Ledhundsjakt

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Ledhunds jakt

Inläggav Villrådig » 17 dec 2014, 20:30

Mitt sätt att se på ledhundsjakt är att det i första hand är en form av smygjakt men med fördelarna som en hund medför.
Villrådig

Inläggav Pek » 17 dec 2014, 20:40

Han frågade inte om löshundsjakt. Men jag blev inte mer imponerad i helgen när en löshundsjagande Jämthund under injagning gick ifatt ett rådjurskidd och bet detta så illa att det var tvunget att avlivas.
Det citat jag svarade på var på fågor, ställda av en person intressed av ledhundsjakt, jag frågade bland annat hur han definierade jaktformen.
Jag skulle mer vilja påstå att ni med näbbar och klor försvarar en jaktform som ligger er varmt om hjärtat vilket inte hör till tråden....

Det är väldigt trevligt att man är nyfiken på nya jaktformer, det skulle vara trevligt om fler var det.
Bandhundsjakt är en trevlig jaktform som gör att det kommer mycket djur i rörelse, samt att många har möjlighet till att observera viltet.
Löshundsjakten är trevligast för den som är hundförare, ledhundsjakten tror jag också är tevligast för hundföraren men jag håller den högre än löshundsjakten.
Pek

Inläggav Leiden » 17 dec 2014, 20:58

Jag tänker mest på ledhundsjakt som dom bedriver den i Norge dvs att hunden leder mig fram till viltet genom att vara tyst och visa med kropssspråket osv. Dock så tror jag inte att det är så poppis av dom övriga i jaktlaget om jag går ut och skjuter en älg för mig själv och hunden. Men skulle det funka på tex rådjur och vildsvin?
Leiden

Inläggav Pek » 17 dec 2014, 21:06

Det skulle med all säkerhet fungera.
Pek

Inläggav Leiden » 17 dec 2014, 21:22

Intressant :D Då kommer nästa fråga, vilken hund lämpar sig bäst till detta? Och hur tränar man upp hunden? Det lär ju bli en hel del bestyr hemma så hunden lär sig att sitta på komando osv. Någon som har läst boken björn ahlstedt Älgjakt med ledhund? Är den värd att köpa?
Leiden

Inläggav Villrådig » 17 dec 2014, 21:59

Leiden skrev:Intressant :D Då kommer nästa fråga, vilken hund lämpar sig bäst till detta? Och hur tränar man upp hunden? Det lär ju bli en hel del bestyr hemma så hunden lär sig att sitta på komando osv. Någon som har läst boken björn ahlstedt Älgjakt med ledhund? Är den värd att köpa?
Villrådig

Inläggav Villrådig » 17 dec 2014, 22:00

Leiden skrev:Intressant :D Då kommer nästa fråga, vilken hund lämpar sig bäst till detta? Och hur tränar man upp hunden? Det lär ju bli en hel del bestyr hemma så hunden lär sig att sitta på komando osv. Någon som har läst boken björn ahlstedt Älgjakt med ledhund? Är den värd att köpa?

Jag skulle titta på svart älghund.
Villrådig

Inläggav kapsyl » 18 dec 2014, 05:19

Läste rubriken och tänkte "Vad f-n, är han inte klok, LedARhundsjakt??" innan hjärnan kopplade och läste rätt :D
kapsyl

Inläggav stefan67 » 18 dec 2014, 07:25

Leiden skrev:Jag tänker mest på ledhundsjakt som dom bedriver den i Norge dvs att hunden leder mig fram till viltet genom att vara tyst och visa med kropssspråket osv. Dock så tror jag inte att det är så poppis av dom övriga i jaktlaget om jag går ut och skjuter en älg för mig själv och hunden. Men skulle det funka på tex rådjur och vildsvin?

Jag läste en artikel om detta i någon jakttidning och enligt det jaktlaget sköts det betydligt fler älgar av passarna vid ledhundsjakt än vid ståndhundsjakt.
Samt att när älgarna gick i pass kom de lugnare än vanligt
Kommer strax men ej på order - född till slav är ingen Border!

To have a Borderterrier
Is to say you have a friend
A little darkeyed warrior
who vill be faithfull to the end!
Användarvisningsbild
stefan67

Inläggav Leiden » 18 dec 2014, 09:34

Det låter ju trevligt isåfall. Det är ju inte spec kul att sitta på pass i timmar medans hunden har fått ståndskall inne på grannmarken. Jag blir mer och mer sugen desto mer jag läser och kollar på youtubklipp om ledhundsjakt. Så det blir nog till att kolla efter hund.

Är det någon i Småland som har en svart älghund som man kunde få träffa?

Vet någon om en bra kennel som har riktat in sig på ledhundar?
Leiden

Inläggav Villrådig » 18 dec 2014, 10:03

Leiden skrev:Det låter ju trevligt isåfall. Det är ju inte spec kul att sitta på pass i timmar medans hunden har fått ståndskall inne på grannmarken. Jag blir mer och mer sugen desto mer jag läser och kollar på youtubklipp om ledhundsjakt. Så det blir nog till att kolla efter hund.

Är det någon i Småland som har en svart älghund som man kunde få träffa?

Vet någon om en bra kennel som har riktat in sig på ledhundar?

Varken jaktmetoden eller hundtypen är speciellt vanlig i Sverige. Ifall jag var i din situation skulle jag gå in på kammeret.no istället och registrera en profil för att se om det finns möjlighet att följa med en norsk bandhundsförare.

Ett tips kan vara att försöka byta mot grisjakt, många norrmän åker över gränsen för att jaga gris. Har du lite tur kanske någon norrman med bandhund är intresserad av att komma och testa sin hund på gris.
Villrådig

Inläggav stefan67 » 18 dec 2014, 11:48

Här är annars en bra bok om detta
http://www.settern.se/algjakt-med-ledhund-p-1775/
Kommer strax men ej på order - född till slav är ingen Border!

To have a Borderterrier
Is to say you have a friend
A little darkeyed warrior
who vill be faithfull to the end!
Användarvisningsbild
stefan67

Inläggav Slim » 18 dec 2014, 12:59

Riktigt intressant tråd... känns som om jaktformen verkligen har chans att blomma ut i dessa grå tider.
Användarvisningsbild
Slim

Inläggav T-Grön » 18 dec 2014, 15:55

Riktig ledhundsjakt är som Harvner sa en ren enmansshow. Men med rätt hund är det sjukt effektivt. Träffade en som smög ikapp både älg och Björn på detta vis så nog fungerar det, men det krävs kondition utöver det vanliga. Den ovan nämnde jägaren ansåg att helst skulle man sätta en silvertejp över munnen innan avfärd hemifrån, vidare så var en tunn skid-overall det enda i klädväg som han använde. Fyra skott, en liten gps, och en halvliter vatten. Sedan var det bara att sätta igång.
Då för tre år sedan hade han spårat i sju timmar innan han var ikapp den Björn som han sköt det året. Lite osäker om det var tre el fyra år sedan.
Änt du ensam i skogen så kan du lik gärna åk te jobbet, va hans slutkläm.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav Pek » 18 dec 2014, 19:08

T-Grön skrev:Riktig ledhundsjakt är som Harvner sa en ren enmansshow. Men med rätt hund är det sjukt effektivt. Träffade en som smög ikapp både älg och Björn på detta vis så nog fungerar det, men det krävs kondition utöver det vanliga. Den ovan nämnde jägaren ansåg att helst skulle man sätta en silvertejp över munnen innan avfärd hemifrån, vidare så var en tunn skid-overall det enda i klädväg som han använde. Fyra skott, en liten gps, och en halvliter vatten. Sedan var det bara att sätta igång.
Då för tre år sedan hade han spårat i sju timmar innan han var ikapp den Björn som han sköt det året. Lite osäker om det var tre el fyra år sedan.
Änt du ensam i skogen så kan du lik gärna åk te jobbet, va hans slutkläm.

Känner igen det sista vid vissa andra jaktformer. Men jag tror det fungerar även med passare med. Även hundföraren lägger ju vind i såten i de fall det skulle bukta.
Pek

Inläggav Slim » 29 dec 2014, 17:36

Fick boken i julklapp av min tydligen mycket observanta hustru :mrgreen: har bara skummat igenom den snabbt, kan återkomma när jag kikat i den lite mer.
Användarvisningsbild
Slim

Re: Sv: Ledhunds jakt

Inläggav SturskeLaban77 » 30 dec 2014, 12:59

Har läst igenom hela tråden o det var den här jaktformen jag efterfråga i min tråd. Både roligt o intressant. Får införskaffa nämnda bok.
Användarvisningsbild
SturskeLaban77

Inläggav Leiden » 31 dec 2014, 09:55

Slim skrev:

Fick boken i julklapp av min tydligen mycket observanta hustru :mrgreen: har bara skummat igenom den snabbt, kan återkomma när jag kikat i den lite mer.

Gör gärna det. Så kanske jag med köper den om det är nått att ha.
Leiden

Inläggav Leiden » 31 dec 2014, 09:56

Nu har jag bearbetat frugan så det är OK att skaffa hund. Är det någon som har koll på några kennlar som har ledhundar? eventuellt Norska svart älghund?
Leiden

Inläggav staagr » 01 jan 2015, 11:26

Hej, jag köpte min svarta älghund av Bo Lundström i Koler (norrbotten). Kolla med honom om han ska ha valpar i år igen. Min valp är 8 månader med tre älgar på sin meritlista. Tyvärr är han för ivrig men det hoppas jag kommer att kunna tränas bort. Första älgen var han bara 4 1/5 månad gammal. Lycka till med valpköpet. Med rätt uppfostran kommer du att ha en trogen jaktkompis i skogen. :lol: :lol: :lol:
staagr

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar