Den stora tråden om Borderterrier!

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Den stora tråden om Borderterrier!

Inläggav Second » 25 aug 2017, 09:56

Härligt! :)

Jo det börjar närma sig helt klart.
Jag hade en förhoppning att få prova på älg nu i September, men det visar sig om det går vägen.
Just nu i löpen, och vi ska göra en sväng i skogen i morgon.

Synd bara att här är det lite snålt med jakt på rådjur i närheten...
Inte för oktober för den jakten, men nu när man har en BT man vill jaga med ovan jord så är det lite trist när det är lite lång tid mellan tillfällen.
Mauser M12 Extreme Solid 8x57JS *Vortex Viper HS 2,5-10x44*
Tikka M65 Sporter 6,5x55 *Krieger, GRS,*
Rem 700 6,5 Grendel *Proj.*
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden
Användarvisningsbild
Second

Inläggav dahlis » 25 aug 2017, 09:58

Ja de är rätt bra att ha ibland :D

Hur fungerar era på lagda spår? Min är inte särskilt intresserad av det och avviker när han går över en färsk löpa som är roligare, det är typ "jaja jag ska ta dig till klöven som jag vet ligger nånstans". Han var spårsäker och noga innan första jaktsäsongen så det är husses fel att det inte blir några viltspårmeriter...

På riktiga eftersök/dödsök är det bra drag i linan och hittintills har han lyckats bra så han vet vad som ska göras bara det att han skiter i vad jag tycker ibland :mrgreen:
Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något...
dahlis

Inläggav PeterC » 25 aug 2017, 10:07

Trevligt, grattis till maten

För vår del fortsätter tråkigheterna, Artur blir halt lite då och då. Flera veterinärbesök med antiinflammatorisk medicin, och nu senast röntgen igen. Den gamla skadan är helt läkt frakturmässigt men hur ligament och andra mjukdelar ser ut vet man inte. Hältan sitter i ett par dagar sen är det bra igen. Vi har tagit det lugnt med honom, men den senaste tiden har vi faktiskt börjat motionera honom mer med något simpass och långa promenader. Han verkar faktiskt bli bättre av det och jag misstänker att den gamla skadan gjort att muskelutvecklingen hämmats, kanske det orsakar nån form av snedbelastning eller dylikt. Vi kör på och så får det visa sig hur det blir med honom som jakthund.

Har testat några gps-västar, bl a Kemmesabbe-västen men den var aningen för stor. Så det blir T5 Mini runt halsen och signalväst, han bryr sig inte det minsta om halsbandet.

Han är iaf synnerligen intresserad av rådjursspår och älgspår. Räv och hare reagerar han inte nämnvärt på.
Har dock en känsla av att han inte kommer att driva med skall, fast grannens katt fick en rejäl skjuts med en ivrigt skallande Artur i hasorna...
Längtar tills det är tid att släppa för jag är sjukt nyfiken på hur han kommer att göra i skogen.

Skickat via Tapatalk
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav nagelhoff » 25 aug 2017, 11:19

dahlis skrev:Ja de är rätt bra att ha ibland :D

Hur fungerar era på lagda spår? Min är inte särskilt intresserad av det och avviker när han går över en färsk löpa som är roligare, det är typ "jaja jag ska ta dig till klöven som jag vet ligger nånstans". Han var spårsäker och noga innan första jaktsäsongen så det är husses fel att det inte blir några viltspårmeriter...

På riktiga eftersök/dödsök är det bra drag i linan och hittintills har han lyckats bra så han vet vad som ska göras bara det att han skiter i vad jag tycker ibland :mrgreen:

min är ok på spår, jag har tränat lite under våren, men mistänker också min skulle välja det "superfärska spåret" fram för det gamla... men jag tror man kan träna bort det
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav nagelhoff » 25 aug 2017, 11:29

PeterC skrev:Trevligt, grattis till maten

För vår del fortsätter tråkigheterna, Artur blir halt lite då och då. Flera veterinärbesök med antiinflammatorisk medicin, och nu senast röntgen igen. Den gamla skadan är helt läkt frakturmässigt men hur ligament och andra mjukdelar ser ut vet man inte. Hältan sitter i ett par dagar sen är det bra igen. Vi har tagit det lugnt med honom, men den senaste tiden har vi faktiskt börjat motionera honom mer med något simpass och långa promenader. Han verkar faktiskt bli bättre av det och jag misstänker att den gamla skadan gjort att muskelutvecklingen hämmats, kanske det orsakar nån form av snedbelastning eller dylikt. Vi kör på och så får det visa sig hur det blir med honom som jakthund.

Har testat några gps-västar, bl a Kemmesabbe-västen men den var aningen för stor. Så det blir T5 Mini runt halsen och signalväst, han bryr sig inte det minsta om halsbandet.

Han är iaf synnerligen intresserad av rådjursspår och älgspår. Räv och hare reagerar han inte nämnvärt på.
Har dock en känsla av att han inte kommer att driva med skall, fast grannens katt fick en rejäl skjuts med en ivrigt skallande Artur i hasorna...
Längtar tills det är tid att släppa för jag är sjukt nyfiken på hur han kommer att göra i skogen.

Skickat via Tapatalk

Ska bli spännande! ett tips för att kolla skallbenägenheten, är ju att släppa på synobs, samt att ha passkytter/kompis placerade så dem kan följa hunden, det var så jag fick reda på min skallade i löpan, han fick upp älg i oktober innan älgjakten, jag så/hörde upptaget i en granplantering och sen drev han djuren med skal, det gick förbi en kompis, älgtjur samt ko, 2 min senare kom min lilla kompis i spåret med skal. Senare har jag själv observerat det. I början av sin karriär väckte han även i löpan, men det gör han inte längare. däremot hör man tydligt vad det är han ta upp eftersom älg/gris ofta startar med ett reelt ståndskall, för att övergå i drevskal.

en annan grej som kanske kan sätta igång skal, kan vara att släppa din hund med en annan hund som driver i löpan ? vet ej om det fungera, men när min var valp/unghund hängde han ofta på en Stövarvalp/unghund när den drev ..
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav PeterC » 03 sep 2017, 22:17

Idag tog sagan om Artur slut. Vi var bortresta och fick på hemvägen reda på att han blivit påkörd av en bil och avlidit.
Sorgen är fruktansvärd.

Skickat via Tapatalk
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav daggmasken » 04 sep 2017, 06:03

Beklagar.
daggmasken

Inläggav dahlis » 04 sep 2017, 11:58

Beklagar sorgen :(
Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något...
dahlis

Inläggav nagelhoff » 04 sep 2017, 12:32

aj inget bra, hur gick det till ?
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav PeterC » 04 sep 2017, 13:04

Tack.
Han smet ut genom en öppen ytterdörr och sprang ut på en trafikerad väg. Två bilar hann se honom och stannade, dom försökte varna en mötande bil men utan resultat. Det blev en direktträff och sedan var det över. Den påkörande bilen stannade inte ens.
Mina barn (2,5 och 4 år) tillsammans med deras morfar kom till platsen strax efter och fick se alltihop.
Vi saknar honom oändligt.

Skickat via Tapatalk
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav nagelhoff » 04 sep 2017, 14:44

Fy fan, lider med er...
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav Second » 04 sep 2017, 20:47

Nej, nej, nej!! :cry:
Beklagar djupt.

Går inte föreställa sig.
Användarvisningsbild
Second

Inläggav PeterC » 08 sep 2017, 09:22

Tomheten gör sig påmind i en omfattning jag inte kunnat föreställa mig. Vi som kämpat så länge med skadeproblem och börjat se ett slut på dessa. Det är så vemodigt att han aldrig fick chansen att visa hur duktig han kunde bli.
Avsaknaden av vardagsrutinerna gör att man ständigt påminns om faktumet att man aldrig får se honom mer, det gör verkligen ont inombords. Barnen är ledsna, särskilt dottern som är äldst. Hon vaknar på nätterna och säger att hon saknar Artur, hon har tusen frågor som man får försöka besvara så gott det går.
Bara att låta tiden gå så minnena får blandas ut med andra saker, för dom kommer inte att försvinna. Om du visste vad vi saknar dig Artur!

Hoppas att ni delar med er av berättelser om era härliga borders, fantastiska hundar som man gärna vill höra om!

Sköt om er därute och ge era krabater en extra kram från Artur.

Skickat via Tapatalk
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav RLE456 » 12 sep 2017, 20:35

Det känns verkligen jättetråkigt med Artur Peter. Han var en otroligt trevlig hund och jag tyckte det var jätteroligt att se våra små terrorister tillsammans hemma hos dig.

Isak har gjort fina framsteg i skogen på slutet. Senast drog han iväg på flera rundor som var 100+ meter. Varje skogsrunda börjar dock med att han äter bär och tuggar pinnar den första timmen i skogen. Lagom tålamodstestande för husse! :D Han tog också nytt personbästa sist då han drog iväg i en älglöpa drygt 500 meter innan han bröt vid en bäck och kom tillbaka klockrent i bakspåren. Jag är osäker huruvida han släppte något enstaka skall eller inte, men mest troligt var han tyst.
RLE456

Inläggav Second » 13 sep 2017, 07:39

Efter första älgjaktsveckan har det gått bra kan jag tycka.

Vi har haft det tungt med älgjakten rent generellt och älghundarna (Jämtar, Laikor, Hälleforsare) har gått tomma genom flera såtar.
Gick med broderns jämthund på tisdagen som fick vila på eftermiddagen och då fick jag gå med min BT Dora! Dora fick upp älgar efter ca 15 minuter och drev dem ut över 1km :D
de drog dock ut ur såten, men Dora kom tillbaka i bakspåret, klockrent som alltid!

Fredag gick vi genom en såt där vi skjutit en kalv på morgonen. Jag gick med Dora genom samma såt på eftermiddagen och hon fick upp en vuxen älg och drev med skall. Hur kul som helst! :D
Hon jobbade på runt, runt med älgen och släppte efter ca 15 minuter i meterhögt gräs...

Vi har även sett mycket rådjur på jaktmarken så det verkar lovande för rådjursjakt i Oktober oxå!

Var bara så himla kul att de "riktiga" älghundarna inte hittat något och så släpper man en Border så blir det kontakt nästan direkt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Second

Inläggav PeterC » 14 sep 2017, 14:17

RLE456 skrev:Det känns verkligen jättetråkigt med Artur Peter. Han var en otroligt trevlig hund och jag tyckte det var jätteroligt att se våra små terrorister tillsammans hemma hos dig.

Isak har gjort fina framsteg i skogen på slutet. Senast drog han iväg på flera rundor som var 100+ meter. Varje skogsrunda börjar dock med att han äter bär och tuggar pinnar den första timmen i skogen. Lagom tålamodstestande för husse! :D Han tog också nytt personbästa sist då han drog iväg i en älglöpa drygt 500 meter innan han bröt vid en bäck och kom tillbaka klockrent i bakspåren. Jag är osäker huruvida han släppte något enstaka skall eller inte, men mest troligt var han tyst.
Ja det var så roligt att se dom härja på. Så synd att det inte blir något mer. Jag får väl tillfälle att träffa på Isak nåt tag, en riktigt fin hund.

Idag skulle Artur ha blivit ett år gammal...

Skickat via Tapatalk
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav PeterC » 14 sep 2017, 14:18

Second skrev:Efter första älgjaktsveckan har det gått bra kan jag tycka.

Vi har haft det tungt med älgjakten rent generellt och älghundarna (Jämtar, Laikor, Hälleforsare) har gått tomma genom flera såtar.
Gick med broderns jämthund på tisdagen som fick vila på eftermiddagen och då fick jag gå med min BT Dora! Dora fick upp älgar efter ca 15 minuter och drev dem ut över 1km :D
de drog dock ut ur såten, men Dora kom tillbaka i bakspåret, klockrent som alltid!

Fredag gick vi genom en såt där vi skjutit en kalv på morgonen. Jag gick med Dora genom samma såt på eftermiddagen och hon fick upp en vuxen älg och drev med skall. Hur kul som helst! :D
Hon jobbade på runt, runt med älgen och släppte efter ca 15 minuter i meterhögt gräs...

Vi har även sett mycket rådjur på jaktmarken så det verkar lovande för rådjursjakt i Oktober oxå!

Var bara så himla kul att de "riktiga" älghundarna inte hittat något och så släpper man en Border så blir det kontakt nästan direkt :mrgreen:
Sånt här blir man glad av att läsa, tack för att du delar med dig!

Skickat via Tapatalk
/Peter

Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav nagelhoff » 19 sep 2017, 15:49

på Lördag blir det första släppet på min Ebbot, vi har haft ok med gris på vår åtler 2017, och vi har knappt jagat dem, så vi kör en omgång! ska bli roligt, men mest av allt skönt att strycka kopplet på den lilla terrorist, så han igen kan vara lös i skogen!
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav NinjaTobbe » 06 okt 2017, 19:33

Fruktansvärt tråkigt att läsa om Arturs olycka. Beklagar.

Hur går det för er andra?
Alf har fått en kanonstart på säsongen.
Han har haft fina drev på både älg, rådjur och räv.
drevtiderna har blivit längre och längre och han kan nog ej klassas som kortdrivare.
Jag upplever dock att han har blivit mer ojämn i skallet. Oberoende av drevdjur och hur långt efter han ligger kan han olika dagar ha ganska glest mellan skallen och andra dagar har han ett overkligt tryck i pipan.
Vad jag önskar att man kunde jaga på heltid denna tid på året.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NinjaTobbe

Inläggav Second » 15 okt 2017, 20:30

Jag och Dora kämpar på men väntar fortfarande för första skjutna viltet.

Vi var ute för två helgen sedan på rådjurspremiär och det blev inget rådjur, men en älgko med kalv drev Dora fram till en passkytt, alltid kul :)

Ute förra helgen och Dora fick upp något efter 5 minuter, drev länge men hade väldigt ljust skall. Fick inte riktigt koll på vad hon drev, men det var inte älg då jag kollade efter spår i skogen men hittade inget.

Idag var det fantastiskt höstväder med frostbeklädd mark, lätt vind och en BT som var jaktsugen. Dora hann inte jaga mer än en minut när jag såg att hon vädrade något. Hon drog iväg och ut på en lång runda som längst dryga 1,5 km. Hörde aldrig några skall, men vinden låg lite fel för det. Kollade spåren och det var rådjur. Hon höll i riktigt bra, men släppte tillslut och vi gick tillbaka till bilen.
Var rejält sugen att gå tillbaka där hon tappade och gjorde ett till försök i eftermiddags. Vi gick igenom skogen och kom fram där hon hade tappat. Såg direkt på henne att hon fått vind av något och hon studsade iväg i blåbärsriset och på ca 100m skällde hon två skall. Inte drevskall utan två vanliga skall. Såg i den glesa skogen att hon fortsatte men såg inget vilt. Hon kom tillbaka och jag trodde hon hade skällt på en skogsfågel eller en mård i något träd. Gick några meter och såg en älg! Stannade i steget och väntade lite och upptäckte ännu en älg. Dora helt oberörd och jag försökte pucha henne att gå på igen. Men eftersom jag stod helt stilla så satte hon sig ner och tittade undrade på mig. Älgarna stod kvar men jag började förflytta mig så de gjorde detsamma. Och då blev det fart på Dora med! Full fart efter älgarna och drev igång! :) Hon hakade på älgarna över en grusväg och höll efter i ca 500m men släppte sen och kom bakspåret ner på vägen där jag väntade. Mycket kul!
Hon fick vind av älgarna, sprang fram och skällde två skall, älgarna rörde inte på sig så hon sökte vidare, men när de började förflytta sig, då blev det skillnad :mrgreen:

Det börjar närma sig, men än har det varit stolpe ut för oss. Svårt när man är själv i skogen dock.
Användarvisningsbild
Second

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar