Karpaasin Zazza

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Karpaasin Zazza

Inläggav börje » 22 sep 2019, 18:06

Trots morgonens regn så spårade Z tålmodigt i 6,5km innan hon fann ko o kalv. Ståndskall ett tag, sen gångstånd som övergick i fast stånd 250m från skogsvägen. 2h 20min efter upptag var jag inne på 40m, kallade in Z och såg bara ryggen av ett djur som smög iväg. Z hängde på, och jag hojtade lite för att det skulle bli en rejäl stöt, men det blev bara 500m, sen gångstånd, fast ,gång o sen ordentligt fast. En dryg timma hann hon skälla innan jag pånytt var inne på knappa 50m, hon blev varse mej o kom o hälsa på, sen tillbaks, nu såg jag att det var ko o kalv. Stötte igen, fast stånd efter 400m följt av gångstpnd varvat med fast från o till, till slut stod det fast. 5h50min efter upptag kallade jag i henne från fast stån från ca 70m, kopplade och gick till bilen. Z akulle gärna fortsatt, men jag var rätt våt, dessutom hungrig som fan efter bara en liten morgonmacka.
Full pott idag på lydnad, vilket är jättebra. Skalltiden enligt pejlen var 299min 8) hon hade 15,7km i benen när hon kopplades varav ca 9km under älgarbetet, tyvärr mest gångstånd av sträckan.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 24 sep 2019, 19:08

Idag hittade hon samma älgar som i inlägget ovan. Hon jobbade dryga 5h med dom, skalltid ca 280min eftersom stötarna snabbt övergick i gångstånd. Inkallad tre ggr från fast stånd, tredje gpngen åkte vi hem. Var hemma kl 17.
Eftersom det funkat bra hu på sistone så anmälde jag henne till distriktsmästerskapet för tikar som går av stapeln 5.10. Tre bästa går vidare till zongranskning, därifrån går tre bästa vidare till FM. Min förhoppning är minst 70p, då blir hon nämligen jaktchamp, o samtidigt dubbelchamp eftersom hon är utst.champ sen i somras.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav finnjägarn » 24 sep 2019, 19:26

börje skrev:Idag hittade hon samma älgar som i inlägget ovan. Hon jobbade dryga 5h med dom, skalltid ca 280min eftersom stötarna snabbt övergick i gångstånd. Inkallad tre ggr från fast stånd, tredje gpngen åkte vi hem. Var hemma kl 17.
Eftersom det funkat bra hu på sistone så anmälde jag henne till distriktsmästerskapet för tikar som går av stapeln 5.10. Tre bästa går vidare till zongranskning, därifrån går tre bästa vidare till FM. Min förhoppning är minst 70p, då blir hon nämligen jaktchamp, o samtidigt dubbelchamp eftersom hon är utst.champ sen i somras.

lycka till håller tummarna för att hon både ska bli jaktchamp och att hon ska ta sig vidare till zon :D . hur stort område är zongranskningen över?
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav börje » 24 sep 2019, 19:53

Finland är indelat i fyra zoner, södra , västra, östra o norra. Vi hör till västra. Inom västra finns fyra kenneldistrikt, så i zongranskningen blir det alltså 12 hundar varav 3 går vidare till fm. I fm är det mao 12 vovvar +fjolårsmästaren, alltså 13 totalt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 26 sep 2019, 22:01

Luftade Zazza idag. Upptag kom 10min efter släpp på 1,0km avstånd, stod ett tag för att övergå i gångstånd som övergick i fast efter ca 600m. Lät henne skälla ca 2h innan jag smög in. Såg Z på ca 35m, men nu funkade inte inkallningen :evil: , den som varit hundra procentig hittills. Blev en stöt på 500m, sen gångstånd och så småningom fast. Lät henne skälla en dryg timme igen, in på 50m, misslyckad inkallning. Vrålade som en dåre för att få kon o kalven att skena, men efter drygt 200m stod det fast igen. Smög efter o bytte taktik,istället för normal inkallning använde jag kalvens kontaktläte, vilket gav resultat. Stötte sen ordentligt, så det blev hela 500m förföljande igen, sen gångstånd följt av fast. Lät henne skälla bra länge innan jag gick in igen, såg hunden på 40m, hon kom inte på inkallning och älgarna stack iväg i makligt tempo, knappt nåt förföljande utan sgs genast gångstånd. Nu blev det fast på ett otillgängligt ställe inne på Vasa stads marker, så jag åkte hem o hoppades att älgarna skulle börja röra på sig. Det gjorde dom förstpss inte, så jag satte mej i bilen och åkte dit via ett vögnöt där jag var tvungen att öppna tre vägbommar för att komma så nära som möjligt. Det var en dryg kilometer i taskig terräng innan jag var framme vid ståndskallet, 50m från hunden. Normala inkallnjngen renderade bara i mer skall, kalvens kontaktläte hade hon också lärt sig, så det blev att locka på brustiga tjurar. Det lyckade och jag kunde koppla 8h50min från upptag. Då hade hon skällt 8h18min enligt pejlen, så det vittnar o trygga älgar, alltså inget toksken, mest gångstånd o fast.
Typiskt att det börjar fallera lydnadsmässigt nu inför distriktsmästerkapen.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav micke w » 27 sep 2019, 06:07

Brukar bli så när jaktlusten tar överhand. Men hon verkar ju duktig på att få fast älgan. Är hon tyst i början för att sen öka å bli skalltät ? På 9 jaktdar å i snitt 7 hundar/ dag så har endast 1 hund skällt stånd i en tim en gång hos oss. I övrigt har det blivit de toksken i varje upptag. Oavsett om de varit ko å kalv ekipage el ensamma älgar.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav micke w » 27 sep 2019, 06:09

Älghunns SM startar här idag, 1 grålle å 9 jämtar.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav börje » 27 sep 2019, 13:29

Heja grålle :P
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav micke w » 27 sep 2019, 14:13

Ser ut å bli en jämte i topp
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Ingvar » 27 sep 2019, 22:12

börje skrev:Heja grålle

slutade på plats "6"
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav börje » 27 sep 2019, 22:20

Men finland vann i princip, vinnaren uppfödd här på sidan :wink: Överlag riktigt svaga resultat, men grisarna bidrog nog. Kanske en delorsak till norrbottensvinst, hunden är ju inte van med gris
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Ingvar » 28 sep 2019, 04:50

börje skrev:Men finland vann i princip, vinnaren uppfödd här på sidan :wink: Överlag riktigt svaga resultat, men grisarna bidrog nog. Kanske en delorsak till norrbottensvinst, hunden är ju inte van med gris

och som 2:a ett ekipage hemmahörande i Västerbotten. (tillika grisfritt)
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav börje » 28 sep 2019, 12:21

Alldeles, teorin om hundar som inte är vana med gris torde stämma.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav finnjägarn » 05 okt 2019, 19:56

Grattis börje till sista ettan :D.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Re: Karpaasin Zazza, Uch+Jch

Inläggav börje » 05 okt 2019, 21:24

8) Tackar :P :P Lite onödigt tama älgar idag, ko +kalv. Det blev alltså mycket gångstånd, hela 65min o 3,3km. Blev bara 3,6km förföljande, fast stånd 197min, alltså total skalltid 262min. Fick dock ihop 77p och åkte hem med en DUBBELCHAMPION, hon hade ju fixat utställningarna sen tidigare.
Senast redigerad av börje 05 okt 2019, 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav KalleT » 05 okt 2019, 21:25

Grattis på de,Börje

Karika Rules :D :D :D
Medlem i N.T.K -NioTreKlubben
Blaser R8 Sucess 308
Blaser Luxus R93
9,3-62 Hausken JD228 XTRM
6,5-55 A-TEC Maxim
22 Hornet R93
22Lr R93 Elite 6-24-40
Zeiss varipoint 3-12-56 V69
Swarowski Z8i 1-8-24 Flexchange
BRNO 12:a
SKJUT!!De kan ta bättre än du tror
KalleT

Inläggav börje » 05 okt 2019, 21:29

Tack Kalle. Jo, Sini är helt hopplös, hon har fixat ettor varje gång hon hittat älg. Hon skulle vrkligen vara värd att kvala in till FM.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav KalleT » 05 okt 2019, 21:33

Ja de e ju imponerande att de blev Hirv 1 nr 23 idag, sen att det är bara 6 sök nollor e otroligt
Blaser R8 Sucess 308
Blaser Luxus R93
6,5-55 A-TEC Maxim
22 Hornet R93
22Lr R93 Elite 6-24-40
KalleT

Inläggav börje » 05 okt 2019, 21:57

Dagens tvåa är heller ingen dålig tik :wink:
Jag hade som mål idag att bärga sista ettan och därmed åka hem med en dubbelchampion, så jag är skitnöjd, speciellt med tanke på att lydnaden är ett minne blott. Ingen inkallning under älgarbetet idag, tur att uppkopplingen funkade samt att hon är kopplingsbar på sök.
Senast redigerad av börje 05 okt 2019, 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav KalleT » 05 okt 2019, 22:05

börje skrev:Dagens två är heller ingen dålig tik :wink:
Jag hade som mål idag att bärfa sista ettan och därmedmåka hem med en dubbelchampion, så jag ör skitnöjd, speciellt med tanke på att lydnaden ör ett minne blott. Ingen inkallning under älgarbetet iad, tur att uppkopplingen funkade samt att hon är kopplingsbar på sök.

mkt bra,å de e inte alla som har en dubbelchampion
Blaser R8 Sucess 308
Blaser Luxus R93
6,5-55 A-TEC Maxim
22 Hornet R93
22Lr R93 Elite 6-24-40