Den stora tråden om Borderterrier!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Den stora tråden om Borderterrier!

Inläggav brassel » 08 mar 2018, 11:43

Mycket intressant att läsa denna tråd!
Jag och min familj (barn på 5 och 7 år) funderar på att skaffa Borderterrier-valp våren 2019.
Tankarna går just nu på en tik och jaga mest ovanjord.
Någon som har tips på lämplig kennel/valpkull eller andra tankar (PM går också bra)?
Bor i östra Uppland, men åker en bit om det behövs.
Tack på förhand :)
/Brassel
brassel

Inläggav ludvige » 08 mar 2018, 20:50

Då har du nära till Bordirus kennel i Hallstahammar, Sören sellen heter han.
Jag har en 5 årig tik från honom, det är mycke jakt i dom små liven.
ludvige

Inläggav brassel » 08 mar 2018, 20:53

ludvige skrev:Då har du nära till Bordirus kennel i Hallstahammar, Sören sellen heter han.
Jag har en 5 årig tik från honom, det är mycke jakt i dom små liven.

Tack för tipset!
brassel

Inläggav nagelhoff » 04 apr 2018, 09:25

@Brassel

se till att välja kennel med säkra jaktlinjer, tyvärr finns det en del som avlar på andra egenskaper, där det jaktliga kan vara lite mer osäkert.
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav brassel » 04 apr 2018, 11:15

Tänker liknande som dig Nagelhoff.
brassel

Inläggav PeterC » 25 jun 2018, 11:34

Igår flyttade Angus in hos oss, ska verkligen bli roligt!Bild
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav nagelhoff » 26 jun 2018, 12:16

Grattis! nu blev man som vanligt valpsugen själv! :D
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav PeterC » 26 jun 2018, 12:30

Tack! Det är en framåt liten kille
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav Border-2010 » 17 aug 2018, 21:25

Jaha då var jaktsäsongen igång med bockjakten.
Kl 7.30 var det dax för första eftersöket för jaktåret. En bock påskjuten på ca 100 m på ett hygge hade gått iväg. Vid skottplatsundersökning hittades massor med ljust muskelblod men inga ben eller snitthår.
Handspårade ca 30 meter och ser bocken ligga ca 50 meter bort i hyggeskanten ser dock att det är liv i den men har två stora tallar i skottfältet så jag kan inte skjuta när den går upp. Dax att hämta Sigge och han tar spåret direkt och det bär iväg. 500m senare kan jag avliva i nästa sårlega! Träffad i underkant av bröstet och bara lite bensplitter som lätt skadat lungan.
Som alltid gör Sigge ett bra jobb och detta även i år trots att träningen varit lite dålig i år för värmen.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Kommer strax men ej på order - född till slav är ingen Border!

To have a Borderterrier
Is to say you have a friend
A little darkeyed warrior
who vill be faithfull to the end!
Border-2010

Inläggav nagelhoff » 23 aug 2018, 14:26

Bra jobbat!
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav Border-2010 » 27 aug 2018, 23:40

Då var det dax igen!
Ännu ett eftersök på en bukskjuten bock åt en jaktkamrat.
300 meters spårning innan den låg.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

To have a Borderterrier
Border-2010

Inläggav PeterC » 17 dec 2018, 19:52

Här skrivs inte särskilt mycket, får väl ta och plita ner några rader om hur det går för Angus!

Han är nu snart 8 månader och en otroligt trevlig hund. Mycket energi men ändå lyhörd och läraktig. Har spårat en del och noterat att han dels gärna genar samt att spår som legat en timme eller två inte är intressanta ännu.
Försöker vara ute och släppa nån gång per vecka, dock begränsar de korta dagarna tillfällena.
Taktiken är att vara på områden där chans till viltkontakt är minst för att få ut söket. För det mesta håller han sig inom 30-40 meter från mig med nån enstaka tur uppåt 150 m. MEN, vid ett par tillfällen har han fått nos på rådjur vi stött och han har då följt efter ca 2 km, för att sedan vända tillbaka i bakspåret. Då han aldrig sett ett rådjur så vet han inte vad han följer så hittills har det inte blivit några skall, kanske det kommer om han får syn på ett djur. I övrigt har han väldigt lätt att ta till rösten, skäller gärna ståndskall på mig när vi leker.
Nu har det synts lo på marken igen, senast bara några hundra meter hemifrån så det känns lite oroligt att släppa för tillfället.
Kom gärna med tips och idéer på hur jag ska lägga upp tiden framöver.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av PeterC 18 dec 2018, 14:34, redigerad totalt 1 gång.
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav nagelhoff » 18 dec 2018, 11:02

tycker du gör helt rätt !

Angående Lo, hade jag inte varit så orolig, vi har lo på marken med och har ändå aldrig haft bekymmer, dem är extremt störningskänsliga, och så länge hans sökrundor är på 50-150 mtr bör det inte vara nått problem, och jag har svårt att tro att lo letar upp och tar hund på drev.

Ett förslag kan vara att om du observera rådjur, att släppa på dem direkt, inte i jaktsyfte, men för hunden ska få kontakt, samt för att se om han skäller vid kontakt ?
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav PeterC » 18 dec 2018, 12:24

Ok, har en bekant vars plott blev rätt illa åtgången av lo för ett par år sen samt en i mitt jaktlag vars tax förföljdes av lo under drev, han sköt ett skott i luften då för att bryta förföljandet.
Var ett gäng rådjur som blev lorivna på vårvintern hemma, hittade ett par stycken på en åker inte långt från huset. Ifjol sommar såg jag rådjur varje promenad, i år har jag inte sett ett enda så det finns tyvärr inte så många på mina marker för tillfället. Men jag ämnar nog släppa på synobs om tillfälle ges bara för att se beteendet.
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav dahlis » 18 dec 2018, 13:38

Håller med nagelhoff, låter som du gör ett bra jobb.

Vad gäller skallandet kommer han säkert att skälla på kontakt det verkar de flesta göra men därifrån till att skalla ihållande i löpan (motsvarande drivande hundar) verkar det vara betydligt färre som gör. Min blir 4år i vinter och han gör det inte och jag har inga förhoppningar att han ska börja heller tyvärr, han skäller på kontakt och när han är riktigt nära. En fördel är att man VET att det är vilt framför honom många wachtlar tex skäller på allt från granar till passkyttar så man vet aldrig vad som händer. Hellre hård i skallet än en glappkäft som inte levererar nåt i slutändan är min åsikt!

Min har ett kallsök på 30-50m, går på slag ut till 5-600m och förföljer vilt 1-2km. Han är en skånehund så det är nog rätt normala siffror här nere.
Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något...
dahlis

Inläggav Border-2010 » 18 dec 2018, 13:55

Egentligen skall ju inte BT skalla på löpa utan bara vid kontakt. Är ju lite som de skallar i ett gryt utan kontakt med vilt så vill vi ju inte heller ha det!

To have a Borderterrier
Border-2010

Inläggav PeterC » 18 dec 2018, 14:06

Tack ska ni ha för input!
Vi fortsätter i samma anda.
Skalldrivande blir en bonus och inget jag räknar med, hoppas på skall vid kontakt. Hans mor driver med skall på löpan så jag hoppas det är nedärvt . Vill gärna att han jagar älg också men det känns som om jag vill akta mig för älgkontakt när han är så ung, dumt att riskera att stöta på en elak älgko eller dylikt. Fast spåra älg blir det om läget uppstår.
Har märkt att "sitta stubbe" inte funkar så bra, om jag däremot tar ett steg då och då så söker han ut bättre. Han brukar stanna upp och kolla var jag är och om jag då tar ett steg i hans riktning så sätter han fart igen.
Synd att dagarna är så korta nu, ser fram emot lite lediga dagar kring jul och nyår och håller tummarna för att snödjupet inte blir för stort.
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav PeterC » 18 dec 2018, 14:09

Border-2010 skrev:Egentligen skall ju inte BT skalla på löpa utan bara vid kontakt. Är ju lite som de skallar i ett gryt utan kontakt med vilt så vill vi ju inte heller ha det!
Ja det förstår jag. Ser det som en flytande definition av "kontakt", luktar det gott i spåret så definierar vissa individer det som kontakt.
Fast visst är det ett avsteg från rasens arbetssätt.
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav dahlis » 18 dec 2018, 14:11

Border-2010 skrev:Egentligen skall ju inte BT skalla på löpa utan bara vid kontakt. Är ju lite som de skallar i ett gryt utan kontakt med vilt så vill vi ju inte heller ha det!

Det är helt rätt! Problemet är ju att vi vill att de ska kunna allt...
dahlis

Inläggav dahlis » 18 dec 2018, 14:13

PeterC skrev:Tack ska ni ha för input!
Vi fortsätter i samma anda.
Skalldrivande blir en bonus och inget jag räknar med, hoppas på skall vid kontakt. Hans mor driver med skall på löpan så jag hoppas det är nedärvt . Vill gärna att han jagar älg också men det känns som om jag vill akta mig för älgkontakt när han är så ung, dumt att riskera att stöta på en elak älgko eller dylikt. Fast spåra älg blir det om läget uppstår.
Har märkt att "sitta stubbe" inte funkar så bra, om jag däremot tar ett steg då och då så söker han ut bättre. Han brukar stanna upp och kolla var jag är och om jag då tar ett steg i hans riktning så sätter han fart igen.
Synd att dagarna är så korta nu, ser fram emot lite lediga dagar kring jul och nyår och håller tummarna för att snödjupet inte blir för stort.

Min gillar älg men jag är inte överförtjust i det för de gånger jag sett det har han varit inne och snurrat runt benen på dem ivrigt skallande...

"Sitta stubbe" fungerar inte på min heller då parkerar han sidan om helt enkelt, fortsätt som du gör och gå myrsteg i hans riktning. Vill du att han ska vara iväg längre så beröm honom inte när han kommer till dig utan bara ignorera och gå åt det hållet han kom ifrån. Såg han hade pejl så utnyttja den för att ta hans spår.
dahlis

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar