Inläggav finnjägarn » 05 okt 2019, 22:09

Du får börja fundera ut en lämplig hane nu då :lol: :P . får hoppas att du får skjuta på ståndskall undan henne i höst också :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav börje » 05 okt 2019, 22:49

Problemet med att hitta en lämplig hane ligger inte på mej. Hennes uppfödare sköter den saken eftersom har rätt att köpa en eller två tikvalpar till samma pris som jag betalade för henne efter vårt köpeavtal, och dom ska födas upp under Karpaasin namnet så han får fortsättning på Juttus linje, alltså Zazzas mor. Kullen kommer att vara min trots uppfödarnamnet.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav micke w » 06 okt 2019, 06:22

Grattis Börje å Zazza
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav börje » 06 okt 2019, 07:08

Tack Micke. Alltid skönt när man får lite bevis på att man val vrätt ämne samt att jobbet man lagt ner ger utdelning.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav polkagrisgubben » 06 okt 2019, 11:44

Stort grattis Börje!Men det sa jag redan när du fick Zazza hem-blivande DCH. :D
polkagrisgubben

Inläggav börje » 06 okt 2019, 15:47

polkagrisgubben skrev:Stort grattis Börje!Men det sa jag redan när du fick Zazza hem-blivande DCH. :D

Tack "Polkis", jag minns mycket väl att du visste redan då :wink:
Pratade nyss med uppfödaren. Hittar vi bara en lämplig täckhund så paras hon nästa löp, annars sparas det till följande. Alla tecken tyder på att löpet kan börja vilken dag som helst, Marta på andra sidan gallret började löpa i torsdags.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jämtlasse » 06 okt 2019, 15:57

Grattis Börje och Zazza! Bra jobbat!
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav börje » 06 okt 2019, 17:28

Jämtlasse skrev:Grattis Börje och Zazza! Bra jobbat!

Tack Lasse. Ikväll firar jag med lite god öl för jag var hemma rätt sent i går kväll o skittrött, dessutom har vi röjt pass idag o bytt ut några torn, så det blev ingen sovmorgon. Eftersom jag har en semestervecka framför mej så passar det med några pilsner när jag kollar VM i Doha om en stund. :wink: 8)
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 20 okt 2019, 22:20

Tre intressanta dagar för mej o Z. I fredags var jag på ensamjakt. kvällen innan hade jag spanat in 3 kor o en pinntjur på en viltåker, så jag släppte där i gryningen. Efter en stunds spårande så kom upptaget, lite gångstånd i början, sen fast. Vid ansmygningen så gick det undan en bit, sen blev det fast igen 50m från en åkerkant och bara 250m från vårt slakthus. Skulle ju sitta perfekt att skjuta här tänkte jag. Kom in på 35m, och där ståd älgen med baken mot mej. Kollade i siktet, såg inga horn, tänkte att bara du svänger lite åt vänster....... Zazza tog en runda kring älgen, och då kom läget exakt som jag önskat. Bråkdelen av en sekund innan jag skulle trycka av så såg jag att det var en pinntjur, och vi hade tjurförbud, förutom om stortjuren skulle visa sig. Alltid när vi har tjurförbud så är dom som är över 12-taggar lovliga, för det är kanske en gång i livet som man får chansen. Det blev förståss en stöt på ca 1,5km, nytta ståndskall nära stora vägen. Därför så gick jag helt galet i vind från vägen för att få bort hund o älg fårn vägens närhet. Nytt stånd 1km från vägen, så jag smög in pånytt, tänkte att tjuren kan ha nån ko i släptåg. Inne på 50m såg jag en krona, sen lyfte älgen på huvudet och vi tittade varann i ögonen ett tag, såg bara skallen. Visade sig atyt det var "den store" med en helvetiskt bred krona o minst 16 pinnar. Den drog iväg lugnt o sansat. Var inne på ståndskallet på under 50m totalt 5x under dagen, men han stod alltid där det var riktigt tätt, så nån chans att skjuta blev det inte. Sista gången jag var inne kom jag in på ca 25m eftersom ståndet stode precis intill en körväg där det gick att gåå ljudlöst, Zazza var ibland ute på körvägen, men lyckades inte få tjuren att flytta sig. Till slut anade tjuren oråd o stack fram huvudet ur "djungeln", vände på steken och lunkade iväg. Samtidigt så kom en stor, becksvart, ko ut på körvägen och fortsatte över till andra sidan. Jag nändes inte skjuta henne eftersom hon var den svartaste älg jag set på säkert 20år, så hon fick löpa. Tänkte att tjuren nog ska över körvägen lite längre fram o hänga på kon, så jag flyttede mig ca 70m längs vägen. Där var det gallrad tallskog, bara rejäla furor på den sidan dit tjuren gått. En hastig koll åt höger, och där stod den lite snett vinklat från mej, men ändå helt ok vinkel eftersom han vred kroppen åt rätt håll när han kollade in mej. Opp med bössan, och då såg jag att en fura mellan mej o älgen täckte hela träffområdet :cry: Blev tvungen att ta ett steg till vänster, och då bestämde han sig för att det fick räcka, vände altså baken åt mej o lunkade iväg. Samtidigt hade Z hängt på kon som korsade en åker, och ett krondike satta stopp för lillan, så jag kunde koppla och åka hem.
Gårdagen regnade mer eller mindre bort. Marta fick igång ko med tvillingkalvar, men dom slank igenom den glesa passkedjan och sen blev det inte till nåt pgs regnet. Z var ute i nästa såt, men trots bra sök så bidde det ingenting.
Idag hittade Z en ko 300m från släpp, vägrade stå och enligt rörelsemönstret så var jag nästan säker på att det var vitsvans. Inne länge på grannmarken, sen tillbaks "hem". Jaktlaget i övrigt hade avslutat såten och fått fast hundarna, så dom smidde nya planer. Sa att jag hör av mej när jag fått tag på Z, så dom bytte område. efter ett bra tag var Z på väg mot stora vägen, men strax innan så vinklade det österut, så jag tänkte att nu får jag koppla henne på en traktorväg. Väl där fick jag till min förvåning en ko "i famnen", Z låg 40m efter, så att koppla funkade ju inte alls. Blev långskjuts igen, så jag valde att åka till rågången mot grannmarken där jag vet att älgarna brukar korsa åkern. En halv timme senare sköt jag första älgen för Z, tyvärr inte på ståndskall. En rejäl ko som inte haft kalv, sköt henne på åkern på vår sida rågången, hon orkade exakt till vägen som utgör rågången, när hon skulle över diket så slog hon en volt och lade sig mitt på vägen, perfekt serverad för att lyfta på släpkärran efter urtagning. Z visste inte riktigt om hon skulle våga fram till älgen, så hon valde att besöka husse 20m från och slå följe till älgen. Efter 5min vågade hon ställa sig ovanpå älgen :lol: Dock inget raggande, men lite blod lapade hon i sig ur en liten grop i vägen framför mulen. Z hade förföljt älgen drygt 15km enligt pejlen, skottavståden var 140m i full karriär. Svingade bakifrån genom kroppen och tryckte av ca 20cm framför mulen (en bit nedanom förståss), träffen satt trots det ca 10cm för långt bak. 300wm, sako HH 220gr, 810m/s.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 29 okt 2019, 16:16

Nu är Zazza dubbelchamp även officiellt, sände in championatansökan förra veckan, nu syns det på jyckedatan också :P
https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoi ... 2/17&R=242
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Föregående

Återgå till Hundar