Karpaasin Zazza

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Karpaasin Zazza

Inläggav börje » 22 sep 2018, 21:05

Tror proppen gick ur idag. Zazza hittade älg som skenade direkt, den var nog medveten om vår närvaro eftersom upptaget kom 200m från släpp. Efter ett par km så lugnade älgen ner sig o lillan kom ikapp. Sin vana trogen så skällde hon inte trots att det stod fast. Kom in på knappa 200m med bilen och vrålade hennes namn, tänkte att endare så blir det inkallningsträning eller sken. Blev det senare med Z efetr, stannade efter dryga halvkilometrn o Z fortsatte att stå tyst. Jag hade blivit hungrig, så jag tänkte hon får stå där så länge hon vill, jag åkte till macken på kaffe o fralla. Efter att kaffet var avnjutet så kollade jag att hon stod kvar, fortfarande tyst efter en knapp timme på samma plats. Åkte iväg till skogs igen, för jag räknade med att hon skulle ta bakspåret, men när jag kollade pejlen nästa gång så hade hon börjat skälla :shock: Hon befann sig endast 200m från ändan på en skogsväg, dessutom rätt i vind, så eftr ett tag smög jag in för att kolla att hon verkligen skällde älg o inte mårdhund. Väl inne såg jag en liten krona mellan kvistarna, så jag avlägsnade mej o lät henne skälla. Synd bara att jag blev tvungen att kalla i henne efter ca 3 1/2h ståndskall eftersom jag skulle bort ikväll. Väl hemma så kändes hon faktiskt mera vuxen än tidigare, inte alls lika valpig o "fjompig" som vanligt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jämtlasse » 22 sep 2018, 21:53

Det tar sig! Kul! Syns imorgon!
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav börje » 23 sep 2018, 18:38

Jämtlasse skrev:Det tar sig! Kul! Syns imorgon!

Blev ju tyvärr bara ett kort möte, ni hade ju så brådis från Alskat :cry:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jämtlasse » 23 sep 2018, 19:18

Jo, kommer tillbaka snart. Hälsade på Jens och Storm. Sitter på båten nu, i Umeå 23:30,sen 70 mil i bilen...
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav börje » 23 sep 2018, 19:54

Hörde att ni skulle till Jens. Hör av dej nästa gång du kommer över så kanske vi hinner snacka lite grållor :wink: :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav T-Grön » 23 sep 2018, 22:17

Grattis Börje! så skönt när det släpper.
Hoppas det håller i sig.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav KalleT » 25 sep 2018, 17:25

börje skrev:
Jämtlasse skrev:Det tar sig! Kul! Syns imorgon!

Blev ju tyvärr bara ett kort möte, ni hade ju så brådis från Alskat :cry:

Gick ju så jävla bra så man ville inte glänsa över dom andra så vi for,men som sagt.
I'll bee back,å Lasse me kompani å,
Medlem i N.T.K -NioTreKlubben
Blaser Luxus R93
9,3-62 Hausken JD228 XTRM
6,5-55 A-TEC Maxim
22 Hornet R93
22Lr R93
Zeiss varipoint 3-12-56 V69
Swarowski Z6i 1-6-24 RM 4i
BRNO 12:a
SKJUT!!De kan ta bättre än du tror
KalleT

Inläggav börje » 25 sep 2018, 20:26

Släppte Zazza kl 7.30 i morse, hon drog iväg direkt efter piss/skit ritualerna. Spårade en bra bit, hamnade till slut på en vall där det brukar gå get med tvilligar, så jag valde att koppla henne o byta område. Nytt släpp längst uppe i skogen. Hon hittade direkt ett spår att jobba med, och 1,3km bort fågelvögen så hittade hon en älg som vägrade stå. En kort skallserie följdes av sken, efter en dryg km så hann hon skälla en halvminut innan det drog iväg, sen blev det bara förföljande resten av dagen, knappa 15k totalt. Totakt blev det dryga 18km för fröken med första släppet inräknat, och hon var inte ett dugg trött när vi väl var hemma.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 29 okt 2018, 23:19

Det har ju inte blivit så ofta jag hunnit vara ute med Z nu när jakten är i full gång, men ungefär 1x/vecka har vi hunnit med. Hon har dock fortfarande varit väldigt trög med skällandet, så även idag. Vaknade strax efter kl 9 i morse efter att ha jobbat natt. Släppte Z 9.45 där vi såg ko med kalv korsa skogsvägen igår em. Hon tog spåret direkt utan att hinna pissa o skita, spårade perfekt och hittade 'älgarna i kanten av en minimyr 800m bort. Det kom nåt skall när älgarna flyttade sig, sen följde hon tyst över skogsvägen och sen bleb det "tyst stånd" 100m väster om vägen. Där stod hon tyst i 40min, sen började hon plötsligt skälla lite trevande, typ 10 skall, sen tyst en minut, några skall, tyst igen osv. Så höll hon på i ca 20min, sen släppte hon skallet rätt hyfsat. Jag parkerade bilen i solen och tog en tupplur, hade på områdesalarmet på pejlen, men det stod fast. Efter en timme så blev det sakta gångstånd en bit, sen parkerade ekipaget 500m från vägen där jag befann mej. På med områdesalarmet igen, sen iväg till butiken för att köpa en fralla och mineralvatten. Väl tillbaka i skogen så skällde Z fortfarande på samma plats, lät henne skälla tills ca 4h hade förflutit från dom första travande skallen. Väl inne på ståndet så kallade jag in henne, belönade med godis och en mysstund, sen återvände hon till älgarna och jag valde att stöta lätt. Efter 600m blev det fast stånd pånytt, så efter ca 1h så gick jag på igen, inkallning, godis o stöt. En knapp kilometer blev det denna gång, sen fast som övergick i gångstånd. Tänkte gå på igen, men märkte att gångståndet kommer rätt mot mej där jag står på skogsvägen. Kon o kalven skulle ha korsat skogsvägen 30m från mej ifall jag inte hade gett mej tillkänna, men jag viftade med armarna o ropade, så dom vände om o drog iväg med ett brak. Nu var riktningen norrut mot grannmarken, så jag satte mej i bilen och hann precis i tid in på skogsvägen som går parallelt med rågången. När jag stannade så stod kon o kalven 30m från vägen, så jag steg ur bilen, älgarna stack iväg o Zazza kallades in o kopplades. Då hade det gått 6h 20min sen hon hittade älgarna och hon hade skällt ungefär 5½h totalt. Nu hoppas jag verkligen att hon behagar skälla inom 1-2min efter att hon hittar älg, lugna upptag är ju toppen, men står hon tyst 40min så blir det inget effektivt upptag på proven vi ska gå så småningom :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav micke w » 30 okt 2018, 08:15

Fan va kul för dig Börje, hoppas som du att de släppt nu då. Trägen vinner alltid. Bra omställningar blev de ju å.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav börje » 30 okt 2018, 22:50

Jo, det känns bra nu, hoppas bara att hon inte står tyst lika länge innan hon kommer igång nästa gång vi ska ut. Sen så är det ju bra om hunden är försiktig i början o inte öser på med 120 skall/min från första sekund :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav blodvite » 08 nov 2018, 18:56

Hej Börje!

Har läst lite sporadiskt i denna tråd. Jag har själv en gråhundsvalp som är 6 månader. Hon har visat ett fint intresse för älg, har spårat och hittat älg flera gånger. Vid 3 tillfällen har hon haft tyst ”ståndskall” dvs umgåtts tyst med älgar. Alla tillfällen har resulterat i stöt av undertecknad, då har hon hängt på i upp till 1km och därefter tagit bakspår tillbaka till mig. Nu till min fråga. Ska jag sluta ha henne lös och bara spåra i lina tills hon är äldre och vågar skälla? Jag vill inte fördärva hennes tillsynes fina anlag att både söka och finna älg. Hur skulle ni gjort? Detta är min första älghund så jag är minst sagt novis. Tack för er input!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
blodvite

Inläggav börje » 08 nov 2018, 19:03

Jag skulle nog fortsätta att ha henne lös, skallet lossnar nog förr eller senare. Du kan även ta med henne till en nyskjuten älg så hon får nosa på den.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav blodvite » 08 nov 2018, 19:11

Hon har fått träffa ett antal skjutna älgar och det funkar fint då fortsätter jag på inslagen linje.
IMG_1266.jpg

Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blodvite

Inläggav karelsk blandning » 08 nov 2018, 19:26

blodvite skrev:Hej Börje!

Har läst lite sporadiskt i denna tråd. Jag har själv en gråhundsvalp som är 6 månader. Hon har visat ett fint intresse för älg, har spårat och hittat älg flera gånger. Vid 3 tillfällen har hon haft tyst ”ståndskall” dvs umgåtts tyst med älgar. Alla tillfällen har resulterat i stöt av undertecknad, då har hon hängt på i upp till 1km och därefter tagit bakspår tillbaka till mig. Nu till min fråga. Ska jag sluta ha henne lös och bara spåra i lina tills hon är äldre och vågar skälla? Jag vill inte fördärva hennes tillsynes fina anlag att både söka och finna älg. Hur skulle ni gjort? Detta är min första älghund så jag är minst sagt novis. Tack för er input!!

Jag hade nog ställt hon till nästa höst och fortsatt då, hon har kanske nog att hålla reda på utan att skälla och samtidigt är hunden ung.
Så hade jag nog gjort, bättre att inte ha för brottom och inte stressa med hunden.
karelsk blandning

Inläggav blodvite » 08 nov 2018, 20:25

Jo, det är inte lätt att veta. Men hon är så otroligt intresserad av älg så det är lite svårt att hejda sig... men precis som du säger så är hon fortfarande väldigt ung. Hon har skällt älg vid ett tillfälle, då hittade hon en kviga i nattlega. Då skällde hon i 3-4 min sen kom hon glad i hågen tillbaka till mig.

blodvite

Inläggav börje » 01 dec 2018, 22:01

Länge sen zazza fått vara ute pga att jag inte tagit med henne på jakt. Vi var ute för två veckeor sen, men då hittade hon ingen älg. Idag ställdes jakten in pga taskig väderleksprognos, så jag åkte ut med z istället. Såg på pejlen att hon hittade älg 9,52, stod spikad till 11,30, då började hon skälla. Lät henne hållas 1 1/1h, kallade in henne o stötte. Lugna älgar, så det blev gångstånd och fast efter 400m. Var inne på ståndet flera gånger, o varje gång blev det gångstånd ist för sken. Eftersom jag var inne på ståndet flera ggr så visste z att jag var med, så nu funkade inte inkallningarna helt plötsligt. Skulle ju iväg på hockey, så jag bad polarn, som jag hjälpt många ggr i mörkret, att hålla koll på z ifall hon skulle bryta o söka sig ut mot landsvägen. Efter matchen stod hon kvar o skällde, men det började bli glest mellan skallen, så jag visste att hon snart skulle sluta. När jag hade 3km kvar till stället där hon skällt så såg jag att hon hade sökt sig ut till skogsblilvägen, så det var bara att åka o hämta. Då hade hon skällt 7h18m enligt pejlen, och totalt tillbringat ganska exakt 10h med ko o kalv.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav finnjägarn » 01 dec 2018, 22:32

vad kul då hon börjar få till det :D . har ni kvar några licenser så du får belöna henne också.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav börje » 01 dec 2018, 23:32

Tvp kalvar o en vuxen kvar. Skulle ju vilja att hon inte står o kollar in dom över en timme innan hon börjar skälla, men det lossar nog så småningom. Hon är en knepig blandning av adhd, social samt ngt vek beroende pånsituation. På utställning är hon helt underbar att ha att göra med trots att vi adrig kört sk. ringträning.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav KalleT » 06 dec 2018, 19:00