Det har ju inte blivit så ofta jag hunnit vara ute med Z nu när jakten är i full gång, men ungefär 1x/vecka har vi hunnit med. Hon har dock fortfarande varit väldigt trög med skällandet, så även idag. Vaknade strax efter kl 9 i morse efter att ha jobbat natt. Släppte Z 9.45 där vi såg ko med kalv korsa skogsvägen igår em. Hon tog spåret direkt utan att hinna pissa o skita, spårade perfekt och hittade 'älgarna i kanten av en minimyr 800m bort. Det kom nåt skall när älgarna flyttade sig, sen följde hon tyst över skogsvägen och sen bleb det "tyst stånd" 100m väster om vägen. Där stod hon tyst i 40min, sen började hon plötsligt skälla lite trevande, typ 10 skall, sen tyst en minut, några skall, tyst igen osv. Så höll hon på i ca 20min, sen släppte hon skallet rätt hyfsat. Jag parkerade bilen i solen och tog en tupplur, hade på områdesalarmet på pejlen, men det stod fast. Efter en timme så blev det sakta gångstånd en bit, sen parkerade ekipaget 500m från vägen där jag befann mej. På med områdesalarmet igen, sen iväg till butiken för att köpa en fralla och mineralvatten. Väl tillbaka i skogen så skällde Z fortfarande på samma plats, lät henne skälla tills ca 4h hade förflutit från dom första travande skallen. Väl inne på ståndet så kallade jag in henne, belönade med godis och en mysstund, sen återvände hon till älgarna och jag valde att stöta lätt. Efter 600m blev det fast stånd pånytt, så efter ca 1h så gick jag på igen, inkallning, godis o stöt. En knapp kilometer blev det denna gång, sen fast som övergick i gångstånd. Tänkte gå på igen, men märkte att gångståndet kommer rätt mot mej där jag står på skogsvägen. Kon o kalven skulle ha korsat skogsvägen 30m från mej ifall jag inte hade gett mej tillkänna, men jag viftade med armarna o ropade, så dom vände om o drog iväg med ett brak. Nu var riktningen norrut mot grannmarken, så jag satte mej i bilen och hann precis i tid in på skogsvägen som går parallelt med rågången. När jag stannade så stod kon o kalven 30m från vägen, så jag steg ur bilen, älgarna stack iväg o Zazza kallades in o kopplades. Då hade det gått 6h 20min sen hon hittade älgarna och hon hade skällt ungefär 5½h totalt. Nu hoppas jag verkligen att hon behagar skälla inom 1-2min efter att hon hittar älg, lugna upptag är ju toppen, men står hon tyst 40min så blir det inget effektivt upptag på proven vi ska gå så småningom