Karpaasin Zazza

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Karpaasin Zazza

Inläggav Jämtlasse » 18 feb 2018, 14:32

Kul! Har du nån aktuell bild att lägga upp på henne?
/Lars.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav börje » 18 feb 2018, 15:53

Tyvärr inte. Hade tänkt att en tjej som ställde ut sin jämttik igår skulle fota henne i ringen, men hon hann åka hem eftersom det blev paus efter jämtarna. Zazza var i ringen först kl 15 igår. Men jag ska försöka få till en hyfsad bild inkommande vecka
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 01 mar 2018, 19:08

:oops: Bilden ja, hade jag ju glömt. Å andra sidan har det varit så förbenat kallt ute, skyller på det. :wink:
Hursom, nu är Zazza anmäld till ytterligare två utställningar. 7.4 i Kalajoki, 18mil norrut, samt till Vasa internationella lördagen därpå. Vasa är en inomhustillställning med över 20 utställningsringar, så det blir bra träning, dessutom vet jag sen om hon funkar inomhus bland 1500 fyrbenta vänner eller inte. Brukar vara ca 3000 vovvar under två dagar.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 06 apr 2018, 19:28

Så i ottan bär det av till Kalajoki. Hon har tyvärr börjat fälla lite, men vi åker iaf eftersom jag är intresserad av att höra vad domaren tycker om henne för övrigt. Jag anmälde henne främst för att få just den domarens utlåtande. Måste iväg allra senast 5.30 för att komma fram i tid.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 09 apr 2018, 14:08

Det gick precis som jag trodde det skulle gå, det blev VG endast pga pälsens nuvarande kondis. Innan domaren började bedömningen av Zazza så sa han åt mej att jag har en jävligt stilig tik, publiken hörde dock inte detta, utan han sa det sas mellan fyra ögon. Sen efter bedömningen så berättade han åt publiken att min tik är en väldigt bra representant för rasen, men just pga att hon fäller så kunde han inte ge henne exellent. Sen sa han åt mej att ställa ut igen när hon har pälsen i skick, så i det stora hela lät det ju hoppfullt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 21 aug 2018, 05:06

Åkte ut i kruttorra marker efter jobbet igår. Zazza var överlycklig över att få vara lös, men efter lite ADHD-fasoner så hittade hon ett spår som ledde till att hon hittade älg 350m bort. Hon var knäpptyst på platsen i ca en kvart, så jag bestämde mej för att smyga närmare o kolla om det faktiskt var älg. Jag var inne på 80m när fröken behagade dra iväg en bit i bakspåret för att sen göra en liten länk. Under tiden hörde jag att det var fråga om älg, Z var fortfarande ute på sin runda. Sen kom en rejäl vindpust varvid älgen drog iväg. Z kom tillbaks o började rota i spåren, men det ville sig inte riktigt, och tungan hängde nästan till marken. Bestämde att dat fick räcka, så jag vandrade iväg 150m till ett krondike som man normalt inte tar sig över, nu fanns det bara pyttelite vatten på botten. Några minuter senare kom Z i mitt spår, och hittade vatten i diket, sen vandrade vi sakteliga mot bilen över en skogsäng. Dryga 4,5km blev det iaf för henne, så nu tar vi nya tag på lördag.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 22 aug 2018, 05:16

Tog med "lillan" till skjutbanan igår när jag skulle avlägga älgskytteprovet, och efter avklarat prov så åkte vi ut en vända. Hon hittade nåt som hon var efter en halv km, knappast älg, sen kom hon tillbaks i eget spår, f.ö var det mest lite rotande här o var. 4,6km blev det iaf på den korta stunden vi var ute.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 28 aug 2018, 22:43

Zazza fick vara ute en stund på förmiddan. Rätt snabbt hittade hon ett spår som hon tog sig an. Spåret korsade skogsvägen, så jag fick bekräftat att det var älg hon spårade. Efter 4,5km spårande vände hon tillbaks och återgången var klockren fram till vägen hon korsat, där väntade husse. Blev inget mer släpp eftersom det var rätt varmt, så hon fick lite vatten och sen åkte vi hem. Imorron ska hon tvättas blåsas torr inför helgens utställningar. Pälsen är tyvärr inte det bäsata ännu, bara en månad sen hon slutade fälla.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 29 aug 2018, 22:57

Zazza besökte "skönhetssalongen" idag. Tvättad, fönad o klorna klippta, klar för helgens utställningar m.a.o 8)
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jämtlasse » 29 aug 2018, 23:27

Var ska du ställa henne?
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav börje » 29 aug 2018, 23:30

Lördag Kihniö, 14mil från Vasa åt Tammerfors-hållet. Söndag Ähtäri, knappa 15mil österut.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jämtlasse » 29 aug 2018, 23:47

Ok, blir lite bilåkande ihelgen då. Lycka till!
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav börje » 30 aug 2018, 00:02

Tackar. Tyvärr är pälsen inte i bästa kondis ännu efter att hon tappat allt valphår. Utanför hundhuset ser det ut som om någon klippt ett får :wink: Jag samlade ihop det mesta o slängde ut det, fåglarna hittar nog bomaterial till våren :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 03 sep 2018, 14:50

På lördag blev det exellent+ck, fjärde bästa tik. På söndan så blev det bara VG, främst pga pälsen. Vissa domare är petiga med pälslaget medan andra har insett att gråtussar faktiskt tappar mycket hår ibland :roll: På lördagen så var pälskvaliten bra enligt den domaren. Gårdagens domare är inte min favorit sen jag visade upp stövaren Maija för honom, nu kommer jag heller inte att visa upp gråtussar för honom.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Ingvar » 03 sep 2018, 15:32

börje skrev:På lördag blev det exellent+ck, fjärde bästa tik. På söndan så blev det bara VG, främst pga pälsen. Vissa domare är petiga med pälslaget medan andra har insett att gråtussar faktiskt tappar mycket hår ibland :roll: På lördagen så var pälskvaliten bra enligt den domaren. Gårdagens domare är inte min favorit sen jag visade upp stövaren Maija för honom, nu kommer jag heller inte att visa upp gråtussar för honom.

ibland får man på pälsen ty så är livet.
Bryt ihop och kör därefter vidare.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav börje » 03 sep 2018, 16:01

Bryta ihop är väl att ta i, det är ju trots allt en "bedömningssport". En del gillar dottern, andra mamman :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 05 sep 2018, 17:02

Idag var jag ute med Z. Efter att hon skitit o pissat klart på stubbåkern gjorde hon en liten runda i skogen, 200m från som längst. Sen kom hon o hälsade på som hastigast innan hon hoppade över rådiket till en klövervall, därifrån in till skogs och 180m bort hittade hon älg. Först ett skall, sen ett till, sen tre och jag hann tänka "nu lossnar det". Därefter kom det max tio skall under en halvtimme, ett elr två skall åt gången. Sen var drt nån älg som drog iväg, och Z hakade på. Blev tvungen att sätta mej i bilen och åka iväg, för det gick spikrakt mot stora vägen, men 700m från vägen stannade hon, rotade runt ett par minuter, och tog sen bakspåret. Väl tillbaks på upptagsplatsen så fanns det som väntat nån älg kvar, så hon stannade där, dock utan att skälla. Efter ett tag rörde det på sig litegrann söderut och samtidigt närmare åkerkanten. så jag valde att kalla in henne från 150m, då hade hon varit borta från mej ganska exakt 2h. Hon hälsade på som hastigast och drog sen iväg tillbaka, men som väntat blev älgen/arna störda när jag kallade in henne, så det blev till att spåra en bit. 20min senare bröt hon, så vi åkte hem. Då hade hon 7,5km i benen.
Nu tror jag det bara är en tidsfråga innan hon öpnnar spjällen för fullt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 07 sep 2018, 15:02

idag blev det 8,2km för Z. Hon började spåra direkt efter släpp, vände om efter ca 700m, hon märkte att hon bakspårade. på väg tillbaka så vinklade hon av från sitt eget bakspår 200m från där jag släppte, sen fortsatte hon söderöver. Det var troligen en vitsvans eftersom det drog iväg över stubbåkrarna, så jag hämtade henne av säkerhetsskäl eftersom detr gick mot en väg. Ett nytt släpp renderade i en del spårande, men när hon kom tillbaks så fick det räcka för dagen. Nya tag på söndag.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 17 sep 2018, 12:16

Igår hängde hon på en tjur i 13km, så lusten finns, men skallet har inte lossnat ännu. Hon stod ibland stilla längre stunder, och mönstret på pejlen avslöjade att hon nog var i sällskap med Hälge.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 18 sep 2018, 12:43

Ute tidigt i morsa med Z, vädret perfekt med 3°C ute i markerna o högt i tak. Rätt snabbt blev det upptag, men det krävdes dryga 5km innan det stan ade. Då helt plötsligt skällde hon :shock: skallet varade dryga kvarten, tätheten varierade e ligt pejlen, som f.ö verkade stömma hyfsat bra, mellan 45 som lägst o 95 som högst. När det gick loss kom några gölla skall, sen blev det tyst. Fort gick det inte, snarare "tyst gångstånd", o eftr ca en km så stannade det upp igen. Denna gpng återgick Z tilla sin gamla vana, nömligen att i tysthet cirkla kring den "tråkiga" älgen som inte iddes röra på sig. Jag befann mig på skogsbilvägen 190 ifrån, och efter ca eb kvart kallade jag in henne. Hon kom mesamma sen hon fått koll på i vilken riktning jag befann mej, hon blev klappad o kliad en liten stund, sen visade jag att jag ville att hon skulle tillbaks till älgen, och i god fart tog hon sitt eget bakspår fram rill platsen hon kommit från. Hon forsatte sin vana cirkla runt ölgen utan att skälla, så efter 5min bestämde jag mej för att gå dit. 90m ifrån "stumhunden" så trampade jag av en gtov kvist, och genast kom ågra kraftiga skall, sen ett brak följt av några "tillkännager att älgen flyr", allstå några gölla skall. Blev stopp ige efter va 600m, sen fäljde samma visa. Hon blev kvar id älgen en knapp timme, sen blev det såpass tråkig att hon tog spåret ut till husse. Försökte visa henne ännu en gång att hon skulle söka upp älge so efann sig 800m bort, men eftersom hon inte visade npt större intresse så tyckte jag det var böst att bryta, hon är ju trots allt bara 18mån inkommande fredag. Idag bidde det rätt exakt 10km, och nån trötthet såg man inte några tecken av. Hemma var hon stt vanliga ADHD-jag, så hon kunde inte låta stövaren, som också var ute en vända, ligga ifred på köksgolvet o vila. Hursom ett stort steg framåt, hoppas att hon hittar en älg som är aktiv på ståndet nästa gång, och inte bara tråkig o står/ligger still :wink:
Stavfelen beror f.ö på att jag använder plattan o inte orkar korrigera dom eftersom dom är så många :oops:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar